Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Brunnsparken: vad kan/bör göras?

Sida 1 av 2
12>
Edvin Bergström
30 Inlägg
Brunnsparken, tusentals spårvagnar, bussar och fotgängare. Jag tror att vi alla är överens om att det borde göras något åt detta "hjärta" i Göteborgs stadstrafik. Har tyvärr ingen statistik att tillgå, men jag tror utan tvekan att området kring Brunnsparken är ett av de långsammaste på de flesta spårvagns/buss-linjer som passerar där varje dag. I den här tråden tänkte jag att tankar och idéer angående förbättringar av denna gigantiska knutpunkt, realistiska som orealistiska kunde få diskuteras fritt.

*Min första tanke har förföljt mig mycket länge och jag tror att jag skrivit om detta tidigare: Finns det över huvud taget något signalsystem för trafiken i Brunnsparken? Om inte så måste det ju vara det största misstaget i modern tid...

* Tanke nummer två är hur man på något sätt ska kunna skilja fotgängare från spårvagnstrafiken. Mängden människor som korsar spåren Nordstan-Fredsgatan är ofantlig och likaså är mängden spårvagnar som korsar deras väg. Finns det möjlighet att på något sätt planskilja? Gräva ner spårvagnen? Bygga en gångbro?

Detta är bara mina spontana tankar, men jag kände att Göteborgs största knutpunkt gott kunde behöva en egen tråd. Diskussionen kan börja!
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Men jag älskar röran i BP!

Mer sådant!
Jfr: http://www.youtube.com/watch?v=ebkogYErN3Y&NR=1

Jämfört med det är ju BP nada. Kolla själv...

Enligt trafikplanerarna på kommunen jag snackat med har dessutom olycksfallen minskat avsevärt sedan de införde Shared Space i BP.

Jfr: http://gbg.yimby.se/2009/09/shared-space_2757.html

Senast ändrad 15 februari 2010 21:34
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Tror absolut att spårvagnstrafiken kan grävas ner. Blir dessutom inte för komplicerat när man tänker efter. Kan med enkelhet delas upp i etapper.

RÖD: tunnelmynning
GRÖN: Gångväg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Mynningen vid Gustaf Adolfs torg skall naturligtvis vara längre bort. Antingen innan eller efter Lilla Bommen. Man skulle då kunna göra Östra Hamngatan lite mysigare istället för en kollektivtrafikbärriär :/
Endast spårtrafik eller varför inte bussar också (behövs en till tunnelmynning vid Norra Hamngatan)? Då skulle Brunnsparken kunna mer "parkaktig" eller bygga "något" med offentligt innehåll.
Edvin Bergström
30 Inlägg
@Johannes: Idén med Shared Space är inte alls dum! Problemet ligger ju bara i att det inte fungerar väl i just det här läget. De flesta av oss på YIMBY verkar vara överens om att vi bör effektivisera spårvägen (artiklar som "Från museispårväg till snabbspårväg") och Brunnsparken är ett exempel på ett ställe där spårvägen är fruktansvärt ineffektiv. Vi talar även om enorma mängder spårvagnar och människor, vilka alla vill åt två helt olika håll och alla vill fram till varje pris. Jag tror absolut att Shared Space skulle lämpa sig väl på flera andra platser i staden men inte just precis i själva transportcentrumet, där som sagt enorma mängder människor transporteras. Filmen från Vietnam är ju f.ö. helt underbar!

@Daniel: Precis ett förslag i min smak! Då hade vi ju trots allt fått Shared Space, som Johannes pratar om, men på rätt sätt. Det blir lite som en "light-version" helt enkelt. Jag tänker mig här framför allt fotgängare, cyklister, taxibilar och kanske även i viss mån bussar.
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
Jodå bra att ge Brunnsparken en egen tråd. Även om alla trafikdiskussioner hör ihop.
Johannes, man kan tycka att det organiserade kaoset är charmigt, men jag hade valt ett behagligare Brunnsparken. Den här platsen mitt i det ursprungliga stadscentrumet borde vara urbant trivsamt istället för ett förvuxet resecentrum.
Vagnarna och bussarna tar ändå mycket plats från spontan rörelse.
Om k-trafiken delvis förflyttas från B-parken kunde den bli mer parkmässig och ge mer plats för sittande, stående och gående.
Sen kan man undra hur arbetsmiljön är för kontoren längs spårvagnsspåren...

Daniel, man kan tänka sig nedgrävning, men det finns väl få ställen som är så känsliga att operara i som här...
En enklare lösning kan vara att endast ha k-trafik på antingen Norra eller Södra hamngatan förbi Brunnsparken.
Den delen av trafiken flyttas förslagsvis till Allén. Busskörfält där har varit på tal från "beslutsfattarna".
På längre sikt kan antingen Östra Hamngatan eller Södra och Västra Hamng. frigöras från åtminstone en del bussar & vagnar, när Skeppsbron får sin spårväg med förlängning förbi Operan.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jaja...
463 Inlägg
Paddanbåtar med rejäl vattenjet i skytteltrafik.
Profilbild
Erik Sandblom
306 Inlägg
Jag tycker som Johannes, Brunnsparken fungerar väldigt bra. Det är ett av få ställen i stan där trafikanterna tar hänsyn till varandra istället för fjantiga regler och bestämmelser

Fast jag håller med er andra också! Spårvägstrafiken är ineffektiv i centrum. Men lösningen på det är inte att försöka köra fortare genom centrum, det bara funkar inte eftersom hållplatserna ligger för tätt. Det hjälper inte att ta bort hållplatser heller eftersom det är ett visst antal människor som ska på och av, vilket tar tid.

Det jag tycker man ska göra är att leda några av linjerna förbi Brunnsparken, något som redan gjorts med t ex linje 8 som numera går Ullevi-Korsvägen-Chalmers istället för att åka in till Brunnsparken. Jag hoppas på en spårvägstunnel under älven Masthugget-Lindholmen, och då kan några linjer ta den vägen istället.

När bussgatan blir klar i alléstråket så kan en del bussar köra Burggrevegatan-Allén och hoppa över Brunnsparken.

Alltså: spårvägstunnel Linnéplatsen-Masthugget-Lindholmen och bussgata i Allén. Då blir kollektivtrafiken snabbare och punktligare, samtidigt som Brunnsparken avlastas lite grann. De kommande lånecyklarna gör att man kan cykla sista biten, om spårvagnen inte stannar precis dit man ska.
GP Debatt: Västtrafik bör satsa på att låna ut cyklar
Senast ändrad 16 februari 2010 15:43
Patrik Kjällgren
93 Inlägg
Överlag fungerar det relativt bra tycker jag. Det är några saker som jag tycker känns problematiskt dock:

#1 Expressbussar, bygg en bussterminal vid Lisebergsstationen och låt söder/sydost bussarna stanna där, alternativt stanna vid en motorvägshållplats för att sedan fortsätta till Nisseterminalen. öster/nordost/norr/nordväst så borde bussarna gå till antingen nisse eller Hjalmar brantingsplatsen direkt, bygg gärna en mer ordentlig bussterminal på Hjalmar också. Låt därefter kapaciteten som frigörs användas till tätare spårvägstrafik.

#2 Alla spårvagnslinjer behöver inte passera brunnsparken - Bygg spårväg över heden så ökar kapaciteten markant.

#3 Tror det redan var skrivet innan - Förminska korsningen/bygg om korsningen på brunnsparken. En idé skulle kunna vara att bygga klart norra hamngatan med spår och anknyta till skeppsbrolänken, för att sedan ta bort "spårbiten" på östra hamngatan som knyter an norra och södra hamngatan. Då skulle själva brunnsparken få en mer "parkliknande" karaktär eller liknande och lejontrappan användas på ett bättre sätt. Givetvis ser jag problemet med att drottningtorgs-karusellen redan är hårt belastad... men det är i alla fall en tanke...

#4 håller med vad andra sagt om att göra bussfält längs allén.. kanske spårväg är ett alternativ där också?
Profilbild
Jonas Danielsson
1 Inlägg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Jag förespråkar självklart en tunnel. Och nu pratar vi om en ganska rejäl sådan. Med start till höger i bild, där snabbspårvägen idag slutar och börjar krångla sig runt posthuset för att mynna ut bland bussar och turister längs kanalen och på Drottningtorget. Sen fortsätter tunneln med en station i direkt anslutning till Centralstationen och uppgångar även i Drottningtorget.

Tunneln svänger in under nuvarande spår för linje 3-9-11 genom Brunnsparken, med station under Gustav Adolfs Torg, rulltrappor och mynning mot övrig trafikcirkus i Brunnsparken. Sen finns det ingen anledning att pressa in spårvagnarna till Domkyrkan utan låt spåren fortsätta ut till Skeppsbron så har du en snabbspårväg ända fram till den kommande bebyggelsen där.

Vi får givetvis korrigera restiden lite;
Gamlestadstorget - Centralstationen
3 minuter (idag 5-6 vid perfekta förhållanden)

Centralstationen - Brunnsparken
1 minut (idag 2-3 minuter på grund av trafikkaos)

Brunnsparken - Skeppsbron
1-1.5 minuter

Skeppsbron - Järntorget
1-1.5 minuter
(idag tar resan Brunnsparken - Järntorget 6-8 minuter)

Fördelen med den här tunneldragningen är att den går att bygga genom "gräv-täck över"-tekniken. Man behöver alltså inte spränga i berg, vilket underlättar då tunneln hade fått ligga 40 meter under jord med orealistiska kringarrangemang som följd. Istället byggs tunneln ett par meter under markytan, med korta rulltrappor och nedfarter som följd. Det blir också mycket billigare än att gräva djupt.

Den stora nackdelen är att ingreppet skulle innebära trafikkaos i centrala staden, men med tanke på dagens situation och med en smula ironi i bagaget, är det nog ingen större skillnad.

Linje 9 och 11 är självskrivna kandidater till tunneln, men frågan är vad som sker med linje 4, kanske får fundera lite över linjedragningen också.
Linje 3 kan ju inte gå i tunnel eftersom den måste svänga förbi NK på sin lilla sightseeing genom Vasastaden...

/ Jonas
Senast ändrad 27 januari 2013 22:46
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Jonas Danielsson skrev:

Fördelen med den här tunneldragningen är att den går att bygga genom "gräv-täck över"-tekniken. Man behöver alltså inte spränga i berg, vilket underlättar då tunneln hade fått ligga 40 meter under jord med orealistiska kringarrangemang som följd. Istället byggs tunneln ett par meter under markytan, med korta rulltrappor och nedfarter som följd. Det blir också mycket billigare än att gräva djupt.

Den stora nackdelen är att ingreppet skulle innebära trafikkaos i centrala staden, men med tanke på dagens situation och med en smula ironi i bagaget, är det nog ingen större skillnad.

Kanske skulle en lösning på minskat trafikkaos under byggtiden vara att låta flytta läget något på din tunnel och bygga den två meter under vattenytan i kanalen, istället?

En kittlande tanke skulle då, längre in i framtiden, vara att även låta bygga en sänktunnel från Skeppsbron över till Lindholmen.
Senast ändrad 22 februari 2010 00:28
Matias Viström
27 Inlägg
nyss hemkommen från berlin är jag inspirerad av de gamla delarna av tunnelbanan som i stan går väldigt lättillgängligt bara "en trappa ner" från gatan. varför inte gräva upp kanalerna i östra hamngatan igen och lägga ner spårvagnen där, och låta tunneln fortsätta nära markplan under avenyn?
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
Matias; att försöka utnyttja kanalerna till en tunnelbyggnation låter som en spännande idé. Alternativen (under gator o torg) är nog riktigt svåra, med tanke på allt som är byggt runt omkring, rörledningar, sättningsrisker och så.
Men kanalerna har ju ett visst djup (?) och tunneltaket skulle kunna gå strax under vattenytan, så att kanalens vy efter återställandet inte behöver ändras alltför mycket från idag.

Tunnel från slussen vid Drottningtorget, ut mot Norra Hamnkanalen, en station vid Gustaf Adolfs torg kan räcka, och sedan var och hur tunneln ska mynna kan man ioförsig bita i.
Men det hade givit stora förbättringar i framkomlighet om den hade det funkat.
Senast ändrad 22 februari 2010 22:47
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Fanns det inte en utredning om hur vida det gick att dra Västlänken genom stora hamnkanalen?
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
Mikael, det kan stämma, tror jag sett en skiss med V-länk under Stora Hamnkanalen.

Fast jag hamnar nog ändå på Spårväg i Allén hela vägen från GP-huset till Järntorget. Det kunde samordnas med bygget av Bangårdsförbindelsen.
I Alléstråket finns fält som är överblivna remsor av park mellan billedens två riktningar.
Det ger separat banvall och förutsättning för en snabbspårväg genom centrum, och kan avlasta flera linjer från Brunnsparken.
Min uppfattning är att vissa nyckelsträckor för kollektivtrafiken ska vara separerade eller planskilda från övrig trafik.

Några tvärkorsningar med vägar kunde klaras med nedgrävning av spårvägen (inga byggnader i vägen), till exempel sträckan från Raoul Wallenbergsgatan (i höjd med Vasaplatsen) till strax efter Sprängkullsgatans korsning.
Det minskar ju också dess barriärverkan för gående och cyklister.
Vid korsningen med Avenyn kanske spårvägen helst ska gå i gatuplan i samband med en hållplats i det området, som ger tillgång till både staden inom vallgraven, östra Vasastan, och även Heden.
Senast ändrad 27 februari 2010 19:08
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
GP: Kanal riskerar att rasa

Dags att ta väck vagnarna från Norra Hamngatan vid B-parken...
Det kan bli ett fint stråk/plats längs kanalen istället.
Någon som minns hur det såg ut före 1990?
Senast ändrad 2 april 2010 18:05
Profilbild
Michael Hjortstierna
123 Inlägg
Åter igen, gräv ner spårvägen i grunda tunnlar, vi kommer inte i från detta. Med alla konflikter i Brunnsparken så finns det bara detta som är ekonomiskt och trafikeringsmässigt försvarbart. Bort försvinner vibrationer (i gatuplan), buller, konflikter med gående och andra trafikslag, farten och säkerheten kan höjas och en robustare trafik skapas. Tunnlarna kan byggas med Cut-and-couver metod med färdiga betongelement.

Centralen-Järntorget med tre stationer, Centralen, Skeppsbron/Kungsgatan & Järntorget, restid 3-4 min, idag tar samma sträcka 10 min. Sträckan dras i Norra Hamnggatan-Kungshöjdsberget-Järntorgsgatan-Järntorget.

I samband med ny Götaälvbro,
Frihamnen-Korsvägen, med tre stationer, Centralen, Kungsportsplatsen, Valand & Korsvägen, restid 3-4 min, idag tar samma sträcka 9 min. Sträckan kan dras via Lilla Bommen-Nils Ericsonsgatan-Östra Larmgatan-under turistbyråns hus-Södra Vägen-Korsvägen.

Då kan vi fullfölja GJ:s vision, öppna upp kanalerna i Östra och Västra Hamngatan samt Masthamnen vid Packhusplatsen.

Senast ändrad 4 april 2010 16:41
Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Michael Hjorstierna skrev:

Åter igen, gräv ner spårvägen i grunda tunnlar, vi kommer inte i från detta. Med alla konflikter i Brunnsparken så finns det bara detta som är ekonomiskt och trafikeringsmässigt försvarbart. Bort försvinner vibrationer (i gatuplan), buller, konflikter med gående och andra trafikslag, farten och säkerheten kan höjas och en robustare trafik skapas. Tunnlarna kan byggas med Cut-and-couver metod med färdiga betongelement.

Centralen-Järntorget med tre stationer, Centralen, Skeppsbron/Kungsgatan & Järntorget, restid 3-4 min, idag tar samma sträcka 10 min. Sträckan dras i Norra Hamnggatan-Kungshöjdsberget-Järntorgsgatan-Järntorget.

I samband med ny Götaälvbro,
Frihamnen-Korsvägen, med tre stationer, Centralen, Kungsportsplatsen, Valand & Korsvägen, restid 3-4 min, idag tar samma sträcka 9 min. Sträckan kan dras via Lilla Bommen-Nils Ericsonsgatan-Östra Larmgatan-under turistbyråns hus-Södra Vägen-Korsvägen.

Då kan vi fullfölja GJ:s vision, öppna upp kanalerna i Östra och Västra Hamngatan samt Masthamnen vid Packhusplatsen.

JÄTTEBRA FÖRSLAG!!! Betalar du?
Det är där skon klämmer i alla dessa projekt som vi vill skall hända. Pengar. Pengar som saknas.

Det som vi borde göra är kanske en idé studie där vi behandlar iden, beskriver för och nackdelar osv. sedan utförligt beskriva den samhällsekonomiska-effekten.
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
Tunnlar under innerstaden blir förstås dyrt och komplicerat och riskabelt.
Det räcker väl med att Västlänken via Haga ska gå där.

Men som sagt, varför inte utnyttja korridoren i Allén för spårväg, från Centralen (vid Polhemsplatsen) hela vägen bort mot Järntorget?
Skulle kunna gå i markplan, mellan billedens två riktningar.
Sida 1 av 2
12>

> Infrastruktur
 > Övrigt
Brunnsparken: vad kan/bör göras?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck