Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Göteborgs spår- och järnvägsnät år 2050?

Sida 1 av 3
Niklas W
48 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
På begäran är tanken att diskussionen som fanns bland annat i tråden om Monorail/alternativ kollektivtrafikslösning ska kunna fortsätta i den här tråden.

Jag publicerade där en karta och den nu mest aktuella versionen finns här nedan.
http://i32.tinypic.com/k48sph.gif

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Svängde lite mellan forumet för "Spårväg och annan urban kollektivtrafik" och "Järnväg", men då tanken främst är strukturen inom Göteborg så fick det bli det förstnämnda.

I samband med detta har jag även gjort en lista med "smådetaljer", saker som inte är lämpliga att placera ut direkt på kartan.

-----------------------------------------------------
spårväg
*Uträtning av spår samt gemensam hållplats vid Ullevi
*Uträtning av spår i Ängårdskomplexet
*Dubbelspår på enkelspårig bro norr om Gamlestadstorget
*Planskilt spårkryss söder om Hjällbo
*Ombyggnad till planskildhet vid bussöverfart, Angereds centrum

*Bygg om korsningar och gör Kålltorpsloopen planskild
*Egen banvall på nya Göta älvbron
*Planskilt spår hela vägen från älven/Göta älvbron fram till dagens sista plankorsning väster om Backaplan
*Bygg om korsningar och gör Saltholmsbanan planskild till viss del

*Höjd STH
*Indragning av vissa hållplatser
*Signalsystem?
*Längre spårvagnar än idag

järnväg
*Pendeltågsstation vid Brunnsbo för Bohusbanan och dess framtida ersättare

*Kapacitetshöjningar på Västra Stambanan och Västkustbanan (4-spår på delar av sträckorna)
*Dubbelspår på Norge/Vänernbanan och station vid Gamlestadstorget
-----------------------------------------------------


Nu känns det som att jag kanske tog täten lite väl mycket. Givetvis är tanken att vi ska diskutera gemensamt! Argumentera och kanske kunna få till en gemensam vison för hela YimbyGBG, vad vet jag?
Senast ändrad 17 februari 2013 02:55
Mikael Andersson
200 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2009
@Niklas W, mycket bra initiativ!

Ang.spårvagnskryss söder om Hjällbo så hoppas jag på en tunnel till Kortedala till Hjällbo så att natttrafiken Bergsjön-Angered kan samköras och när det sker något fel som t.ex strömbortfall utmed snabbspåret upp mot Angered så kan en spårvagnstunnel Kortedala-Hjällbo användas i stället.

Tvärförbindelser mellan spårvägslinjer gör Göteborg mer lik en storstad än en förväxt småstad.

En Snabbspårvägsförbindelse på tvären mellan Angered C-Bergsjön och mot Partille-Öjersjö-Mölnlycke vore på sin plats.Men förmodligen tyvärr ej genomförbar.
Så kunde t.ex alla de som idag tar bilen en-och-en från Olofstorp färdas med buss till en hållplats mellan Angered C och Bergsjöns nordvästra del.

Spårväg ut till Backa är dock helt nödvändigt!

Mest nödvändigt av allt!

Åk med 40-bussen i rusningstrafik så erbjuder den alltid ståplats.
Senast ändrad 9 augusti 2009 18:45
Niklas S
203 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Saknar spårväg i området kring "nya backaplan".

Kanske någon linje från hjalmar genom norra älvstranden....kvillestaden -> Lindholmen --> Sannegårdshamnen --> Eriksberg --> kyrkbyn --> eketrägatan..... nåt sånt kanske?
__________________
"The most terrifying thing is to accept a building completely"
"Evil is knowing better, but willingly build worse"

Senast ändrad 9 augusti 2009 20:07
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Jag har också gjort en karta med mina idéer + sånt från Niklas jag håller med om. Min är lite slarvigare och Niklas gjorde bätte jobb med city, jag har mest fokuserat på utbyggnad till stadsdelar som idag inte har spårväg.


Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.




Några kommentarer till min karta:

- Hisingen får en egen linje som går mellan Länsmansgården och Kärra, på så sätt har man iallafall en linje som aldrig kommer påverkas när det är problem med broar/tunnlar.

- Efter Backa är det är det snabbspårväg utan stopp hela vägen till Kärra, stor del går i tunnel genom skogen/bergen.

- Efter Angered Centrum delar sig spåren i två olika riktningar. En mot Lövgärdet och en mot Rannebergen där det redan finns tunnlar. En linje till Lövgärdet, en till Rannebergen och en vänder i Angered Centrum. Gårdsten får snabbussar till City på heltid som idag bara går under rusningstrafiken.

- Näsetgrenen dras från Askimsgrenen vid Järnbrottsmotet istället för att dra den i från Tynnered. På så sätt sparar man tid eftersom min tanke är att ha längre avstånd mellan hållplatser från Marklandsgatan och söderut.

- Efter Utby är det snabbspårväg utan stopp hela vägen till Partille Centrum där vagnarna vänder i en tunnel under Allums busstation.

- Tunnel mellan Kungsten och Flatås med en underjordisk hållplats vid Högsbohöjd. Tunneln ansluter till högbanan vid Oscarsleden. Detta ger Frölunda/Tynnered en snabblinje till Brunnsparken/Centralstationen.

- En Tvärlinje, detta behövs verkligen. Självklart kommer man inte använda den om man är i Kålltorp och ska till Mölndal, men det är inte tanken heller med en tvärlinje. Tvärlinjen skulle gå via flera av Göteborgs viktiga knutpunker (Marklandsgatan, Backaplan, Järnbrottsmotet) och pendeltågsstationer (Sävenäs, Gamlestadstorget, Brunnsbo) + Mölndal Centrum som är både och.
Senast ändrad 9 augusti 2009 21:26
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Ort: Göteborg (Norra Älvstranden), Gick med: Juni 2009
Niklas S skrev:

Saknar spårväg i området kring "nya backaplan".

Kanske någon linje från hjalmar genom norra älvstranden....kvillestaden -> Lindholmen --> Sannegårdshamnen --> Eriksberg --> kyrkbyn --> eketrägatan..... nåt sånt kanske?


JA! Jag tycker också att två nya spårvägar från "nya backaplan" skulle vara på plats. En som går direkt från backaplan --> Brunnsbo --> Selma Lagerlöfstorg osv.

Och en som går på gatan mellan typ gallerian på backanplan och COOP ut som Tuve. Så Backplan --> Mot nya kvillestaden och vidare förbi hildedal och ut mot Tuve. Så tycker jag att man bygger bort motorvägen och bygger fler bostäder vid Emil Lundgren, Bäckedalen och Gårda Johan.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
@Niklas W och J E:
Jag gillar era bilder skarpt och särskilt din lilla röda snutt från Mariaplan och österut mot Ekedal, Niklas!

Därifrån (hpl Ekedal) skulle jag vilja se en tunnel in i berget mellan koloniträdgårdarna och Majvallen som mynnar ut vid Linnéplatsen.

Då skapar vi en gen spårväg för västerbor ända bort till viktiga punkter som Linnéplatsen, Sahlgrenska och Korsvägen samt blir av med den barriärkänsla som Slottskogen skapar mellan Linné och Majorna.

(Denna tunnelingång skall givetvis ansluta, som ett triangelspår, till tunneln (era gröna linjer) under älven till Lindholmen.)

Kanon, Niklas, att du skapade denna tråd!
Senast ändrad 10 augusti 2009 00:28
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Daniel S skrev:

@Niklas W och J E:
Därifrån (hpl Ekedal) skulle jag vilja se en tunnel in i berget mellan koloniträdgårdarna och Majvallen som mynnar ut vid Linnéplatsen.

Det var så jag först trodde tunneln från Linnéplatsen skulle gå.
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Niklas W, kartan som tagit form ser ut att vara ett mycket bra utkast för hur spårvägsnätet ska utvecklas!
Det visar hur många förbättringar och förändringar som behöver göras från dagens system. Det mesta borde prioriteras...
J E:s skiss med förlängningen från Backa till Kärra borde också vara högt prioriterat liksom länken längs Söderleden mot den nygamla Säröbanan.
Tuve kanske kunde integreras i nätet genom att förlänga tvärlinjen från Hjällbo-Bäckebol-Backa västerut längs vägkorridoren mot Tuve, och möjligen vidare åt sydväst (ca 1 km bergtunnel) mot Björlandavägen, som är en utmärkt spårvägskorridor, och mot Hjalmar Branting.

Lite tillägg till Niklas W:s lista av sådant som säkert är mer prioriterat än min Tuve-brainstorming:

* Chalmerstunnelns nedre mynning får en länk söderut mot "Mölndalsbanan". (Kanske behövs en liten bit ny tunnel ut från den gamla).

* Vid Korsvägen länkas "Torpbanan" (den upp mot Delsjövägen) med "Mölndalsbanan" i form av en ny sväng.
Senast ändrad 11 augusti 2009 14:53
Niklas W
48 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Roligt att det blev en sådan respons!

Mikael Andersson skrev:


Ang.spårvagnskryss söder om Hjällbo så hoppas jag på en tunnel till Kortedala till Hjällbo så att natttrafiken Bergsjön-Angered kan samköras och när det sker något fel som t.ex strömbortfall utmed snabbspåret upp mot Angered så kan en spårvagnstunnel Kortedala-Hjällbo användas i stället.

Detta tycker jag låter som en riktigt god idé, speciellt att samköra nattrafiken vilket skulle ge ett större underlag och motivera tätare trafik än vad som annars skulle vara nödvändigt.

Tvärförbindelser mellan spårvägslinjer gör Göteborg mer lik en storstad än en förväxt småstad.

En Snabbspårvägsförbindelse på tvären mellan Angered C-Bergsjön och mot Partille-Öjersjö-Mölnlycke vore på sin plats.Men förmodligen tyvärr ej genomförbar.
Så kunde t.ex alla de som idag tar bilen en-och-en från Olofstorp färdas med buss till en hållplats mellan Angered C och Bergsjöns nordvästra del.

Tror tyvärr inte att underlaget nånsin kommer motivera spår längs den korridoren. Jag tycker att när vi har ett såpass outbyggt nät som idag så borde man först och främst satsa på banor mot city och banstrukturen i cityområdet. Men sedan finns det ju självklart en hel del spännande tvärförbindelser att kolla vidare på. Kanske kan en busslinje köras i den sträckningen?

Niklas S skrev:

Saknar spårväg i området kring "nya backaplan".

Kanske någon linje från hjalmar genom norra älvstranden....kvillestaden -> Lindholmen --> Sannegårdshamnen --> Eriksberg --> kyrkbyn --> eketrägatan..... nåt sånt kanske?


Daniel Augustsson skrev:



JA! Jag tycker också att två nya spårvägar från "nya backaplan" skulle vara på plats. En som går direkt från backaplan --> Brunnsbo --> Selma Lagerlöfstorg osv.

Och en som går på gatan mellan typ gallerian på backanplan och COOP ut som Tuve. Så Backplan --> Mot nya kvillestaden och vidare förbi hildedal och ut mot Tuve. Så tycker jag att man bygger bort motorvägen och bygger fler bostäder vid Emil Lundgren, Bäckedalen och Gårda Johan.

Linjen över norra älvstranden är ju en klassiker som länge har varit på tapeten. Jag är dock tveksam, och det av flera anledningar. Om man bygger en spårvägstunnel och därmed får en förbindelse Hjalmar-Lindholmen-Masthuggstorget-Linneplatsen så tror jag att Lindholmen, som är den mest belastade punkten, skulle klara sig bra. Eventuellt kan man ju få pendeltåg hit också i framtiden.

Om man bygger spårväg skulle det bli en krock med trafiken som fortsätter bortifrån området. Jag tycker det bara är motiverat med ny spårväg om man får någorlunda mycket egen banvall. Jag tänker mig att ha flera stombusslinjer som sedan kan fortsätta över Älvsborgsbron. Antingen spårväg på Norra älvstranden och spårväg på Älvsborgsbron, eller buss på Norra älvstranden och buss på Älvsborgsbron.

Men såklart, om fler vill ha en linje här så får jag ju ge mig!

Många fina förslag, men det är två grejer jag skulle vilja anmärka på. Du har skissat på spårväg mot Kärra och Torslanda. Grejen är den att jag är fast övertygad om att dessa områden borde få förbindelse med pendeltåg. Om man bygger spårväg känns det inte lämpligt att "haka på" en annan bana på vägen till city, som är fallet exempelvis från Kärra genom Backa till stan. Vidare är ju dessa områden på såpass stora avstånd från stan.

* Chalmerstunnelns nedre mynning får en länk söderut mot "Mölndalsbanan". (Kanske behövs en liten bit ny tunnel ut från den gamla).

Tror inte det är motiverat att köra en linje som missar Korsvägen, men det låter som en jättebra vid störningar borta vid Korsvägen eller liknande!! Ett reservspår alltså.

------------------------------
Jag skulle vilja föreslå att vi delar in alla satsningar i ett par olika kategorier beroende på hur viktiga de är.

Mer eller mindre omgående
*Exempel Backa

Längre sikt
*Exempel tunnel Sahlgrenska-Chalmers

Lång sikt
*Torslanda/Askim

Mindre förbättringar att genomföra vid lämpligt tillfälle, såsom vid gatuombyggnader
*Exempel Ekedal-Mariaplan

------------------------------------------

Jag vill också be er att tänka realistiskt. Vissa områden är bättre att försörja med buss även i ett längre perspektiv. Så jag tycker vi försöker ta med bara det allra allra viktigaste. Senare, när allt sånt är färdigbyggt, kan man väl börja kolla vidare på lite mer "oviktiga" förbindelser.
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Niklas W skrev:


Detta tycker jag låter som en riktigt god idé, speciellt att samköra nattrafiken vilket skulle ge ett större underlag och motivera tätare trafik än vad som annars skulle vara nödvändigt.

Jag har tidigare varit tveksam till en förbindelse mellan Kortedala-Hjällbo eftersom det skulle vara en omväg för dom som bor i Angered. Men att samköra nattrafiken på det sättet låter bra. Plus att förbindelsen kan användas som backup när det är stopp mellan Gamlestadstorget och Angered C.

Niklas W skrev:


Många fina förslag, men det är två grejer jag skulle vilja anmärka på. Du har skissat på spårväg mot Kärra och Torslanda. Grejen är den att jag är fast övertygad om att dessa områden borde få förbindelse med pendeltåg. Om man bygger spårväg känns det inte lämpligt att "haka på" en annan bana på vägen till city, som är fallet exempelvis från Kärra genom Backa till stan. Vidare är ju dessa områden på såpass stora avstånd från stan.

Jag håller inte med. Kärra ligger mittemot Angered, som har spårväg, så det är lika långt avstånd till city. Jag förstår hur du menar med att "haka på" en annan bana som Kärra skulle göra med Backa men den tiden tjänar man in på sträckan Backa-Kärra utan några stopp i mellan.

När det gäller Torslanda beror det på om man bygger en ny hamnbana eller ej, och om spårvägen då kan ta över gamla (med dubbelspår såklart). Men om man ska ha pendeltåg dit vill jag att det ska vara riktigt pendeltåg som bara går på järnväg, ingen duospårvagn.

Niklas W skrev:

Mer eller mindre omgående
*Exempel Backa

Håller med.

Niklas W skrev:

Längre sikt
*Exempel tunnel Sahlgrenska-Chalmers

Jag läste precis i en annan tråd här på forumet där det står att Sahlgrenska styrelsen vil ha en biltunnel så det blir bilfritt (förutom utryckningsfordon förmodar jag), då skulle spårvagnarna kunna få egen banvall från Wavrinskys plats till broarna mot Linnéplatsen och Marklandsgatan.

Niklas W skrev:

Lång sikt
*Torslanda/Askim

Vad tycker du om att ha vanliga spårvagnar till Askim istället för duo?

Niklas W skrev:

Mindre förbättringar att genomföra vid lämpligt tillfälle, såsom vid gatuombyggnader
*Exempel Ekedal-Mariaplan

En annan är den du ritat på din karta som gör det möjligt att köra ut på snabbspåret efter Svingelns hållplats.

Niklas W skrev:

Jag vill också be er att tänka realistiskt. Vissa områden är bättre att försörja med buss även i ett längre perspektiv..

Vilka områden tänker du på?

Niklas W skrev:

Så jag tycker vi försöker ta med bara det allra allra viktigaste. Senare, när allt sånt är färdigbyggt, kan man väl börja kolla vidare på lite mer "oviktiga" förbindelser.

Fast det här var ju för 2050, hade det varit 2020 hade det varit lättare att säga vilket som är det viktigaste. Men på 40 år borde man hinna bygga rätt mycket om man bara satsar.
Niklas W
48 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
J E skrev:


Jag håller inte med. Kärra ligger mittemot Angered, som har spårväg, så det är lika långt avstånd till city. Jag förstår hur du menar med att "haka på" en annan bana som Kärra skulle göra med Backa men den tiden tjänar man in på sträckan Backa-Kärra utan några stopp i mellan.

Skillnaden mellan Kärra och Angered är väl att Angered har ett snabbt spår nästan helt utan stopp där det på motsvarande sida på Hisingen finns ett stort område som skulle kräva många stopp, Backa. Detta skulle säkerligen göra det oerhört oattraktivt att "ta vagnen" in till stan, åtminstone enligt mitt tycke. Om man ändå bygger en pendeltågsbana till Kungälv (finns planer på detta) så vore det väl lämpligt att ge Kärra en station för att på så sätt försörja området.

Att Angered en mil från city har spårväg är väl lite av ett extremfall, helt i stil med andra projekt från 60-talet.


När det gäller Torslanda beror det på om man bygger en ny hamnbana eller ej, och om spårvägen då kan ta över gamla (med dubbelspår såklart). Men om man ska ha pendeltåg dit vill jag att det ska vara riktigt pendeltåg som bara går på järnväg, ingen duospårvagn.

Det kommer byggas en "ny" hamnbana, projektet har högsta prioritet hos våra statliga beslutsfattare vad gäller västsverige. Den "nya" hamnbanan innebär att dagens korridor byggs ut till dubbelspår, fast med ändrad sträckning på vissa ställen. Bland annat en tunnel Älvsborgsbron - Eriksbergsmotet, ungefär samma sträckning som Lundbytunneln. Snutten inne över norra älvstranden borde man väl kunna behålla för persontrafik.

Jag tänker mig en duolösning enligt följande:

Riktigt järnväg Torslanda-Lindholmen-Backaplan-genom västlänken till korsvägen, där man underjord hakar på befintliga chalmerstunneln (fullt möjligt). Sedan går dessa duovagnar då som vanlig spårväg, om än snabbspårväg, fram till Marklandsgatan. En ny tunnel byggs vid Chalmers mittemot befintliga Chalmerstunneln som mynnar borta där Per Dubbsgatan eller vad den nu heter viker av mot Mölndal, bredvid Sahlgrenska.

Och vips har man dragit Askim-Torslanda-förbindelsen förbi Chalmers och Sahlgrenska. Vad tror du om detta?

Vad tycker du om att ha vanliga spårvagnar till Askim istället för duo?

Om man ser till hur området är bebyggt (utspridd bebyggelse) skulle det väl fungera. Jag är ställd av din fråga.

En annan är den du ritat på din karta som gör det möjligt att köra ut på snabbspåret efter Svingelns hållplats.

En av västtrafiks största tabbar tycker jag. När man byggde Kringen i skånegatan borde man naturligtvis redan då ha ledit både linje 8 o 6 in på snabbspåret redan här. Det ska gå snabbt!

Vilka områden tänker du på?

Syftade bara på diverse spårvägsfanatiker som vill dra spårväg till varenda litet bostadsområde.

Det gör att man inte blir tagen seriöst. Ett gränsfall som jag ser det är Tuve, fast om man lägger det projektet efter viktigare såsom kapacitetsökning i city, så lär det väl gå bra.


Fast det här var ju för 2050, hade det varit 2020 hade det varit lättare att säga vilket som är det viktigaste. Men på 40 år borde man hinna bygga rätt mycket om man bara satsar.

Om vi kanske säger såhär, att de tre kategorierna representerar varsin tidslängd där den sista av dessa (lång sikt) är fram till 2050). Så kan vi försöka föra in de olika projekten på en lista?
Senast ändrad 11 augusti 2009 23:02
Niklas W
48 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Tänkte försöka mig på en liten sammanställning över de objekt som känns mest akuta, och dessutom skriva ett par rader om aktuell status och vilka som skulle behöva lite hjälp på traven av oss. Som ni märker är det allra främst stora järnvägsprojekt och detta av flera anledningar. Dels har Göteborgs stadstrafik redan en relativt hög andel resenärer (därav inte sagt att det inte finns mycket att förbättra) och det är på järnvägssidan man har verklig chans att få stora ökningar.

järnväg
*ny hambana
finns i sin helhet med i senaste investerinsplanen. kanske kunde kommunen gå in och betala de kilometrar som återstår för att nå torslanda? annars finns ju inget som hindrar att man bygger dessa vid senare tillfälle. viktigt att inte järnvägen över lindholmen och eriksberg (som är tänkte att ersättas av ny tunnel) läggs ner.

*västlänken
finns inte med i någon lista alls, här behövs verkligen iniativ, från både oss och politiker.

*kapacitetsökning på västra stambanan
lerums kommun säger bestämt nej till fyrspår genom kommunen. banverket planerar istället (finns med i senaste planen) bygga vissa mötesspår som vad jag förstår inte alls skulle lösa problemen. blir kapaciteten tillräcklig med överflyttning av godståg och persontåg på norge/vänernbanan respektive götalandsbanan?

*götalandsbanan
har hört om en eventuell byggstart för första etappen år 2016. enbart statlig angelägenhet, finns inte så mycket för oss att göra. första etappen går inte inom göteborgs kommun.

spårväg
ett par avlastande länkar ser jag som viktigast:

*badhuslänken
finansierng finns, bara att vänta tills nissarna på SBK är klara.

*södra vägen
skulle avlasta avenyn. vettigt alternativ vid demonstrationer. jag tänker mig att linje 4 o 5 flyttas helt till södra vägen medans den planerade förstärkningslinjen går i dagens sträckning till korsvägen. övriga linjer från vasaplatsen till valand är såklart kvar. finns med i k2020, men lär dröja.

*spårväg till backa och tunnel lindholmen-masthuggstorget-linneplatsen med mera så snart budgetramarna ökas.

Sedan en sista grej,
Kanske lite väl sent ute nu men skulle gärna höra era tankar. Motorvägspektaklet borta i Olskroken är starkt överbelastat och därför vill man bygga Partihallslänken och Marieholmstunneln, som båda är av riksintresse för att lösa trafikproppen. Det känns ju nästan ironiskt att det finns två nästan identiskta projekt som skulle göra större nytta för själva staden. Göta älvbron måste snart ersättas och här skulle man kunna få statsbidrag om man övertygade pappa staten att bygga en sådan istället för en Marieholmstunnel. Sedan har vi Bangårdsviadukten som är att likna med Partihallslänken. Skillnaden är väl som sagt att de ena är riksintresse och de andra inte. Vad tror ni, skulle Götaälvbron + Bangårdsviadukten kunna lösa vissa av problemen som Marieholmstunneln + Partihallslänken är avsedda att lösa? Isåfall, finns det någon chans att nu få hjälp av staten?
Joachim Olausson
50 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Augusti 2009
Funderar på en pendeltågslinje till Kinna via mölnlycke, landvetter, hindås och rävlanda. 2 mil nya spår plus några mötesspår är allt som krävs. Då behöver man inte lägga ner hela den gamla järnvägen bara för att Götalandsbanan byggs. Alternativt bara till hindås
Senast ändrad 21 augusti 2009 10:56
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Eftersom det mest troliga är att järnvägen ut mot hisingen kommer förstärkas med ytterligare en bro så att Marieholmsbron blir "dubbelspårig" föreslår jag att man bygger/lägger om den framtida järnvägen mot Kärra/Kungälv så att spåren går längre öster ut, förbi Backa.

Detta skulle också kunna vara ett enkelspår med mötesstationer, som på dagtid i princip bara kör pendeltåg mot Kungälv. Regiontågen och godstågen fortsätter på dagens bana. Efter kungälv viker enkelspåret av och ansluter med dagens Bohusbana.
Sträckan skulle på så sätt, om det finns behov, kunna nyttjas som ett dubbelspår (likt Botniabanan/N.Stambanan kommer att göras).

Det skulle inte ge den omväg får tågen som dagens bana får via Marieholmsbron. Med ett par pendelstationer i Backa, därefter följa E6 förbi Bäckebol (station?) för att därefter vika upp med station under Kärra. Därefter ner och följa E6 in till Kungälv.
Senast ändrad 26 augusti 2009 15:37
Mikael Andersson
200 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: April 2009
@Patrik S, när jag var på infomöte om Marieholmstunneln som Vägverket höll i samarbete med Stadsbyggnadskontoret i våras på Köpmansgatan så sades det i förbigående att Banverket planerar en ytterligare Marieholmsbro 100 meter söder om nuvarande i framtiden.

När det gäller din vision om järnväg längsmed E6:an så undrar jag om inte järnväg står i kontrast med spårväg till Backa!

Kungälv skulle kunna också få spårväg med Snabbspårvägs förbindelse, frågan är om det inte vore bäst med sprängd tåg/Snabbspårvägs tunnel under Nordre Älv, så att järnväg till/från Kungälv ej blir ett hinder i framtiden om nu Nordre Älv skall överta den lilla fartygstrafik som idag trafikerar Göta Älv.
Profilbild
Andreas Johansson
3 Inlägg
Ort: Mölndal, Gick med: Juni 2009
Hade gärna sett att 4:ans spårvagn förlängdes bort till Frölunda.
Helst ska den gå längst med Söderleden.

Fördelar: Färre som pendlar till AstraZeneca och alla andra industriföretagen i Åbro.
- Ännu mer folk kan ta sig och från Eklanda, plus att Eklanda kan expandera ännu mer.
- Mycket smidigare att komma till Sisjön. Tar 5 min dit med bil från Jungfruplatsen i Mölndal. 30 min som snabbast med bussar.
- Enklare att komma till Frölunda torg och 421.

Finns ganska mycket yta att bygga på. Så detta projektet borde inte vara en omöjlighet.
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Patrik Sterky skrev:

Eftersom det mest troliga är att järnvägen ut mot hisingen kommer förstärkas med ytterligare en bro så att Marieholmsbron blir "dubbelspårig" föreslår jag att man bygger/lägger om den framtida järnvägen mot Kärra/Kungälv så att spåren går längre öster ut, förbi Backa.

Skulle man inte samtidigt kunna "slänga upp" en spårvägsbro brevid?
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
J E skrev:

Skulle man inte samtidigt kunna "slänga upp" en spårvägsbro brevid?

En mycket bra idé! Förbind den nya framtida knutpunkten Gamlestadstorg med med Backaplan och pendeltågsstation Brunnsbo.

Alternativ till din idé:
Det skall ju bli ett kollektivtrafikfält i vardera riktningen genom Marieholmstunneln, eller har jag fel? Varför inte lägga gaturäl i det fältet, begränsa det med vägräcken och låta spårvagnar trafikera tunneln också?
Senast ändrad 14 oktober 2009 00:18
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
I Göteborgs kommuns senaste Kallelse och föredragningslista (2011-10-31, Nummer 10/11) nämns utökat bidrag om utredning av utbyggd spårväg på Hisingen. Hoppas att det kan leda till nåt snart.

§ 212 Diarienummer 1895/11
Uppdragsbeskrivning: Förstudie av ny spårväg till Norra Älvstranden och Backa
Förslag till beslut enligt trafikkontorets tjänsteutlåtande.
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndha..

Utredning spårväg till Norra Älvstranden och Backa
Ett utökat kommunbidrag om 5 000 tkr har erhållits för att utreda spårväg till Norra
Älvstranden och till Backa. För 2011 erhölls 2 500 tkr för att starta denna utredning.
http://www5.goteborg.se/prod/Intraservice/Namndha..
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Jag ritade upp ett järnvägsnät som täcker Göteborg och regionen. Det skulle kunna vara färdigt 2050.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



De flesta spår är befintliga men i flera fall breddade.

Helt nya och egna tankar, inte hittade i diverse utredningar etc., är
- korsbanan över Kungälv
- sluten slinga Uddevalla - Trollhättan/Vänersborg
- sluten slinga Särö - Vallda - Kungsbacka

Övrigt finns faktiskt att läsa, främst i utredningar om Västlänken.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:44
Sida 1 av 3

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Göteborgs spår- och järnvägsnät år 2050?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5368 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter