Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Urbana magnettåg, något för Göteborg?

Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Bloggade precis lite om urbana magnettåg, http://byggmaglev.se/2009/09/22/urbana-magnettag/ , Kina har sitt första klart 2015. Skulle vara intressant att bygga det i Göteborg också, som ett mellanting mellan pendeltåg och spårvagn. Dra spår från t.ex. Drottningtorget/centralstationen bort i nya allén mot Hagakyrkan/Järntorget som en start skulle gissningsvis både vara rätt lättbyggt och ge korta restider, vad tror ni andra?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Absolut! Gräv ner dem under jord i centrala stan också så får vi en tunnelbana i världsklass.
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Poängen är att man kan bygga banan upphöjd så man slipper gräva ner den... Kan ju spara lite pengar och tid i Göteborg....

Fick du mitt PM om att använda din photoshop:ade Västtrafik-maglev bild förresten?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Fredrik Larsson skrev:

Fick du mitt PM om att använda din photoshop:ade Västtrafik-maglev bild förresten?


Ja, fick du inte mitt svar?
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Det finns en utredning från 90-talet där man utredde en liknande monorail bana i Göteborg, i sträckning ungefär som Kringen går idag. Anledningen till att den inte blev av var stora protester framförallt i linné och i centrum mot hur ful den gamla stadsbilden skulle bli med spåret i luften. Resultatet blev Kringen. Hittar tyvärr inte rapporten just nu, men den finns att låna på bibliotek i Göteborg.

Bilden nedan är tagen från en kompis Examensarbete på Förvaltningshögskolan.



Idéen är intressant även om den kanske inte är så vacker i vissa delar av centrum, däremot förstår jag inte varför den borde byggas som maglev?
Senast ändrad 24 september 2009 10:34
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
Där har vi en lämplig sträckning, tack Patrik!

Varför maglev?
-Stor möjlighet att styra dragningen och få till planskilda korsningar i och med stor klätterförmåga,

-yteffektiv

-låga vibrationer och buller,

-energieffektivt,

-mjuk och oryckig acceleration

-hög toppfart

Allt givetvis med en näve salt då banan i Kina inte är byggd än och vi inte vet hur effektiv den är.

Men med tanke på hur lång tid det burkar ta att genomföra infrastrukturprojekt är det lika bra att börja tänka på det tidigt .
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
@Fredrik: Jag menar i förhållande till en monorail, som klarar alla de saker du nämner (förutom en extremt hög toppfart som ändå aldrig blir aktuell), där det finns många väl utprövade system i världen och som går att bygga till en lägre kostnad.

Förövrigt är väl just den sträckningen tämligen dålig nu när Kringen redan är byggd, satsa istället på en eller två genomgående linjer?
Senast ändrad 24 september 2009 12:41
Profilbild
Fredrik Larsson
77 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2008
En bra sträckning om man bygger om/kompletterar etapp 1 av Kringen, men om det är det eller tvärsträkningar som är mest behövligt vet jag inte.

Vad finns det för goda exempel inom monorail man kan titta på?
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Det finns många monorail och monorail liknande system i världen, framförallt om man tittar på städer med mer modern bebyggelse. En del system, som t ex Miami och Detroit, är snarlika monorail medans Las Vegas har ett riktigt monorail system.

Nedan är några sidor som kan vara intressanta att titta vidare på, för den intresserade:

http://www.monorails.org/tMspages/Where.html

http://www.urbanrail.net/index.html

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Urbana magnettåg, något för Göteborg?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck