Utskrift från gbg.yimby.se
....

Göteborgs försvunna eller framtida innerstad: råd från äldre planer till pågående planarbete vid Lindholmen

 

Vi har fått möjlighet att återpublicera en presentation från Infill- och äldre stadsplanerprojekten som drivs av Lukas Memborn och Sophia Älfvåg. Den här presentationen sätter specifikt fokus på området kring Lindholmen, Lundby och Karlastaden och hur stråken och strukturen skulle kunna formas med hjälp av kunskap från äldre stadsplaner och skisser. (Klicka på bilderna för större.)

Inlägget diskuteras i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inlägget diskuteras i facebookgruppen Yimby Göteborg: Länk.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Hans Jörgensen (25 Maj 22:06):
En nådig lunta, fantastisk research från arkiven, och därtill klart inspirerande att ta del av Memborns och Älfvågs egna idéer.
Hoppas att många fler i framförallt kommunala planeringen orkar ta sig en titt. Alla hjul behöver inte uppfinnas på nytt.

Det här med kanaler är något Gbg verkligen borde satsa på. Speciellt längs Norra Älvstranden finns alla förutsättningar att skapa nya stråk och kanaler, åtminstone kring Frihamnen och Ringön som står inför omdaning. Som nämns i presentationen finns en rad poänger med kanaler i form av transporter, vattenuppsamling och inte minst trivseln som kanaler i stadsmiljö kan ge.
Senaste numret av tidningen Älvstranden hade en artikel om att Gbg kommun testar möjligheter med vattenburna transporter. Där beskrivs ett testprojekt där gods körs från DHL:s centrallager uppe på östra Hisingen, därifrån på pråm ned längs älven och avlastning vid Lindholmspiren, omlastning till cykelkärra för sista transporten till mottagaren. Med kanaler skulle båttransporten kunna förlängas längre in i stadsväven.
Över huvudtaget borde älven nyttjas mkt mer som en resurs för kommunikation än idag. Och det är alltså långt ifrån den intressekonflikt med fler broar som exempelvis Vänersjöfarten ser.
 0
Hans Jörgensen (4 Juni 15:26):
Högt siktat också angående järnvägsdragningar. Nedgrävning är nog en önskedröm för att få bort barriärer. Men såklart inte tekniskt omöjligt.

En mindre ambitiös satsning kan vara att ha kvar järnvägen i markplan, i dagens sträckning, men att skapa pendeltågstationer vid f.d. Sannegårdsbangården (tror jag den har hetat nån gång) samt vid Frihamnen/Hjalmar. En första etapp av pendeltågssträckan skulle kunna ha ändhållplatsen vid Sannegårdsbangården. Därifrån nås strax åt söder stora delar av Lindholmen och åt norr det som kommer kallas "Campus Lundby". Omdedelbart intill stationen ligger blivande Karlastaden.

Om man vill ha en nedgrävd järnväg så kanske ett alternativ kan vara under Ramberget.
Se skissen här:
https:​/​/​kartor.​eniro.​se/​m/​QuPJv
Det skulle ge närmare en kilometer kortare sträcka i jord/lerschakt. Bergtunnel är som bekant billigare. Då skulle visserligen en ny sträcka få grävas fram längs med Hjalmar Brantingsgatan. Men det kan också ge ett annat stationsläge för Hjalmar(/Frihamnen) som hamnar närmare Kvillestäderna, Backaplan och de utvecklingsområdena åt norr. Samtidigt är det inte alltför långt från Frihamnen.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5338 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter