Utskrift från gbg.yimby.se
....

Skanstorget

 


GP skriver idag
om programarbetet med Skanstorget som är på gång, vilket även bloggen Svensson uppmärksammat. Det är bra att man nu tar sig an denna bortslösade pärla, som vi skrivit om tidigare. Det finns stor potential här för blandstadsutveckling, i ett centralt läge som dessutom ligger strategiskt mellan Haga, Linnéstaden och Vasastaden. Med en smart planering av Skanstorget kan förbindelserna mellan de olika stadsdelarna öka.

Det är också önskvärt att ta tillvara och utveckla Övre Husargatans potential att förvandlas från blåsig landsväg till urban esplanad, med bredare trottoarer och mer träd längs gatan. Ska Övre Husargatan bli ett ännu mer attraktivt och levande stråk är Skanstorgets utformning avgörande.

Jag hade förmånen att bevista ett informationsmöte för ett tag sedan där Stadsbyggnadskontorets ansvarige tjänsteman berättade om planerna. Det är dock fortfarande mycket löst i kanterna. Tjänstemannen lät mycket bekymrad över planerna och uppehöll sig länge vid hur "extremt unikt" Skanstorget är som öppen plats, att det vore "mycket komplicerat" att bygga bostäder där (det står ju hus i närheten vilka skulle kunna skugga nya bostäder) och att det överhuvudtaget var ett "väldigt känsligt" område.

Efter ett tag sken han dock upp. Det var när han kom in på ett av de "spännande alternativ" till bostadsbyggande som han arbetade med. Man skulle nämligen kunna bygga ett parkeringsgarage i flera våningar under torget. På det viset skulle platsen kunna utnyttjas (som garage) samtidigt som den öppna platsen bevarades.

Som tur är finns det andra utvecklingsmöjligheter för Skanstorget. Ett av Göteborgs hetaste arkitektkontor som jobbar mycket med stadsutveckling, Kanozi Arkitekter, har nämligen i samarbete med ByggVesta tagit fram idéer för hur Skanstorget skulle kunna förbättras.


Bild: Kanozi Arkitekter


Bild: Kanozi Arkitekter

Tanken är att förtäta utmed kanterna och skapa ett torg i mitten. Det finns flera olika förslag på hur det skulle kunna gestaltas. Förhoppningsvis utreder Stadsbyggnadskontoret alla möjliga utvecklingsförslag för Skanstorget ordentligt. Skanstorget är värt ett bättre öde än som parkeringsplats och hundtoalett.


Bild: Kanozi Arkitekter



Bild: Kanozi Arkitekter
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Johan (23 Mars 2010 14:43):
Övre Husargatan känns mycket som Linnégatans onda tvilling. Ungefär samma sträckning och ungefär samma möjligheter från början, fast med snudd på trafikled istället för spårvagn. Ett stort problem för gatan är att den inte direkt får nån flygande start om man utgår från Vasagatan. Handels mur på ena sidan och igenmurade bottenvåningar på andra. Sedan kommer man till Skanstorget, som alldeles riktigt är väldigt tråkigt. Kanozis förslag ser bra ut. Varför vill inte göteborgs stadsbyggnadskontor utnyttja den talang som faktiskt finns i staden? I Malmö har man däremot gillat deras planer och valt att gå vidare med detta förslag i en tävling: http:​/​/​www.​branschnyheter.​se/​sites/​default/​files/​story.​.​
 0
Olof Antonson (23 Mars 2010 15:25):
Det är troligtvis något med grundvattnet i Göteborg ...

Liknelsen med Sprängkullsgatan/Övre Husargatan som Linnégatans evil twin känns klockren. Bebyggelsen runt Skanstorget är väldigt fin och stadsmässig, men den känns inte integrerad med varken resten av Linné eller Vasa. Den har hamnat i limbo mellan Nilssonsberg/Annedal och trafikled på baksidan av Haga.
 0
Fredrik (23 Mars 2010 15:38):
Hade denna plats varit i Malmö hade den varit uppfräschad för längesen. Sorgligt hur en sån här potentiellt guldläge har fallit i glömska.

St Knuts Torg i Malmö ligger bredvid en av de mest trafikerade gatorna i stan och är fullt jämförbar med Övre Husargatan. Ett mycket trevligt torg som borde kunna funka som inspiration för Skanstorget.

http:​/​/​maps.​google.​se/​maps?​q=​st+knuts+torg+malm%C3%B6&.​.​
 0
Anders_S (23 Mars 2010 16:07):
Kanzosis förslag kommer att leda till ett dött torg (som Guldhedstorget) som inte utnyttjas av andra än knarkare och alkisar (närheten till ett system på Linnégatan garanterar detta). Därför att det blir instängt och inte trevligt att passera. Kopplingen till gatan bör behållas som jag ser det.
 0
Joachim J (23 Mars 2010 16:19):
Jag håller med Anders S här, varför inte återbygga nåt som liknar den gamla runda saluhallen, och låta torget vara öppet mot Sprängkullsgatan. En sådan byggnad lockar nog mer folk till torget.
+1
Johannes Hulter (23 Mars 2010 16:32):
@ anders: Jag håller med dig om att det förmodligen är ett tankefel att skilja torgytan från det enda levande stråket som finns i närheten. Guldhedstorget är ett mycket slående exempel.

Torg (riktiga alltså, inte sådana där "torg" som vi byggt senaste decennierna) bör ligga där minst två stråk korsar. Problemet med Skanstorget är att det bara finns ett stråk och det passerar på sidan (som Olskrokstorget ungefär)

Det skulle ändå kunna funka om man byggde ett kvarter på "bergssidan" och "tryckte fram" torget mot (och kanske över) ÖH-gatan. Men då missar man utsikten över Skansberget och den är ju helig.

En annan idé vore att underlätta fler stråk, bla genom att dra en "riktig" gångfartsgata utmed Skansbergets Hagasida till Linnégatan och få in lokaler längs med Husargatan mfl Hagagator.

Jag vet inte, det är svårt... :)
 0
Johannes Hulter (23 Mars 2010 16:35):
@ joachim j: Och kanske ett par våningar (student)bostäder ovanpå? :)
 0
Olof Antonson (23 Mars 2010 16:53):
Vid bergets fot tänker jag mig att man röjer och skapar en plats liknande Söderlingska Trädgården vid Allmänna vägen/Djurgårdsgatan i Majorna: http:​/​/​kartor.​eniro.​se/​m/​pq2DU

De gånger jag passerat förbi där sitter det ofta en massa folk på kafé Zeniths uteservering och massa ungar som leker. Det hade kunnat vara en bra utgångspunkt.

Själva torget bör få slät och fin stenbeläggning. Jag tycker inte man ska spinna vidare på kullerstenen som dominerar Haga, då jag mest associerar till digerdöden och gamla tiders mödosamma leverne. Fast det SKA ju vara svårt att leva i Göteborg, det ska vara ojämnt och skrovligt, så det blir säkert kullersten i alla fall ... den nya opatinerade sorten som finns på samtliga ombyggda busshållplatser ...
 0
Joachim J (23 Mars 2010 17:24):
@ Johannes

Absolut! Min lycka hade varit oändlig ifall jag hade fått en bostad i ett sånt läge, (detsamma gäller la dock inte Hagaborna...)

@ Olof

Bra idé, det där med att röja upp mot berget. En tanke kan ju även vara att exponera gångstigen uppför berget mer. Nu ser man den ju knappt.
 0
Daniel Bergqvist (23 Mars 2010 17:59):
Att skapa en vägg mellan huvudgata och torg är ju ett stort skämt så länge man inte medvetet vill minska kundflödet. Som ni redan varit inne på har det sina fördelar att låta Haga växa mot stenhusen på andra sidan torget, komplettera torghandeln med ett saluhallskoncept och på så sätt bevara en korridor mellan gata-torg-skansberg. Johannes idé att trycka ut torget mot/över ÖH-gatan inspirerar! ...en annan idé på samma tema är att låta södergående trafik åka runt torget (föga sannolik lösning men vore kul att skissa upp) För att möjliggöra stadsutveckling längs hela Husargatan (kräver sannolikt att var tredje p-plats försvinner) är det rimligt att låta garaget under torget anpassas därefter.
 0
Matthias H. (23 Mars 2010 18:33):
Nja Daniel, jag tänker mig en skiva längs med Övre Husargatan med 3-4 våningar mot Haga som sen stiger till 7-8 våningar mot söder och med kanske en rätt hög portal i mitten där torget öppnar sig innanför. Jag tycker om långa gator med hus på båda sidorna.
 0
Olof Antonson (23 Mars 2010 18:52):
Jag tycker också om idén att låta torget närma sig gatan. En shared space-lösning hade varit trevlig. De vackra husen på andra sidan gatan är en stor tillgång, men skärs av från torget av bilvägen.

Det stora kruxet, som jag ser det, är att hela området präglas av att biltrafiken dikterar alla villkor. Det är en plats för bilar, inte människor, samtidigt som kollektivtrafiken lyser med sin frånvaro.
 0
Johannes Hulter (23 Mars 2010 18:54):
Matthias har en poäng där. Med hans förslag (som ligger i linje med ett av Kanozis) så handlar det mer om att förstärka ÖH-gatan. Att man får en undanskymd piazza bakom gör kanske inget. Det blir lite mer downtempo där helt enkelt...
 0
Johannes Hulter (23 Mars 2010 18:58):
Sedan gäller det bara att få GU att lämna studierummen ut mot Sprängkullsgatan och göra om dem till lokaler + göra Café Sprängkullen mer exponerat så är vi nästan hemma... :)
 0
Jan Jörnmark (23 Mars 2010 18:59):
Såg att Johannes skrivit detta när jag precis berört Skanstorget som exempel på den urspårade planprocessen i ett inlägg på Yimby Stockholm.

Skanstorgsprojektet ingick ju inledningsvis som en del av den havererade Skansbergsplanen, och har ju därför varit på tapeten i mer än ett decennium nu. Resultatet kan sammanfattas på baksidan av ett frimärke, för därborta händer ju absolut ingenting. Tror därför att jag vågar mig på prognos "noll" här igen. Saluhallar och dom "fina" alternativen kräver pengar, och underlaget för en saluhall lär inte vara stort på Skanstorget. Nedgrävda parkeringsgarage är dyra och kommer att mötas av de obligatoriska protesterna, och hus kan vi utesluta omedelbart, för skugga kommer det alltid att bli någonstans.

Det tycker jag känns tryggt, för det betyder att jag kommer att få åldras i min ungdoms kvarter. Bodde på Skanstorget 6 och Övre Husargatan 8 mellan 1979-87 med något kortare avbrott, och tack vare den totala avsaknaden av dynamik kan jag nu återse min mest älskade korvkiosk varje afton när jag promenerar bort till Sven Slobos urbilliga gym.
+1
Krister Malmqvist (23 Mars 2010 22:06):
Varför skall varje öppen plats fyllas med diverse höghus? Det är ju trevligt att ha lite utsikt. Om man bebygger varje plätt blir det väl inte trevligt? Öppna platser har ett värde i sig! Skanstorget är väl kommunal mark och då har vi råd att låta det vara obebyggt.
 0
Johannes Hulter (23 Mars 2010 22:11):
@ krister: Jag är iofs inte främmande för att låta Skanstorget vara just ett torg. Det kan vara en bra idé. Men för det första gäller det ju inte höghus här, utan ganska modesta hus på 3-8 våningar. För det andra består Göteborg till 70% av grönytor (tätorten alltså, inte kommunen). Frågan är alltså snarare varför så många platser ska hållas öppna istället för att fyllas med diverse höghus.
 0
John T (23 Mars 2010 22:15):
Det som jag ser som den största utmaningen är kanske att hantera platsens historia, det var ju en vacker byggnad som låg där en gång. Kunde man inte bygga en halvcirkelformad byggnad som tar utgångspunkt i den gamla saluhallens formspråk? Kombinera det med Mattias förslag ovan så kanske det kan bli fint.

Krister: Visst kan vi spara öppna platser, men idag är det ju faktiskt en parkeringsyta där. Så roligt är väl inte det? Och höghus har väl ingen ens nämnt?
 0
Johannes Hulter (23 Mars 2010 22:30):
@ markus: Men Krister kanske är inne på något, tänk ett runt höghus på 20-30 våningar på marken där gräsplätten är nu och så publika lokaler hela vägen runt, som den gamla saluhallen...
 0
Matthias H. (23 Mars 2010 23:06):
Hehehehe Johannes, det lät ju också spännande.

Annars vet jag inte om jag beskrev tillräckligt bra ovan men en ganska bred och hög portal i mitten på en skiva skulle ju göra piazzan/torget innanför tillgänglig. Sen tycker jag också om tanken att lägga en skiva längs med berget så att torget blir helt "inklätt".

Nu när jag tittar på Kanozis förslag så tycker jag att sista bilden med tre huskroppar inte är helt fel dock kan man ta bort den som löper parallellt med Haga och göra de båda andra längre. Sorry Jan, korvkjorren får väl flytta in på torget istället. Men det är viktigt att det är färre antal våningar mot Haga för att sen öka söderut.
 0
Olof Antonson (24 Mars 2010 14:07):
Jag satt och lekte lite med tanken att bygga på med ett höghus där SEB har sina lokaler: http:​/​/​kartor.​eniro.​se/​m/​pqzZ4
 0
Hannes Johansson (24 Mars 2010 16:52):
Krister Malmqvist: Det är väl inget i planerna eller i förhandssnacket som säger att man ska bygga höghus där. Utan snarare att man vill rusta upp torget och göra det levande. Om det innebär att man bygger nya byggnader för att skapa mer liv, eller om det handlar om andra saker som inte alls innebär nya byggnader, det spelar väl ingen större roll. Att komma och påstå att man vill smälla upp höghus á la Manhattan så fort man talar om att utveckla staden känns lite missriktat. Och, om man får fråga, hur ofta besöker du denna, enligt dig viktiga, platsen? Vad är det för utsikt du talar om? Ser du ofta andra människor vistas där?
 0
Daniel Bergqvist (24 Mars 2010 19:18):
@Olof; SEB-buset ägs av "bostadsrättsföreningen" till höger i din bild. Föga sannolikt att dessa vill exploatera in på knuten så länge de inte finner mkt tilltalande incitament. Dessutom tror jag huset (innehållande unikt bankvalv) är k-märkt vilket gör det extra klurigt. Gillar dock din tanke...
@Alla; ÖH-gatan är utryckningsväg vilket skapar problem avseende shared space-lösning. Mig veterligen är kollegorna på Handels GBG trångbodda trots förtätning på innergården - kanske behöver universitet expandera till torget?
 0
Matthias H. (24 Mars 2010 22:51):
Eller ska man bara helt enkelt köra ett slutet kvarter med naturligtvis möjlighet till verksamheter runtom hela kvarteret?

Vi översvämmas ju inte av sådana kvarter i olika planer för stan, behövs egentligen Skanstorget? hehehe

Ett slutet kvarter skulle ju bli rätt stort, många bostäder skulle det alltså innebära. Och kanske kunde man bygga en kropp inuti gården också så att gården delas på två mindre...
 0
Matthias H. (25 Mars 2010 12:55):
Ja se där, jag verkar inte vara ensam om tanken...
 0
Matthias H. (6 April 2010 11:54):
Oj, i dagens GP hade Bostadsbolaget planerat ine ett kvarter, det tycker jag ser riktigt bra ut.
 0
Johannes Hulter (6 April 2010 12:08):
@ matthias: Såg det - lookin good... :)
 0
Olof Antonson (6 April 2010 13:46):
Spontant tycker jag deras förslag är bra, under förutsättningar att bottenvåningen blir levande osv. I illustrationen så ändras ju även skalan åt Haga till, precis som vi varit inne på tidigare.

Det är bra att det blir lite diskussion. Det finns ju en del att göra i det området. Hade varit kul att kunna visa upp något nytt åtminstone vid 400-årsjubiliéet av stan ...
 0
Magnus M. (6 April 2010 21:41):
Nu finns väl inte artikeln på nätet, men vad var det där för kommentar, "sen vet vi inte om platsen är lämplig för bostäder, bullernivåer och luftföroreningar är över gränsvärdet..."?? Allvarligt talat? Sådana korkade byråkratiska uttalanden ger mig svindel.
 0
Johannes Hulter (6 April 2010 23:00):
@ magnus: Ja, det är nog bäst att riva alla kvarter längs hela Övre Husargatan - det är ju undermåliga ljusförhållanden och mycket bullerutsatt... ;)
 0
Johan S (7 April 2010 10:17):
Visst är det så, diskussionen måste föras parallellt med miljöfrågan! Vi är trots allt åtskilliga hundra hushåll på Ö Husargatan redan, gör något för oss först och stoppa vansinneskörningen som skrämmer oss från vettet.
Det kan inte vara så att stadsutvecklingen hindras av att det inte görs något åt vår gata, det skulle inte vara svårt att skapa en stadsgata med lugnare tempo bara genom att exv skapa parkeringsfickor likt Linnegatan istället för längsparkeringar, plantera nya träd i mitten, smalna av de redan överbreda körfälten, sänka hastigheten till 40 likt Friggagatan och skapa trafikbulor, det finns redan vid Handels så det går inte att skylla på utryckningsfrågan. Varför inte flytta ut dubbelfiligheten till bortom Linneplatsen?

Därefter kan vi fokusera på byggandet av ev nya bostäder.
Annars är en god ide att rusta upp skanstorget som torg/lekyta för
att få liv och rörelse genom Linnes alla barnfamiljer (se på Nytorget i Stockholm!) så klart med garage under.
 0
Matthias H. (7 April 2010 11:41):
Men alltså, varför ska vi överhuvudtaget bry oss om biltrafiken? Den kommer/måste anpassa sig. Bostadsbolaget bygger sitt kvarter med verksamheter i bottenvåningarna, en stor portal mot Ö Husargatan med ett kanontorg innanför. Staden stryper vägen genom att ta bort en fil i vardera riktning och göra precis som Johan S säger med parkeringarna, fickor utmed gatan och ett underjordisk garage under Skanstorget om det nu måste behövas. Efterhand kommer folk fatta att man inte har kvar en autostrada in i city utan får anpassa sitt bilkörande utefter detta.

Jag är 100 pct säker på att ingen kommer flytta ifrån Göteborgsregionen för att man stryper trafiken här.
 0
Daniel Sjölund (7 April 2010 12:52):
Håller med dig Johan S! Ö Husargatan har glömts bort väldigt länge.

Fast det ena behöver ju dock inte utesluta det andra. Bebygger man Skanstorget först så som Bostadsbolaget och Pyramiden arkitekter föreslår (otroligt bra förslag, måste jag säga!) kommer säkerligen Ö Husargatans utseende bli föremål för granskning ännu mer. Nu har ju incitamentet och troligen opinionen för en sådan förändring ökat!
 0
Olle Hellblom (20 April 2010 16:39):
Vi håller på med just Skanstorget i ett projekt i skolan. Det är mycket intressant att läsa alla åsikter både här och på GPs hemsida. Det är verkligen en utmaning att få till ett torg som gör alla nöjda och glada. Det verkar vara ett ämne som engagerar många.
 0
Johannes Hulter (21 April 2010 11:26):
@ olle: Kul! Ser fram emot en presentation... Men försök inte göra alla glada, det går inte. Bestäm er för vad ni vill göra och se till att göra det bra istället.
 0
Olle Hellblom (22 April 2010 21:42):
@Johannes: Jo, man har väl insett det. Ska lägga upp lite bilder när vi kommit lite längre med vårat förslag.
 0
Samuel (18 December 2010 03:14):
Kan tyckas lätt att smala av ÖH, leda bort trafik och ta bort filer. Men det verkar vara svårare än omöjligt att lyckas med i den här staden. Se hur mycket som hänt längs älven sen Götatunneln byggdes.
Personligen tror jag inte att torget skulle "dö" av att skärmas av från ÖHleden. Utan snarare skapa en plats där man faktiskt kan vistas. Ett torg i anslutning till grönområde är i mina ögon betydligt mer attraktivt än ett torg i anslutning till hårt trafikerade vägar.
Ultimat hade ju varit, håller jag helt och hållet med om, att leda bort trafiken från sådana gator i innerstan. Men när Vägvalet fick över 5% i kommunalvalet förlorade jag hoppet på den utopin.

@Olle: Det hade varit roligt att se hur ditt förslag såg ut, finns det bilder att tillgå?
 0
Trött Bilist (18 December 2010 09:14):
Om vi stoppar biltrafiken i citykärnan måste pendelparkeringar byggas utanför densamma för att bilisterna skall kunna parkera sina bilar och byta till kollektivtrafik. Nu finns mycket begränsade pendelparkeringar. Var kan yta friläggas för sådana? Skall det göras i varje kommundel i anslutning till befintlig kollektivtrafik eller alldeles utanför zonen med trängselskatt? Antalet p-platser i city är f.n. i underkant jämfört med behovet. Trots höjda p-avgifter så är det nästan omöjligt hitta p-plats i centrum av Göteborg.
 0
Samuel (18 December 2010 12:15):
Vad som behöver göras är att inte bygga allt i Göteborg utifrån en bilistsynpunkt. Stoppa den onödiga bilismen inom staden, självklar innebär detta att man måste möjliggöra kollektiv pendling för folk. Men som det ser ut just nu väljer folk bort kollektivtrafik för att ta bilen från Majorna till Gårda. Och man kan inte skylla det på kollektivtrafik, det är bara lathet.

Håller med om att det är svårt att ta sig in till staden utan bil för tillfället. Men för det första är det inte bättre att satsa på att bygga ut kollektivtrafiken istället för att bygga nya leder? För det andra är inte det en risk man får räkna med om man köper ett hus 10 mil från där man jobbar?
 0
Olof Antonson (18 December 2010 13:52):
Göteborg har satsat på den amerikanska modellen, dvs persontransport via bilism. Amerikanska städer har dock ofta en utpräglad rutnätsstruktur, som kan svälja stora flöden, och som samtidigt erbjuder många alternativa vägar. Detta system har dock Sverige i stort förkastat sedan funktionalismens intåg på 30-talet.

I efterkrigstidens Göteborg finns alltså ett sorts inbyggt beroende av att köra bil (bostäder har byggts utanför den centrala staden), samtidigt som staden i stort är ganska illa anpassad att hantera de flöden detta medför.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5376 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
12 November 11:45 av Matthias H.
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
6 November 22:25 av Hans Jörgensen
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck