Utskrift från gbg.yimby.se
....

Färjestaden - historia och framtid

 
För precis 400 år sedan brändes den lilla staden Göteborg ner av danska trupper. Staden blev blott åtta år gammal. Den låg på Hisingen och grundades av Karl IX, mannen som även är avbildad sittandes på häst på Kungsportsplatsen, det vi i folkmun kallar Kopparmärra.
Av 400-årsjubileet av vårt första Göteborg har vi inte märkt ett dugg. Så nu firar jag det med en hyllning till Färjenäs och den glömda historien om den första staden med namnet Göteborg.




Staden byggdes och befolkades främst av holländare, vilka fick mycket fördelaktiga villkor av svenska staten. Man ville nämligen etablera en handelsstad för att öka handeln i området och få in pengar till den svenska statskassan. Det finns idag inte många synliga rester kvar av den lilla holländska staden vid Älvsborgsbrons norra fäste. Det som finns är en kyrkoruin från stadens kyrka. Här finns även en minnessten och en informationstavla, numera lägligt mitt i den nyanlagda Färjenäsparken, vilken vi skrivit om tidigare.



Karl IX står staty på Kungsportsplatsen till minne av det första Göteborg.


Minnesstenen står vid den lilla kyrkoruin som finns på platsen.


Om det är brist på rester från 1600-talsstaden så är det desto fler rester från 1900-talsstaden Färjestaden som var som en liten egen stad i staden med en relativt stor befolkning. Här fanns både landshövdingehus och villor, skola och affär. Några av husen står kvar än idag men många försvann i och med Älvsborgsbron och Ivarsbergsmotets tillblivelse på 1960-talet. Efter uppmärksammade ockupationer på 1990-talet revs de flesta övergivna villorna i nuvarande Färjenäsparken. Villorna hade många år tidigare evakuerats eftersom man ville ge plats åt Eriksbergsvarvets eventuella utbyggnad, som såklart aldrig blev av. Kvar blev gator, murar och trädgårdar. Jag minns att när man var yngre var det riktigt spännande att vandra runt bland bortglömda och övervuxna trädgårdar. Nu är allt upppiffat och man har rensat bort sly och gjort allt mer tillgängligt. Något jag tycker att man har lyckats mycket bra med och tagit till vara på alla ruinrester och gjort det riktigt vackert. Dock så märkte jag till en viss sorg att man rensat bort de gigantiska björnbärsbuskar som fanns förut. Hur som helst kan jag rekommendera alla att ta en promenad genom området. Kanske blir det en stadsvandring framöver.



Salterigatan med sina pampiga murar. Innanför döljer sig gamla trädgårdar och man kan bara fantisera om de stora villorna som stod här för inte alltför länge sedan.



Idag är det hela omgjort till parkmiljö och gångvägar och trappor är anlagda, här finns gott om bra picknickplatser.


Utsikt från berget.


Det lilla landshövdingehuset byggt 1901 med sitt genuina och morgonpigga Färjenäs café. På andra sidan gatan finns plats för varsam förtätning.



Tre vita punkthus var det bästa man kunde komma på efter alla år med Norra Älvstranden?



Byggplaner för Västra Eriksberg.


Norra Älvstranden sista utbyggnad, Västra Eriksberg är under uppbyggnad. I skrivande stund växer det fram tre stycken miljonprogramsliknande vita punkthus framför Färjenäsparkens gröna bergsknalle. Längs med kajen bort mot Färjenäs planeras det som kallas "Kajen", några snedställda punkthusliknande skapelser med utsiktsläge. Planer som känns både trista, föråldrade och stadsfrånvända. Det ser tillochmed ut som att man vill skapa en återvändsgränd innan man når fram till Färjenäs och Karl IXs väg. Varför? 

Vore det inte bättre att förena Eriksberg med Färjenäs och låta gatan gå hela vägen. Dessutom anser jag att de byggnader man planerar inte alls passar in i området och hyser ingen som helst respekt för vår spännande historia. Det är som att man vill dölja hela bergsknallen där Karl IXs Göteborg låg genom att bygga in den med intetsägande dussinhus.
Även i nybyggda delar av staden ska man väl kunna hitta spår av historien, både såklart genom äldre bebyggelse men även genom väl anpassade nybyggen. Här vore till exempel någon form av landshövdingebebyggelse lämplig. Om inte annat som en välbehövlig kontrast till den omåttligt tröttsamma älvstrandsfunkis som i alltför stor utsträckning har byggts upp på senare år. Lägg av med den, vi orkar inte mer, vi mår dåligt.

Så istället tänker jag drömma lite och fantisera om att vi planerade stadsbebyggelse i Göteborg. Här har jag valt att förlänga Karl IXs väg och anknyta den med Monsungatan i Eriksberg. Bebyggelsen har tätnat längs gatan och moderna landshövdingekvarter löper längs med kajen. (man kan ju kanske dock tänka sig lite mer variation än vad mina montage erbjuder och såklart även fler våningar om så önskas) Ett brett promenad och cykelstråk längs kajen och tillochmed ett strandbad förgyller livet för Färjestadens besökare och boende. Färjenäsparken blir en stadspark och färjorna mellan Klippan och Färjenäs har åter satts i trafik, precis som förr. Färjestaden har återfått sin glans och Norra Älvstranden har blivit roligare.







Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Patrik Höstmad (14 November 2011 07:31):
Jesper: Prefekt med lite historia om Färjenäs!

Jag och min sambo var och promenerade i Färjenäsparken i Lördags och vi försökte efteråt hitta lite information och hittade inte så mycket. Tomtruinerna sätter verkligen igång tankarna. (Det hade varit trevligt med en informationstavla som berättar lite mer om områdets moderna historia och inte bra om en 400 år gammal bosättning.) Vi gissade i alla fall rätt att det var hamnens tänkta expansion som låg bakom att tomterna övergivits.

Problemet med de vita punkthusen är inte bara att de är vita och punkthus. På illustrationsritningarna är de vita lysande och släta, men i verkligheten har de dragning åt betonggrå och skarvarna av elementbyggandet lyser rakt igenom fasderna.

Jag funderade också på varför inte området mellan punkthusen i Backen och Färgenäsparken bebyggs. Man har ju grunlagt och byggt parkeringsdäck på hela markytan och på ritningarna ska det bli någon form av terraserad gräsmatta. Varför inte sätta dit åtminstonde några 3-våningskvarter där? (Gräs och park finns en masse i Färgenäsparken).

Noterarde också att putsen på fasaderna på "radhusen" i kvarteret Plantan redan börjat falla bort i flagor....
 0
Olof Antonson (14 November 2011 11:23):
Bra att du uppmärksammar Hisingen, Jesper! Jag har tänkt många gånger på hur man skulle kunna bättre knyta ihop Färjenäs med Eriksberg. Det skulle kunna bli så bra. Sedan är murarna omkring ruinerna väldigt fantasieggande, men det kan vara svårt att veta vad som är 400 år gammalt och vad som inte är det för en besökare. Förhoppningsvis får vi se en Garellick-bok om Hisingen i framtiden.
 0
Daniel (14 November 2011 12:19):
Men man får ju inte röra golfbanan (moderatbandy?) denna plats säger ju att dom är göteborgs mest centrala golfbana och sådant är ju heligt. Då är det ju bättre att riva några arbetarbostäder för där bor det ju ändå ingen känd.

Ärligt talat så borde dom lägga ner den där banan för alla åker ju ändå bil dit och området hade mått mycket bättre med både kontor och kvartershus.
 0
Emanuel Alfredsson (14 November 2011 13:10):
Färjenäs till Brighton?! AWSOME!
 0
Ilhan (15 November 2011 22:31):
Forza Hisingen! <3
 0
Daniel Bergqvist (15 November 2011 22:39):
Det var längesedan jag var på platsen, men bullrar det inte rätt mycket från bron? Parker, bollplanen och drivingrangen är i så fall en bra buffert mot ljudet. Oavsett borde gatan förlängas...det finns ingen anledning till återvändsgränd här.
 0
Emanuel Alfredsson (16 November 2011 00:04):
Alltså, "Andra Avenyn" bör tas upp igen när dessa kvarter blivit byggda.
 0
Göran Åhman (17 November 2011 15:42):
Golfbanan skall inte vara kvar enligt planerna. Det skall bli en sk pelouse. Alltså en sluttande glänta ner mot vattnet. En av förebilderna är Hagaparken i Sthlm, där just en pelouse sträcker sig från Gustav IIIs koppartält ner mot Brunnsviken. En bebyggd gata längs stranden skulle omintetgöra de planerna. Jag säger inte att de behöver vara fel för det. Men eventuell bebyggelse måste bli riktigt bra för att vi skall offra stadens enda möjliga pelouse, eller?
 0
Emanuel Alfredsson (17 November 2011 18:30):
Det finns bättre ställen att anlägga pelouser på. Längre upp i älven dvs. Främst för att smått avindustrifiera områdena en aning så att älven blir fräsch. Norr om Slakthusområdet kan vara en bra idé, speciellt om man kan göra en slags ecodukt över Marieholmsleden några kilometer.

Men det är en helt annan historia.
+2
Olof Antonson (17 November 2011 18:39):
Jag tyckte mycket om området kring Fort Mason i San Francisco när jag var där, och det hade en liknande utformning ner mot havet. Jag tror att det skulle kunna bli väldigt trevligt med en pelouse. Men personligen hade jag nog hellre sett ett lite lätt förtätat Färjenäs (landshövdingehus) och en strandpromenad mot Eriksberg med en bebyggelse som präglas av Holländsk 1600-talsarkitektur för att knyta an till ruinerna uppe på berget. Det här kanske skulle kunna gå att kombinera med pelousen på något sätt, vad vet jag. En annan ingång skulle vara att förlägga skuthamnen hit, och det blir en spännande miljö per automatik.
+1
Hans Jörgensen (17 November 2011 22:11):
Fin beskrivning av en av Norra Älvstrandens pärlor.
Bland annat är det en skön syn från södra sidan (Klippan), som en oas mellan cisterner och Nya Gamla Biskopsgården.
Alltså området närmast eriksbergskranen... att det ska bli fler punkthus av det slaget är bedrövligt rent ut sagt. Där skulle vi kunna föreslå landshövdingekvarter! Förslagsvis i på kartans "Backen" och även en bit av "Kajen". Men sedan kan Karl IXs väg lämnas öppen, gärna med strandpromenad och det där nya ordet :)
 0
Matthias H. (17 November 2011 22:26):
Men allvarligt talat, ju mer man tittar på dessa tre punkthus desto mer inser man att det måste byggas mer mellan dom. Det borde gå att bygga låga längor med butiker som binder samman dom eller hur? Då skulle man vips får mycket mer stadsmässighet, just det har vi ju sett på andra ställen i stan t ex vid Frölunda Torg. Någo liknande Norra Gubberogatana alltså menar jag.

Sen att det från första början bestämdes att det här skulle bli tre ensamstående punkthus är ju så dumt så dumt men det är ju vi i o f sig vana vid från planerandet och byggandet av nästan hela Norra Älvstrande.

Framöver kan vi säkert komma med många bra förslag om hur Norra Älvstranden kan bli mer stadsmässig. Det finns ju ändå förutsättningar eftersom det är ganska mycket hus.
 0
Göran Åhman (17 November 2011 22:34):
Emmanuel@ Nja jag är inte så säker på att man kan anlägga en polouse var som helst uppströms. Vi har inte så många södersluttningar med uppväxta träd mot vatten faktiskt. Tror nog att Färjestaden är den enda inom kommunen. Nu är inte den livsviktig och ersätts den med en spännande stadsdel kan det naturligtvis övervägas och en Hansainspirerad stadsdel som klättrar uppför en sluttning är förstås en sevärdhet i sig. Men södersluttningen är faktiskt unik och bör vårdas väl. Stad kan vi bygga på många ställen. Att golfbanan ff är kvar är en skandal i sig. Innan man slutligt bestämmer sig (om man nu inte redan gjort detta iom den antagna planen)skulle man med fördel kunna bebygga "Backen" med hus av lättare konstruktion. Landshövdingehus eller rena trähus låter väl alldeles utmärkt.
 0
Hans Jörgensen (17 November 2011 22:36):
Men öster om Eriksbergskranen tycker jag allt det blivit intressant bebyggelse. Ser gediget ut, och samtidigt klassiskt och nutida på ett snyggt sätt. Till skillnad från det som kommit upp på västra sidan kranen.

OK det är möjligen subjektivt, men oavsett så är det väl för snålt med lokaler (liksom i det mesta av Eriksberg o Sannegården).
 0
Göran Åhman (17 November 2011 22:42):
Runt själva dockan kommer det se likartat ut, där punkthusen utgör utropstecken i dubbel bemärkelse ett kvarter bakom dock-kvarteren. På västra sidan dockan kommer dock kvarteren var upphöjda en halv våning för garaget skull, hoppas man får in lite lokaler iaf som det tyvärr är alldeles för lite av på Eriksberg.
 0
Patrik Höstmad (18 November 2011 08:22):
Här syns den stora gräsytan mellan punkthusen och Färgenäsparken:
http:​/​/​i149.​photobucket.​com/​albums/​s72/​JonasEngberg198.​.​

Parkeringsgaraget under gräsmattan är en våning över markplanet och går i linje med punkthusen. Intrycket blir att punkthusen står på garaget. Det borde lätt gå att bygga lokaler framför de trista väggarna till garaget mellan punkthusen.

Som det ser ut nu när man går förbi så blir det åtminstone en lokal på hörnet av det mittersta punkthuset.

Notera också att mellan Västra Eriksbergsgatan och Plantan är det planerat för en välkomnande remsa med markparkering. Det vore lämpligt med lokaler/kontor/verksamheter även på dessa ytor.
+1
Olof Antonson (18 November 2011 12:10):
Frölunda sjukhus (Ctrl+c, Ctrl+v) dyker upp som första association efter att ha sett den bilden.

Så kan det bara inte få se ut! Ok inne i själva dockan, men bortanför punkthusen (som finns idag) måste det till något som bryter av lite och tar tillvara på platsens historia. Det ser ut precis som om man återvunnit några hus ute i Biskop och monterar upp dem nere vid älven istället. Genius loci?

Jag tänker mig snarare en gata nedanför berget mot Färjenäs som påminner om:
http:​/​/​skalman.​sydsvenskan-​img.​se/​sydsvenskan/​a9552b14.​.​

http:​/​/​www.​caperiotumba.​se/​caperiotumba/​images/​oskar/​b.​.​

http:​/​/​hittaupplevelse.​se/​wp-​content/​uploads/​old_​uploa.​.​

http:​/​/​www.​arrivalguides.​com/​Destinations/​BERGEN/​Image.​.​

Som en liten by för att markera det historiska Göteborg och hur det kanske såg ut. Gärna med inslag av tegel och Holländskt 1600-tal. Sedan skulle det kunna övergå i denna omtalade pelouse. Fast frågan är om det är särskilt smart att låta den gå hela vägen ner till vattnet i relation till en gata/stråk och bryggor? Strandpromenad bort mot ett lite lätt förtätat Färjenäs med några landshövdingehus och kanske stadsradhus i liknande stil. Färja över till Klippan och en skuthamn? Eller så gör vi som vi alltid gjort och klistrar in lite mer miljonprogram ...
 0
Mats O. (18 November 2011 12:27):
Jodå, dom har sin charm dom där hansastäderna, Bergen, Visby, Lübeck eller gamla Königsberg (som bara kan beskådas på gamla vykort och filmer, sönderbombat 1945) som numera heter Kalinigrad.

Men passar stilen in i Göteborg ?
+2
Olof Antonson (18 November 2011 13:18):
Tänk dig mer bilderna som en volymstudie, vad jag far efter är något som knyter an till det Holländska stadsbyggandet (tänk kronhuset men i mindre skala och gaveln åt älven till). Karl den IX:s Göteborg hade uppskattnignsvis omkring 100 byggnader och växte snabbt under de fåtal år staden fanns. Jag hade gärna sett en sorts reproduktion som ger en känsla av hur ett kvarter på den tiden skulle kunnat se ut, och jag tror att tillsammans med parken och strandpromenaden kan det nog bli en riktig målpunkt under sommarhalvåret. Redan idag är bryggan längs Eriksberg populär, men då skulle det finnas en anledning att även gå längre ut mot Färjenäs. Lägg till en färja mot Klippan och det kan bli riktigt bra.

Sedan skulle detta bli något av det första vattenburna besökare såg av vår stad. Jag tycker att det rimmar ganska väl med de ambitioner som finns om att attrahera fler kryssningsfartyg osv.

Många städer som bombades under kriget har byggt upp historiska byggnader, varför skulle inte vi kunna göra något liknande i mindre skala? Det kanske skulle kunna gå att lägga ett museum i anslutning, en sorts filial till Stadsmuseet? Ett museum som knöt an till industri, varv och det första Göteborg.
+2
Patrik Höstmad (18 November 2011 13:54):
Olof: Jag gillar hur du tänker!

Eriksbergsområdet och Färjenäs skulle verkligen må bra av en unik målpunkt i väster som håller året runt. Som det är nu är området på väg att fejda ut till intet åt väster: Sämre arkitektur och sämre kvalité på fasader och och om möjligt färre lokaler.

Mats O.: Ren copy och paste på hansastad skulle hur som helst inte passa Göteborg sämre än ren copy och paste på Biskopsgården/Förlunda sjukhus. :)
+1
Emanuel Alfredsson (19 November 2011 13:50):
Mellan Skårshögar och Lyckan kan man göra en fin pelouse i anslutning till Delsjön. Också vid Torslanda funkar också.
Näset-Hult också. En mindre vid Bergsjön.
 0
Sven R (19 November 2011 16:32):
Jesper, mycket välskriven artikel. Det här borde du skickat in till GP debatt för tio år sedan. Jag har försökt många gånger att förstå hur planarkitekterna tänkte när det här ritades, men jag kammar alltid noll.
 0
Emanuel Alfredsson (19 November 2011 22:23):
Fick just reda på att "pelouse" bara är det franska ordet för ....gräsmatta.

Dessa planerare är inte seriösa överhuvudtaget. Släng på landshövdingehusen, så är vi klara sedan.
 0
Ricard Mollberg (21 November 2011 12:10):
Fina kvarter som ahde passat perfekt vid längs Karl IXs väg:

http:​/​/​www.​archdaily.​com/​1850​18/​adept-​and-​luplau-​pouls.​.​

Släng ut en klockboj också för stämningens skull. Och låt det vara lite "rufft" som hamnkvarter ska vara. Eriksberg är alldeles för överplanerat med offentlig kont etc.
 0
Emanuel Alfredsson (21 November 2011 12:20):
Ricard, det där ser precis ut som resten av Lindholmen-Eriksbergsområdet. Sterilt och spartanskt och inte "rufft" och autentiskt som man vill ha det.
 0
Ricard Mollberg (21 November 2011 13:51):
Jag tycker det ser alldeles lagom ruffigt ut (fast det blir väl mer ruffigt med åren, då det ser lite lappat och lagat ut)! Plus att det passar in med... just Lindholmen Eriksberg, det går ju inte att komma ifrån. Men när man går längs kajpromenaden där är det på gränsen till puttifnuttit med alla skulpturer. Området har ju varit alla arkitekters/stadsplanerares dröm och då ha har man minsan "skapat trivsel" alldeles uppåt väggarna för den moderna välutbildade medelklassen.

Släng ut några kvarter, och inget mer, och så tror jag de gamla sjömännen hittar dit själv som kan berätta historier om pirater och de värsta stormarna på Nordsjön i mannaminne..
 0
Emanuel Alfredsson (21 November 2011 15:28):
Ricard har gått vilse i modernismen ser jag. Lyft på rôva och se bakom allt krims-krams man spridit runt. Jag ser inget ruffigt i stela konstruktioner som dessa. Inget konstnärligt och levande som tillför någonting av folkligt värde.
 0
Mats O. (21 November 2011 15:50):
Har Yimby tagits över av traditionalister och drömmare ?

Ena dagen ska man bygga medeltida hansakvarter, nästa dag föreslås det att Göteborg ska ha "ruffiga hamnkvarter", kanske lite sådär som dom såg ut i svartvita filmer från 40-talet, komplett med lönnkrogar och fallna damer.

Varför detta ängsliga tillbakablickande ?
 0
Emanuel Alfredsson (21 November 2011 16:05):
Det du, Mats, är för det inte är ängsligt överhuvudtaget. Ängslighet hittar du på Chalmers arkitektutbildning. Det är rena Disneyfasoner där. Ingen får gå utanför den heteronormativa och asociala modernismen och därmed basta.
 0
Olof Antonson (21 November 2011 17:09):
Tradition är inte nödvändigtvis av ondo, tvärt om skulle jag vilja påstå. De lösningar som fungerade fördes vidare från generation till generation. Sedan fick vi för oss att förkasta alltsammans. Istället för att bygga vidare på något som vi visste fungerade, så skulle vi skapa allting nytt, flyga mot solen, men likt Ikaros smälte våra vingar. Och här står vi nu och försöker skapa nytt med en färgpalett som rymmer två färger och en verktygslåda som utgörs av prefabricerade betongelement.
 0
Mats O. (21 November 2011 19:17):
@ Emanuel

Bra formulerat ! Där kan vi hålla med dig i din kritik mot Chalmers.
 0
Göran Åhman (21 November 2011 21:40):
Om man bygger upp något med anknytning till Karl IXs Göteborg vore det en välgärning, gärna med koppling till vattnet, bruksbåtar men även varven. @Emanuel, den franska glosan Pelouse betyder säkert ordagrant gräsmatta, men i trädgårdssammanhang menas just en sluttande gräsbeklädd glänta mot vatten. Det är det man försökt skapa i planen. Och om jag får välja mellan en avstängd driving range och öppen pelouse, blir valet pelousen i hundra fall av hundra.
 0
Anders Svensson (24 November 2011 11:18):
Intressant och bra om Färjenäs. Men det är nog inte att betrakta som det första (äldsta) Göteborg. Det bör man betrakta Nya Lödöse som. Dessutom låg ju Nya Lödöse närmare dagens centrum av Göteborg än vad Karl IX Göteborg på Hisingen gjorde.

Sen så har Hisingen aldrig varit bostadskvarter för sjömän och aldrig haft några ruffiga hamnkvarter. Vid kajerna på Hisingen låg ju arbetsplatser. Förutom Färjenäs som var en utpost till Majorna/Klippan och Lindholmen med sina varvsarbetare. I sådana sammanhang har det alltid handlat om Majorna-Masthugget och Andra Lång är ungefär lika ruffigt idag som det var när min far växte upp där på 1930-talet.
 0
Anders Svensson (24 November 2011 11:20):
Och så heter det inte Färjestaden. Aldrig hört och aldrig sett. Förutom om orten på Öland.
 0
Göran Åhman (24 November 2011 14:03):
Det heter visst Färjestaden! Från början var det bara området runt själva färjehållplatsen som hette Färjenäs. Sen tog hållplatsnamnet över eftersom det var det man oftast sa, förstås. Det finns säkert många exempel på färjestäder, Öland är ett, Karlstad ett annat som för övrigt även har ett hockeylag. Bara för att du inte sett eller hört det betyder det ju inte att det inte funnits eller finns ;-) Tycker det är bra att man använder det ursprungliga och korrekta namnet på stadsdelen, speciellt när man menar hela stadsdelen och inte bara färjeläget, vi skall vårda våra stadsdelsnamn tycker jag.
 0
Göran Åhman (24 November 2011 14:09):
Som alltid kan man få lite kort information via wikipedia... http:​/​/​sv.​wikipedia.​org/​wiki/​Färjestaden,_​Göteborg
 0
Göran Åhman (24 November 2011 14:13):
 0
Niklas S (24 November 2011 19:42):
@Anders Svensson:Ligger ju en gammal sjömanskrog (Port Arthur) vid Lindholmen, det tyder väl på att sjömännen haft viss aktivitet på Hisingen. Med omliggande varv/industrier kan väl det ha upplevts som ett ruffigt ställe att sänka några bärs på?
 0
Ricard Molberg (24 November 2011 21:07):
När jag var ung så gick vi alltid ner till hamnkvartern, men man fick se upp så man inte snubblade på hummartina, halkade på fiskerens eller välte ut en trätunna med sill eller grogg, man kunde tjöta lite med någon gammal sjöman med träben och ögonbindel, damerna satt och vinkade från något fönster, båtar kom med med exotiska varor, ville man till RiodeJaneior var det bara att mönstra på. Nu sitter folk och smuttar på en latte.

http:​/​/​www.​gamerzines.​com/​system.​store/​media/​images/​60​.​.​
 0
Olof Antonson (24 November 2011 21:58):
@Ricard: Det låter nästan som en beskrivning av Öckerö. Monkey Island är en grym spelserie för övrigt :)
 0
Hans H (4 April 2013 21:05):
Att inte Monsunvägen fortsätter ända bort till Färjenäs känns mycket märkligt, inte alls passande gatuplanering för en stad, men Eriksberg är väl inte tänkt att passa in i en stad.
 0
Erik Funck (5 April 2013 12:45):
Eriksberg är en förort
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5348 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter