Utskrift från gbg.yimby.se
....

Göteborg, Göteborg

Publicerad: 2008-07-21
 
Skribent: Anders Svensson


I Göteborg görs cirka 30% av arbetsresorna med kollektivtrafiken. I Stockholm görs 60% av motsvarande resor med kollektiva färdmedel. Detta beror på flera saker. Kollektivtrafiken i Stockholm är snabbare och mer utbyggd. Bostadsområden i Göteborg ligger i större utsträckning där det inte finns någon effektiv (dvs spårbunden) kollektivtrafik

I Stockholm finns pendeltåg på alla järnvägslinjer som går ut från stan. Även på enkelspåriga sådana som Saltsjöbanan och Roslagsbanan. I Göteborg finns pendeltåg endast på två järnvägslinjer ut från stan. På de resterande tre finns det inte. En av dessa har knappast utrymme för pendeltågstrafik utan utbyggnad, det är järnvägen i Götaälvdalen, den gamla Bergslagsbanan. Där pågår utbyggnad till dubbelspår. På de andra två, Bohusbanan och Boråsbanan (Kust till Kust), skulle pendeltågstrafik kunna startas nu. Om de hade modern tåglednings- och säkerhetsteknik. Det har Boråsbanan men inte Bohusbanan. På Bohusbanan kan trafik sättas igång så fort ombyggnaden till modern teknikstandard gjorts klar. Kapacitetsproblem på Göteborgs Central kan lösas genom att dessa pendeltåg tills vidare inte går dit. Det kräver dock en ny station i Gamlestaden. Något jag redan skrivit om tidigare. Jag har också skrivit om utbyggnad av spårvägstrafiken.

Ett annat sätt att öka kollektivtrafikåkandet i Göteborg är att förtäta staden. Göteborg är idag en mycket glest bebyggd stad. Det finns gott om centrala områden med bra kommunikationer som kan bebyggas med bostäder och kontor. Längs med Mölndalsvägen kan det byggas massor. Där finns gott om tomma tomter, dåligt utnyttjade gamla industriområden etc. Det ligger väldigt centralt. Det är för mig oförståeligt att inget byggs där. Runtomkring Backaplan kan mängder av bostäder byggas i ett precis likadant slags område som kring Mölndalsvägen. Mängder med tomma tomter osv finns i Kvillebäckens gamla industriområde. De delar av Frihamnen som ligger nära Backaplan och spårvägen kan bebyggas omedelbart. Områdena är centrala med goda kommunikationer. Men ändå byggs ingenting. Det är knepigt. Ett tredje område med samma karaktär är området kring spårvagnshållplatsen Gamlestadstorg.

De flesta miljonprogramsområden i Göteborg kan också förtätas ordentligt då de flesta av dem har bra kollektiva transportmöjligheter. Detta gäller också vissa centrala områden av miljonprogramkaraktär som Guldheden och Nordostpassagen i Olivedal. Många förorter har också en för liten befolkning och servicen i dessa skulle må bra av en förtätning med fler bostäder och arbetsplatser. Exempelvis har både Hammarkullen och Bergsjön bra kommunikationer och något för liten befolkning. De kan alltså med fördel förtätas och byggas ut.
_________________________

Återpublicering från Svensson


Gå med i YimbyGBG
Facebook
Delicious
Pusha
Kommentarer:
 0
Johannes Åsberg (21 Juli 2008 12:50):
@ anders: håller med, särskilt viktigt är det att få igång diskussionen om hur förorterna ska kunna utvecklas, förtätas och ffa knytas samman.
 0
Jesper Hallén (21 Juli 2008 13:13):
En viktig fråga är hur förorterna ska kunna förenas med resten av Göteborg. Det är ju långa obebyggda avstånd emellan i många fall. Både förtätning i förorten och förtätning emellan. Blir mycket byggande i vilket fall.
 0
Olle Jansson (21 Juli 2008 14:10):
Gillade dit (tidigare inlägg) om nya, förbättrade spårvagnslinjer. Om spårvagnens framtid är det tyst, mycket tyst.

Om förtätning talas det dock en väldigt massa, men det händer inte så värst mycket där heller. Det finns alltid någon som sätter sig på tvären och det är så mycket enklare att bebygga någon äng långt bort i utkanterna. Sedan får vi skattebetalare finansiera nya vägar dit.
 0
Mikael Kreutz (21 Juli 2008 15:47):
Det stora kontorshuset som ligger mitt mellan Mölndal centrum och Korsvägen på Mölndalsvägen (Ebbe lieberathsgatan 12) ska byggas om och moderniseras. Nu hittar inte jag detaljplanen (Göteborg Stads nya hemisda är värdelös...) men det vore ju bra om andra verksamheter fick utrymme i bottenplan. Skulle kunna vara en start på det du beskriver. Hela dalgången skulle kunna förtätas, förhoppningsvis kan Mölndals nya centrum och i västlänkens station Korsvägen bidra till att området blir mer attraktivt.

OT: Någon som vet hur det ligger till med planerna på en ny spårvägsförbindelse vid Munkebäckstorg?
 0
Jesper Hallén (21 Juli 2008 16:22):
Ja, ett mål borde vara att bygga riktig stad hela vägen från Korsvägen till Mölndal centrum.
 0
Erik Sandblom (21 Juli 2008 20:24):
Pendeltåg börjar trafikera Bohusbanan Göteborg-Strömstad 2009. Det blir halvtimmestrafik i rusningstid, i övrigt ett tåg i timmen.

http://www.banverket.se/sv/Amnen/Aktuella-projekt/Proj..
 0
Ragnar Lind (22 Juli 2008 21:59):
Man kan undra varför det tar sån tid med allting. Jag är lite otålig. Varför börjar man inte bygga med en gång? Ska det dröja 20-30 år innan man kommer igång, det är ju nu det är bostadsbrist! Det talas om blandstad snart sagt överallt - Högsbo industriområde, Mölndalsån, Backaplan, Gullbergsvass, Ringön.. Att bygga på obebyggda och dåligt utnyttjade tomter i konors- och industriområden är en väldigt bra idé - då får man ju blandstaden så att säga på köpet. Sätt igång!
För 22 år sedan hörde jag för första gången, när jag var ny i Gbg, diskussionen om att bygga spårväg till Backa. Men snacket har alltså pågått i 40 år!
 0
Jesper Hallén (23 Juli 2008 00:59):
Tyvärr är det inte bostadsbrist som styr dagens bostadsbyggande.

Ja det är väldigt mycket och lååångsamt prat om spårutbyggnad. Skulle vara bra med spårväg både ut ut till Backa, längs Norra Älvstranden och helst från Eriksberg till anknytning på Eketrägatan eller i längre ut. Sedan en spårväg ut i Gullbergsstad (som förhoppningsvis kommer att bli stadsmiljö i sinom tid) att förbinda i Gamlestaden exempelvis.
 0
Mikael K (23 Juli 2008 02:37):
Hade Munkebäcksförbindelsen byggts hade restiden för mig minst halverats. Det är inte rimligt att en sträcka som tar 7-8 minuter med bil ska ta 45 minuter med spårvagn.
 0
Erik Sandblom (27 Juli 2008 09:55):
Inte ens en mil ny spårväg på 38 år
Åtta kilometer ny spårväg på 38 år. Utbyggnaden av spårvägen i Göteborg har stannat av. De senaste årtiondena har kommunen satsat mest på bussar.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=435070
 0
Olle Jansson (27 Juli 2008 15:32):
För att kommentera söndagens artikel i gepe: Jag håller med kulturgeografen Magnus Brink att det är mycket högflugna visioner (mkt tjôt) och lite konkret resultat (lite verkstad) kring Göteborgs kollektivtrafik. Att sedan nye kollektivtrafikchef Jörn Engström slår ifrån sig och säger att utredningar om olika alternativ varit marginella är lite symptomatiskt. En fungerande kollektivtrafik - eller trafik överhuvudtaget - i en storstad kräver både visioner och konkreta satsningar på befintliga system.

p.s.
Nu har gepe gjort en nyhet av sin egen nyhet där de börjat citera olika inlägg via deras snuttifierade läsarkommentar (tacka vet jag DN och SvD som länkar till bloggar el al med plats för mer än 500 tecken). Som alltid gnälls det om socialister, dumma götelaborgare och tjôtas om tunnelbana (visst, med vems pengar ner i blåleran?). Det måste verkligen sållas för att hitta något tänkvärt mellan påtalade självklarheter och dumheter.
 0
Bengt-Inge Larsson (4 Augusti 2008 11:05):
En viktig anledning till att fler åker kollektivt i Stockholm är arbetsplatsernas läge. Göteborg är mer en industristad och folk jobbar ofta på Volvo PV, Volvo LV, Astra, Ericsson. Dit åker de oftast bil, särskilt om de också bor utanför centrum. Stockholm är en kontorsstad, där ligger företags, t.ex. bankers huvudkontor, myndigheter osv. De ligger oftast inom tullarna. Där är det trängsel och svårt att parkera. Västtrafik försöker ordna direktbussar till stora industriområden i stadens utkant men det är svårt att övertyga någon som både bor och jobbar utanför centrum att inte ta bilen. Stora arbetsplatser är också sjukhusen och skolorna, men dit åker man redan kollektivt ofta (ingen gratis parkering, och där jobbar ofta kvinnor och deras män vill köra bilen till sitt jobb).
 0
Erik Sandblom (4 Augusti 2008 13:19):
Bengt-Inge, stora arbetsplatser är annars väldigt tacksamma för kollektivtrafik eftersom många människor åker till samma plats. Västtrafik har ju ett helt nät av särskilda sk industribussar.
 0
Olle Jansson (5 Augusti 2008 15:38):
Att skylla på industrin låter lite som en ad hoc-förklaring som skulle behöva prövas. Finns det någon ordentlig och relevant forskning om vilka egenskaper för en tätort som gynnar eller missgynnar kollektivtrafiken?

Annars skulle det ju kunna göras med regressionsanalys på Sveriges större orter om det går att få tag i vettiga och skattningsbara variabler; Andel resor med kollektivtrafik som beroende variabler och oberoende variabler som till exempel tätortens antal invånare, andel inom industrin, ett lämpligt mått på arbetsplatsernas storlek (gini-koefficient eller något), befolkningstäthet, kollektivtrafikens budget per invånare, tunnelbana och spårvagn som dummyvariabler, något annat?
Skriv en kommentar:

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Kommentar:

<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.