Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Opaltorget

Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
GP presenterar idag en konsults tankar om hur man kan upprusta Opaltorget:

Ny arkitektur ska lyfta Opaltorget

Vad tycker du om förslaget?
Senast ändrad 20 oktober 2009 09:35
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Av det lilla man sett verkar det kanon! Litet frågetecken dock för det uppbrutna kvarteret framför vändslingan, känns inte som en lysande idé att öppna upp kvarteret för buller från spårvagnen och förbipasserande. Kvarteriseringen gillar jag skarpt, ska bli kul att se (om det blir verklighet). Tycker terrassförslaget utnyttjar terrängen bra även om det blir ett vääääldigt stort kvarter och det är förstås kul med höghusen.

Bilder:



Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.







__________________
A house is not only a machine for living in
Matthias H.
648 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Ja herregud, allt är väl till det bättre här. Det kan liksom inte se tråkigare ut än vad det gör idag.
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Kvarteriseringen är otroligt intressant för den principen kanske kan användas på många liknande områden (!?!)

Saker som jag tycker är viktiga att addera till förslaget:
Området är ju ett renodlat med bostäder idag och jag skulle vilja att SBK och byggnadsnämnden kräver planen ger utrymmer för andra verksamheter. Vid torget/vändslingan tex. känns som bra läge för att låta hälften av byggd golvyta avsättas för kontor, äldrevård och handel.

Min andra tanke är att spårområdet kan göras om till en stadsgata med blandtrafik, eftersom det skulle ge mer liv till stadsdelen och bryta ner den barriär som den instängslade makadamkorridoren utgör idag. En sådan gata skulle öppna för nya kvarter närmare spårvagnsspåren, vilket ökar exploateringsgraden för området och ger förortsstadsdelen Tynnered runt Opaltorget en mer stadsmässig karaktär.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
En tanke är att trapporna ner genom terasshusen bör läggas i andra riktningen, mot Opaltorget. Upptill bör de ansluta till befintliga stråk vid Rubingatan. Det är viktigt att de får en utformning som gör dem till naturliga offentliga stråk.

I tidningen står att en ny gata planeras längs spårvägen. Antar att det är Briljantgatan-Smaragdgatan som skall förlängas. Att en sådan ny gata blir stadsmässig, som Daniel S är inne på, är naturligtvis centralt. Lite svårt att i detalj bedöma från skisserna, men ambitionerna verkar helt klart vara höga och i rätt riktning.

EDIT: justerade gatunamn för fundering kring ev. genomgående ny gata
Senast ändrad 21 oktober 2009 14:24
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Daniel S skrev:

Min andra tanke är att spårområdet kan göras om till en stadsgata med blandtrafik, eftersom det skulle ge mer liv till stadsdelen och bryta ner den barriär som den instängslade makadamkorridoren utgör idag. En sådan gata skulle öppna för nya kvarter närmare spårvagnsspåren, vilket ökar exploateringsgraden för området och ger förortsstadsdelen Tynnered runt Opaltorget en mer stadsmässig karaktär.

Jag hoppas verkligen inte att man gör om spårområdet till en stadsgata. Opaltorget är idag tillsammans med Saltholmen den ändhållplats med längst resetid till city, en stadsgata skulle göra att det tog ännu längre tid. Spårvagnarna ska fortsätta gå på egen banvall.

Daniel Andersson skrev:


I tidningen står att en ny gata planeras längs spårvägen. Antar att det är Briljantgatan som skall förlängas. Att en sådan ny gata blir stadsmässig, som Daniel S är inne på, är naturligtvis centralt. Lite svårt att i detalj bedöma från skisserna, men ambitionerna verkar helt klart vara höga och i rätt riktning.

Det är inte Briljantgatan, möjligen Smaragdgatan. Men jag uppfattade det som att det är Allén som ska byggas om.
Senast ändrad 21 oktober 2009 12:48
Joachim Olausson
50 Inlägg
Ort: Solna, Gick med: Augusti 2009
Jag gillar förslaget starkt och undrar huruvida detta är ett koncept som skulle kunna appliceras i andra stadsdelar och i så fall vilka? Med lite kreativa lösningar så skulle man kanske kunna uppgradera husipark områden till hus vid stadspark istället.
Senast ändrad 23 oktober 2009 13:53
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
Nu ligger detaljplanen för Opaltorget ute. jag tycker det ser mycket bra ut till största del; kvarter sluts, arkitektur sticker ut, trafik integreras etc. Intressant att notera är att Malin Häggdahl som kritiseras i en annan tråd är planarkitekt. Det styrker min tes att det är exploatörerna som till väldigt stor del styr och avgör om en plan blir bra eller inte. Inget ont om Malin alltså, jag tror att det är systemet som i praktiken sätter planmonopolet ur spel, om inte exploatören får ungefär som de vill blir det inget alls.

Kan också notera att Stora Torp också kommit ut på samråd. Trots att området ligger mycket närmare centrum än Opaltorget är det frapperande hur annorlunda man resonerat här. Där får verkligen bebyggelsen stå tillbaka för trafiken och ska underordnas i princip allt som redan finns. Dessutom är allt mörkgrått.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Lördagen den 14 november kör vi en stadsvandring runt Opaltorget och samlar
inspiration för yttrandet!

Samling på spårvagnshållplatsen Opaltorget kl 14.

Häng på!

__________________
A house is not only a machine for living in
Stefan Molnar
29 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2009
Det ser riktigt inspirerat ut! Huset som skjuter i höjden påminner, med lite fantasi, något om Snohettas Cobra Hotell i Arabemiraten ;).

Dock svårt att få en överblick över hela förslaget om man inte varit på Opaltorget förrut. Någon som har tillgång till några bilder på Opaltorget som det ser ut idag? Har inte lyckats hitta några bra..
Senast ändrad 11 november 2009 16:11
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Kolla "Utsikt" på Eniros kartor - eller ännu hellre 3D på hitta.se (om din dator klarar av det...)
__________________
A house is not only a machine for living in
Stefan Molnar
29 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2009
Ahh, jag tänkte inte så långt... jag är mer inne på hitta.se's streetview nuförtiden, men Opal var för perifert för att finnas med. Tack!

Nu när jag kollat på Opaltorget.. det är knappt så att man kan kalla det för torg...
J E
46 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Maj 2009
Ännu bättre är Bing Maps där man kan kolla med "Bird's Eyes" fast ur flera olika vinklar.
http://www.bing.com/maps/
Stefan Molnar
29 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2009
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Samrådsmöte måndag den 16 november kl 18.00 samt måndag den 7 december kl 18.00 båda i Kannebäcksskolan i Tynnered.
__________________
A house is not only a machine for living in
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
J E skrev:

Jag hoppas verkligen inte att man gör om spårområdet till en stadsgata. Opaltorget är idag tillsammans med Saltholmen den ändhållplats med längst resetid till city, en stadsgata skulle göra att det tog ännu längre tid. Spårvagnarna ska fortsätta gå på egen banvall.

Vad det gäller restiden håller jag med dig om att den inte får bli avsevärt längre än idag, men jag hade uppenbarligen inget bättre för mig och satte mig ner och räknade lite på vad tidsskillnaden skulle bli.

Restiden skiljer 5 (!) sekunder mellan separerad instängslad makadamspårväg och gata för blandtrafik.

Eftersom detta är den sista hållplatssträckan på denna linje och att linjen troligtvis aldrig kommer att förlängas anser jag det som en mycket lämplig sträcka att göra mer stadsmässig. På det sättet ökar vi exploateringsgraden för området markant, vi minskar bullret in mot föreslagen park, vi skapar bättre förutsättningar för lokaler i området (gata med längsgående hus), vi skapar kontakt och integrerar terrasskvarteret med ny och befintlig bebyggelse osv.

För uträkning, se nedan.

Bilden nedan visar hur jag tänker gatans utseende i sektion sedd med blicken mot hållplats Opaltorget:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Min beräkning:

Detta är en grov uträkning. Jag antar att den går att finjustera relativt mycket. Någon med bättre spårvagnstekniska kunskaper får gärna höra av sig och korrigera!

Mitt antagande är att först accelererar spårvagnen en sträcka till dess att den uppnår maximal hastighet för den gatutyp den färdas på. Hastigheten hålls till dess att den börjar sakta in för nästa hållplats med omvänd acceleration.
För enkelhetens skull antar jag att accelerationen och retardationen är densamma och att spårvagnen utgår och stannar i stillastående läge.

Spårvagnens antagna acceleration/retardation, med ett mjukt körsätt:
a = 1m/s2
Sträckan mellan hållplatserna är:
s = 350m
En spårvagn får max köra i en hastighet, v60, av 60km/h, dvs:
v60 = 16,7m/s
Maxhastigheten, v40, i gata, exempelvis Ånäsvägen alt. Kungsladugårdsgatan är 40km/h, dvs:
v40 = 11.1m/s

Sambandet
s = v*v/2a,
där
a=1,
både acceleration och retardation, dvs s = 2v*v/2 = v*v

Detta ger sträckan för respektive maxhastighet
s40 = 350 – 11.1*11.1 = 227m
och
s60 = 350 – 16.7*16.7 = 71m

Tiden för spårvagnen att ta sig från Opaltorget till Smaragdgatan kan då uttryckas:
t = v/a + s/v + v/a = 2v + s/v

Detta ger:
t40= 43s
och
t60= 38s
Adam Niklausson
7 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2016
Konstruktion på och runt om Opaltorget har påbörjat, som vissa kanske redan vet. Några byggnader är jämnad med marken och vägen som ska gå från smaragdgatans hållplats ner till opaltorget är påbörjad. Man har tagit bort en massa träd, träd med fågelbo och under häckningssäsong vilket trädplan göteborg har änmält tror jag. Vägarbeten har pågått rätt så länge, än är alla vägarbeten inte klara men tack och lov är det klart utanför mig där de har dragit nya ledningar osv
Senast ändrad 17 juni 2016 00:50

 > Städer
Opaltorget

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5376 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
12 November 11:45 av Matthias H.
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
6 November 22:25 av Hans Jörgensen
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck