Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Gasklockan

Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Eftersom det inte verkar finnas någon tråd om detta populära diskussionsämne tänkte jag att jag startar en. Från gp.se idag:

"Riv gasklockan men behåll landmärket och bygg hotell och kontor i en rund hög byggnad. Så vill chalmersstudenten Martin Frank utveckla Gullbergsvass. Lennart Widén på stadsbyggnadskontoret vill hellre satsa på ett resecentrum."

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=495795
Matthias H.
643 Inlägg
I Ruhrområdet så har dom gjort turism av gasklockor o gamla kolkraftverk och det fungerar mycket bra.

Annars så var väl Chalmerskilllens förslag snyggt. Saken är väl dock den att om Gasklockan ska rivas så ska här byggas fler höghus än detta och då är det bra om dom samspelar.
Martin C
114 Inlägg
I say riv den snarast. Bygg sedan kvarter, om det ska bli höga hus behöver de inte påminna om Gasklockan imho.
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Noterade detta i tidningen. Var ju något av en icke-nyhet. Inget ont om nyexaminerade Chalmerister men de brukar vanligen inte ha någon makt och inflytande.

Själva idén för platsen är måhända inte dålig men det får ju gärna ser mer inbjudande ut i närområdet än vad det gör på artikelns bild. Om man nu vill ha konferens och hotell i ett industriområde vid motorväg finns det ju redan slitna motell längst med Backadalen att åka till.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Den som vill får förstås gärna skriva ett inlägg om detta...

Personligen har jag en liten men ändock känsla för Gasklockan, det vore kul att göra något av den befintliga byggnaden. Och för närvarande generar den ju tydligen intäkter (240.000 i mastavgifter - 100.000 i underhåll = 140.000+).

Så whats the hurry? Det finns ju massor av öde industrimark runtomkring att bygga på...
@Johannes: "Hurry't" är att den gör sig själv synlig på ett helt annat sätt än den öde industrimarken runt om. Den är fruktansvärt ful helt enkelt och hör icke hemma i en modern stadskärna Sen tycker jag inte att det har skyndats speciellt mycket då den stått där den stått oanvänd i 15år och fortfarande finns inga planer på att göra något åt den. Det blir väl som med Götaälvbron, den får stå där tills den ramlar ihop av sig själv.
Johan K. Sch.
37 Inlägg
I all ödmjukhet tycker jag att den där tjalmeristens förslag var gräsligt fantasilöst. En hotellpinne, en grusplan och ett P-hus i fyra våningar?
114 Inlägg
@Johan: Håller med, ser fruktansvärt ut. Kvarter är receptet
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Martin C skrev:

@Johannes: "Hurry't" är att den gör sig själv synlig på ett helt annat sätt än den öde industrimarken runt om. Den är fruktansvärt ful helt enkelt och hör icke hemma i en modern stadskärna Sen tycker jag inte att det har skyndats speciellt mycket då den stått där den stått oanvänd i 15år och fortfarande finns inga planer på att göra något åt den. Det blir väl som med Götaälvbron, den får stå där tills den ramlar ihop av sig själv.

Först konstmuseet och nu säger du att gasklockan också är ful. É du go eller? Jag tror man kan göra något väldigt intressant av gasklockan, utställningshall, kontor, bostäder, hotell etc. Se bara på vad andra länder gör med sina gamla industrireliker;

http://www.gasometer.de/en_GB/index.php?pid=1

http://www.arcspace.com/architects/nouvel/gasomet..http://www.treehugger.com/files/2008/03/recycling..http://www.unlekker.net/proj/gasometer/index.html
Senast ändrad 18 maj 2009 22:57
Martin C
114 Inlägg
@Mikael: Haha, "okej" att ni försvarar Konstmuseet men nu har det gått för långt. Ska ni bevara Gasklockan också så tänker jag starta ett eget Yimby för oss med ögon som fungerar!
Profilbild
Axel Demker
8 Inlägg
Tycker att Johannes är inne på rätt spår. Det är ju dock tråkigt att byggnaden får stå och förfalla, om man nu skall lita på det som står i artikeln. Inte för driftskostnaderna, men för byggnadens väl och ve så borde ett beslut om framtida användning fattas rätt snart.

Som landmärke och symbol för en del av stadens historia har gasklockan ett självklart existensberättigande. Fult och snyggt är individuellt och mindre intressant, tycker jag. Gasklockan står där den är och stadens invånare har en relation till byggnaden. Den borde kunna byggas om till bostäder, kontor eller någon annan form av social verksamhet eller alltihop på en gång! :-) Det positiva med chalmeristens förslag var att han tagit intryck av gasklockans form och utförande, även om jag helst ser att man bygger om befintlig klocka.

Varför inte se den som uppstickare och utropstecken i en omgivande kvartersstad? (jfr. Axel Dahlströms torg)

/Axel
Martin C
114 Inlägg
De river dock de fula i stål (som gasklockan i gbg) och bevarar de fina i tegel (som vi inte har). Men en liknande stadsdel som värtan-området inkl skyskrapor hade varit snajsigt runt gasklockan (efter den rivits) imho.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Rivningen av gasklockan skulle redan ha påbörjats men eftersom två av de rivningsföretag som förlorat upphandlingen har begärt överprövning hos Förvaltningsrätten i Göteborg så har rivningen stoppats tills vidare. Förvaltningsrätten avslog under torsdagen yrkanden från rivningsföretagen. Företagen har nu tre veckor på sig att begära en överprövning hos kammarrätten. Och det kan bli problem för pilgrimsfalkarna om rivningen drar ut på tiden.

– Senast förste februari 2016 måste gasklockan vara riven, annars hinner inte pilgrimsfalken hitta en ny boplats innan den ska häcka, säger Tommy Järås.

Rivningskostnaden är kalkylerad till mellan 8 och 10 miljoner. Enligt den gamla detaljplanen ska marken användas för industriändamål, men en ny detaljplan är på gång. De närmaste åren kommer Trafikverket och Västtrafik att använda området som uppställningsplats för sina fordon.

> Städer
 > Centrum
Gasklockan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5371 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter