Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Förslag på Broförbindelser

Sida 1 av 5
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Här kommer ett förslag på broförbindelser över älven. Här är det västra city.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Förlängningen av Bangatan kommer bara vara tillägnad den spårbundna kollektivtrafiken, medans förlängningen av Djurgårdsgatan kommer att vara en lågbro tillägnad bbgc (Bil, Buss, Gående och Cyklister)
Förlängningen av Taubegatan till Eriksberg kommer att vara en lågbro för bbgc med klaffar för Stenas katamaraner, som jag ändå tycker borde få vara kvar.
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Ort: Göteborg (Kålltorp), Gick med: Maj 2009
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Ort: Göteborg (Kålltorp), Gick med: Maj 2009
Tänk vad nära Lindholmen och Sannegårdshamnen ligger i relation till Stigbergstorget, men ändå så långt borta. Spårvagnsbron borde redan varit byggd.

Det ser bra ut
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Bron från Masthugget till Norra Älvstranden som förlängning av Bangatan löser hela Norra Älvstrandens kollektivtrafik på ett smart sätt. Borde genomföras omgående!
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Emanuel Alfredsson skrev:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Så här kan det se ut i detalj.


Bra jobbat Emmanuel! Men du behöver inte svänga runt den där grå plumpen vid Ceresgatan, det är bara ett p-hus som är lätt att riva. Nu förstår jag äntligen varför det ligger ett provisoriskt phus som fondmotiv i Lindholmsallén.
__________________
A house is not only a machine for living in
Karl H
98 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Augusti 2010
Bron i Bangatans förlängning är med i SBKs planarbete för Masthugget. Precis väster om denna bro föreslår SBK att Stena Danmarksterminalen skall flyttas (Stigbergskajen). Ett mycket bra förslag:
*Man löser, precis som Krister säger, NÄ kollektivtrafik på bra sätt.
*Man får loss hela Masthuggskajen för exploatering och blir av med en barriär till vattnet.
*Man utnyttjar höjdskillnaden och låter färjeresenärer till fots angöra det trevliga gamla blandsstadsgöteborg vid Stigbergstorget som då kommer vara en kollektivtrafikknutpunkt. Bilar och lastbilar får närmare till Fiskhamnsmotet

Bygg nu!
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Ort: Göteborg (Kålltorp), Gick med: Maj 2009
Om Stena kan flyttas bortanför den tänkta spårvägsbron så blir även chansen till lågbroar i framtiden genast mycket större. Det vore ett lyft för Majorna. Bra mycket trevligare att komma iland där än vid rivningstomterna i Norra Masthugget.
Senast ändrad 13 november 2010 12:59
Aron Davidsson
12 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: September 2010
Hej på er!

Jag skulle tycka det var bra med fler "mindre" broar uppströms.

Först och främst någon i höjd med gasklockan, skulle kunna bli viktigt för ett framtida gullbergsvass.
Tänk Odinsplatsen - Gullbergsvass - Gasklockan (Falutorget) - Ringön - Brunnsbo

Sen en bro i höjd med gamlestadstorget
Tänk GST - Slakthusområdet - Exportgatan (i höjd med tidningshuset) - vidare in i backa.

Båda dessa två är spännande då det finns tät och varierad bebyggelse nära vattnet å båda sidor. Gamla småskaliga industriområden som på sikt skulle kunna bli riktigt fina stadsdelar (sådan potential som revs bort i östra kvillebäcken...)


Och så självklart en lite högre bro för alla trafikslag från hjällbo och gråbovägen - över nya motorvägar och järnvägar och älven - och landar vid bäckebolsmotet och backa (körkarlens gata). Skulle kunna bli en viktig komponent i en större spårvägsring....


Några tankar så här på söndagmorgon.
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Bron mellan Stigberget och Lindholmen känns helt naturlig. Ger stora möjligheter för spårvägsnätet på ett rätt enkelt sätt.
Märkligt att det inte skett någon utbyggnad i spårvägsnätet sedan tidigt 00-tal, med tanke på alla möjligheter som finns. Finns flera andra sträckor som också kan ge rejäla förbättringar, främst tvärförbindelser bl a de som Aron tog upp.

Vid stigbergstorget ser det ut som man sparat en glugg mot norr för att få till en sån här förbindelse.
Nära till hands att den bron också får G/C-utrymmen.

Inspiration från Porto där Ponte Luis är en sån typ av bro:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0..
Senast ändrad 14 november 2010 12:21
Lukas Pettersson
7 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2009
Den bron ser verkligen vacker ut. Hade vart så jäkla coolt med nåt liknande. Bra det börjar röra på sig lite i Göteborg. Grymt forum detta med! Mvh Lukas
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Lite oroväckande att det ligger planhandlingar ute på kommunens hemsida för omvandling av kontor till bostäder precis där en eventuell bro rimligt borde landa på Lindholmen.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Här är en början iaf. Efter att ha sett på Ponte Luis, så tänker jag mig en tvåvåningslösning med spår(övervåning med spårväg och undervåning med T-bana) och en lågbro där BBGC kan vara. Denna löps över Kunskapsgatan(förutom lågbron), tills det svänger av vid plejadgatan.
Aron Davidsson
12 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: September 2010
hej igen!

har ett eget förslag som man borde tänkt på under tidigt 90-tal.... (innan eriksbergs köpcentrum och de däringa radhusen)
från majorna, djurgårdsgatan ner över fiskhamnsmotet och därifrån på en halvhög bro till sörhallsberget och därifrån ner och vidare norrut via lundbytunnelns mynning och vidare upp mot eketrägatan.

Skulle kunna bli en rätt väl integrerad länk...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Tycker att Yimby bör göra ett förslag till SBK ang. bron från Stigbergstorget till Norra Älvstranden. Det har ju även samband med Stenas flytt där arrendet går ut 2013-12-31.
En sådan chans återkommer inte på 30 år. Skicka in ritningen till SBK ihop med argumentation!
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Aron Davidsson skrev:

hej igen!

har ett eget förslag som man borde tänkt på under tidigt 90-tal.... (innan eriksbergs köpcentrum och de däringa radhusen)
från majorna, djurgårdsgatan ner över fiskhamnsmotet och därifrån på en halvhög bro till sörhallsberget och därifrån ner och vidare norrut via lundbytunnelns mynning och vidare upp mot eketrägatan.

Skulle kunna bli en rätt väl integrerad länk...

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Nja. Visst, det ser bra ut, men lågbroar bör prioriteras mer. Speciellt i sådana här centrala lägen. Och för att få till ett urbant flow bör man sammanlänka redan existerande vägar som är mycket nära varandra, som Djurgårdsgatan har med Miraallén t.ex.
Senast ändrad 27 januari 2013 22:47
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Broar behöver inte heller vara över vatten. Också djupa dalgångar kan behöva en, som Vegastaden t.ex.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Daniel Augustsson
94 Inlägg
Ort: Göteborg (Norra Älvstranden), Gick med: Juni 2009
Som boende på NÄ (Sannegårdshamnen) så skulle jag om någon gilla att det finns fler sätt att komma över älven idag. G/C-bron skulle underlättat min vardag som student, cykla till skolan skulle tagit en 15-20 min mindre.. DOCK något som jag inte eftertraktar är att brofästen skall anläggas i mitt bostadsområde (samt försöra slotts- eller sörhallsberget)...


Kommer säkert få skit för det här men ärligt talat så är det inte bara pang på och börja bygga utan flera aspekter måste in. Ljudnivå, koldioxidnivå, farliga partiklar osv.
Karl H
98 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Augusti 2010
Har sett ett gammalt tidningsutklipp från 60-talet (?) med skisser på en förbindelse från Stigberget till Lindholmen. Tunnel! Skulle vara kul att hitta det igen. Någon som har klippet?
Sida 1 av 5

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Förslag på Broförbindelser

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5375 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter