Utskrift från gbg.yimby.se
....

25:e Yimbyvandringen: Tema Trafikplanering

 


Söndagen den 17 maj var vi ett tjugotal som mötte upp vid Hotellplatsen, för att bli lotsade runt bland pågående projekt av Daniel Sjölund från Trafikkontoret. Utgångspunkten var Drottninggatan öster om Östra Hamngatan, som tillsammans med Kyrkogatan håller på att omvandlas till gångfartsgator.

Tanken var även att titta på de inglasade arkaderna vid Rosenlund och den föreslagna gångbron över till Pustervik, för att sedan ta oss vidare längs Sprängkullsgatan upp mot Skanstorget och den omdebatterade Övre Husargatan. Det var ett ganska späckat upplägg, och vi insåg efter hand att det skulle ta sin lilla tid (vandringen tog drygt fyra timmar; det brukar annars röra sig om hälften), så istället för att stressa fick man helt enkelt lov att droppa av när orken tröt ...


Vandringen gick mellan Hotellplatsen och Sveaplan



Jesper hade tryckt upp Yimby-pins som han delade ut till dem som ville ha ...



... Daniel delade ut västar. Graden av förtjusning inför munderingen varierade ...






I korsningen Östra Larmgatan/Drottninggatan har 60-talsfasaderna kring parkeringsgaraget förändrats, och arkaderna håller på att byggas bort.



Gatubild från juni 2011



Kyrkogatan



Varför fiskrens när man kan äta en chokladbit?


Den nya generationens gångfartsgata



Baksidan av den sedan många år nedlagda biografen Cosmorama, har öppnats upp, och huserar nu en expanderande kafféverksamhet.



Gatubild från juni 2011



Ljus, rymd och på många sätt trevligare, men frågan är om det finns några spår kvar efter Nils Einar Erikssons funktionalistiska biografinteriör från 1935?



Ingången till biografen nåddes från Östra Hamngatan (numera Lagerhaus). Foto från 1951.



Daniel berättar passionerat om den för Göteborg typiska stensättningen







Trafikplanering framstod plötsligt som något oerhört spännande, och ett område där det verkligen händer saker!



"STADENS GOLV - Policy för markbeläggningar i Göteborg", hittar du i PDF-format här





Gångfartsgator är en hel vetenskap ...









Korsgatan (gågata sedan 1969) med sin nya stensättning. Tyska kyrkan i fonden.



Vad finns under Korsgatan?













Skrovlig gångyta i ena sidan av Södra Larmgatan ...





... Slät gångyta i den andra sidan av Södra Larmgatan ...



Arkaderna har glasats in



Daniel berättar om hur ett EU-projekt finansierat delar av upprustningen av området





I Nya Allén fanns en något mystisk skylt ...



Skans-"torget"





Paul Göransson berättar om sitt förslag för Skanstorget, som han tagit fram tillsammans med arkitektkontoret Cortina & Käll






Den omtvistade Övre Husargatan



Shared space-lösning på Sveaplan



Tack för en lång, trevlig och smått episk vandring!
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
zoo (16 Juli 2013 08:01):
Tycker det är synd att de karaktäristiska arkaderna försvinner en efter en.
För mig har det varit förknippat med Göteborg, och dessutom praktiskt vid, de ofta förekommande ,regnskurarna.
Ytterligare några kvadratmeter som försvinner ur allmänhetens tjänst.
R.I.P.
 0
Peter Bilist (16 Juli 2013 12:32):
Zoo, låt mig tipsa dig om Lindholmsallén, apropå din sista mening. Där finns det kvadratmetrar åt alla.
 0
zoo (16 Juli 2013 13:04):
Inte riktigt lika charmigt att vandra runt i ofta blåsig närförort.
+2
Fredrik Svensson (16 Juli 2013 13:20):
Som boende nära rosenlund var det inte så charmigt att vandra runt där heller, vare sig det var blåsigt eller ej.

Däremot var jag i Seattle för några veckor sen, de hade gott om skärmtak i glas. Tycker jag var en mycket mer sympatisk lösning.
 0
Olof Antonson (16 Juli 2013 13:23):
I samband med att arkaderna byggs igen, och Kyrko- samt Drottninggatan omvandlas till gångfart med förändrat ytskikt (på den sidan Östra Hamngatan), försvinner även markparkeringen. Det är en sorts rockad mellan fastighetsägare och trafikkontoret. Spontant känns det som en förbättring för gångtrafikanter vad gäller yta att röra sig på etc.
+1
Daniel Sjölund (16 Juli 2013 14:27):
Tack för att ni frågade om jag hade lust att prata lite om vad som händer i trafikplanerings-Göteborg, Olof och Jesper.

"Seattleglastaksarkader" är verkligen en idé som man skulle utveckla till en Göteborsk angelägenhet. Ett litet smakprov finns ju på Badhusgatan idag. Hade det glastaket sträckt sig 1meter längre ut hade man verkligen fått till ett bra skärmtak för stadsliv.
 0
Micke (17 Juli 2013 20:47):
Daniel, appråpå glastak, det skulle ju faktiskt kunna vara genomföbart även på stans spårvagnshållplatser, med riktigt heltäckande glastak, istället för ett par illa utspridda busskurer
 0
Hans Jörgensen (18 Juli 2013 23:29):
Grejt med videoklipp som ger en glimt av turen även då man inte kunde delta. Gatubeläggningar är oehört intressant :)
Man lägger kanske inte märke till dem när de är bra och fungerar, men däremot märks det när gatans kontinuitet upphör. Det kan räcka med att gatubeläggningen avbryts visuellt (t ex av en uppgrävd eller grusad sträcka) för att ge en spontan känsla av att "men här upphörde gatan?" eller vart tog vägen vägen. Eller vart tog gatan vägen. Eller varför blev gatan en väg.
 0
Krister (19 Juli 2013 07:14):
Att riva ovanjordiska spårvägar och bygga tunnelbana är ett 60-talskoncept som bygger på tanken om att bra kollektivtrafik är sådan som har så hög linjehastighet som möjligt och som inte leder till begränsningar för biltrafiken. Saker som medelhastighet från dörr till dörr, resenärers trivsel eller bra och trygg stadsmiljö glömmer man bort helt. Den lilla snutten KORSVÄGEN-HAGA-CENTRALSTATION ger mycket små förbättringar. Om pengarna istället satsas på att förbättra befintlig spårväg får vi mer för pengarna.
 0
Sven Renquist (20 Juli 2013 16:49):
Intressanta videoklipp. En sak som är märklig är man vill göra gångytorna släta som golv men ändå ha det traditionella utseendet med hallar och gatsten. Det är som att låta Leif Mannerström laga en halv special.

Låt gångytorna vara golv fullt ut! Det är mycket snyggare med sågade block som estetiskt kan varieras fritt. Dessutom underlättar det för synsvaga som då kan se var de släta ytorna börjar och slutar.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5376 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
12 November 11:45 av Matthias H.
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
6 November 22:25 av Hans Jörgensen
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck