Utskrift från gbg.yimby.se
....

Åttamiljonersstaden

 
Med en dryg timme till Oslo eller Köpenhamn med tåg blir vår gamla slogan Skandinaviens hjärta än mer slagkraftig. Göteborg blir centrum i den skandinaviska åttamiljonersstaden, vilket knappast kan missgynna vår framtid och utveckling. Nu börjar frågan återigen bli aktuell och uppe för vidare diskussioner runt om i storregionen, bland annat här i stan. GPs Kenny Genborg skriver även han om det så sent som idag till exempel. 

Det är väl svårt att hitta argument emot ett sånt här projekt kan man tycka. Tekniken finns ju sedan länge. Det skulle vara ekonomiska aspekter förstås, eftersom ett sånt här projekt skulle kosta åtskilliga miljarder att genomföra. Men jag tvivlar inte på att det skulle vara väl investerade slantar. Om dessutom Norges oljefond vill lätta lite på låset så är vi på god väg. 2025 är ett årtal som det pratas om som möjligt datum för en färdig höghastighetsbana Oslo-Göteborg-Köpenhamn. Det är inte särskilt många år, har vi tur kanske tillochmed någon form av Västlänk påbörjats. 

Njut av bilderna, som jag hämtat från en facebookgrupp som behandlar frågan.  








Att projektet är ett stort steg i utvecklingen vad gäller miljöpåverkan är väl heller ingen svår sak att lista ut.





Den här gillar jag. En slags "spårvagnskarta" för åttamiljonersstaden.





Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Fredrik R (4 Mars 2012 18:02):
Väldigt trevlig idé. Men jag föreställer mig att antalet stopp blir väldigt litet om det ska gå så snabbt.

Kanske att alla tåg stannar i Göteborg och Malmö, och att det finns ett antal stationer däremellan där tågen turas om att stanna? Eller?
 0
Håkan Tendell (4 Mars 2012 20:10):
Hoppas att detta bygge genomförs i samma höga hastighet som tågen sedan kommer att färdas. Detta är något jag vill uppleva under min livstid. Detta och en göteborgsk skyskrapa på minst 40 våningar.
 0
Hans-Olof Hansson (4 Mars 2012 21:32):
Färdig för trafik 2025? Knappast. Inte med den takt det tar att utreda, besluta, projektera och sedan bygga så skall det stor lycka till om det finns ett beslut att bygga det hela till 2025!

Missförstå mig inte, jag tycker det vore en bra lösning. Men det tar tid. Det tog 60år att bygga ut E6 på samma sträcka. Detta måste gå fortare. Det innebär också "två nya hål i väggen", bara det tar 12år att genomföra!
 0
Mikael Kreutz (5 Mars 2012 01:50):
Hansson; Eller så satsar vi på maglev och går över åsen.
 0
Björn Felten (5 Mars 2012 02:24):
@Håkan:

Jag håller med dig på alla punkter.

Skyskrapan i fråga ser jag helst som en pekpinne i Vasaparken, som ett runt Turning Torso bakom universitetet med lokaler för universitetet i de nedre sex, sju våningarna och sedan studentbostäder i de 40-50 våningarna över det, förutom de översta fem, sex våningarna där vi har lyxvåningar för särskilt inbjudna gästföreläsare.
 0
Krister (5 Mars 2012 08:14):
I första hand bör vi satsa på Götalandsbanan Gbg-Borås-Jönköping-Linköping-Stockholm. Vad gäller Gbg-Köpenhamn så är ju dubbelspår i stort sett klart. (fattas Varberg). Hallandsåstunneln är klar om c:a 4-5 år. Att då bygga ytterligare på denna sträcka är stort slöseri! Gbg Oslo bör däremot förbättras men det krävs inte höghastighetsbana! Norrmännen kan gott låna Sverige pengarna till förbättringen av sträckan Oslo-Gbg eftersom de har störst behov av denna nya sträckning. Från Oslo till Svenska gränsen är det 10 mil.
Från Strömstad till Gbg är det dubbelt så långt. Bohusbanan i nuvarande skick kan väl rustas upp och förlängas till Norska gränsen?
 0
Daniel (5 Mars 2012 08:25):
När det gäller västkustbanan av den nya versionen så tror jag personligen att det bara behöver korrigeras på vissa ställen för att få upp hastigheten. Den är ganska rak och borde utan vidare kunna konverteras till 300-350 km/h-bana. Kanske behöver korrigera någon kurva.

När det gäller Bohusbanan så slutade man ju bygga på den vid unionsupplösningen då man ansåg att det inte fanns någon anledning till att bygga en järnväg till Oslo. sedan har man ju glömt av att göra något med banan sedan dess överhuvudtaget (förutom elektrifieringen), men då banan också genom Bohuslän är ganska rak så borde det inte vara några större problem att rulla ut en ny dubbelfilig järnväg.
men mer ekonomiskt är givetvis att bygga upp mellan Uddevalla och trollhättan upp till Oslo, då man redan har en ganska bra standard på Bergslagsbanan ()som dock borde byggts för 350km/h istället för 250km/h. Frågan är hur dyr en sådan konvertering är.
 0
Johnnie Rolin (5 Mars 2012 08:38):
Gillar skarpt "spårvagns" kartan med de tre städerna även om det bara är en vision är den rätt intressant ändå. Själv skulle jag aldrig ens komma på tanken att tänka i de banorna tycker själv avstånden känns för massiva för att det någonsin ska kunna marknadsföras som en storstads region. Väldigt intressanta tankegångar dock.
 0
Daniel (5 Mars 2012 08:39):
Jag hade fullständigt fel om Västkustbanan. Människan som ritade ut nya västkustbanan har nog problem med att kunna dra raka streck. Men det blir väl så när man har med nivåskillnader att göra.
 0
NoHo (5 Mars 2012 13:58):
Alltid härligt med drömmar och visioner, det är väl så ett samhälle går framåt och utvecklas.
Men orkar man inte vänta rekommenderar jag en flytt till Stockholm.
Sveriges dynamiska motor, med en mängd spännande pågående och planerade objekt.
Att se alla byggkranar över hustaken i skymningen, det är sann storstads-poesi.
 0
Hans-Olof Hansson (5 Mars 2012 17:28):
@Mikael Kreutz:
Vi behöver inte maglev för att ta oss förbi åsen. Det räcker med en borrad tunnel. Börjar man om med Åsa tunnelborrmaskin redan från början så tar det väl bara 15år och inga skandaler. Övriga banan är inte klar tidigare ändå så det är inget hinde. Det blir garanterat dessutom billigare än att satsa på Maglev.

Daniel:
Bohusbanan, det är en kurvig bana det. Bara bergknallar i vägen precis över allt. Den var tänkt att gå till Oslo, därav de praktfulla stationshusen. Men, ägarna till banor över Dalsland och Värmland bekämpade framgångsrikt att Bohusbanan också skulle gå till Oslo. Så föll den i bakvatten. Först nu som pendeltågsbana verkar den få det uppsving den så väl förtjänar.

Västkustbanan genon Halland har en mycket enklare resa med den mycket plattare terrängen. Halland utmed kusten är väldigt slät och platt, om man jämför med Bohuslän. Att den nya banan svänger friskt beror väl mest på att man skall nå vissa respektive undvika andra samhällen. En snabbare bana kan dras rakare och kanske enbart angöra Halmstad mellan Göteborg och Malmö.
 0
Tomas Törnblom (5 Mars 2012 17:34):
Krister, Sverige behöver inga bidrag från Norge för att bygga järnvägen till Norge. Anledningen till att det inte går dubbelspår till gränsen redan eller att det inte finns planer på vidare utbyggnad av Norgebanan efter Öxnered är att tågen på den Norska sidan av gränsen går med en snitthastighet på lite mer än 30 km/h. Så ska Norge satsa några pengar är det bättre att de satsar på järnvägen i Norge.
 0
Hans Jörgensen (5 Mars 2012 20:47):
Kempegrejt :)
 0
John Henriksson (5 Mars 2012 22:00):
Gbg.yimby.se - För att vi älskar Göteborg

Är det bra för Göteborg att Halmstad ligger närmare centrum än Gårdsten?

I en värld med ökande energi. och råvarupriser är det knappast den vanliga människan som kommer kunna arbetspendla från centrala Göteborg till centrala Köpenhamn. Kan man verkligen bygga en stadsframgång på
den kreativa superklassen? Kanske den vanliga kreativa klassen är nog?

Men oj vad kul det vore om Norge kom lite närmare min fritid och om Köpenhamn kunde nås snabbare i jobbet!
 0
Mats O. (5 Mars 2012 22:45):
John:

Med jämna mellanrum (vart 10:e år sådär) brukar några tröttkörda politiker och annat folk i snackeribranchen klämma ur sig olika visioner om nåt som ska byggas i framtiden.

För två veckor sen skulle ju SJ lägga ner Göteborg-Malmö på grund av bristande lönsamhet.
Några veckor senare ska det bli höghastighetståg.

Hej och hå....
 0
Vågade Se Över Kommungränsen.. (5 Mars 2012 23:35):
Underbart, en sån här karta kan bara vara påhittad av en navelskådande göteborgare som inte vågat sig utanför kommungränsen. Vart tog 1 miljon skåningar vägen? Om det nu ska vara en "spårvagnskarta" så glömde man rita in spårvägarna som planeras i Lund och Malmö. Även i Helsingborg finns planer på spårbunden trafik.

Vad man också glömmer är att danskarna har närmare till Hamubrg, Lübeck med flera nordtyska städer än till Göteborg och har ett större intresse av att färdigställa Fehmarnbältbron än att ge sig i kast med något norrut.

Vad man kanske ska fundera på är begrepet "stuck in the middle", snarare än att Göteborg hamnar i det som betecknas som centrum i positiv bemärkelse. För det är väl snarare så att Köpenhamn är en förebild för Göteborg snarare än tvärtom? Eller?
 0
Fredrik Friberg (6 Mars 2012 07:13):
Snacka om polycentrisk stadsutveckling haha!!
+1
Fredrik R (6 Mars 2012 09:01):
Vågade Se Över Kommungränsen: Typiskt också att den navelskådande göteborgaren som gjort kartan skojat till det med en norsk rubrik...
 0
Johannes Hulter (6 Mars 2012 09:16):
Vågade se över kommungränsen: Ja, som Fredrik påpekar så är det ju en norsk idé. Vilket man ser om man tar sig tid att faktiskt läsa texten man kritiserar...
 0
Daniel Andersson (6 Mars 2012 10:07):
Vågade se över kommungränsen: Funderade på att ge en kommentar liknande din då jag först såg skisserna. Lät bli då vi här bör fokusera på Göteborgs roll i det hela. En närmare blick på kartan med cirklar runt Köpenhamn ger också att de har centrum nånstans mellan Köpenhamn, Malmö och Helsingborg. Så det handlar egentligen om Öresundsregionen. Uppenbarligen skrev PR-byrån ändå Köpenhamn; det är väl fortfarande ett starkare varumärke än både 'Ørestad' och Öresundsregionen.

För den som gillar detaljer (vem gör inte det här), är även kartan över spårvägsnätet i Göteborg intressant. Snabbspåret går väster om Länsmansgården vilket antyder en dragning längs Hamnbanan och vidare i en sväng norrut. Det finns en station utsatt mot nordost där även linjen mot Kålltorp passerar. Det antyder att det rör sig om en framtida station vid Partihallarna eftersom kålltorpslinjen inte passerara Gamlestaden. Eller så ska man inte tolka skisserna som absolut sanning.

Själv tycker jag bättre järnväg till Norge (främst på norska sidan) vore högst önskvärt, men har lite svårare att se ekonomin i en helt ny bana till Malmö när Västkustbanan snart blivit upprustad. Tidsvinsten i att gå från 100 km/h till 200 km/h är mycket större än att gå från 200 km/h till 300 km/h. (På 25 mil vinns 1 timme och 15 minuter i första fallet, men endast 25 minuter i det andra.) Nya spår närmast Göteborg och Malmö för att skilja pendeltåg från fjärrtåg är där den mest realistiska delen.
 0
John Henriksson (6 Mars 2012 11:24):
Mats O: Sj planerar att komma tillbaks om ett-två år och med stöd av nya kollektivtrafiklagen expandera på Öresundstågens bekostnad. Så för att oljemiljarderna skall komma in får man tala tyst om att svenska lagarna gör att deras nya spår bara kommer trafikeras vartannat år..
 0
Alf (6 Mars 2012 16:17):
Norge planerar en 44mil lång höghastighetsbana i Sverige! Då kan dom ta och betala med sina Oljemiljarder också!

Och sen 8 miljonerstaden?
Glatt uppskattat kanske man får ihop 6 miljoner på sträckan och för att få ihop det till en stad som är över 60mil lång måste man vara ännu mer illusionisk.

Trams, men visst betalar Norrmänen så varsegod.
 0
Ludvig Wållgren (6 Mars 2012 18:09):
Några professorer dissar totalt Götalandsbanan GBG-Sthlm
http:​/​/​www.​svd.​se/​opinion/​brannpunkt/​hoghastighetstag-​.​.​

Lär vara ganska samma ekonomiska kalkyl här... Vet dock inte hur korrekt rapporten är, någon insatt?
men står norrmännen för notan så gärna!

Sen Mats O.
Visst ska SJ lägga ner sträckan men ska ta tillbaka den i slutet av 2013 med nya tåget SJ3000. Nyheten om detta kom någon dag efter..
http:​/​/​blogg.​gp.​se/​trafikbloggen/​20​12/​0​2/​23/​sj-​slar-​ti.​.​
 0
Mats O. (6 Mars 2012 19:21):
Dom ska först lägga ner och sen starta upp.. ?

Visar ju bara vilken j-vla nyliberal lekstuga vi fått när det gäller järnvägen (och mycket annat).

*suck*
 0
Hans-Olof Hansson (6 Mars 2012 19:26):
Det är några (SJ alltså) som är för smarta för sitt eget bästa. Risken finns ju att en konkurrent kommer in i mellantiden, göt ett bra jobb och sedan kommer SJ inte in igen. Vore rätt åt dem, agera på det viset!

Allvarligt, jag begriper inte hur de kan göra förlust på sträckor där det går att flyga med vinst! Vad är det för fel med SJ egentligen?
 0
Patrik Sterky (6 Mars 2012 21:05):
Jag vill upplysa alla här på forumet att det är en väldigt dålig lösning att rusta upp gamla banor för högre standard, detta visades nyligen väldigt tydligt i Trafikverkets kapacitetsutredning där en upprustning av befintliga banor har klart sämst samhällsekonomisk lönsamhet jämfört med att bygga nya banor. Bl a pga toleranserna som medför att man i princip måste bygga om hela banan från botten och upp, bygga om alla broar och stänga banan under hela byggtiden.

Delar av Västkustbanan av Nordlänken går troligen att rusta upp till 230-250 km/h. Man sägs ha dimensionerat nybyggnationen för 250 km/h, men ändå krävs ganska stora ombyggnationer (hur stora är tyvärr inte utrett fullt ut). T ex behöver man troligen byta alla växlar som ligger i huvudtågspåren på hela sträckan.

Vad gäller dagens debattartikel så pratar man om företagsekonomisk lönsamhet för höghastighetståg. Jag vågar säga att inga infrastrukturprojekt är företagsekonomiskt lönsamma. Det enda man nämner ang samhällsekonomisk lönsamhet är miljöfaktorer, vilket är en väldigt liten del jämfört med restidsvinster, regionförstoring, kraftigt minskade förseningar, ökad kapacitet i befintligt järnvägsnät genom att snabb trafik lyfts bort etc. Debattartikeln är skriven av regeringens "expertgrupp för miljöstudier" som hade seminarie om detta på Rosenbad idag.
 0
Jan (6 Mars 2012 23:41):
Problemet är att brukarna av järnvägsnätet inte vill betala mer än ~10% av de löpande drift och underhållskostnaderna av järnvägsnätet. Hade brukarna varit mer villig att åta sig mer ekonomiskt ansvar, i alla fall för de löpande driftkostnaderna, än att skicka 90% av notan till skattebetalarna hade det kanske varit något lättare att argumentera för stora nyinvesteringar.

Läs gärna:
http:​/​/​www.​dn.​se/​debatt/​sj-​maste-​oppet-​redovisa-​briste.​.​

"Sverige har EU:s lägsta banavgifter. Operatörerna betalar bara cirka 10 procent av kostnaderna för drift och underhåll av infrastrukturen och bidrar inte alls till investeringarna. Tåg­operatörerna motsätter sig höjda banavgifter men vill att staten ska öka anslaget till drift och underhåll av järnvägsnätet. Detta är ingen rimlig ståndpunkt. Den höjning av banavgifterna som Trafikverket och regeringen vill genomföra är därför väl motiverad och innebär att staten tar ett litet steg i riktning mot full kostnadstäckning."
 0
Niklas Öhrström (7 Mars 2012 00:01):
Kul idé och givetvis rimligt att norrmännen betalar. Det är de som har mest att tjäna på detta projekt.

Sedan undrar jag hur man lyckas komma upp i 8 miljoner invånare. Jo slår man samman hela Öresundsregionen, Halland, Västra Götaland, Östfold, Akershus, Oslo, Vestfold, Oppland och Buskerud. Oppland sträcker sig så långt norrut som i höjd med Hudiksvall. "Åttamiljonersstaden" inräknar Skövde, Mariestad och Hjo. Öresundsregionen inkluderar Bornholm och Nakskov, som ligger 17 mil söder om Köpenhamn.

Det som är relevant är förstås det område man snabbt når från centralstationen i respektive stad. Dit hör (generöst räknat) Hovedstadregionen Kph (1,93 miljoner), StorMalmö (0,66 miljoner), StorGöteborg (0,94 miljoner), Storoslo (1,4 miljoner). Totalt mindre än fem miljoner.
 0
Daniel Andersson (7 Mars 2012 00:43):
Lägg till Helsingborg, Halmstad, Fredrikstad-Sarpsborg och Moss och det ökar med knappt 400000. Inte så relevant för höghastighetståg, men för regionsförstoring är nog de mellanliggande städerna väl så intressanta.
 0
Alf (7 Mars 2012 02:35):
Daniel Andersson.
Om du lägger till Helsingborg, Halmstad, Fredrikstad-Sarpsborg och Moss så att det ökar med knappt 400000 och inte är så relevant för höghastighetståg, men för regionsförstoringen.

Så drar jag bort cirka 1,76 miljoner invånare och räknar tätorterna så att det blir relevant för höghastighetståg. Då har 8 miljonerstaden plötsligt krympt till en 3,24 miljonerstad (Eller kanske till och med by eftersom det är ett norskt förslag) fördelad på 8 stationer och 60 mil.
 0
Matthias H. (7 Mars 2012 10:36):
Niklas, man kan räkna på många olika sätt, det är klart. Men t ex Storgöteborg som du tar upp räknar inte med Varberg som har snabba Öresundståg in till GBG eller dubbelspåret till Trollhättan som står klart om 10 månader. Det är verkligen enkelt att räkna in fler personer till Göteborgsregionen nuförtiden än det traditionella Storgöteborg.

Ni som kommer från Stockholm gör ju ofta rätt kreativa beräkningar på er region hehehe, det tror jag du håller med om, ibland ingår ju hela Mälardalen i Storstockholm...

Man kan nog konstatera att det är ganska tätbebyggt från Oslo ner till Köpenhamn för att vara Norden i alla fall.
 0
Daniel Andersson (7 Mars 2012 12:21):
@Alf: Man kan räkna lite hur man vill men det är lätt att kolla upp så förhoppningsvis styr inte dessa siffror beslut i frågan på ett godtyckligt sätt. I listan med tätorter borde jag förstås tagit med Trollhättan också (46457 inv i tätorten; en ny dragning via Uddevalla blir bara 1-2 mil kortare).

Huvudsaken är ändå de största städerna, och då har Oslo tillsammans med Göteborg tätorter något större befolkning än Stockholm tätort. Avståndet mellan Oslo och Köpenhamn är i stort lika med det mellan Stockhom och Köpenhamn. (Det blir 5 mil kortare i båda fallen om banan går via Helsingør).

Så projektet har många likheter med 'Europabanan' mellan Stockholm och Köpenhamn. Den största skillnaden är kanske att det redan finns ett hyfsat dubbelspår mellan de städerna, medan tågen i Norge kryper på ett krokigt enkelspår. En uträtning och utbyggnad av enkelspårssträckan borde vara ett vettigt sätt att spendera lite av oljemiljarderna oavsett om man tror på höghastighetsbana hela vägen.
 0
Johnnie Rolin (7 Mars 2012 12:44):
Intressant överhuvudtaget med befolknings statistik och hur man räknar regioner. Jag blir faktiskt inte klok på eländet.

Det lustiga är att alla räknar lite hur dom vill för att få sin stad att se större ut statistiskt. Här har storgbg halkat efter känns det som. Heck om Stormalmö(662 941) forsätter expandera som det gjort hittills så är storgbg(938 580) omsprunget inom några år bara.
Vi måste bli mer giriga vi med. Kan man inte räkna allt inom en timmes bilkörning till storgbg med? Då skulle befolkningen öka en del skulle jag tro, bla skulle vi ju passera 1 miljon invånare med råge då det går snabbare med bil och buss till borås (100.000+)än med tåg, hehe ;P
 0
Niklas Öhrström (7 Mars 2012 12:58):
Daniel Andersson och Matthias H. :
Om det handlar om regionförstoring kan snabbtågen inte stanna varsomhelst eftersom det ska gå snabbt. Fler stopp skulle kunna tillåtas om man körde med Maglev som ju har bättre acceleration

Då blir det stopp i Köpenhamn, Malmö, Göteborg och Oslo. Med Maglev skulle man även kunna stanna vid Helsingborg, Halmstad och Fredrikstad-Sarpsborg. Men fortfarande skulle den största ytan ligga bortom dessa kommunikationer.

Jag tror nog att de flesta i Stockholm inte räknar Mälardalen som Storstockholm. OECD räknar dock Uppsala län som en del av Stockholms storstadsområde. Mälardalen är mer jämförbart med Öresundsregionen - en region med flera kärnor och där pendling underlättas mellan dessa.

Åttamiljoner för Kph-Malmö-Gbg-Oslo är däremot rena drömsiffror. Men man skulle kunna göra samma räkneexempel för Östersjöregionen. Räknar man in de län som förekommer i axeln mellan Stockholm och St Petersburg kommer man upp i en befolkning på 12-13 miljoner. Detta är alltså 55% fler än för Kph-Oslo. Detta medan avståndet bara är 45% längre (vara en del hav för Sthlm-St Petersburgs del). Så området Östersjöområdet skulle med detta sätt att mäta vara tätare bebott än kph-Oslo... Eller så är det bara själva storstadsområdena som är relevanta i jämförelsen.
 0
Emanuel Alfredsson (7 Mars 2012 13:38):
Tycker denna diskussion är läglig med min kurs i Historia. Jag studerar fenomenet "skandinavism" och jag kommer att nämna detta projekt i avhandlingen.

Vilka mindre främträdande problem kommer detta projekt lösa?
Vilka kulturella skäl kan hindra/hjälpa projektet?
Vilka motiv har projektet?
 0
Daniel Andersson (7 Mars 2012 13:43):
När jag grävde i dessa siffror fann jag en del smickrande för Göteborg: Vi har Nordens största hamn, och är den största staden i Norden vid sidan av huvudstäderna. Stärkt av detta tänkte jag att vi nog också borde hamna högt på en lista över europeiska icke-huvudstäder. Men, nej, vi kvalar inte ens in på topp-50:
http:​/​/​sv.​wikipedia.​org/​wiki/​Lista_​%C3%B6ver_​Europas_​s.​.​
En sak står dock klar. Det finns många stora städer i Ryssland och Ukraina jag knappt hört talas om. 20 städer på Europas topp-50 lista ligger i Ryssland eller Ukraina. Vi borde lära oss mer om dessa städer/länder. Skulle kanske åka dit någon gång.
 0
Patrik Sterky (7 Mars 2012 14:57):
@Maglev: Alla som trånar efter denna teknik borde åka en sväng till Kina (var där i November). I Kina började man utreda snabbare tågförbindelser i början på 90-talet. Pragmatisk som man var byggde man en testbana för Maglev i Shanghai, och en traditionell höghastighetsbanan i norra Kina. Dessa var färdiga 2002.

2004 hade man grundligt utrett förutsättningarna samt för och nackdelarna med båda. Man tog då beslut på att bygga med konventionell höghastighetsstandard. Maglev skulle blivit väldigt dyrt, med begränsade mervärden.

Höghastighetsnätet kommer i slutet av 2012 omfatta 12 000 km nya spår. De viktigaste sträckorna är i huvudsak dimensionerade för 380 km/h (även om jag betvivlar att man kommer köra så fort pga luftmotstånd och spårslitage).

Samtliga stationer är, precis som i alla andra länder som byggt hela höghastighetsnät, externt placerade vilket medför att man kan köra genom stationen i full hastighet samtidigt som byggkostnaden blir låg.

Tror Sverige är det enda landet som förutsatt centrala stationslägen för mellanliggande stationer, med stora anläggningskostnader och låg genomfartshastighet som följd. Norrköping har 120 km/h, som Ostlänken är utredd just nu. Västra stambanan har inga så stora hastighetsnedsättningar...
 0
Håkan Tendell (7 Mars 2012 18:38):
Redan i det här skedet är det läge att börja planera för en framtida ansökan till IOK om att få arrangera olympiska spelen. Med en sydvästskandinavisk höghastighetsjärnväg skulle Oslo och Köpenhamn kunna klassas som förorter till Göteborg, vilket skulle innebära ett tillräckligt lokalt publikunderlag samt en tillräcklig hotellkapacitet för besökare från världens alla hörn.

Inför ett sommar-OS måste naturligtvis Ullevi byggas ut, men det behöver kanske inte bli extremt, utan det borde kunna räcka med en kapacitet på 60.000 - 70.000 åskådare, kan man tycka, men om det verkligen krävs 100.000 går det väl att ordna i alla fall, fast om många skulle klaga på att det skulle bli alltför skrymmande inne i centrum, skulle man ju istället kunna bygga ut Slottsskogsvallen till att ta 100.000 åskådare. Slottsskogsvallen är ju liksom Ullevi en anrik arena med ett antal friidrottsvärldsrekord på halsen, vilket kan tjäna som en extra krydda i OS-ansökan.
 0
Daniel (7 Mars 2012 21:04):
@Daniel A.

Ett problem med storlekslistor på städer är att det är svårt att räkna städers storlek enl. standard.
Städerna innefattar Federal stat/region/stad/departement/kommun.

London som stad är egentligen en massa småkommuner men dom räknar man ihop som en stad, men Bryssel räknar man som flera städer. Samtidigt så skriver listan att man inte tar hänsyn till storstadsområden.
City of London har ju enbart 11500 invånare och alltså mindre än Söderhamn.
 0
Matthias H. (7 Mars 2012 21:25):
Johnnie R, i Storgöteborg ingår de 13 kommuner som tillhör GR (Göteborgsregionen), egen hemsida. Detta är ett faktum sedan länge. Dessa 13 kommuner har ungefär samma eller högre befolkningstillväxt som hela Skåne sen många år tillbaka så du behöver inte oroa dig för att Malmö håller på att komma ikapp, dom som säger det pratar i nattmössan. Då är också Storgöteborg ett betydligt mindre geografisk område än Skåne. Däremot hade det varit trevligt om Storgöteborg gått från en ökning på 10-12000 per år till kanske 15-17000 per år. Jag tror det inte är så långt bort i tiden.
 0
Nörden (7 Mars 2012 21:31):
Vad som är en "stadsregion" finns det definitioner för. Minns dock inte exakt vad den är men det handlar om hur många som pendlar från olika orter till en annan (% av en orts befolkning till en annan ort). Just i Göteborgs fall så har dålig infrastruktur gjort att inte så många utanför Kungälv-Kungsbacka-Lerum-området pendlat till Göteborg. Därför blir Storgöteborg mindre än vad man kanske uppfattar Storgöteborg som. I alla fall jämfört med Malmö som har bättre infrastruktur och där människor pendlar längre avstånd. T ex så är det många som pendlar från Kristiansstad till Malmö även om avståndet är relativt långt. Med E45 till Trollhättan, en utbyggd E20 mot Alingsås så kommer givetvis "Storgöteborg" att få fler inpendlare som då kommer att räknas. Av den anledning så kan Storstockholm i vissa fall omfatta så gott som hela Malärdalen eftersom det är så stor andel av västeråsarna och eskilstunaboarna som pendlar till Stockholm. Blev kanske lite otydligt men hoppas ni fattar :)
 0
Nörden (7 Mars 2012 21:35):
Appropå Göteborgs storlek. Såg en lista för ett tag sen där Göteborg inte ens var med bland det 100 största städerna i Europa. Som någon påpekar så finns det många städer som man aldrig tänker på som stora eftersom det finns fler större städer i landet. Se på t ex Tyskland som har ett stort antal städer av Göteborgs storlek men som man aldrig ens tänker på.

Sen handlar det givetvis inte enbart om befolkning, se på t ex Barcelona som är nummer 2 i Spanien men som ändå är den stora magneten för turister, kreativ verksamhet, högteknologi mm. Även Hamburg (som Göteborgs poltiker gärna jämför sig med) som är nummer 2 i Tyskland står för det kreativa och expansiva i Tyskland tillsammans med München (nummer 3).
 0
Mats O. (7 Mars 2012 23:30):
Håkan: OS i Göteborg ?

Säg det inte högt så att Annelie Hulthen och gänget i stadshuset hör det. Då kanske dom får den tokiga idén att ansöka om OS och sedan resa jorden runt och berätta om Göteborgs förträfflighet.
Det räcker med att vi (skattebetalarna) fått skicka ner 35 kommungubbar till Cannes och den årliga fastighetsmässan Mipim. Vi gratulerar till valet av 5-stjärniga Marriot Hotel åt göteborgarna.

http:​/​/​www.​fastighetsvarlden.​se/​notiser/​varning-​for-​ka.​.​
 0
Fredrik (8 Mars 2012 08:48):
Nörden: Ja, det är ju inte så konstigt eftersom man inte byggt nånting i Göteborg på 30 år. Men räknar du in alla som bor i kranskommunerna blir placeringen högre i listan.
 0
Matthias H. (8 Mars 2012 12:14):
Det Nörden skriver ang GBG storlek stämmer inte. GBG är med bland de 100.
 0
Peter B (8 Mars 2012 15:46):
Plats 75 i EU/EFTA om man går på det sedvanliga, dvs. storstadsområdet: http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​Larger_​Urban_​Zones_​%28LUZ.​.​ (data är dock från 2004, så Gbg ligger troligen ännu högre idag).
 0
Daniel Andersson (8 Mars 2012 16:35):
@Mattias H, Peter B och Nörden: Plats 75 i EU/EFTA. Då är vi rimligen inte med på top 100 för hela Europa; i det avseendet har Nörden rätt.
 0
Matthias H. (8 Mars 2012 18:55):
Jag är rätt säker på att GBG både som kommun o Storgöteborg har klättrat på listor eftersom vi har sett en rejäl ström till de tre storstadsområdena nu en lång tid. JAg tror att detta varit mycket mer tydligt här än på kontinenenten. Göteborg har t ex gått ikapp flera tyska städer som i princip stått stilla.
 0
Alf (8 Mars 2012 23:33):
[/QUOTE]Daniel A
Det är verkligen enkelt att räkna in fler personer till Göteborgsregionen nuförtiden än det traditionella Storgöteborg.[/QUOTE]

I så fall Storgöteborg 938580inv och Stor-storGöteborg 1722556inv.

[/QUOTE]
Matthias H
Dessa 13 kommuner har ungefär samma eller högre befolkningstillväxt som hela Skåne sen många år tillbaka så du behöver inte oroa dig för att Malmö håller på att komma ikapp, dom som säger det pratar i nattmössan. Då är också Storgöteborg ett betydligt mindre geografisk område än Skåne.[/QUOTE]

Man kan inte mäta StorGöteborg mot Skåne för det är olika saker.
StorGöteborg har växt med 86470 och 10,1% på tio år medans StorMalmö växt med 78644inv och 13,4% på samma tid. StorGöteborg är geografiskt mycket större men och lite tätare än StorMalmö.

Samtidigt har Malmö-Lunds lokala arbetsmarknad växt med 11,2% och Göteborgs med 9,75% vilket resulterat i att Malmö LA på 10 år gått om Göteborgs LA och är nu LA nr2. Göteborgs LA är geografisk lite mindre och lite tätare än Malmös.

För att Stormalmö ska kunna ha en rimlig chans att komma ifatt Storgöteborg måste Helsingborgsregionen räknas med i StorMalmö och hur mycket som fattas för det vet jag inte.

Allt som allt är det nog jämt mellan Malmö-Göteborg. Men Malmö har ett rejält minus och det är att Göteborgs största stad nästan är dubbbelt (mer exakt 1,96 gånger) så stor som Malmös och det är viktigt att ha en större stad.
Dock växer Malmös största stad inte oväntat snabbare 11,3% mot Göteborgs 9,8% på 10 år.

Mälardalen räknas inte som Storstockholm men man skulle kunna fixa till en stor-StorStockholm liknande Stor-storGöteborg (med varberg, Trollhättan,?..och så vidare) som jag skrev om högst upp.

[/QUOTE]Daniel A
Man kan räkna lite hur man vill men det är lätt att kolla upp så förhoppningsvis styr inte dessa siffror beslut i frågan på ett godtyckligt sätt.[/QUOTE]

[/QUOTE]Johnnie R
Intressant överhuvudtaget med befolknings statistik och hur man räknar regioner. Jag blir faktiskt inte klok på eländet.[/QUOTE]

Så helt säkert är det inte. Att beslutet inte styrs av godtyckliga siffror.
 0
Johnnie Rolin (9 Mars 2012 08:43):
Och jag måste poängtera att jag faktiskt var hyffsat ironisk med mitt tidigare inlägg.

Det där med stor-stor gbg mlmö eller sthlm låter bara dumt tycker jag, att storstor gbg skulle ha 1.7 miljoner invånare? tillåt mig skratta av dem bor väl i alla fall en halv miljon på landsbygden i så fall haha.

Det jag är intresserad av själva defintionen av staden/storstaden sen tillkommer den LA utöver det men är inte nödvändigtvis en del av storstads området i sig.
Frågan är vart man drar gränsen och om det är olika i olika delar av landet? Man kan få rätt varierande siffror beroendes på hur man räknar antar jag.

Gjorde själv en snabb uträkning på befolkningsökningen I Göteborgs kontra Malmös tätorter de kommande tio åren baserat på en fortsatt ökning med exakt samma procentsats. Och dagens invånar antal.
Nu är jag ingen matematiker och vet att för att få helt rätt måste man räkna om varje år och sådär men extremt förenklat blev det såhär.

GBG : 549.839/100 = 5494x 9.8 = 53.849/10år
MLÖ : 280.415/100 = 2804x11.3 = 31.686/10år

Ja siffrorna får väl tala för sig själva.
Hoppas jag inte gjort bort mig fullständigt nu. I så fall kan ni glömma mig på stadsvandringen på söndag :-)
 0
Jens Ekengren (9 Mars 2012 16:51):
Med en stabil ökning på 9,8% på årsbasis växer AM för Göteborg efter 10 år med 132%, och för Malmö (11,3% per år) med 162%, om jag har räknat rätt.

"Ränta på ränta" kan ganska snabbt göra skillnad...
 0
Daniel Andersson (9 Mars 2012 17:40):
@Jens: Fast nu gällde 9,8% resp 11,3% tioårsperioder. Så ditt resonemang stämmer för en hundraårsperiod (om man antar att den procentuella befolkningsökningen är konstant över en så lång tid).
 0
Mats O. (9 Mars 2012 17:47):
10% ökning per år kanske i och för sig snart blir verklighet...
+1
Krister (10 Mars 2012 08:26):
Lite motsägelsefull diskussion här om storlek. Yimby står ju för förtätning av staden för att motverka långa pendlingsavstånd. Att då räkna allt inom 1 timmas pendlingsavstånd till Stor-Göteborg gör ju att vi befrämjar långpendling. Ingen katastrof om Stockholm och Malmö växer snabbare än Göteborg. Värna om vad vi har. I första hand bör vi bebygga vad som kallas centrala Älvstaden och förbättra kommunikationen mot Hisingsidan. Det finns stora f.d. industriområden som kan förvandlas till nya stadsdelar. Infrastruktur i form av V-A och fjärrvärme är redan utbyggt.
Storkringens färdigställande löser kollektivtrafiken. Villamattorna i kranskommunerna får minskad attraktivitet allteftersom bensinpriset rakar i höjden. Allt som byggs i centrala lägen kommer att bli uthyrt/sålt.
+1
Håkan Tendell (10 Mars 2012 11:37):
För min del ser jag gärna att en mängd breda motorvägar och järnvägar leder till Göteborg. Att för utsocknes ta sig hit skall vara som att glida på en räkmacka. Därför behöver vi även fler linjer med direktflyg från andra metropoler. Men nog om detta. Prioritet ett är naturligtvis att förtäta, fördjupa och förhöja staden med blandstadskvarter i alla dess gapande sår; dess rivningstomter, centrala ödemarker och parkeringsytor som Gud glömde.

Varje nybygge bör ha minst ett trevånings underjordiskt garage, ha butiker, salonger, kiosker, caféer, restauranger et cetera i gatuplan och sträcka sig minst trettio våningar upp i luften. Man ser ju när man promenerar eller på flygfoton hur här och där och där och här och där borta också art deco alternativt futuristiska solrosor skulle kunna ge staden en ordentlig prägel av och bättre funktion som just storstad.

Varför jag förespråkar skyskrapor är för att jag är vän av mångfald. Alla dessa landshövdingehus och sexvåningars rader med gult eller mörkrött tegel och stuckatur i pastell, de är förvisso vackra, men vår stads totala profil som en ständigt hukande leopard gör ingen vän av blandning glad.
 0
Alf (10 Mars 2012 14:48):
Johnnie Rolin
[/QUOTE]Det där med stor-stor gbg mlmö eller sthlm låter bara dumt tycker jag, att storstor gbg skulle ha 1.7 miljoner invånare? tillåt mig skratta av dem bor väl i alla fall en halv miljon på landsbygden i så fall haha.[/QUOTE]

Jo det stämmer ju att det låter dumt men 1,7miljoner men det är ungefär lika stort som Öresundsregionen geografisk och den är dom ju väldigt uppspelta över där nere och en vedertagen definition.

[/QUOTE]Det jag är intresserad av själva defintionen av staden/storstaden.[/QUOTE]

Johnnie Rolin
Ja man får hitta på lite konstiga definitioner för att få ihop en 8 miljonerSTAD med Oslo-Göteborg-Köpenhamn.
 0
Alf (10 Mars 2012 15:08):
Malmö, Lund, Hjärup och Lomma ligger väldigt nära varandra och kan mycket väl bli samma tätort inom kanske 10-20 år med idag cirka 380 000inv. Göteborg kommer ju att vara nr 2 men det är en flytande gräns hur man ska räkna.
Stad enligt Yimby brukar annars vara det mest centrala täta området och i så fall bor det 50 000(?) i Göteborg och 5 000 i Jönköping(?). Så visst finns det massor av definitioner man kan välja.
 0
Johnnie Rolin (16 Mars 2012 09:49):
@Alf [/QUOTE]. det stämmer ju att det låter dumt men 1,7miljoner men det är ungefär lika stort som Öresundsregionen geografisk och den är dom ju väldigt uppspelta över där nere och en vedertagen definition.[/QUOTE]

Jaha, så det var så du menade? Intressant det geografiska områdets storlek är väl inget jag har nån direkt järnkoll på :)
Ur den synvinkeln så ja varför inte skulle kanske börja räkna så då, inte mer än rätt, haha :-P
 0
Anders Norén (26 Mars 2012 17:36):
Ska Västkustbanan uppgraderas till höghastighetsstandard så är nog det enklaste om man lade tillbaka det gamla spåret och hänvisade godset och regionaltågen dit. Nästan hela banan mellan Åsa i norr och Ängelholm i söder går ju numer i helt ny sträckning.

Knappast troligt, dock.
 0
Krister (18 September 08:20):
Underhållet i vårt existerande järnvägsnät är eftersatt på ett sätt som ger begränsad trafikkapacitet och återkommande förseningar.

Om vi skall behålla nuvarande järnvägsnät och därutöver bygga separat nät för höghastighetståg kommer underhållskostnaderna att stiga ytterligare. Detta kommer att medföra nedläggningar av bandelar med lågt antal passagerare.

En upprustning av befintliga banor kostar endast en bråkdel av kostnaden för nya höghastighetsbanor.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5349 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter