Utskrift från gbg.yimby.se
....

Vägval

 


Regeringen offentliggjorde igår en storsatsning på infrastruktur i Göteborgsregionen. GP:s ledare och alla partier utom (v) och (mp) är mycket nöjda. Enligt GP kommer två tredjedelar av pengarna, över en miljard, att satsas på biltrafiken. Även om det är roligt att Göteborgsregionen nu får del av infrastrukturpengar är det både konstigt och olyckligt att man inte väljer att investera mer i klimatsmarta transportsystem. Hur detta går ihop med Göteborgsregionens kollektivtrafikvision K2020 är oklart. Enligt den ska resorna som görs med kollektivtrafik öka från dagens 25% till 40% år 2025.

Ur GP:

Alliansen väljer nya vägar före rälsen

Ingen ny järnvägsbro över älven, inga nya spår till Göteborgs hamn. Men drygt en miljard till vägbyggen i Västsverige. Regeringens storsatsning på infrastrukturen får hård kritik.

- Jag förstår det inte, säger Svante Axelsson, generalsekreterare i Naturskyddsföreningen. Att regeringen kan satsa så mycket på nya vägar och så lite på järnvägarna.

- Ett par av de aktuella vägprojekten är samhällsekonomiskt olönsamma och de allra flesta klart negativa för miljön och klimatet. Regeringen måste ha fallit offer för starka lobbyister. Jag är faktiskt lite chockad.

Men näringsminister Maud Olofsson (c) försvarar regeringens prioriteringar.
- Detta är inte en vägsatsning, det är en satsning på tågresor med färre förseningar och effektivare transporter för näringslivet, säger hon. Mycket pengar kommer att gå till ökat underhåll av våra hårt slitna järnvägar och mycket satsas för att bygga bort flaskhalsar på våra vägar.

- Man kan inte påstå att vägar är miljöstörande och järnvägar miljövänliga. Effektiva transporter ger minsta möjliga miljöstörning. Många transporter måste ske med lastbil för att komma till tågen, vi behöver både landsväg och järnväg.

De fyra borgerliga partiledarna presenterade i går alliansregeringens förslag till extra närtidssatsningar på vägar och järnvägar vid en välbesökt presskonferens i Göteborgs hamn. Under en halvtimma informerade företrädare för Göteborgs Hamn, Stora Enso och speditörer om sina önskemål och förhoppningar, sen förevisades verksamheten vid Port of Göteborg Rail Centre och som avslutning fick partiledarna åka båt till Stenpiren.

Statsminister Fredrik Reinfeldt anklagade socialdemokraterna för att ha satsat på löften i stället för pengar.
- Det fattas nära 100 miljarder kronor i det investeringsprogram som den förra regeringen utlovade, sade han. Vi satsar nu nästan tio miljarder kronor extra 2009 och 2010 för att undanröja de värsta hindren för fungerande resor och transporter.

Näringsministern erkände att Göteborg och Västsverige varit styvmoderligt behandlade och pekade på att alliansen nu satsar på E45 i älvdalen, biltunnel under älven, utbyggnad av den felande länken på riksväg 40 mellan Göteborg och Jönköping och en utbyggnad av vägarna till Göteborgs hamn.

Socialminister Göran Hägglund fick presentera järnvägssatsningarna och nämnde särskilt förbättrat underhåll av spår, växlar och kontaktledning i storstadsområdena och utbyggnad av godstågsstråket väster om Vänern.

Trots att ungefär två tredjedelar av pengarna i närtidssatsningen går till vägbyggen är Banverket positivt.
- Vi är jätteglada, säger Birgitta Hellgren, regional direktör på Banverket. Med tidigare anslag har vi nu en halv miljard kronor till en storsatsning på underhåll och kapacitetsförbättringar i Göteborgsområdet.

För att minska risken för tågförseningar blir det fler spårpatruller samtidigt som det förebyggande underhållet förstärks.

Kapaciteten förbättras genom modernisering av godsbangården Kville på Hisingen samt förtätning av signaler och byggandet av ett antal förbigångsspår på pendeltågslinjerna.
- Det hade inte varit möjligt att få med utbyggnaden av Hamnbanan och en ny järnvägsbro över Göta älv i närtid, säger hon. Det tar många år att utreda de projekten, jag tror inte vi har en ny bro över älven inom tio år.

Svante Altås, vd för SCT Transport, som dagligen kör 300 containrar på lastbil och 60 på tåg till och från Göteborgs hamn är lite besviken på regeringen.
- Jag hade hoppas på mer konkreta åtgärder för att öka kapaciteten på järnvägen, säger han. Det kommer att bli väldigt svårt för oss att öka tågtransporterna.

Vägverket är nöjt med regeringens besked.
- Detta är en kraftfull satsning, säger regionchefen Håkan Wennerström. Vi kan starta flera projekt med kort varsel men vi måste få tillåtlighetsbeslut för riksväg 40 och färdigställa en arbetsplan.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Marre (12 September 2008 11:43):
Bra satsning, fri från vansinnessatsningar i glesbygd.

Skall bli intressant att se den mer långsiktiga infrastrukturproposition som skall komma om ett par veckor.
 0
Johannes Hulter (12 September 2008 12:23):
@ marre: Ja, man får inte glömma de många positiva satsningar som också görs och Banverket är ju faktiskt nöjda. Pendeltågstrafiken kommer också att förbättras - http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=444704
 0
mhean (12 September 2008 12:25):
Tänkte precis skriva det Marre för alla som är besvikna, järnvägssatsningar kommer förhoppningsvis också snart, dom ville nog bara inte släppa allt på en gång.
 0
Erik Sandblom (12 September 2008 14:14):
Torstensson kom idag med mer vägprojekt och en järnväg Boden-Haparanda.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2309004

Dom här vägsatsningarna ökar utsläppen och gör det dyrare att nå utsläpps- och miljömålen.
 0
Peter (12 September 2008 15:07):
För mig känns detta som hyckleri. Jag får inte ihop att kommunen säger sig satsa på kollektivtrafik på bekostnad av biltrafiken (jag tror detta går att finna i förslaget till ny översiktsplan för Göteborg) samtidigt som man jublar åt dessa investeringar som till största del går till just biltrafik. "Flaskhalsarna ska bort" säger Maud Olofsson. All forskning säger ju entydigt att bortbyggande av flaskhalsar mha nya bilvägar endast leder till ett ökat bilnyttjande och än fler flaskhalsar i framtiden. Vi bygger fast oss i ett bilberoende.
 0
Erik Sandblom (12 September 2008 15:18):
Jag håller med dig Peter. Men om sanningen ska fram så har man samma effekt med flaskhalsar även på järnvägen. Det räcker inte längre med dubbelspår Alingsås-Göteborg t ex. Både pendeltågen och fjärrtågen har ökat pga utbyggnader på annat håll.

Jag vill att det byggs mer järnväg eftersom det är ett hållbart sätt att resa och frakta. Men på sikt måste vi minska på behovet att resa. Tätare, mer levande städer är ett bra sätt att göra det. Glöm mobilitet, tänk istället tillgänglighet.
 0
Patrik Sterky (12 September 2008 15:50):
För det första är det oerhört bra att regeringen, tillskillnad från föregående (s), insett att Göteborg varit styvmoderligt behandlat!

Vad gäller dessa pengar får jag känslan av att man framförallt fyller igen de hål som blivit i de berörda projekten, samt fokuserar på vad som går att göra i närtid. Det innebär att den stora frågan, dvs vad och hur man tänker sig att satsa framöver, kvarstår. Troligen kommer infrastrukturpropositionen efter årets budget är lagd, och frågan är vad den kommer innehålla.

Det verkar finns indikationer på att de kommer prioritera väg framför järnväg (bl a Borgs uttalanden, att väg traditionellt gillas av högerpartierna och att 75% av denna tilläggssatsning gick till väg). För järnväg talar att alla partierna pratat sig varma om klimatberedningens förslag, höghastighetståg (ej (m)), och att man nu öppnar för betalvägar (utökad medfinansiering) vilket ev frigör pengar till järnvägssatsningar.

Då infraproppen troligen kommer innehålla pengasummor snarare än exakta projekt (även om partiledarna kommer göra allt för att prata om projekten som kan bli för att vinna väljare) så kommer de troligen besluta efter alternativen i Banverkets framtidsplan.
http://banportalen.banverket.se/Banportalen/upload/214..

Hamnbana m.m. kommer med största sannolikhet ingå (dvs minst +0% enl BV). I nästa steg (+25%) ingår bl a start av Västlänken, Norrbotniabanan och Ostlänken. Med tanke på den kritik som finns framförallt bland storstadsborg mot Botnibanan så undrar jag om man vågar ge klartecken till Norrbotnibanan, vilken inte är samhällsekonomiskt lönsam så som Botnibanan är. Ostlänken (snabbtåg Sthlm-Linköping) känns oklar, då de sagt sig endast beröra höghastighetsbanor i propositionen.

Kvar är då Västlänken. Sthlm o Malmö har snart nya tågtunnlar under centrum, men inte Göteborg. Detta blir ett tydligt exempel om att Gbg varit förbisett i investeringarna, och det skulle ligga i linje med att de vill satsa mer på storstäderna än vad (s) gjorde. En liten tanke, att även det vore politiskt strategiskt nu när Jan Hallberg (m) är ordförande i GR och Göran Johansson troligen kommer avgå (?).
 0
Patrik Sterky (12 September 2008 15:53):
Glömde skriva att det verkar troligt att det blir regeringsskifte 2010, så är fördelningen allt för sned mellan väg och järnväg kommer troligen den nya regeringen säkert skifta prioriteringar åt järnväg.
 0
Sven R (12 September 2008 16:44):
Naj, då blir det varken pengar åt vägar eller jänvägar eftersom Mona ska återställa bidrag och sjukförsäkringar.
 0
Marre (12 September 2008 16:59):
Sven: exakt!
 0
Johannes Hulter (12 September 2008 17:06):
OK, dags att styra tillbaka till infrastrukturfrågorna...
 0
Sven R (12 September 2008 17:36):
Johannes, du är bara avundsjuk på att våra politiker kan stila i gula västar eller bada i tunna tillsammans! Ohly och Wetterstrand/Eriksson skulle aldrig vilja ställa upp på sådana här pressbilder. Mp vill inte bygga en meter motorväg ens och v:s väljare är inte intresserade av infrastruktur alls. ;-)

Patrik, jag känner som du, dom presenterade projekten är de mest angelägna som legat ett tag i brist på pengar. Partihallslänken är ingen sexig lösning men den kommer iallafall att lösa det mest akuta eländet som finns i Gbg. Men sedan ser jag också fram emot Götalandsbanan, jag är egentligen inte motståndare till höghastighetsbana. Men prioritetsordningen känns bra tycker jag.
 0
Johannes Hulter (12 September 2008 17:59):
@ sven: You got me! :) Men du glömde nämna de fina blå hjälmarna...
 0
Olle Jansson (12 September 2008 18:47):
Det är la lite Dukakis '88-varning på de där blå hjälmarna...
 0
mhean (1 Oktober 2008 21:07):
Sven R, såg att du skrivit om infrastrukturen under Yimby Sthlms forum och svarat Fet_G. Mycket bra svar. Hade själv en ganska lång konversation med honom på Skyscrapercity.com under tråden "Scandinavian infrastructure..." i Nordic and Baltic General ..... Titta gärna, jag tar upp några saker också som jag anser spelat stor roll genom årens lopp för Stockholms tillväxt.
 0
Sven R (1 Oktober 2008 21:25):
Tack Mhean! Lite svårt att förstå Fet_G:s gnäll, speciellt med tanke på att regeringen redan tidigare har gett klartecken till Citybanan i Stockholm som ska gå lös på 16 miljarder. Västlänken hallå?
 0
mhean (1 Oktober 2008 22:15):
Jo, det räcker ju med att titta på spårutbyggnaden i respektive region för att inse att det är väldigt skevt fördelat med statliga pengar tillbaks i tiden. Tunnelbanan bör ha betalts med en stor del statliga pengar och likadant har Stockholm dubbelspår ut från staden åt flera håll.

Inom några år har vi ju ytterligare en dubbelspårkorridor mot Trollhättan vilket är mycket bra. Men som du säger, Västlänken är ju oerhört viktig och när staten både bygger tunnel nere i Malmö och lovat pengar till citybanan så måste ju även Göteborg få pengar tilldelade.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5371 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter