Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Monorail/alternativ kollektivtrafikslösning

Sida 1 av 2
12>
Mats .
36 Inlägg
, Gick med: April 2009
Kollektivtrafiken i Göteborg är som bekant ett sorgligt kapitel, den fungerar inte och göteborgarna tar, fullt förståeligt, bilen istället.

Spårvagnarna är långsamma, högljudda och farliga för såväl fotgängare som bilister när de inte kör på egen banvall.

Många är vi som förespråkar tunnelbana, men let's face it, det kommer inte att hända de närmsta 50 åren med tanke på att det redan utretts 2 (3?) gånger utan resultat.

Jag är medveten om att det inte finns någon "quick fix" som kan lösa problemet med kollektivtrafiken i Göteborg, men med tanke på situationen borde man naturligtvis titta på alternativ till spårvägen som inte fungerar och tunnelbanan som aldrig blir av.

Ett alternativ skulle kunna vara en eleverad spårväg, förslagsvis av typen monorail. Singelspåret/balken går högt upp i luften och på så sätt undviks den nuvarande spårvägens inkräktande på bilvägar. Denna typ av spårväg skulle alltså vara mycket snabbare än den nuvarande och också mycket säkrare. Monorailen är också tyst.

Jag är inte först med denna idé för Göteborgs vidkommande, på 90-talet diskuterades monorail längs Skånegatan. Vet inte varför det inte blev av, upplys mig gärna om ni vet!

Är dåligt påläst när det gäller kostnad för denna typ av spårväg, men om inte annat kan man inte skylla på lera Spontant tänker jag att lösningen borde vara betydligt billigare/smidigare än tunnelbana.

Vill gärna få igång en diskussion om alternativa kollektivtrafikslösningar för Göteborg. Monorailen är bara ett exempel, finns säkert många fler.
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
, Gick med: Juli 2009
Mats G skrev:

Kollektivtrafiken i Göteborg är som bekant ett sorgligt kapitel, den fungerar inte och göteborgarna tar, fullt förståeligt, bilen istället.

Spårvagnarna är långsamma, högljudda och farliga för såväl fotgängare som bilister när de inte kör på egen banvall.

Det är mycket som kan bli bättre, men det går åt rätt håll som tabellen nedan visar:

Vårt Göteborg: Bara var fjärde göteborgare cyklar..

Trafikkontoret har skissat på en spårvägstunnel Linnéplatsen - Masthugget - Lindholmen, och då erbjuder man snabba resor längs egen banvall hela vägen Länsmansgården-Lindholmen-Linnéplatsen-Frölunda. Det är en stor finess att ta en genväg och helt undvika centrum. Det finns redan många spårvägslinjer till centrum, så det är bra att komplettera med sådana som förbinder andra stadsdelar med varandra, utan att ta omvägen via centrum.

GP: Inte ens en mil ny spårväg på 38 år
Senast ändrad 8 juli 2009 21:31
J E
46 Inlägg
Linnéplatsen - Masthugget - Lindholmen ser jag som den viktigaste utbyggnaden. När man bygger ny Göta Älvbro snart måste det finnas en annan älvförbindelse för spårvagnarna som står klar.
Senast ändrad 8 juli 2009 21:43
Mikael Andersson
200 Inlägg
De som är intresserade av Monorail system bör informera sig om den testbana för det som man har byggt i Uppsala.Ett Sydkoreanskt företag i samarbete med ett svenskt är de som står bakom i samarbete med Uppsala kommun.

Den stora nackdelen med Monorail är att dess små vagnar måste ha mycket högre genomsnittshastighet än Spårvagnar om system skall vara attraktivt.
Då Monorailvagnarna tar endast 6-8 passagerare att jämföra med
en modern Spårvagn som tar något över 100 passagerare.

Fordon vs. antal passagerare är avgörande för hur ekonomiskt genomförbart olika kollektiva transportmedel är.

Många i Göteborg vill ju att Spårvagnarna skulle bort men om man jämför en lång buss med en spårvagn så kan spårvagnen ta så många fler passagerare och det på ett mer trafiksäkert sätt för de resande i spårvagnen.

Moderna Trådbussar kan möjligen på sikt ta andelar från Spårvagnstrafiken.

Landskrona stad har satsat på moderna Trådbussar från Mercedes-Benz som trafikerar en 3km sträcka genom centrala Landskrona från gamla Järnvägsstationen till dess nya östliga Resecentrum.
-Jag har varit där och provåkt för ett par år sedan.
De är ganska tysta att färdas i men bullriga (vinande ljud) från dess elmotorer utanför dessa trådbussar.
Mats .
36 Inlägg
Erik Sandblom skrev:

Trafikkontoret har skissat på en spårvägstunnel Linnéplatsen - Masthugget - Lindholmen, och då erbjuder man snabba resor längs egen banvall hela vägen Länsmansgården-Lindholmen-Linnéplatsen-Frölunda. Det är en stor finess att ta en genväg och helt undvika centrum. Det finns redan många spårvägslinjer till centrum, så det är bra att komplettera med sådana som förbinder andra stadsdelar med varandra, utan att ta omvägen via centrum.

Okej, du talar alltså om en helt ny linje med de 4 stationerna? Låter isf mycket bra. Egen banvall, färre stationer. Det är precis den typen av snabbspårväg vi behöver.

Men tyvärr, som du länkar till, utbyggnaden av spårvägsnätet har ju stannat av helt så det är svårt att vara optimistisk och tro att dylika projekt ska bli verklighet inom överskådlig tid.
Mats .
36 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

Den stora nackdelen med Monorail är att dess små vagnar måste ha mycket högre genomsnittshastighet än Spårvagnar om system skall vara attraktivt.
Då Monorailvagnarna tar endast 6-8 passagerare att jämföra med
en modern Spårvagn som tar något över 100 passagerare.

Fordon vs. antal passagerare är avgörande för hur ekonomiskt genomförbart olika kollektiva transportmedel är.

Men så är ju monorailtågen också just väldigt snabba. Ta t.ex. Maglev-tåg (magnetic levitation) som är de snabbaste tågen överhuvudtaget.
http://en.wikipedia.org/wiki/Maglev_train

Att monorailvagnar endast tar 6-8 passagerare låter väldigt märkligt tycker jag, finns ju väldigt många olika varianter på vagnar.

Det finns ännu ingen monorail i Sverige och jag tycker det vore ypperligt om Göteborg kunde bli första monorailstaden i riket
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
Man ska skilja mellan monorail och spårtaxi. Monorail betyder bara att fordonet går på en räl istället för två. Det system Mikael Andersson beskriver kallas spårtaxi eller spårbilar, som iofs ofta tekniskt sett är monorail.

Tanken med spårtaxi är att alla sitter i varsitt fordon, precis som vanliga bilar. Det är systemets styrka men också dess svaghet (det behövs jättemånga små fordon och det blir följaktigen mycket trafik, buller, energiåtgång mm).
Matthias H.
648 Inlägg
Spårtaxi hade vi väl en tråd om? Nej tack anser jag i alla fall. Vi måste ha nåt som sväljer mycket mycket mer.
Mats .
36 Inlägg
Spårtaxi tycker jag är ointressant och det är alltså inte det jag skrivit om. Men nu förstår jag att det var det Mikael A skrev om när han talade om 6-8 personer i en vagn.
Joachim Olausson
50 Inlägg
I Las Vegas har man monorail och dessa vagnar tar betydligt fler än 8 personer per tåg. Annars skulle man kunna göra om spårvägsnätet så att alla plankorsningar med bil- och gångvägar byggdes bort så kan man dessutom förlänga stationerna samtidigt som man minskar på antalet stationer= snabbare resor och högre kapacitet. Man skulle kunna börja göra detta på vissa stambanor där kapaciteten behövs och sedan köra skytteltrafik med de mindre spårvägarna.
Edvin Bergström
30 Inlägg
Jag håller med Joachim till 100 %. Planskilda korsningar är det enda rätta när det gäller spårväg. På många ställen ligger, som tidigare nämnt, hållplatserna alldeles för nära varandra, vilket sänker medelhastigheten mycket. Det skulle nog vara svårt att införa en helt ny typ av kollektivtrafikforon i staden, men förbättringar och justeringar av det befintliga spårvagnsnätet är nog betydligt lättare att genomföra!
Profilbild
Erik Sandblom
310 Inlägg
Välkommen till Yimby, Edvin!

Edvin Bergström skrev:

Det skulle nog vara svårt att införa en helt ny typ av kollektivtrafikforon i staden, men förbättringar och justeringar av det befintliga spårvagnsnätet är nog betydligt lättare att genomföra!

Precis. Trafikkontoret har dessutom skissat på en spårvägstunnel Linnéplatsen-Mastugget-Lindholmen, som sen ansluter till spårväg på Lindholmsallén. Det gör att man kan resa snabbt mellan t ex Frölunda och Lindholmen.

Se GPs fina grafik:
http://www.gp.se/content/1/c6/34/77/59/0521kollektivtrafik.pdf

GP: Stora visioner för kollektivtrafiken
Senast ändrad 26 juli 2009 17:15
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Mats G med flera,
det verkar finnas ett stort allmänt intresse att diskutera utvecklingen av stadstrafik/kollektivtrafiken här i stan, och det speglar antagligen behoven och bristerna som man upplever.
Som du säkert sett finns bland annat följande YIMBY-trådar med en del funderingar, diskussioner och spekulationer
http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2033http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2113http://gbg.yimby.se/forum/thread.aspx?id=2034

Det Erik Sandblom poängterar, att leda spår/busstrafik mer runt innerstan, tror jag också är en grundläggande förändring från dagens centralistiska utformning där alla linjer fortfarande passerar Brunnsparken.
Det har man väl även från officiellt håll länge velat komma ifrån.
Instämmer i att länken Linnéplatsen-Masthugget-Lindholmen-Backaplan kan vara den kraftfullaste åtgärden och något man borde börja utreda/planera på allvar.
Jag vet inte hur det är med djupet i älven på det stället, tror det har nämnts av insatta att det skulle behövas en djupdykning för tunneln om den ska gå i berg hela vägen Lindholmen-Stigberget.
Visst har Götet en del lera, i dalgångarna, men också mycket berg som borde utnyttjas till tunnlar där det är lämpligt. Chalmerstunneln har visat vägen, men den kommer bara till sin rätt på kortare sträckor, det behövs naturligtvis längre sammanhållande planskilda sträckor, i t ex tunnlar.
En kanske lite vildare idé är att dra snabbspårväg längs en eller ett par filer i Götatunneln, och passa på att få en östlig fortsättning över Gullbergsvass som ändå kommer bebyggas framöver.
Högbana kanske skulle vara en lämplig västlig fortsättning längs mitträcket av Oscarleden, så att den nuvarande korridoren även utnyttjas till annat än biltrafik. Det kunde alltså ge en snabbspårväg mellan Gamlestan och Kungssten med 10-15 min restid, med högst en handfull hållplatser.
På 90 och tidiga 00-talen hände en del innovativt i stans spårvägsutveckling, men sedan dess står det still.
Jag gissar, att det har att göra med väntan på Västlänken.
För den kommer ju lösa alla kollektivtrafikproblem i Göteborg, eller hur?
Senast ändrad 17 februari 2013 02:49
Edvin Bergström
30 Inlägg
Tackar tackar!
Stor-kringen ser mycket trevlig ut, spåvagnsnätet skulle absolut tjäna på något sådant! Jag hoppas absolut även att lilla kringen blir färdig snart, vägen via lilla torget blir förhoppningsvis en aning mer effektiv än den via grönsakstorget-domkyrkan.
Efter mitt tidigare svar insåg jag att detta med att glesa upp spårvagnshållplatserna verkligen inte är någon dum idé. Tittar vi på till exempel spårvägen ut till Saltholmen så skulle antalgligen hållplatserna roddföreningen, nya varvet och sandarna utan vidare kunna tas bort, utan att de boende skulle få mer än max 10 minuters gångväg till vagnen. Varför har detta inte redan hänt?
Mats .
36 Inlägg
Då undrar jag: de här finfina idéerna om Stor-Kringen osv, är de bara skisser som ligger och samlar damm någonstans eller är det konkreta framtidsplaner som bara väntar på att förverkligas? Finns det någon tidsplan för det hela?
Niklas W
48 Inlägg
Edvin Bergström skrev:

Jag håller med Joachim till 100 %. Planskilda korsningar är det enda rätta när det gäller spårväg. På många ställen ligger, som tidigare nämnt, hållplatserna alldeles för nära varandra, vilket sänker medelhastigheten mycket. Det skulle nog vara svårt att införa en helt ny typ av kollektivtrafikforon i staden, men förbättringar och justeringar av det befintliga spårvagnsnätet är nog betydligt lättare att genomföra!

Jag håller med, det vore nog rätt väg att gå.

Har gjort en liten önskelista nedan som ni gärna får kika på.
http://img34.imageshack.us/img34/6117/kopia2avgothenburgmap.gif

Observera att jag fortfarande inte fått ihop det hela riktigt. Det jag ska kolla vidare på är hur man ska dra spåren mellan Gamlestadstorget och Hjalmar, koppla ihop duospåren mot Askim och Torslanda (älvförbindelse?) samt eventuella stationer vid Hjalmar. Ni får gärna hjälpa till!

Vidare, så skulle nog en form av göteborgsk tvärbana sitta fint. Tänk er Korsvägen-Chalmers-Sahlgrenska-Linneplatsen-Masthuggstorget-Lindholmen-Hjalmar Brantingsplatsen-(eventuellt förbi eventuell pendeltågsstation i området)///(eventuellt genom Ringön)-Gamlestadstorget-Sävenäs pendeltågstation-Östra Sjukhuset.

En annan fin länk vore en snabbbana i Allén som knyter ihop Hagakyrkans pendeltågsstation med Avenyn och spårvägen västerut.

På tal om dessa mindre förbättringar någon nämnde,

spårväg
*Uträtning av spår samt gemensam hållplats vid Ullevi
*Uträtning av spår i Ängårdskomplexet
*Ny länk mellan Linneplatsen och Annedalsbanan
*Dubbelspår på enkelspårig bro norr om Gamlestadstorget
*Ombyggnad till planskildhet vid bussöverfarten vid Angereds centrum
*Planskild spårkorsning söder om Hjällbo

*Bygg om korsningar och gör Kålltorpsloopen planskild
*Egen banvall på nya Göta älvbron
*Planskilt spår hela vägen från älven fram till dagens sista plankorsning väster om Backaplan
*Bygg om korsningar och gör Saltholmsbanan planskild till viss del

järnväg
*Pendeltågsstation vid Brunnsbo/Backaplan

*Kapacitetshöjningar på Västra Stambanan och Västkustbanan
*Dubbelspår på Norge/Vänernbanan med station vid Gamlestadstorget

Hans Jörgensen skrev:

Instämmer i att länken Linnéplatsen-Masthugget-Lindholmen-Backaplan kan vara den kraftfullaste åtgärden och något man borde börja utreda/planera på allvar.
Jag vet inte hur det är med djupet i älven på det stället, tror det har nämnts av insatta att det skulle behövas en djupdykning för tunneln om den ska gå i berg hela vägen Lindholmen-Stigberget.

Jag hoppas INNERLIGEN att man låter tunneln dyka upp i marknivå vid Masthuggstorget för att nere vid vattnet gå ner i en ny tunnel under älven. Denna skulle isåfall byggas som Tingstadstunneln med nersänkta betongsektioner. Det tror jag blir bättre. Annars missar vissa av vagnarna Masthuggstorget, och Linneplatsen till Lindholmen utan stopp är nog lite väl långt ens för tunnelbana.

Edvin Bergström skrev:

Efter mitt tidigare svar insåg jag att detta med att glesa upp spårvagnshållplatserna verkligen inte är någon dum idé. Tittar vi på till exempel spårvägen ut till Saltholmen så skulle antalgligen hållplatserna roddföreningen, nya varvet och sandarna utan vidare kunna tas bort, utan att de boende skulle få mer än max 10 minuters gångväg till vagnen. Varför har detta inte redan hänt?

Detta är säkerligen något som våra kära vänner på bakåtsträvarforumet Svenska Spårvägssällskapet skulle lägga veto mot om de fick höra. Men jag håller med. Botaniska trädgården, Medicinaregatan, Berzeligatan (ersatt av hållplats vid Heden), Liseberg, Positivgatan, Stockholmsgatan, Bäckeliden, Klintens väg osv.
Senast ändrad 27 juli 2009 15:48
Edvin Bergström
30 Inlägg
@Niklas: Härligt att jag inte är ensam om att tycka detta. Dock är nog Botaniska trädgården värd att behålla, då den är den enda hållplatsen vid Änggården. På tal om onödiga hållplatser: avståndet mellan munkebäckstorget och Ättehögsgatan på linje 1 är bara löjligt!
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Trevlig skiss Niklas.
Den påminner mycket om den linjekarta som efterhand tagit form i ens funderingar.
Inte illa att flera här verkar vara ense om rätt mycket!
Helt rätt utveckling med fler tvärlänkar.
Huruvida banan i dagen en sträcka i Masthugget, det kan säkert vara bättre för tillgängligheten, det viktiga är att syftet/syftena med länken uppnås.
Har också dragit paralleller till Tingstadstunnelns utförande, det borde väl gå att göra i den här delen av Älven också. Men det är sådant experter får titta närmare på

Det finns många vidare poänger med länken Backaplan-Linnéplatsen - utöver att ge Hisingsbor en direktlänk till bl a Slottskogen - det förbinder även med Frölundabanan, där ser jag att du ritat in ett återställande av Säröbanan.
Tror den också har tagits upp i förbifarten i någon av SBKs skrivelser.

Angående statusen för Storkringen vet jag inte mer än länken ovan
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?a=347759
dvs "ska byggas ut", skrivet för drygt två år sedan.
Någon som känner till mer?
Senast ändrad 27 juli 2009 22:36
Matthias H.
648 Inlägg
Niklas o Edvin, ni är långt, långt ifrån ensamma, att dra in spårvagnshållplatser har vi pratat om i tidigare trådar. Fortsätt ni med att utveckla det, det är kanonbra.
Niklas S
203 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Det finns många vidare poänger med länken Backaplan-Linnéplatsen - utöver att ge Hisingsbor en direktlänk till bl a Slottskogen - det förbinder även med Frölundabanan, där ser jag att du ritat in ett återställande av Säröbanan.
Tror den också har tagits upp i förbifarten i någon av SBKs skrivelser.

Detta torde även ge Fastlandsbor en bra länk mot ramberget. Blir ett bra utbyte där mellan ramberg och slottskogen då bägge har kvaliteter som gör dem väl värda besök.
12>

> Infrastruktur
 > Övrigt
Monorail/alternativ kollektivtrafikslösning

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5376 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
12 November 11:45 av Matthias H.
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
6 November 22:25 av Hans Jörgensen
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck