Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Regionens hus

Sida 1 av 2
12>
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Detaljplan för Regionens hus

Ett väldigt spännande projekt i centrala staden som har fått noll uppmärksamhet här på Yimby. Skönt att det gamla stationshuset får anständigare omgivning än den asfaltsöken som idag breder ut sig runtomkring. Att samla 900 arbetsplatser intill centralstationen är givetvis mycket positivt; Majoriteten av VGR:s verksamheter huserar redan i centrum, undantagen är främst Regionens Hus i Lillhagsparken med ca 250 anställda, VGR IT i Lackarebäck med ca 50 anställda, och Prehospitalt och Katastrofmedicinskt Centrum i Bagaregården (som är en favorit ur urbanistisk hänsyn).

Kanske vore det en bra idé att lämna in ett yttrande? För att säkerställa att den första utbyggnaden av det nya Gullbergsvass blir en bra förebild för framtida stadsutveckling i området.
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Nu låter jag kanske dum men ska man sätta upp fyra silos och dölja den gamla byggnaden??

Bristet på intresse kanske ligger i hur man framställer det...
Annars gillade jag att de förespråkade publika lokaler - det är ju en början i alla fall.
Matthias H.
647 Inlägg
Ja, jag skrev om detta i Bangårdstråden, titta som dom ritat in Regionens Hus där, riktigt storstadsaktigt ser det ut i dom planerna. Och nu när denna detaljplan visas för sig själv så blir det så här futtigt. Detta är inte bra.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Matthias H. skrev:

Ja, jag skrev om detta i Bangårdstråden, titta som dom ritat in Regionens Hus där, riktigt storstadsaktigt ser det ut i dom planerna. Och nu när denna detaljplan visas för sig själv så blir det så här futtigt. Detta är inte bra.

Nej det har du rätt i, vid ett yttrande skulle jag personligen föredra om vi förespråkade alternativet som illustreras i programmet för bangårdsförbindelsen. Intressant också att ett det finns ett höghus med en Västtrafik logotyp på andra sidan gatan i programmet för bangårdsförbindelsen.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Här är illustrationerna från programmet för bangårdsförbindelsen.

Senast ändrad 23 oktober 2009 01:08
John T
74 Inlägg
, Gick med: Oktober 2008
Skarpa ögon där Mikael! Det vore ju inte orimligt att Västtrafik flyttade all sin verksamhet till ett sådant här läge och la ner huvudkontoret i Skövde.

Vad gäller byggnaden så tycker jag väl att siloarna inte ser så värst roliga ut, håller med om att bangårdsförbindelseprogrammets högre byggnad nog passar in bättre. Dock ska väl det sägas att grafiken i detaljplanen t.o.m. får det gamla stationshuset att se tråkigt ut. Här måste man ju tänka ett steg större än bara innanför detaljplanegränserna, bygget måste fungera ihop med övrigt som planeras! Det kanske fungerar med föreslagen byggnation, men jag skulle vilja se mer om detta i programmet.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Illustrationerna för bangårdsförbindelsen verkar också visa en fortsättnng österut av nedsänkningen av Götaleden/Mårten Krakowgatan med ytterligare en svängd bro av den typ som redan finns. Det är kanske tjusigt och bra för trafikflödet, men riskerar att bli en barriär för gångtrafiken. Jag skulle gärna se fler vinkelräta broar över diket i förlängningen av befintliga gator i Gullbergsstrand och att dessa får en fortsättning i det kommande gatunätet på södra sidan.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Daniel Andersson skrev:

Illustrationerna för bangårdsförbindelsen verkar också visa en fortsättnng österut av nedsänkningen av Götaleden/Mårten Krakowgatan med ytterligare en svängd bro av den typ som redan finns. Det är kanske tjusigt och bra för trafikflödet, men riskerar att bli en barriär för gångtrafiken. Jag skulle gärna se fler vinkelräta broar över diket i förlängningen av befintliga gator i Gullbergsstrand och att dessa får en fortsättning i det kommande gatunätet på södra sidan.

Överdäckning. Finns gott om utrymme att börja gräva mellan Mårten Krakowgatan och gamla ASG-terminalen.

Och när vi ändå håller på kan vi väll anlägga Göteborgs första tunnelbanelinje.
Matthias H.
647 Inlägg
Jag har skrivit till Lennart Widén som är ansvarig både för Bangårds- och Regionens Hus programmet och frågat hur dom egentligen tänkt och att dom borde följa planerna i Bangårdsprogrammet. Han svarade efter en påstötning att mina synpunkter kommer noteras...
Petter A.
111 Inlägg
Illustrationerna såg bra mycket inspirerande ut. Hade föredragit ett högre hus som finns i illustrationerna framför det fyrdelade lägre huset som finns på det senaste förslaget. Läget är perfekt lämpat för ett högre hus. Det behövs något där för att balansera upp läppstiftet.
Senast ändrad 3 november 2009 18:10
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Insåg att idag var sista dag för ett yttrande, sitter och plitar ner ett i all hast just nu.
Matthias H.
647 Inlägg
Bra Mikael, som sagt, jag skickade ett privat också.
Senast ändrad 3 november 2009 23:45
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Lägg gärna upp era yttranden här!
Ja, det var inte mycket jag skrev o så värst bra låter det inte heller men att jag inte är nöjd framgår nog hehehe.

"Hej, i veckan las planerna ut på Göteborgs hemsida om dels ny bangårds- och älvförbindelse men även Regionens hus som är en del av detta och du står som kontaktperson. I det omfattande mtrl beträffande bangårds- och älvförbindelsen kan man se att vid Regionens hus har ni ritat in byggnader som anstår en storstad som Göteborg med bl a två höghus. Sen när man tittar på planen för Regionens hus så visar det en helt annan tillbyggnad, en som är betydligt mer småstadsaktig. Hur har du/ni egentligen tänkt här? Planen för Regionens Hus är ju inte alls vad som bör byggas på dessa ställen, tanken är väl att det ska vara storstadsaktigt? Istället har ni ritat några konstiga punkthus i olika nivåer, det ser inte bra ut alls. Nu har ni ju möjlighet att börja bygga riktig storstad här och hela Gullbergsvass, se till att göra det då också. Skrota nuvarande plan för Regionens Hus och ersätt med det ni visar i planerna för ny bangård- och älvförbindelse.

Mvh Matthias H."

Jag fick skicka en påminnelse innan han bekräftade att det kommer med i mtrl.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Jag skrev i princip att jag tyckte att det var väldigt positivt med en satsning på ett regioncentrum intill centralen, att jag gillade att stationshuset fick ny användning värdig dess pampiga arkitektur, och att det var viktigt att planerna på publika lokaler förverkligades. Påpekade främst att jag inte var nöjd med utformningen på husen och hoppades att det endast var volymstudier som presenterades, och att jag hellre ville se något liknande det som fanns i programmet för bangårds- och älvförbindelsen.
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
GT Kultur skriver om klumpiga tillbyggnader för aktuellt område.
Kan hålla med utifrån skissen.
Det har inget med Nimby att göra, det går att tänka sig andra bättre tillskott som påpekas i artikeln:

http://www.gt.se/nyheter/2.1616/1.1774708/har-ver..
Senast ändrad 10 november 2009 20:27
Petter A.
111 Inlägg
Man kan ju bara hålla med henne. Kan inte Yimby göra ett yttrande. Även om det är försent. De där fyra klossarna ser bedrövliga ut.
Matthias H.
647 Inlägg
Vi var ju några som skrev in själva trots allt. Förhoppningsvis lyssnar dom på oss hehehe not.
Petter A.
111 Inlägg
Matthias H. skrev:

Vi var ju några som skrev in själva trots allt. Förhoppningsvis lyssnar dom på oss hehehe not.

Det hoppas jag verkligen men jag kan tänka mig att de lyssnar mer på Yimby en enstaka privatpersoner. Hur som helst verkar de flesta ha samma åsikt så förhoppningsvis görs ett nytt förslag. Jag förstår inte hur en arkitekt kan göra något så fult 2009.
Senast ändrad 11 november 2009 00:25
Sida 1 av 2
12>

> Städer
 > Centrum
Regionens hus

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck
Oskarsleden i Majorna
7 Mars 01:34 av Daniel Andersson