Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Mölndal Centrum

Sida 1 av 5
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Tråden hitflyttad från Evenemang:

Utställning om detaljplanen om Mölndals centrum 24 nov-19 dec.
Var: Hajen, Brogatan 32.
Eller läs mer om detaljplanen här
__________________
A house is not only a machine for living in

Senast ändrad 30 augusti 2011 20:47
Matthias H.
643 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Ja alltså, skulle inte Mölndal kunna kulverta motorvägen ca 500 meter utanför deras centrum, det skulle väl kunna ge oanade möjligheter om expansion av innerstaden och kanske omläggning av väg/bro ovanför så att den inte skär rakt igenom.

Jag tycker vidare att alla de lamell- och punkthus som omgärdar höghuset är dåliga. Dom borde kunna bygga riktiga slutna kvarter istället, det har dom ju klarat av på andra ställen i centrumet tillbaks i tiden. Höghuset skulle lätt kunna byggas in i ett av dessa slutna kvarter. Tråkigt att höghuset har krympt, det ser dock fortfarande schysst ut och kommer bli bra för Mölndal.
Senast ändrad 30 augusti 2011 20:38
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Intressant förslag, tyvärr tror jag aldrig att det skulle vara ekonomiskt genomförbart med tanke på befintlig infrastruktur som har byggts där för inte så länge sedan—Mölndals bro, Åbromotet osv. Men med tanke på att höghastighetsbanan (Götalandsbanan) till Landvetter flygplats är tänkt att gå rakt igenom så kanske det finns möjlighet till förändring. En av skisser jag har sett från Banverket visar att järnvägen ska gå mellan vägbanorna just vid Mölndals bro. Hade ju varit mycket bättre att ha en underjordisk station rakt under nya Mölndal centrum, med entré och vänthall inne i köpcentret.

Höghuset är fortfarande intressant, men det känns mer som ett förstorat porslinsfabriken än en riktigt höghus som de första skisserna visade. Och jag håller med dig om stadsstrukturen, det är bara ett skrytobjekt från Wingårdhs—Radhus byggda ovanför ett köpcentrum, givetvis med en "häftig" våg utformning. Punkthusen söder om köpcentret är jag faktiskt likgiltig till, området som kommer vara knôt in mellan ett köpcentrum och ett motorvägs hotell har absolut ingen potential till stadsmässiga kvalitéer. Du kan räkna med infarter för godstransporter osv där också. Då kan de faktiskt få bygga så många lägenheter där som möjligt för att få underlag till stadsliv där potentialen finns—längst Brogatan/Mölndals torg). Och det är just här som jag är mest besviken över planen, varför görs inte mer här där det redan finns någorlunda liknande traditionell kvartersbebyggelse för att skapa mer stadsliv?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Här är ett snabbt litet exempel på hur det norra området kunde ha förvandlats. Det går inte bara att ha alla butiker inne i köpcentret, man kan skapa trevliga miljöer för shopping utanför om man gör på rätt sätt. Hoppas ni förstår min idé, tanken är att riva de befintliga små husen och ersätta dem med nya bostadshus med lokaler i bottenvåningen. Passagen till torget är tänkt som Victoriapassagen. Den andra passagen skulle kunna bebyggas på samma sätt, eller satsa på nya lägenheter, kontor, etc. Förslag?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Matthias H.
643 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Mikael, jag har svårt att orientera mig, vad är norr på bilden?
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Norr är uppåt.

Jag tycker det Mikaels förslag ser mycket bra ut. Men jag vill nog inte ge upp kvarteren söder om centrum, sluter de kvarteren där blir det nog bra. Uppbrutna kvarter känns ju inte helt hundra med tanke på att det kommer att bli en del buller där...
__________________
A house is not only a machine for living in
Matthias H.
643 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Ja slutna kvarter i södra delen var jag inne på, bort med lamell- o punkthusen, bygg in höghuset i ett av de slutna kvarteren kanske.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Man skulle ju mycket enkelt kunna fylla igen kvartershålen med envåningslokaler (rött på kartan). De skulle eventuellt också kunna bli trevliga takterrasser för de boende:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
A house is not only a machine for living in
Matthias H.
643 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
mikael: Jag diggar som sagt ditt förslag, problemet är egentligen bara att det ligger utanför detaljplaneområdet. Men jag tycker ändå vi ska trycka på att det är något man borde göra i framtida detaljplaner.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
RAGNAR LIND SA: Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker den så kallade centrumbyggnaden ser hemsk ut. Wingårdh eller ej, men för mig känns den som en stor kluns mitt i stan. Den tidigare 70-talsbebyggelsen verkar ju nästan idyllisk i jämförelse! Nej, jag ser hellre att det byggs riktig kvartersstad, som motsvarar tvärgatorna till Brogatan. Då blir torget slutet, men med gatuförbindelser mot Möldalsbro och området på andra sidan. Gärna affärer i de nedersta planen, med bostäder i ett antal våningar ovanpå. Bibliotek o dyl kan ju lätt integreras i de här kvarteren.
__________________
A house is not only a machine for living in
Matthias H.
643 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Alltså, jag håller med om att den är som en stor kluns...men jag antar att allt står och faller med den. Om vi kritiserar den så kanske vi inte framstår som realistiska eller? Kanske är det just det vi ska göra?

Sen så skär bron rakt igenom, hade jag fått bestämma allt hehehe så hade jag börjat med att kulverterat motorvägen, då hade ju bron kunnat dras längre söderut. Men kanske med nuvarande plats att det ändå går att dra den snett söderut? Det hade gett andra förutsättningar och enklare att bygga kvarteren i söder.

Sen undrar jag vad Mölndal har för planer kring sin spårvagnstrafik, det finns ju stora planer att bygga 1000-tals bostäder nerfrån Balltorp mot centrum till. En förlängning av spårvägen via Astra in i berget under Balltorp borde därför inte vara ett vansinnigt förslag och är något jag föreslagit tidigare för någon på Mölndals kommun. Vad jag menar är att om man drar bron mer snett söderut så får dom ta hänsyn till en sådan förlängning.
Aron Davidsson
12 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: September 2010
Några klargöranden... (?) många aktörer, extremt hög ambition med blandning av bostäder, handel och kultur/publika prgram)... från början fanns ju även hotell och konfer3ens med i bilden, men någon fick kalla fötter. nåväl.. bostäderna ovanpå det så kallde centrumhuset är inte ritade av Wingårdhs, utan av Liljewalls (?).. en ganska underlig lösning som innefattar 3-dimensionell fastighetsbildning mm. tveksamma boendekvaliteter. Samma gäller för området söder om bron, med undantag för höghuset.. säga vad man vill om utformningen, förstorad proslinsfabrik nja... man har i båda fallen tagit ett problem och vänt det till en design. kanske mer övertygande här än i Semrén-Månssons hus vid backaplan. Byggnaden vrider sig upp i genom beroende på bullerstörningare; därnere kommer de från bron medan de däruppe i stööre utsträckning kommer från motorvägen...!
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ ragnar: Tycker det låter klokt med kvartersindelning istället för superblock, det behöver nog inte vara helt ufo att föreslå det. Kolla skissen nedan, är det något i den stilen du menar?

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
A house is not only a machine for living in
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Visst Johannes! Det mest uppenbara felet med nya Mölndals centrum är att de inte bygger vidare på gatustrukturen. Rymdskeppet kommer för alltid att klippa av sambandet med området söder om bron. Jättesynd, precis som det är jättesynd att Kulturhuset i Stockholm för alltid har klippt av sambandet mot slottet.
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Januari 2009
Javisst, det ser bra ut. Sedan kan ju kvartersstrukturen fortsätta på andra sidan. Sedan gäller det att få till något som ser ut som byggnader i en stad och inte på en flygplats, eller någon som kommit landande från rymden...
__________________
Ragnar L
Matthias H.
643 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Är det helt kört att vi föreslår en snedare bro över motorvägen som skulle innebära att centrumet inte behövde delas såsom nu är fallet? Då skulle det väl bli enklare att sammanbinda hela centrumet. Och att vi även föreslår en förlängning av spårvägen via Astra in under berget till Balltorp, Mölndal ska bygga många bostäder nerför backen från Balltorp in till centrum i framtiden vad jag har hört. Hur den sneda bron med dess buss- o biltrafik samt förlängningen av spårvägen ska kombineras i Gamla Kungsbackavägen behöver vi kanske inte fundera på, förhoppningsvis nappar kommunen på detta förslag och löser det...
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: December 2009
Har varivt väldigt, väldigt lite i Mölndal och har av den anledningen känt mig en smula distanserad från sakfrågan.

Undrade lite varför jag vet så lite om Mölndal och tog mig tid att titta runt i kommen med eniros karttjänst. Det är ingen vacker syn för en urbanist. Fyra kvarter i Krokslätt och två vid centrum är ungefär summan av stad i en kommun med över 60000 invånare. Kommer nog fortsätta att aldrig åka till Mölndal. Om nu planen är att konkurrera med Frölunda torg... Nä, kommer inte att hända. Min inställning mot Mölndal kommer nog fortsätta vara densamma som de flesta Göteborgare annars har för Hisingen.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@ matthias: Du får gärna utveckla broresonemanget, "sned"?

Vi kanske ska fokusera på det som ligger inom detaljplaneområdet i första hand, men visst kan vi rekommendera spårvagnsdragningar etc. Men vi behöver ju inte vara så specifika...

@ olle: Där ser man, solidariteten stannar på ön... eller?
__________________
A house is not only a machine for living in
Matthias H.
643 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
På östra sidan kan väl bron starta från där den är idag men sen drar man den över motorvägen diagonalt söderöver. Då försvinner ju delaren (själva Mölndalsbro och Broslättsgatan) inne i centrumet, Broslättsgatan kan väl i o f sig vara kvar men i form av en gata i marknivå och betydligt smalare och ta slut innan spårvägens vändslinga.

Spårvägen ja, jag tänkte på något sätt att politikerna kunde få upp ögonen för det större besökandeunderlaget till det nya centrumet som framtidens rejält utbyggda Balltorp plus alla som arbetar på industriområdet kunde tänkas utgöra.
Sida 1 av 5

 > Allmänt
Mölndal Centrum

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5371 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter