Utskrift från gbg.yimby.se
....

Leva utan bil

 


Som GP och andra medier rapporterat om så väljer fler och fler cykeln som transportmedel. Detta enligt en studie i Stockholm som gjorts av konsultföretaget WSP för Vägverket. I motsats till den vanliga bilden kom studien fram till att cyklister ofta har höga inkomster och väljer cykeln eftersom det är det smidigaste transportmedlet. Intressant är också att cykeln främst används för att ta sig till och från jobbet och att man ofta cyklar långa sträckor.

Enligt Göteborgs trafikkontor har cykeltrafiken inte ökat på samma sätt här som i Stockholm (det verkar också finnas frågetecken kring WSP-studiens urval). Däremot får vi veta att det kommer nio kilometer nya cykelbanor under året plus 400 nya cykelställ. Det är välkommet.

Det är troligt att satsningarna på cyklandet i Göteborg kommer att öka. Utöver de uppenbara miljö- och hälsoeffekterna finns det stora samhällsekonomiska vinster att göra på ett stärkande av ett transportslag som kräver så minimala infrastrukturinvesteringar om cykeln. Att Göteborgs starka kvinna, Anneli Hulthén, är åretrunt-cyklist gör inte saken sämre. Det är uppenbart att Hulthén anser cyklandet vara en prioriterad fråga, nu senast i en intervju i DN.

En av alla fördelar med ett ökat cyklande är att behovet av bilparkering minskar. Den täta blandstad som YimbyGBG förespråkar försvåras av den högt satta p-normen. Man förutsätter ett stort bilägande vilket tvingar exploatörer att bygga kostsamma källargarage och minska antalet lägenheter. Allt detta fördyrar naturligtvis exploateringarna vilket leder till högre bostadspriser och följaktligen mindre social blandning. Förhoppningsvis kommer kommunens nya parkeringspolicy att förbättra denna situation långsiktigt.

Mot bakgrund av detta är det glädjande att läsa om omvandlingen av ett kontorshus vid Kronhusparken. Västra Nordstaden blev ju, vilket YimbyGBG berört tidigare, i stora delar kontoriserat under det glada 70-talet. Det var ju populärt med funktionsuppdelning då som bekant. Att Västra Nordstaden nu sakta börjar återbefolkas är mycket glädjande.

I det här fallet rör det sig om ett 20-tal lägenheter som ersätter kontoren. Boendet ska vara klimatsmart, i hyran ingår medlemskap i bilpool, en cykel med årlig service, man ska kunna låna månadskort för kollektivtrafiken och avtal med miljötaxi och bud (cykel/elmoped) kommer att ordnas.

Frågan är naturligtvis om vårt samhälle nått en sådan utvecklingsgrad att ett bostadshus utan bilparkering kan accepteras. Vi får se vad politiker och förvaltning säger. Att fastighetsägarna själva kommer med förslaget visar att det uppenbarligen finns en stark efterfrågan på centrala bostäder, även om de saknar direkt tillgång till bilparkering.

Men det är klart, bor man i hjärtat av Göteborg, med Nordens största köpcentrum i närheten och på gångavstånd från all tänkbar kollektivtrafik (inklusive järnväg), har man kanske inte riktigt samma behov av att äga en bil som om man bor i glesbygden.

Ur GP:

Mer centralt läge går knappast att hitta. Kontorsfastigheten ligger mittemot Kronhuset och Kronhusparken. Ett läge som knappast lockar till bilkörning, vilket de fyra fastighetsägarna noga tänkt på.

De vill ha en ändring i detaljplanen, så att huset i stället för kontor kan omvandlas till 20 bostadslägenheter. Samtliga skall bli på två rum och kök, i storlekar på mellan 45 och 55 kvadratmeter. Gatan är inte särskilt bullerutsatt, politikerna är positiva till mer av blandstaden, vilket bland annat betyder fler bostäder i Nordstan. Även den antikvariska bedömningen talar för att bostäder är möjligt.

Lägenheterna är tänkta att passa ”moderna stadsboende med ett intresse av smart och hållbart boende”. Bland de miljösmarta lösningarna är obligatoriskt medlemskap i bilpool, för varje lägenhet.
– För privatkunder ligger det runt 175 kronor i månaden. Sen få folk välja om de vill använda sig av möjligheten, säger Carmen Barbero, projektansvarig på Bra boende centralt som äger fastigheten.

En sådan bilpool är Sunfleet, med gott om platser för sina miljöbilar på Packhusplatsen strax bakom. Dessutom hänvisar Carmen Barbero till Östra Nordstans p-platser. Till varje lägenhet ska det höra en gratis cykel, med årlig service. Månadskort för kollektivtrafiken ska gå att låna. De boende ska dessutom knyta avtal med miljötaxi och budfirmor.

Transporter med cykel och eller elmoped ska ingå.
– Vi planerar inga gemensamma utrymmen mer än cykelrum och liknande. Det ska bli en generös entré, där man ställa ifrån sig sina saker, säger Barbero och hoppas på en tiominutersparkering utanför ingången. I ett tidigare skede tänkte fastighetsägaren Bra boende centralt sälja till en bostadsförening, som ska bildas i huset. Med sjunkande priser finns hyresrätter nu med i diskussionerna.

Omvandlingen kan ske med enkelt planförfarande. Om ny detaljplan klubbas i slutet av januari, kan starten av försäljningarna ske i april efter bygglovet. Om inget hakar upp sig blir det inflyttning vid nästa årsskifte.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Daniel (9 Januari 2009 08:31):
Jag har inte läst undersökningen från WSP, men det finns vissa saker man får tänka på tror jag, och som jag hoppas att det finns i kommentarerna i undersökningen.
Det är ju bl.a. att stockholms cyklande ökar med start från ett obefintligt tal. För 10 år sedan kunde man knappt cykla i stockholm då antalet cykelbanor var starkt begränsat och det har varit en väldigt stark tillväxt där. I Göteborg kan inte ökningen vara lika stor för det har varit fler cyklister från början.
Sedan så kan det också vara svårt att öka antalet cyklister från nordost och från hisingen då vissa barriärer är i vägen (såsom branta vägar och broar med skitig trafik och samt även klippor m.m.) Försök att cykla mellan Hjällbo och kortedala :)
 0
Johan (9 Januari 2009 10:51):
Det finns en del grejer som talar emot mer cyklande i Gbg: De grundläggande systemfelen i stadsplaneringen (otäthet och funktionsseparering) plus en klimat (jävla motvindsregn) och topografi (fler berg och backar) gör det svårt för göteborgarna att cykla i kapp stockholmare och Malmöbor. Fler cykelbanor och cykelställ löser ju tyvärr inte de problemen, även om det förstås är välkommet.

Tvångsanslutning till bilpool och "gratis" (= du betalar via hyran) cykel låter däremot riktigt korkat, men det lär väl visa sig efterhand också.

/
Körkortsfri cyklist
 0
Anders Gardebring (9 Januari 2009 12:40):
"Bland de miljösmarta lösningarna är obligatoriskt medlemskap i bilpool, för varje lägenhet"

För mig själv, som inte ens har körkort, kan ju ett sådant medlemskap kännas aningen onödigt dock... ;)
 0
Olle Jansson (9 Januari 2009 12:53):
När jag läste om bostadshuset i Västra Nordstan så tyckte jag direkt att de tog i så att de spricker. Varför skall jag få en cykel, jag har redan en egen och om jag vill ha en ny så köper ju jag en själv som passar mina behov. Varför skall jag betala för en hyrbil om jag inte har körkort? Är detta 2000-talet motsvarighet till ett 1970-talskollektiv? Är dock positiv till att det finns möjlighet att få in lite mer hyresbostäder innanför Vallgraven, även om alla boende kommer att vara IT-konsulter.

Sedan tycker jag att en del av de nya cykelbanorna är för stora och påkostade. För det mesta behövs det ju bara en halvmeter markerad yta i kanten av vägen.
 0
Anders Gardebring (9 Januari 2009 12:55):
Olle:
Hey! Var snäll mot oss IT-konsulter ;)
 0
Patrik Sterky (9 Januari 2009 13:32):
@ Johan o Daniel: Jag har för mig Göteborg har större cyklandeandel än Stockholm, som fortfarande har väldigt dåliga cykelbanor (bilen går nästan alltid före gång och cykeltrafik där). Däremot står sig Malmö och Köpenhamn i en helt annan kategori. Ett steg i rätt riktning här kan vara att man får ta med sig cykel på spårvagn/pendeltåg utanför rusningstrafik?
 0
Erik Sandblom (9 Januari 2009 13:33):
Daniel och Johan! Göteborgarna är ungefär dubbelt så bra på att cykla som stockholmarna, 9-10% av alla resor sker med cykel. Och Umeborna är dubbelt så bra som göteborgarna, med 19% av alla resor (22% i tätorten). Kan vintriga Umeå så kan väl regniga Göteborg?

Det som skiljer städerna åt är ursäkterna, inte förutsättningarna! I Linköping säger kommunalrådet Muharrem Demirok att det visserligen är platt på slätten. Men som föjd av det är det alltid motvind. Trots det sker mer än 30% av alla resor i Linköping med cykel.

http:​/​/​www.​ecoprofile.​se/​posts.​asp?​forum_​id=​&topic_​id=​.​.​
http:​/​/​malmo.​se/​gatortorgtrafik/​resorochtrafik/​narducy.​.​
http:​/​/​umea.​se/​umeakommun/​samhallsservice/​gatorochpark.​.​
http:​/​/​www.​goteborg.​se/​wps/​portal/​!ut/​p/​c1/​0​4_​SB8K8xLL.​.​
 0
Daniel (9 Januari 2009 14:22):
Nu kanske jag låter lite tillrättavisande, men jag skrev faktiskt aldrig att göteborgs andel av cyklande var lägre än i stockholm, jag skrev att ökningen inte är lika stor, och det hade varit svårt att få en lika stor ökning för stockholmarna började från noll, medan vi hade en ganska stor andel cyklande för 10 år sedan.

Sedan måste jag tycka att det vore intressant att veta hur i cyklingen i stockholm påverkas av att man numera har rivit upp en massa cykelbanor (framkomligheten för bilar måste prioriteras) samt att dom cykelbanor som byggs hamnar oftas på bakgator för att inte dom ska hindra biltrafiken.
 0
Erik Sandblom (9 Januari 2009 14:26):
Daniel, jag svarade slarvigt. Ber om ursäkt!

Har dom redan börjat riva cykelbanorna i Stockholm?
 0
Johannes Hulter (9 Januari 2009 14:47):
@ anders: Jo, jag svalde kanske det där pressmeddelandet lite snabbt... ;) Jag är ju också körkortsfri cyklist (som Johan) så jag avtackar mig gärna medlemskapet i bilpoolen. Men det är ju ganska uppenbart ett PR-trick från fastighetsägarna. De måste smöra rejält för att få bygga lägenheter utan parkering. Om man låter några göra det så kanske fler vill slippa parkeringsnormen och hur skulle det gå?

BTW, har märkt att många som skriver på YimbyGBG är cyklister utan bil, finns det inga bilister här? Vad tycker ni?
 0
Daniel (9 Januari 2009 15:10):
Om jag ska vara riktigt allvarlig så vet jag inte om dom har börjat, men vintern är ju en tid då cykelbanor byggs eller tas bort.
Jag hänvisar till lite artiklar från i somras i SvD.
http:​/​/​www.​svd.​se/​opinion/​brannpunkt/​artikel_​1511837.​s.​.​
http:​/​/​www.​svd.​se/​stockholm/​nyheter/​artikel_​1572711.​svd
http:​/​/​www.​svd.​se/​opinion/​brannpunkt/​artikel_​15770​49.​s.​.​
http:​/​/​www.​svd.​se/​stockholm/​nyheter/​artikel_​1126989.​svd
http:​/​/​www.​svd.​se/​stockholm/​nyheter/​artikel_​1484837.​svd

Den första artikeln säger:
Den politiska majoriteten i Stockholm har till och med beordrat Trafikkontoret att för dyra pengar ta bort befintliga cykelbanor på Folkungagatan, Sturegatan och Karlavägen.
 0
Johannes Hulter (9 Januari 2009 15:23):
@ erik: Den här gången glömde du säga att hälften av alla bilresor är kortare än 5 km. ;) Läste det i en ledare i DN idag och tänkte direkt på dig. :)
 0
Sven R (9 Januari 2009 16:00):
Olle skrev: "Sedan tycker jag att en del av de nya cykelbanorna är för stora och påkostade. För det mesta behövs det ju bara en halvmeter markerad yta i kanten av vägen."

Jag håller både med och inte. I mindre städer har man ofta gjort en cykelfil på bilarnas körbana genom att bara linjera upp en halvmeter på sidan. Det är enkelt, snyggt och fungerar även som "traffic calming" eftersom trafikanterna fortfarande samsas på samma utrymme. Jag gillar det.

Göteborg har valt en annan väg, vi försöker alltid bygga separata cykelbanor och det passar nog bättre i den hetsiga storstadstrafiken. Men jag tycker ofta att dessa banor är för smala och dåligt ritade. Man har byggt om övergångsställen så att även cykelisterna ska ha en fil med egna trafikljus. Det har blivit väldigt knôtt.

Och vid cykelöverfarten har dom ersatt trottoarkanten med en asfalterad ramp. Som om vi cyklister inte hade det trångt redan så ska vi samsas med rullatorer och barnvagnar också... Nej, varför kunde dom inte ha byggt om så att alla fick en låg trottoarkant istället?

Jag tycker man ska bygga cykelvägnätet som boulevarder (om det finns plats), dvs, brett och inbjudande. Då skulle det kännas som om man var prioriterad som cyklist.
 0
Erik Sandblom (9 Januari 2009 17:48):
Johannes, glömde jag säga det? Attans! Jag lovar att skärpa mig i framtiden!
 0
Anders Nilsson (9 Januari 2009 21:04):
Håller med Olle att cykelbanor ofta kan vara för stora. Herkulesgatan är ett exempel på det. Tycker cykelbanan där gör gatan betydligt mindre trevlig än vad den kunnat vara.
 0
Sync Blog (9 Januari 2009 22:46):
Jag råkar vara inblandad i de nämnda projektet och det är tråkigt om det missuppfattas. Först, artikeln speglar inte ambitionerna riktigt. Cykel på köpet finns på SIBA om man köper en TV. "Tvångsanslutningen" till bilpool, gratis cyklar, mm är förslag till till åtgärder i utbyte mot sänkt p-norm.

Att bygga p-platser är inte så dum ekonomi för en fastighetsägare, den kan ge bortåt 2 000 spänn i månaden. P-normen säger att de boende måste parkera på platser,så mest troligt är att de hyrts ut externt. Det finns ju många jurister i kvarteren, gubevars.

När vi började flumma om detta projektet var det en bilhiss inritad, Göteborgs första i bostadssammanhang.Kul tyckte vi då. Men vi hade en del workshops med duktigt folk (inte byggkonsulter) och frågan blev: Varför skall ni bygga p-platser? Era boende skall väl inte åka bil i innerstan?

Jag är inte så förtjust i att kalla det "miljöbygge" för allt annat än miljötänk är numera nästintill kriminellt. Men detta är en ombyggnad så passivhusteknik går inte.

Vi vill bygga för dem som inte kör bil, som använder nätet i sin kommunikation, skapa en bra möjlighet för hemleveranser i entréplanet, cyklar på sin egenköpta cykel, som uppskattar de gemensamma resurserna i huset och på Planeten Jorden.

Våra beställare skall tjäna pengar på sitt projekt. Gör de inte blir det inget så enkel är gåtan. Men det går att fixa med gott samvete i behåll
 0
Sync Blog (9 Januari 2009 22:52):
En sak till.

Den enda gatan i området som fortfarande är full med bilar är just Kronhusgatan. Om den blev till gårdsgata och Kronhusparken kunde få breda ut sig lite så kommer kvarteret att bli bra mycket trevligare.

Vi har dålig koll på vad det skall bli av i Tingsrättens gamla lokaler, Det måste ju vara hyfsat nära i tid att de står tomma. Någon som vet?
 0
Sync Blog (9 Januari 2009 23:27):
Så nu har läst alla kommentarer ovan;)

Och ni som tycker det är korkat att tvångsanslutas till en bilpool, om man inte vill nyttja. Tänk då att ni är med och betalar för p-normen överallt annars.

Vi har gjort ett projekt där BRF:en tvingades teckna avtal på 15 p-platser i ett p-hus. När de boende flyttat in (25 lgh) så står några platser lediga. Alla boende i huset får nu betala för att p-normen bevisligen är felaktig.
 0
Olle Jansson (10 Januari 2009 09:34):
Sync Blog: Ja, du och dina kollegor kanske inte skall behöva stå för ev. felcitat och -tolkningar i gepe. Om gratis cykel och tvångsinskrivning i bilpool (obligatorisk medlemskap sänker priset för alla?) är ett pris som får betalas för att få ner p-platser i projektet så...

Om du är medlem i Yimby så kan du gå in och redigera texter efteråt så att du inte behöver göra tre inlägg på raken! :)
 0
Johannes Hulter (10 Januari 2009 12:14):
@ sync blog: Välkommen till YimbyGBG! Roligt att få inside info. Att GP inte bara kör på pressrelease-vinkeln kan man ju förstå, de ska ju vara fristående etc. Men jag tror alla tycker att ert initiativ är jättebra (möjligtvis bortsett från bilindustrin...).

Men du får gärna utveckla tankarna om p-normen, om jag förstod dig rätt så tjänar fastighetsägarna på p-platser (för att de kan hyra ut de för 2000/mån) men å andra sidan hindrar väl p-normen att man får in ytterligare lägenheter (=hyresgäster som betalar mer än 2000/mån)?

Håller med om att p-normen är på tok för hög, förhoppningsvis kan den nya policyn förbättra situationen.

Och sedan får du naturligtvis göra så många inlägg som helst :) Men redigeringsfunktionen som Olle snackar om är bra att ha om man stavar fel etc.
 0
Sync Blog (10 Januari 2009 15:19):
3 inlägg på raken = rookie-misstake ;)

skall vara lika kortfattad och glaskar som genomsnittsyimbyn;)

P-normen
Ekonomin i en p-plats kan bli bra i rätt läge av stan, en plats i låst garage i en central byggnad kanske kan dra in 2500 kr/mån = 30 000 kr/år. Beroende på hur väl man kan nyttja ytan kan hyran bli runt 1 000 kr/kvm, inte så pjåkigt om de är en källare eller mörk sida på kåken. En BRF kan få väldigt fin belåning om det finns bra hyresintäkter så p-platserna är viktiga för den totala ekonomin. P-platser är relativt billiga att bygga, och nästan gratis i drift. En butikslokal är betydligt dyrare att ställa i ordning, och sen vet du inte hur länge din butik/cafe´ överlever.

1000 kr/kvm för en parkeringsplats, jämför med en relativt sparsamt inredd bostadsyta där investeringen och driften ligger betydligt högre. VAr och en kan räkna ut vad man själv kan tänka sig betala i hyra för en 50 kvm 2-rummare, och fundera på om pengarna räcker för bostadbyggande.
 0
Nicke (11 Januari 2009 11:18):
@ Sync Blog: Intressanta uppfifter! Om det nu är god ekonomi i p-platser (upp till en bra bit över 2000 spänn/mån (kallhyra?) för typ 15-20 kvm total yta med minimalt underhållsbehov låter onekligen lukrativt om det dessutom är relativt billigt att bygga dem), vet du isåfall varför man inte helt enkelt släpper p-normen och låter marknadskrafterna styra p-platsbyggandet? Jag menar om en exploatör ska bygga nytt i ett område där det är brist på p-platser borde det finnas ett marknadsintresse att tillföra nya motsvarande det behov som beräknas uppstå (både pga en lukrativ inkomstkälla och att det går lättare att hyra/sälja lägenheterna om efterfrågan på p-plats kan mötas). Samtidigt vill de ju inte överetablera och stå med tomma platser, och en tillgång-efterfrågan-balans borde uppstå inom respektive närområde. Med 3-D fastighetsbildning kan ju byggherren eller föreningen sälja garagedelen till ett p-bolag ifall de inte själva har intresse av att driva p-uthyrning. Som bil-lös och lekman i ämnet är mitt resonemang kanske bristfälligt (förmodligen är det väl det eftersom kommunen anser att en p-norm behövs...) men skulle vara intressant om någon vet mer.
 0
Johannes Hulter (11 Januari 2009 11:54):
@ sync blog: I likhet med Nicke blir jag jättenyfiken. Alla jag pratat med tycker p-normen är ett stort problem och ett hinder för exploatering. Men om det du säger stämmer så borde det ju vara tvärtom, man skulle snarare behöva sätta ett p-tak. Precis som Nicke säger borde det ju gå utmärkt att låta marknaden bestämma antalet p-platser.

Kan det vara så att behovet av p-platser (till marknadspris) är mycket lägre än p-normen? Varför vill kommunen i så fall tvinga på överetablering? För att göra p-platserna billigare? Är p-platser subventionerade på något sätt?
 0
Patrik Sterky (11 Januari 2009 12:50):
För det första är det inte rimligt att anta att en parkeringsplats kostar (genererar intäkter) på 2000kr/mån, snarare 1000kr/mån i Göteborg. Dessutom har jag sett en beräkning på ytan en p-plats tar (inkl tillfart, ramper, till och frånbackningsyta etc) ca 20 m2, därför kan det knappast anses så lukrativt. Däremot behövs, i synnerhet i göteborgsleran, ofta ett garage som grundplatta (t ex de nya husen vid Svingeln/Stampgatan där hela kvarteret vilar på en jätteplatta bestående av garaget). Har för mig priserna för dess platser är ca 1000kr/mån, och bottenplatta hade man behövt ändå.
 0
Erik Sandblom (11 Januari 2009 14:23):
Patrik, är det denna uträkning du tänker på?
http:​/​/​www.​sparvagssallskapet.​se/​forum/​viewtopic.​php?​f.​.​

Angående grundplattan så behöver denna inte nödvändigtvis nyttjas till bilar. Det kan också vara praktiskt att utnyttja ytan till tvättstuga, förråd eller liknande.
 0
Sync Blog (11 Januari 2009 20:01):
Patrik

Om du har en parkeringsplats som ligger inom vallgraven och inomhus, så får du lätt över 2 000 kr/mån. Nordstans p-hus tar ca 1400 för ett kort på ospecificerad plats, låsta platser där kostar ca 1900 kr. Ser du ett snitt över GBG så har du säkert rätt, men inte i centralaste stan. Jag tror inte platserna i NCC´s del av Hasselbladkvarteret kommer under 3000 kr/mån, då iofs i anslutning till exklusiva kontor.

Min jämförelse bygger på ett ombyggnadsprojekt, men det spelar mindre roll. Kostnaden för att bygga stommen (golv/väggar/tak) blir ungefär detsamma för garage som för bostäder eller lokaler. I en ombyggnaden är förvärvet motsvarande kostnad. Dock överstiger den vida 1000 kr/kvm. Möjligen kan du gjuta en platta för de pengarna, men du måste räkna väggar, tak, fönster och dörrar och del i alla gemensamma kostnader också.

Tänk istället startläget att stommen står där och du skall antingen bygga lokaler/bostäder eller parkering. Då är inte parkering alltid av ondo. Dock, i detta fallet vill vi inte bygga p-platser. Vi tror att kalkylen bir bättre om vi får mer BOA/LOA. Dessutom tror vi inte de boende vill ha parkeringsplatser.

Det nya förslaget på p-norm skulle nog medge att vi på Kronhusgatan kunde boka platsser i Nordstans p-hus. Men vi har gjort det på en BRF och den sjuka situationen uppstod att den föreningen nu måste betala hyra för platser som dess boende inte vill utnyttja. Detta avtal löper i 10 år. Bara för att uppfylla p-normen.

Hoppas vi inte fastnar i diskussion om kostnader för p-platser som inte borde byggas. Jag vill hellre ha mothugg/uppmuntran/tips på hur man kan forma ett bra cityboende och få västra nordstan levande igen.
 0
Johannes Hulter (11 Januari 2009 23:24):
@ sync blog: Vad gäller att göra V.Nordstaden levande rekommenderar jag att man gör precis det ni gör - plus naturligtvis lokaler i gatuplanet. :)
 0
Nicke (13 Januari 2009 14:51):
@synch blog: Artikeln här ovan handlar i ett lite vidare perspektiv om att leva i staden utan att äga bil. Min fråga om kostanad/intäkt för p-platset var således för en generell diskussion, vi är många här som har funderingar kring p-normen och dess effekter, exempelvis för projekt såsom ert och för den BRF du nämner. Hoppas du inte såg den som ett ifrågasättande av målet att inte bygga parkeringar i ert projekt, snarare tvärt om. Jag anser att där marknaden klarar att reglera sig själv ska man undvika byråkratiska styrmedel (vare sig påtvingande eller begränsande), och om marknaden klarar att styra en rimlig tillgång på p-platser relativt faktisk efterfrågan är det ett bra argument för att slopa p-normen och istället ge frihet åt varje projekt (såsom ert) att bedöma och besluta hurvida man vill bygga p-platser, och isf hur mycket. De kunskaper och erfarenheter du delar med dig av ovan är jätteintressanta, tack!

Ang ert projekt tror jag nog mer på att man löser bilpooler och liknande inom ett lite större närområde snarare än husvis. Automatisk anslutning känns egentligen lika fel som p-platssituationen med den BRF du nämner. Jag förstår att era förslag delvis är för att kunna komma runt p-normsn. Skulle ni kunna erbjuda bilpool dit bara de som vill behöver ansluta sig, och samtidigt även ha den öppen för andra närboende för att öka underlaget? Eller blir det svårt att få ihop den ekonomiska riskkalkylen för bilpoolen då?

Ang att få V Nordstan levande igen tror jag det bara finns ett recept, gör gatorna publika genom lokaler mot gatan. Jag gick igenom området häromdagen och för det första slog det mig att jag tvekade en stund innan jag tog ett steg in i området, det känns lite som att lämna allmän plats och kliva in på privat mark. Väl inne fanns den känslan kvar, det var ödsligt och man var snudd på rädd att ge ljud ifrån sig och bryta den tystnad och stillhet som verkar ha prioriterats. Det är ett svårt område med minimal spontan genomströmning. Min poäng är att bygga med oss utan bil i åtanke är mer en fråga om den praktiska vardagen, men kommer inte som sådant att göra gatorna mer levenade - det som behövs är publika lokaler, vilket jag förstår ni planerar för så det är isf ett bra steg i rätt riktning för området.

Eventuellt kan en svårighet bli att boende sätter sig emot mer liv och för mycket folk i området. När väl funtionssepareringen slagit rot är det tyvärr så att boende ofta ser gatorna och området som sitt privata och inte som en del av den stad som tillhör oss alla...
 0
Sync Blog (13 Januari 2009 15:29):
Hej Nicke

Jag kan "erbjuda" alla att bli medlemmar i en bilpool. Sunfleet kostar 175 kr/mån oavsett var du bor. Snarare så tror jag med tiden att konkurrens och tillgång att det priset kan förhandlas ner. Kanske kan man få lite grupprabatt i vårt fall. Att tvinga någon blir ju hursomhelst löjligt.

När det gäller området så måste den nya användningen lokalerna i Tingsrätten på Postgatan kunna hjälpa en del. Jag har ingen susning om vad det skall bli där när de flyttar ner till Ullevi. Kanske någon som vet?
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5342 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter