Utskrift från gbg.yimby.se
....

Husbåtar i Göteborg?

 
Anders Svensson fortsätter sin bloggserie Förtätning ger en bättre stad. Denna gång om husbåtar.

Husbåtar i Göteborg? Det är vad en folkpartist, Kristina Bergman Alme, föreslagit i fullmäktige. Och inte mig emot, men det mest intressanta för husbåtar kanske inte i så fall är älven och de stora kajerna som exempelvis Gullbergskajen i Gullbergsvass (vilket Bergman Almes motion handlar om) även om det inte heller är fel. Det intressanta är väl de mindre vattenvägarna och hamnbassängerna (som väl iofs motionen berör).



Husbåt i Amsterdam


Exempelvis de yttre delarna av vallgraven mellan Pustervik och Rosenlund samt Fattighusån, Mölndalsån och Säveån. När det gäller hamnbassängerna så exempelvis de små på Ringön, Lindholmshamnen och Sannegårdshamnen. På Ringön måste det ju kombineras med en del andra förändringar också om vilket jag ska återkomma.

Om det byggs en pendeltågstation vid Gamlestadstorget och hela området omvandlas till en riktig stad kan också Säveån från Partihallarna upp till bortanför SKF bli en detta. Det kan bli promenader längs med ån och möjlighet till att ha husbåt i ån. Tillsammans med de små varsvmiljöer som redan finns på nåt ställe under denna sträcka kan det hela bli mycket fint. Å-området uppströms SKF bör däremot lämnas som det är, vilt och fritt.

Diskutera husbåtar på YimbyGBG:s forum
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Matthias H. (15 Juni 2009 15:23):
Tycker det hade varit coolt på våra åar inne i stan precis som Anders förespråkar. Ute på älven hade jag nog t ex inte velat bo.
 0
Patrik Sterky (15 Juni 2009 23:08):
Gullbergskaj tycker jag vore lämpligt, när man bygger staden över älven med lågbroar och gångstråk... 2034, eller när det kan tänkas bli av?

Annars tycker jag nog inte det passar så bra i hamnkanalen/vallgraven, däremot bättre i Fattighusån och i synnerhet genom Gårda på Mölndalsån!
 0
Johannes Hulter (15 Juni 2009 23:43):
@ patrik: Instämmer!
 0
Jesper Hallén (16 Juni 2009 00:28):
Skulle funka bra i Frihamnen också om man bygger tätt och lite mer venedigstyle. Fast med högre hus förstås:)
 0
Ann-Louise Pettersson (16 Juni 2009 14:31):
Både i kanalen vid Rosenlund och i Gårda tror jag att det hade blivit ett grymt tillägg. I samband med detta kan kaféer och uteserveringar etableras mer och mer och tillslut kommer dessa områden att kännas riktigt trygga och gemytliga när mörkret faller.
 0
Mikael Andersson (18 Juni 2009 13:19):
-Jag tror inte alls på konceptet med Husbåtar för Göteborgs del.

Betänk att EU kommer med krav på att alla bostadshus skall från 2015 ha minimikravet Passivhus standard.Vilket innebär att isolering mot bostadshusets botten skall vara minst 300mm.
Med 500mm isolering i tak och 400mm. i ytterväggar.
Hur bygger man en Husbåt enligt Passivhus koncept som samtidigt känns komfortabel att bo i?
Göteborg har till skillnad från Nederländska Amsterdam riktigt kallt (om det blir en kall vinter) under 6 månader per år.
Hur ofta blir det under 10 grader minus i Amsterdam?

Husbåtar är ett pittoreskt inslag men hur lämpligt är det i det svenska klimatet?
 0
Olle Jansson (18 Juni 2009 13:27):
Tja, inte för att jag säger vare sig bu eller bä till själva idén men för att så att säga replikera på Mikael A:s i grunden korrekta iakttagelser:

a) Kan vi verkligen förvänta oss att ens hälften av EU:s befolkning överhuvudtaget bryr sig om ännu en EU-standard?

b) Kallt kanske, men man kan tycka att det vore upp till den enskilde att själv avgöra om de vill bo i en husbåt året runt eller inte. Det skulle la kunna vara ett trevligt sommarboende om inget annat.
 0
Johannes Hulter (18 Juni 2009 13:38):
@ mikael: Haha, skön inställning... :)

Herregud, jag vet folk som bott i husbåt i Uppsala, och vintrarna i Uppsala är inte att leka med kan jag säga. Men vad spelar det för roll, går det så går det. Det är ju bara att köra så märker vi väl om det finns intresse eller inte.
 0
Mikael Andersson (18 Juni 2009 13:40):
@Olle Jansson, vad gäller EU:s krav på att införa Passivhus som minimikrav vid nybyggnation av bostadshus 2015 så kommer t.ex Österrike att införa Aktivhus som minimikrav.
Tyskland lär följa efter Österrike med å tanke på att priset per kWh i Tyskland är motsvarade 2:50-2:60 kr.
http:​/​/​www.​hausderzukunft.​at
Zukunft=framtid/en.

Det svenska elpriset per kWh kommer också att öka kraftigt i framtiden i takt med att eldistributionsnätet blir alltmer integrerat i EU.Det oavsett vad pappersindustrin önskar och svenska politiker tror.

Husbåtar som Aktivhus kan ju vara något för dem som önskar bo i en flytande termos.
En bra egenskap med tjock isolering är att man ej hör något alls utifrån.Möjligen om ett JAS-plan flyger in lågt!
 0
Mikael Andersson (18 Juni 2009 13:46):
@Johannes, ja vem vill bo i en igloo på vatten vars väggar,tak och golv är så tjockt isolerade så att det känns som att bo i en flytande termos!

Men kanske att Husbåtar passar utmärkt för konceptet med Aktivhus.Hus som skall generera el till det allmänna elnätet.

Tyskland har ju haft Einspeinsungsgesetz=Inmatningslag sedan januari 1990.Prof.Lennart Söder på KTH skall komma med ett liknande förslag nu till sommaren som har utrett det åt regeringen.Då våra Elcertifikat passar dåligt ihop idag med Einspeisungsgesetz.
 0
Mikael Andersson (23 Juni 2009 17:18):
Husbåtar som är Plus-energihus verkar möjliga att konstruera i vad som det tyska företaget Immosolar nu visas upp på mässan IBA-Hamburg, läs mer på http:​/​/​www.​immosolar.​com/​index.​php?​option=​com_​content&.​.​
 0
Sven R (24 Juni 2009 18:05):
Det finns säkert intresse för att bo på husbåtar. Det finns säkert också intresse för att få bo i trailerparks mitt i stan. Men bidrar det till en bättre stadsmiljö? Nä. Så husbåtsidén är inte så hilma kul. Vesst, det går säkert att tillåta det längre ut ifrån stadskärnan. Men inne i Gbg har vi faktiskt inte så hilma gott om vattenvägar.
 0
Johannes Hulter (24 Juni 2009 20:26):
@ sven: Long time no see! :) Alla gillar inte husbåtar, det stämmer. Men många gör det. Jag tror det kommer att bli jättebra.
 0
John T (25 Juni 2009 08:07):
Jag gillar idén, övervägde själv att köpa mig en billig båt att bo på när det var som svårast att hitta varaktigt boende under studenttiden. Dock skulle antagligen den typ av farkost jag hade haft råd med inte prytt de centralare delarna av stan, men kanske accepterats i Gullbergsvass där kraven inte verkar vara så höga. Just exemplet Gullbergsvass gör mig lite skeptisk, det måste bli lite mer välordnat än så om det ska göras på fler ställen.
 0
Mikael Andersson (25 Juni 2009 18:43):
Ringön var en Ö fram till Göta Älv bron byggdes och öppnades för trafik 1939.Det fick jag veta av Stefan Bydén och Einar Hansson från Miljökonsultbyrån Melica, när jag hörde på dem en Onsdagskväll i Mars 2008 på Ekocentrum.

De berättade en hel del annat som var verkligt intressant inte minst deras visioner för att göra Göteborg till ett Nordens Amsterdam där folk bor nära dess vattenvägar.

Deras visioner är också att få bort fartygtrafiken från centrala Göta Älv till Nordre Älv.Men med å tanke på hur smalt Nordre Älv är i jämförelse med Göta Älv så blir det tvunget att spränga en hel del i Nordre Älv om fartygstrafiken skall färdas där istället för på Göta Älv.

Det går i genomsnitt endast 7 fartyg på Göta älv som sedan går upp eller ner till/från slussarna i Trollhättan,sade dessa herrar från Melica också.
 0
Jesper Hallén (28 Juni 2009 23:44):
Jag skulle gärna bo på en båt, det skulle vara trevligt. Som snoken typ. Varför inte också lokalbåtar med verksamheter längs kajerna. Ska det vara blandstad ska det la va blandkaj!

Mikael, det verkar ha varit en riktig dunderkväll på Ekocentrum den där onsdagen i mars 2008. :)
 0
emil (3 September 2009 23:49):
Mikael Andersson....... Vem är du?
 0
Mikael Andersson (17 November 2009 22:54):
Vi köpte en fiskebåt förra sommaren -08 och har byggt upp en husbåt av denne, kallt?? neeejj som vilken villa som helst fast vi kan åka var vi vill med denna. tvätt och dusch kök 2 sovrum totalt på 85 kvm . soldäck på 40 kvm med utsikt över operaan och barken viking.
dessutom bor vi då som ni förstår på älven inte det heller några problem förutom att de e otroligt billigt boende och 600 m från centrum...tänk om!! ni alla som e skeptiska till detta..ni kommer antagligen aldrig att har råd att köpa en villa vid älven så centralt...
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5363 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter