Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Förslag till förbättringar av västtrafiks biljettsystem

Sida 1 av 2
12>
Edvin Bergström
30 Inlägg
I den här tråden tänkte jag att vi kunde diskutera eventuella förbättringar av västtrafiks hårt kritiserade biljettsystem. Några idéer som kommer upp i mitt huvud är:
Gula kortläsare på alla fordon, borde det inte bara vara en tidsfråga?
Biljettautomater vid vid större knutpunkter, samt vid alla tågatationer för pendel- och regionaltrafik. I dessa skulle man då kunna lösa enkelbiljett för olika sträckor, samt checka in/ut och fylla på sitt västtrafikkort.
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Edvin Bergström, en högst angelägen debattråd som Du har initierat!

Väl tänkt!

Trafikpolitikerna i Västra Götaland och dess underhuggare Västtrafik intentioner har säkerligen varit för allas bästa.

Men det nya biljettsystemet med dess kontantkort är ej genomtänkt.

Vad är vitsen med att uppvisa kontantkortet EFTER avslutad resa?

Istil med att man skulle uppvisa en biobiljett efter sedd bioföreställning!

Det går ej heller att se hur stor summa som finns kvar på kortet och för de som har månadskort så går det ej att se när tiden går ut för förnyelse av nytt månadskort.

Tänk, om man ändå kunde med någon annan typ av avläsare kunde se hur stor summa som finns kvar på kortet och när det är "Bäst före datum" i nytt månadskort?
Matthias H.
647 Inlägg
Det dummaste är enligt min mening utcheckningsförfarandet precis som Mikael säger. Ska man ha ett system som är smidigt kan man inte ha ett utcheckningsförfarande. Punkt slut.
Profilbild
Erik Sandblom
306 Inlägg
Jag förstår inte kritiken mot utcheckning. Man måste bara checka ut om man reser över flera taxezoner, annars behövs det inte. Det är en förbättring mot tidigare, när man behövde veta hur många kuponger som ska stämplas för en viss resa. Det slipper man hålla reda på nu. Jag tror inte resenärer med periodladdning måste checka ut heller (så länge man reser inom det område periodladdningen gäller för).

Min kritik är att det finns för många zoner. Inom Göteborg med kranskommuner räknar jag till minst fyra olika 30-dagarskort samt två båtkort. Då har jag inte räknat de kort som gäller inom en enda kommun eller särskilda kort för ungdomar, pensionärer eller lågtrafik. Det tog jag upp i tråden som länkas nedan.
Färre taxezoner och inför trängselskatt
Senast ändrad 17 februari 2013 02:42
Niklas S
203 Inlägg
Jag tycker både kritiken om utcheckning och den om antalet zoner är berättigad.

Vad jag efterlyser är alltså ett system där man håller upp kortet och klickar på önskat antal zoner (som inte ska vara för många och krångliga att hålla reda på).

Även inom zonen bör klickas. Att endast hålla upp kortet bör visa saldo så att man kan kolla av saldot utan att åka med. Om det finns automater på dom större knutpunkterna för att klicka sin resa före man kliver in på vagn/buss så slipper man endel av köproblematiken vid automaterna i transporten. Exempelvis under Gothia cup var det omöjligt att komma åt en automat på vagnen.

Användargränssnittet på automerna är för övrigt ett skämt i mitt tycke. Kanske är det så att ett bättre gränssnitt i automaten skulle ha gjort övergången till aktuellt system betydligt lättare.

Senast ändrad 2 september 2009 17:12
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Utcheckningsförfarandet och övrigt handhavande med automaterna är en inlärningssak och säkert snabbt och smidigt när man kan allt. Men...man ska inte behöva vara en infödd Göteborgare som bott och åkt spårvagn i hela sitt liv för att fatta hur man ska använda ett biljettsystem, utan det bör vara utformat så att en besökare kan fatta systemet på en halv minut, max.

Det finns för en datavetare rätt skrämmande designmisstag med automaterna som säkert också är uppenbara för de flesta, som att använda enbokstavsförkortningar för funktionallitet när det finns gott om plats att skriva ut hela ordet. Kort sagt, det är uppenbarligen klåpare på användargränssnitt som byggt systemet och som designat systemet och som godkänt systemet. Kanske hade systemet varit nära självförklarande med den enkla ändringen att man skrivit ut vad knapparna gör, istället för att vara ett blå-gult mysterie höljt i dimma. Visserligen är mystiken ännu tätare för mig, eftersom jag har årskort och därmed inte behöver bry mig om detaljerna överhuvudtaget, men det är ju ett populärt samtalsämne runt fikabord så jag har ändå blivit hyffsat införstådd med hur det funkar.

Årskortsystemet funkar däremot klanderfritt och är ett skolexempel på hur ett vettigt system är utformat, utbildningen för att förstå det systemet tar 5 sekunder.
Senast ändrad 2 september 2009 17:52
Peter B
37 Inlägg
Niklas S skrev:

Även inom zonen bör klickas. Att endast hålla upp kortet bör visa saldo så att man kan kolla av saldot utan att åka med.

Jag tycker det mest intuitiva är: hålla upp kortet utan att trycka = enzonsbiljett (som idag). För att endast visa saldo borde en speciellt designerad knapp finnas.
Senast ändrad 2 september 2009 18:41
Mikael Andersson
200 Inlägg
@Erik Sandblom eller någon annan.

Kan väl förklara för mig, jag förstår inte detta med att det är bara 3 kuponger till Partille men till Mölndal så är det ytterligare 2 kuponger alltså 4 kuponger om man har börjat inne i Göteborg, i det gamla systemet med papperskorten med magnetremsa.

Hur kan det vara billigare till Partille än till Mölndal, när både Partille och Mölndal är fristående kommuner till Göteborg.

När det nu gäller de nya plastkorten med inbyggd antenn och ett litet inbyggt minne,
så är det sämsta att det går ej se vad man har kvar i belopp alt."Bäst före datum" för månadskort, när det är dags att fylla på med ytterligare en månadsbetalning.

Plastkorten borde ha en liten inbyggd display så att man kunde se belopp och datum (för månadskort) som är registrerat i kortet.
Niklas W
48 Inlägg
Ännu en stor miss av planerarna:
Åker du som skolungdom på ett kort som är inställt för vuxen (eller tvärtom) måste du ju säga detta till automaten, genom att först använda knappen S och sedan trycka på klar. Men om man sedan vill åka hem på samma betalning blir det krångligt.

Antingen chansar man och trycker upp kortet för "byte". Risken är då stor att man får betala för en helt ny kupong, fast i fel åldersgrupp (man är skolungdom men betalar för vuxen). Detta då det inte står hur länge (om) kupongen är giltlig.

Om man inte vill chansa kan man välja att stämpla en helt ny kupong för skolungdom - fast då får man ju alltså kanske betala en ny kupong trots att den man stämplat en timme tidigare fortfarande gäller.

Annars förstår iallafall JAG systemet rätt okej, men jag håller med om att det är idiotiskt utformat på sina håll. Först av allt, inför en enda zon för Göteborgs kommun och resterande del av tätorten, ner till Mölndal centrum i söder och Partilles centrala bebyggelsedel inkl Öjersjö i öster. Sedan måste dessa gräsliga knappar bytas ut! Har nog aldrig sett något liknande. Byt omedelbart ut dessa till knappar tätade av plast o gummi för att knapptryckningen ska bli enklare.
Edvin Bergström
30 Inlägg
Härligt att min tråd skulle väcka ett sånt stort intresse, tänkte nästan att det behövdes en sådan här på forumet. Vill bara flika in och svara er som sa: "För att endast visa saldo borde en speciellt designerad knapp finnas", att det gör det. Längst upp på alla automater finns ett tydligt frågetecken, som faktiskt i ärlighetens namn är ganska svårt att missa.
Niklas W
48 Inlägg
Edvin Bergström skrev:

Härligt att min tråd skulle väcka ett sånt stort intresse, tänkte nästan att det behövdes en sådan här på forumet. Vill bara flika in och svara er som sa: "För att endast visa saldo borde en speciellt designerad knapp finnas", att det gör det. Längst upp på alla automater finns ett tydligt frågetecken, som faktiskt i ärlighetens namn är ganska svårt att missa.

Det största problemet tycker jag är att knapparnas tryckkänslighet är så fruktansvärt dålig. Nä, byt ut alla knappar mot gummiknappar med mjukt underlag istället för som nu; enbart plastbitar.
Niklas S
203 Inlägg
Peter B skrev:

Jag tycker det mest intuitiva är: hålla upp kortet utan att trycka = enzonsbiljett (som idag). För att endast visa saldo borde en speciellt designerad knapp finnas.

Håller egentligen med dig fullt ut. Problemet blir att den drar en enzonsbiljett när du håller upp den för att trycka på saldoknappen.

Kanske det går att lösa genom att saldoknappen återställer det avdragna värdet, alternativet att placera det på något annat ställe än automaten för att komma över problemet känns främmande. Kanske skulle funka med att hålla in saldoknappen före man sätter upp kortet? Fast då blir det omvänt allt annat och inte särskilt konsistent.

Nån med koll på den tekniska biten?

Men rent intuitivt håller jag med dig,...helt klart..eller kanske inte...då skiljer sig enzonsförfarandet från flerzonsförfarandet, kanske = krångel?

Senast ändrad 2 september 2009 20:40
Niklas S
203 Inlägg
Edvin Bergström skrev:

Trodde frågetecknet var en typ av hjälpknapp för alla som står som frågetecken och inte förstår systemet Dom kanske skulle ha kört ett dollarstecken istället.... se min förra post, hur funkar det om man inte ska åka med?

Fast när jag tänker efter så ser jag nog alltid mitt saldo när jag visar upp kortet.
203 Inlägg
Erik Sandblom
306 Inlägg
Mikael Andersson skrev:

Kan väl förklara för mig, jag förstår inte detta med att det är bara 3 kuponger till Partille men till Mölndal så är det ytterligare 2 kuponger alltså 4 kuponger om man har börjat inne i Göteborg, i det gamla systemet med papperskorten med magnetremsa.

Hur kan det vara billigare till Partille än till Mölndal, när både Partille och Mölndal är fristående kommuner till Göteborg.

Det kan bero på att vissa kommuner är uppdelade i halv-zoner. Reser man från Göteborg till norra Mölndal så kostar det bara tre kuponger. Reser man till södra Mölndal kostar det fyra.

Jag säger som jag brukar... med större och färre zoner så slipper man en del såna här nödlösningar.
Edvin Bergström
30 Inlägg
Niklas S skrev:

Håller egentligen med dig fullt ut. Problemet blir att den drar en enzonsbiljett när du håller upp den för att trycka på saldoknappen.

Kanske det går att lösa genom att saldoknappen återställer det avdragna värdet, alternativet att placera det på något annat ställe än automaten för att komma över problemet känns främmande. Kanske skulle funka med att hålla in saldoknappen före man sätter upp kortet? Fast då blir det omvänt allt annat och inte särskilt konsistent.

Nån med koll på den tekniska biten?

Men rent intuitivt håller jag med dig,...helt klart..eller kanske inte...då skiljer sig enzonsförfarandet från flerzonsförfarandet, kanske = krångel?

Jag tror också att det är precis som du anar, att om man trycker på knappen innan man håller upp kortet så dras inga pengar.
Jonatan Rhodin
13 Inlägg
Erik Sandblom skrev:

Det kan bero på att vissa kommuner är uppdelade i halv-zoner. Reser man från Göteborg till norra Mölndal så kostar det bara tre kuponger. Reser man till södra Mölndal kostar det fyra.

Jag säger som jag brukar... med större och färre zoner så slipper man en del såna här nödlösningar.
Den uppdelningen av mölndal är borttagen sedan några å tillbaka och det verkar luta åt att både Mölndal och Partille satsar på att bli en del av Göteborgszonen.

Gissningsvis är bakgrunden till xonerna att alla kommuner betalar för sin del av kollektivtrafiken..
Profilbild
Erik Sandblom
306 Inlägg
Jonatan Rhodin skrev:

Gissningsvis är bakgrunden till xonerna att alla kommuner betalar för sin del av kollektivtrafiken..

Det tror jag också. Jag är övertygad om att man skulle få fler bilister att åka kollektivt om man förenklade taxorna. Framförallt då de lite längre bilresorna, som ju är de som är mest angelägna att få över till kollektivtrafik.

Kanske borde finansieringen övertas av landstinget eller regionen, så får vi vettigare zoner? Kanske skulle man t o m kunna avskaffa zonerna helt. Bortsett från tåg och expressbussar tror jag ärligt talat inte att det är många som har lust att resa särskilt långa avstånd med Västtrafik. Man kommer ju inte längre än 20-30 km på en timmes resande, bortsett från tåg och expressbuss som sagt då.

Jag gillar inte nolltaxa, men ett enklare taxesystem vore bra. Det skulle öka kollektivtrafikens attraktionskraft.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Erik S:
Fast ökade subventioner av längre resor med en enhetstaxa kan också ses som ett sätt att gynna utglesning i strid med yimbys målsättningar. Om det är biltrafikens konsekvenser som ses som ett problem anser jag det i så fall vara bättre att utvärdera de negativa effekterna och internalisera dem i prissättningen av bilresandet än att öka subventionerna till kollektivtrafiken.

Nu är kanske inte skadan så stor av lägre priser på längre resor då den största 'kostnaden' för resenärerna är tidsåtgången snarare än biljettpriset, och största andelen resor därför ändå sker med bil. Risken för utglesning pga lägre busspriser är därför liten. Snabba regiontåg som samtidigt är billiga skulle däremot kunna leda till utglesning; där kan prissättningen på så sätt vara en känsligare fråga.

Den stora risken är istället att lägre priser på längre resor, om inte de totala anslagen till kollektivtrafiken ökar, bekostas med högre priser på kortare resor. Det kan få oönskade konsekvenser som ökad tjuvåkning och att bilåkandet ökar där annars förutsättningarna för kollektivtrafiken borde vara som bäst. (Jag anser det vara lika angeläget att få över korta bilresor som längre till kollektivtrafiken eftersom båda bidrar i princip lika mycket till trängsel, buller och avgaser i centrala områden. Problemen längre ut är relativt sett mindre, främst kostnader för att bredda vägar om kapaciteten inte räcker.)
Senast ändrad 3 september 2009 03:21
Profilbild
Erik Sandblom
306 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Snabba regiontåg som samtidigt är billiga skulle däremot kunna leda till utglesning; där kan prissättningen på så sätt vara en känsligare fråga.

Jag tror det är tvärtom. Bebyggelsen koncentreras runt järnvägstationen eftersom folk vill ha gångavstånd dit. Plus att det är parkeringsnormen som glesar ut bebyggelsen mer än något annat, misstänker jag.

Daniel Andersson skrev:

Den stora risken är istället att lägre priser på längre resor, om inte de totala anslagen till kollektivtrafiken ökar, bekostas med högre priser på kortare resor. Det kan få oönskade konsekvenser som ökad tjuvåkning och att bilåkandet ökar där annars förutsättningarna för kollektivtrafiken borde vara som bäst. (Jag anser det vara lika angeläget att få över korta bilresor som längre till kollektivtrafiken eftersom båda bidrar i princip lika mycket till trängsel, buller och avgaser i centrala områden. Problemen längre ut är relativt sett mindre, främst kostnader för att bredda vägar om kapaciteten inte räcker.)

Jag tror tvärtom det vore bra att göra de korta resorna dyrare, eftersom det gör att folk går och cyklar mer. Var fjärde resa i Göteborgs kommun görs med gång och cykel idag. Den genomsnittliga spårvägsresan är bara 4 kilometer enligt Sika Bantrafik 2007 (sidan 42), vilket tar 15-20 minuter att cykla, det vill säga minst lika snabbt som kollektivtrafiken.

Jag håller med sig om att subventioner till resande inte är något bra i sig. Man skulle kunna avskaffa reseavdragen. De flesta och största avdragen görs i grannlän till storstadsområdena.
Senast ändrad 17 februari 2013 02:42
Sida 1 av 2
12>

> Infrastruktur
 > Övrigt
Förslag till förbättringar av västtrafiks biljettsystem

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck