Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Kungstorget och Saluhallen

Patrik Kjällgren
93 Inlägg
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=484..
Det var la på tiden?.. fast vet de *** om parkeringsplatserna.. men kanske krävs för att bekosta bitarna med varutransporter... iaf trevligare om man kan få liv i kungstorget någon tid om året när det inte är göteborgskalas=)
Profilbild
Daniel Andersson
539 Inlägg
Räcker väl med att vi får dras med P-huset längs Östra Larmgatan. Skall det nödvändigtvis vara parkering (utöver lastbryggor och handikapps-) vore Kungsparken med anslutning till Nya Allen/Raoul Wallenbergs gata ett bättre läge (mellan RW gata och gångvägen). Antingen något diskret med underjordiska våningar plus tre ovan jord så att träden fortfarande dominerar. Eller kanske nåt sånt här (Hotell Sax i Chicago):

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

De har ett nätt markavtryck (utan sockel), så det skulle faktiskt gå att få plats med ett par inne på Kungstorget om muren skrotas. Med bara ett torn skulle muren kunna gå symmetriskt runtom Det runda taket på bilden ger en idé hur det skulle kunna se ut med Saluhallen bakom...
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Tja, jag vet inte om jag upplever parkeringen på kungstorget som något större problem. Visst kan det var trist med parkeringar men kan vi hoppas att de ytor som öppnas upp kommer användas till något eller bara bli ännu en blåsig, tom yta? Finns det efterfrågan och underlag efter fler torgplatser där? P-platserna på själva torget går ju att ta bort temporärt de få dagar på året då de ytorna behövs till något annat.

Jag är mer bekymrad om att Higabs modernisering av saluhallen kommer att leda till höjda hyror och försämrade möjligheter för dess verksamhet. Saluhallen är ju ändå en av få platser i centrala Göteborg där det går att få lite vettig mat till vettiga priser i en trevlig och livfull miljö och dessutom köpa med sig lite korv.
Profilbild
Daniel Andersson
539 Inlägg
Olle Jansson skrev:

Tja, jag vet inte om jag upplever parkeringen på kungstorget som något större problem. Visst kan det var trist med parkeringar men kan vi hoppas att de ytor som öppnas upp kommer användas till något eller bara bli ännu en blåsig, tom yta? Finns det efterfrågan och underlag efter fler torgplatser där? P-platserna på själva torget går ju att ta bort temporärt de få dagar på året då de ytorna behövs till något annat.

Jag är mer bekymrad om att Higabs modernisering av saluhallen kommer att leda till höjda hyror och försämrade möjligheter för dess verksamhet. Saluhallen är ju ändå en av få platser i centrala Göteborg där det går att få lite vettig mat till vettiga priser i en trevlig och livfull miljö och dessutom köpa med sig lite korv.

Tja egentligen är väl inte parkeringen i sig, särskilt på torget, ett stort problem, men eftersom det inte går att fullt ut tillgodose efterfrågan blir det mycket söktrafik. Gick förbi där i lördags, hela gatan längs Vallgraven (Basargatan) var full med köande bilar. Det är synd på ett så fint söderläge med vattenspegel och utsikt mot Saluhallen och Kungsparken, skulle passa utmärkt för uteservering på bastionsspetsen eller för att sätta sig och äta nå't man köpt i Saluhallen. Kanske kan man motverka söktrafiken mha elektroniska system som anger om det finns lediga platser redan i Allén, begränsnig i hur länge man får parkera, prissättning etc. Men det är inte många meter över gångbron till Kungsparken heller om man skulle ha en P-anläggning där.
Sen är det en fråga om vad som är praktiskt och politiskt genomförbart också. P-garage är dyra särskilt om man skall ha flera våningar i leran även om det är en fördel att de inte konkurrerar om utrymme med bostäder eller lokaler. Och särskilt många platser blir det inte, en grov uppskattning av torgets yta från flygfoto ger 6 rader à 45 bilar (51x90m) vilket skulle ge 270 platser dvs en tiondel av Nordstans P-hus. Men med ramper etc blir det mindre. Opinionsmässigt är det nog enklare att bygga under Heden eller under Bältesspännarparken, vilket tidigare föreslagits, än på Kungstorget (eller i Kungsparken). Vill man ha större kapacitet (per yta) måste man bygga uppåt. P-hus Nordstan har 9 plan. Ett
P-torn som det vid Astra i Åbro, Mölndal
har ca 80 platser per plan; med 12-13 våningar skulle man få in 1000 bilar.
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Men om man bortser från parkeringsplatsen? Möjligheten att bygga något på/kring kungstorget o.s.v... kanske ett tillfälle att helt ta bort biltrafiken som korsar till kungsport?... så det blir bilfritt mellan saluhallen och kanalen? Vad kan byggas där? Är ju ett helt perfekt läge för ett fint torg året om.. behöver ju inte vara små bodar som säljer krimskrams utan kanske restauranger med uteservering mot kanalen eller liknande? tror väl inte påverkansmöjligheten är så stor men kan ju vara intressant att spekulera lite=)
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Skönt att någon kläckte idén om en stor parkeringscylinder, då blir mitt förslag om att bebygga Kungstorget med ett nytt hotell eller nytt bostadshus inte like anstötligt för alla nimbys!

Vad sägs om något liknande Tietenkollegiet i Köpenhamn?

Och när det är klart tar vi hand om Grönsakstorget (ändamålsenligt namn, "torget" är ju i koma!).
Senast ändrad 26 mars 2009 06:38
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Gillar idén med byggnaden du visade.. men kanske halva med en... inte helt platt.. men ganska platt baksida mot saluhallen? får man ett skyddat torg!
Vad tycker du borde ske med grönsakstorget? Gillar du inte livlöshet för 20 kr / timmen?
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Grönsakstorget är ju i det närmaste tragiskt. Kan la inte säga att Kinesiska konsulatet direkt skapar någon mysig stämning heller (hade de haft konsulatet i Flatås så hade de smält in). Om parkeringarna på Kungstorget kunde ersättas med något vettigt - inte tom blåsig yta - så kanske det skulle vara lika väl att bebygga Grönsakstorget med något. Vi har trots allt inte samma behov av salutorg på samma sätt som för hundra år sedan.
Ang Grönsakstorget tycker jag vi försöker driva på politikerna att bestämma "här ska det bli uteservering!". De verkar ju vara heta på det nu. Bort med bilarna och inför uteservering, något annat behövs väl endå inte för levande stad? Jag har inga som helst tvivel om att folk följer ett sådant politiskt beslut och letar sig dit och sätter sig. Skulle inget annat hjälpa, speciellt under de typ 9 mån då uteserveringar här faktiskt inte är riktigt så attraktiva som i sydeuropa, så kan väl polisen stå på spårvagnshållplatsen och tillämpa en modern form av decimering - var tionde passagera eskorteras till uteserveringen. Eller varför inte en liten park, Göteborg behöver väl fler gröna lungor?

Skämt åsido, Grönsakstorget hade nog fungerat bra för uteservering under de "varma" månaderna faktiskt, bättre än tex N Hamngatan eller GA-torg. Frågan är vad man då gör resten av året...

Kunde en staty modell lite maffigare av traditionell typ få platsen att kännas mindre wastad (jmfr Järntorget eller Kungsportsplatsen)?

Men för min del också får de gärna bebygga torget.
Profilbild
Hannes Johansson
248 Inlägg
Som sagt, vi har ju inte direkt medelhavsklimat här, så uteserveringar eller öppna ytor som dessa tenderar att förvandlas till blåsiga, tomma asfaltsytor sisådär tio månader om året. Bättre då att acceptera att vi inte bor i södra Europa och anpassa bebyggelsen efter det. Mysiga, varma uteserveringar är nog inte det man bör bygga Göteborgs varumärke kring.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Petter A.
111 Inlägg
Någon som vet om det finns några tankar kring kungstorget?

Tycker det vore på sin plats att bygga lite lägre hus med butiker i markplan utmed basargatan så att det blev lite liv där. Alla dessa stora torg är inte anpassade efter nutiden. De behövs inte.

Torg har blivit riktigt tråkiga platser i göteborg. Skanstorget, Grönsakstorget, Kungstorget, Gustav Adolfstorg.... You name it. Är det inte dags att ta tag i dessa platser?

Vad gäller kungstorget borde trafiken stängas av och det borde byggas en byggnad jäms med basargatan som blir gågata. Ni verkar vara inne på det här ovan.
Senast ändrad 25 december 2009 01:38
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Jag hittade ingen annan lämpligare tråd, och kunde inte se informationen i kalendern...

Den 22 september kl 10.00 - 16.00 kan man tycka till om Grönsakstorgets och Kungstorgets framtid.

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c5/04_SB8..
Senast ändrad 15 september 2010 18:49
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Goteborg.se har uppdaterat info om ombyggnader av Grönsakstorget och Kungstorget...

http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c5/04_SB8..
Johannes Westlund
626 Inlägg
Jag väcker den här gamla tråden med en idé. Jag vet inte riktigt vad som genomförts och vad som är möjligt på Kungsparkeringsplatsen (jag vägrar kalla parkeringsplatser för torg), men utifrån Google maps så funkar min idé bra i alla fall. Jag hoppas att satellitbilden är hyfsat aktuell.

En avrundad halvcirkulär byggnad (paint och halvcirklar var för omständligt så det fick bli en ungefärlig linje-approximation) uppförs. Där blir det plats för extroverta verksamheter i bottenplanet, kontor och kanske exklusiva lägenheter. 4-5 våningar kanske blir lagom?

Två platser skapas, dels Kungstorget i norr och Kungskajen i söder. De förbinds med ett gång-stråk som går i ett magnifikt valv genom byggnaden. All bilparkering försvinner med undantag för handikappsparkeringar som finns utmärkta. Det finns lite p-hus och andra parkeringsanläggningar i närheten, ska man nödvändigtvis puttra runt i bil får man väl acceptera att parkeringen inte ligger precis intill målet. Gatorna blir gångbanor och gångfartsgator i den mån de inte redan är det. Kopplingarna till Kungsparken stärks också med en ytterligare gångbro som går rakt ut över spetsen (vilket är fel i bilden, strecket hamnade lite snett).

På så sätt skapas en plats värd att kalla "Kungstorg" och det som idag är parkeringsplats får en mycket bättre användning.
Profilbild
Erik Funck
307 Inlägg
Jag gillar. En ca två våningar välvd port kan gå igenom huset i förlängningen av bron

> Städer
 > Centrum
Kungstorget och Saluhallen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5352 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter