Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Trafiksignaler i innerstaden

Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Om man tar sig tid att titta på en viktig korsning inne i Stockholm under högtrafik så kommer man se många exempel på fordon som gör misstag som förstör flödet.

Senast satt jag på Max vid kungsträdgården och tittade på kaoset av bilar, bussar och nu spårvagnen. Korsningen var blockerad mest hela tiden.

Det vanligaste felet man ser är bilister som åker ut i korsningen trots att det är kö och ej finns plats på vägen de vill in på. Sedan blir de stående i korsningen och blockerar andra körfält när de får grönt. Det är så att man tar sig för pannan hur ofta det upprepas.

Tanken drar sig till att undra om situationen kan förbättras? Det måste finnas forskning om detta. Kan en trafikpolis signalera bättre? Finns det bättre trafiksignalsystem? Eller har vi det bästa som trafikforskare testat sig fram till? Dvs att blockerade korsningar är en sorts naturlig självreglering?

(För övrigt skulle korsningen Hamngatan/Kungsträdgårdsgatan passa bra för övergångs på diagonalen. Dvs stopp för bilar från alla håll.)
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Fler insatser från trafikpolisen skulle rensa upp innerstadstrafiken. Bötfäll alla taaxibilar/budbilar som stannar i körfälten. Bogsera bort felparkerade bilar i lastzoner. Inför böter för de som går mot rött.

Ett annat problem är ledbussar, de stannar ofta med den bakre delen ute i korsningen.
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Inför böter mot alla som går mot rött. Förbjud ledbussar i innerstaden. Inför gulmarkeringar i korsningar, dvs. förbud mot att stanna mitt i korsningar. Det finns på flera ställen redan.
Joakim Franklin
58 Inlägg
Ort: Stockholm (Nacka), Gick med: Januari 2012
jag har svårt att tro att fotgängare som går mot röd gubbe är ett stort trafikproblem. Det är ett säkerhetsproblem, men inget som skapar kösituationer.

varför skulle man förbjuda ledbussar? för att deras längd gör att de riskerar blockera korsningar? om alternativet är att ersätta varje ledbuss med två "vanliga" bussar så ökar ju trafikmängden istället.
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Joakim Jansson skrev:

jag har svårt att tro att fotgängare som går mot röd gubbe är ett stort trafikproblem. Det är ett säkerhetsproblem, men inget som skapar kösituationer.

varför skulle man förbjuda ledbussar? för att deras längd gör att de riskerar blockera korsningar? om alternativet är att ersätta varje ledbuss med två "vanliga" bussar så ökar ju trafikmängden istället.

Ledbussar har inget i innerstaden att göra. Tycker de bör köra med dubbeldäckare istället och ser inte varför det inte skulle fungera.
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Ledbussar fungerar utmärkt i innerstan. Det är massbilismen som inte passar in.

dubbeldäckare har testats i Stockholm. visserligen några årtionden sen nu, men resultat var (iirc) att få tog sig upp på ovanvåningen och att på/avstigning tog klart längre tid än för enplansbussarna.

Ledbussar är en klart bättre lösning IMO. Ett par åtgärder jag gärna skulle se för att öka framkomligheten i innerstan (för människor) är att blåbussarna bör få en närmast absolut signalprioritering samt att blåbussarna införde ett system som testades på 1:an förra vintern: systemet varnade föraren när man började komma ikapp bussen innan så att föraren kunde sakta ner lite, ta lite längre stopp. Detta för att det i längden är bättre för trafiken om bussarna a) kommer fram och b) inte kör i tåg (har som mest sett 4 4:or nästan direkt efter varandra).
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Henrik Nilsson
109 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Egentligen tycker jag inte att bussar hör hemma i innestaden över huvud taget. Spårväg och tunnelbana är vad som bör gälla. Buss kan med fördel användas i ytterstaden där trafikunderlaget är mindre.

Bussar är obekväma, skitiga och körs tyvärr ofta av Senna-wannabies eller sadister som tycker om att se sina passagerare bli åksjuka.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Henrik Nilsson skrev:

Egentligen tycker jag inte att bussar hör hemma i innestaden över huvud taget. Spårväg och tunnelbana är vad som bör gälla. Buss kan med fördel användas i ytterstaden där trafikunderlaget är mindre.

Bussar är obekväma, skitiga och körs tyvärr ofta av Senna-wannabies eller sadister som tycker om att se sina passagerare bli åksjuka.


Håller till viss del med. Spårväg och tunnelbana bör få en viktigare roll. Bussar kan fungera som komplement där spårtrafiken inte räcker till. Stockholms snörika vinterklimat är ett starkt argument för detta.

Känner också igen mig i beskrivningen av vissa (långt ifrån alla) busschaufförers körstil. Det hänger nog samman med lite väl optimistiska tidtabeller och där chaufförerna inbillar sig att det går att köra ikapp dessa om man kör ryckigt. Man verkar inte ha samma krav på busschaufförer som tvärbane- eller t-baneförare (mitt personliga intryck).
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Peter D
329 Inlägg
Ort: Stockholm (Söderort), Gick med: September 2008
Efter att ha sett hur bra dubbeldäckarbussar fungerar i london så har jag svårt att förstå argumenten mot dem. Smidigare bussar som kan välja andra gator än de breda huvudgatorna, de kan byta fil utan att riskera livet på bilisterna som råkar ligga i andra filen och framför allt de tar mindre plats.
Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Ska det diskuteras dubbeldäckare i stockholms kollektivtrafik så bör man väl gräva upp siffror på hur mycket stopp-tiden ökar i snitt, hur många extra platser man får etc. Det blir så pajkastig diskussion annars.

Jag upplevde dubbeldäckare i Berlin för några dagar sedan, och de fungerar smidigt där också. Men jag förstår ett bussbolag som inte vill ha fler typer av bussar att ha underhåll och kompetens för, och där några inte kan gästspela på en alternativ busslinje som råkar gå under en låg bro eller tunnel.

För övrigt blev jag lurad av det renomesnyltade utseendet på den här bussen
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Djurgardsbussen/ då jag trodde SL-biljett skulle fungera på den. Kanske är det en dubbeldäckare som testas för framtida tjänst hos SL?

Ny tråd?
Martin Ek
302 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: April 2008
Christian S skrev:

För övrigt blev jag lurad av det renomesnyltade utseendet på den här bussen
http://www.nobina.com/sv/Sverige/Djurgardsbussen/ då jag trodde SL-biljett skulle fungera på den. Kanske är det en dubbeldäckare som testas för framtida tjänst hos SL?

Ny tråd?


Ser ut som att de fått tag på samma buss som SL kör mellan Norrtälje och Teknis...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Har åkt med de där långfärdsoptimerade bussarna och det är faktiskt jäkligt knöligt att ta sig ner om man har saker att bära och det ska gå snabbt. Å andra sidan väntar man väl inte till sista ögonblicket med att kliva ner heller utan gör det i god tid innan avstigningen. Tycker det funkar bra i London t ex, och det har ju bevisligen gått bra i Stockholms innerstad också. Fast som substitut för ledbussar tar jag förstås hellre spårvagnar.
Martin Kolk
528 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Dubbeldeckare fungerar smidigt i Hongkong med ganska täta stopp. Jag tror att man helt enkelt får stänga dörrarna och köra vidare om folk tar för lång tid på sig dock. Men med elektonisk information om hållplats ovanför går det bra.

 > Infrastruktur
Trafiksignaler i innerstaden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck