Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Flytta centralstationen

Sida 1 av 3
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vet inte om någon väckt idén tidigare, men borde man inte förlägga centralstationen ungefär vid Olskroken. Fördelen är att fjärrtågen lättare kan passera och att de inte behöver trängas med lokala pendeltåg och regionaltåg kan få västlänken för sig själva.

Dagens centralstation kunde då få en nya funktion..

(Med reservation dock för att förslaget redan är väckt)
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Förslaget var tydligen inte tillräckligt intressant för att kommenteras
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Niklas Öhrström skrev:

Förslaget var tydligen inte tillräckligt intressant för att kommenteras


Semestertider ;)

Har hört talas om liknande förslag, mer eller mindre officiella, gällande Olskroken, Gamlestan, Heden, etc.
Matthias H.
636 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Niklas Öhrström skrev:

Förslaget var tydligen inte tillräckligt intressant för att kommenteras


Niklas, det har vi pratat om under flera trådar men jag kommer inte ihåg var. Säkert ihop med att vi diskuterat alternativ för Västlänken. Det är ett jättebra förslag tycker jag men Västlänken kommer byggas och därför blir behovet av att flytta centralen till Olskroken (vilket också skulle ta bort säckstationsproblemet) mycket mindre. Nu ligger ju tyvärr färdigställandet av Västlänken rätt långt fram i tiden och Göteborg kommer som vanligt fram tills dess hålla på att pussla, knåpa o klistra för att stå ut. Vi hade gärna haft ett bättre spårnät härnere precis som det finns uppe i din region...
Senast ändrad 25 juli 2011 23:40
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Gamlestan kommer ju att få ett maffigt resecentrum med den nya pendelstationen på bohusbanan. Kan man också påskynda flytten av Sävenäs pendelstation till Gamlestan, samt börja skissa på pendeltåg mot Torslanda via hamnbanan, skulle ju Gamlestan i princip bli Göteborg Östra (likt Södra Station i Stockholm).
Matthias H.
636 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Mikael Kreutz skrev:

Gamlestan kommer ju att få ett maffigt resecentrum med den nya pendelstationen på bohusbanan. Kan man också påskynda flytten av Sävenäs pendelstation till Gamlestan, samt börja skissa på pendeltåg mot Torslanda via hamnbanan, skulle ju Gamlestan i princip bli Göteborg Östra (likt Södra Station i Stockholm).


Jo Mikael, det kan bli jäkligt bra.
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Skulle man inte kunna tänka sig korsande linjer genom stationen, i olika plan, som i Berlin? Eller är det att ta i?
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Niklas Öhrström skrev:

Skulle man inte kunna tänka sig korsande linjer genom stationen, i olika plan, som i Berlin? Eller är det att ta i?


Nejrå, det här är ju Yimby För Bövelen!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Matthias H. skrev:



Niklas, det har vi pratat om under flera trådar men jag kommer inte ihåg var. Säkert ihop med att vi diskuterat alternativ för Västlänken. Det är ett jättebra förslag tycker jag men Västlänken kommer byggas och därför blir behovet av att flytta centralen till Olskroken (vilket också skulle ta bort säckstationsproblemet) mycket mindre. Nu ligger ju tyvärr färdigställandet av Västlänken rätt långt fram i tiden och Göteborg kommer som vanligt fram tills dess hålla på att pussla, knåpa o klistra för att stå ut. Vi hade gärna haft ett bättre spårnät härnere precis som det finns uppe i din region...


Det är inte så att en flyttad station och Västlänken skulle utesluta varann. Däremot skulle det innebära att Västlänken fick dedikerade pendeltågs/s-banespår. Ett förslag är ett s-tågsnät med grenar norrut till Torslanda (Öckerö), Stenungssund, Lilla Edet, Floda, och söderut mot Kungsbacka, Landvetter och Särö (+ ev Fiskebäck via Oskarsleden). Regionaltågsnätet skulle sträcka sig upp mot Uddevalla, Vänersborg, Vårgårda, Borås och Varberg. Ska turtätheten för pendeltågen på grenarna kunna hållas uppe på rimlig nivå (10-15 minutersstrafik på grenarna i rusning) så skulle det bli trångt med pendeltåg på själva länken (4 linjer på två spår). En idé är därför att dedikera länken för pendeltåg (2-3 minuterstrafik på de centrala delarna i rusning) och låta regionaltågen stanna vid centralen och Liseberg istället (+ ny kombinerad regional- och pendeltågsstation vid Varbergsgatan). Det skulle ge regionaltågen snabbare färd genom centrum, men ändå ge bra omstigning medan pendeltågens rutt mer skulle påminna om tunnelbanors.
__________________
När får vi se Lindhagen II?

Senast ändrad 27 juli 2011 17:36
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Jag hade tänkt mig så här.



Två istället för en garanterar även Mölndalsborna en till hållplats.
Senast ändrad 27 juli 2011 18:57
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Niklas Öhrström skrev:

+ ny kombinerad regional- och pendeltågsstation vid Varbergsgatan)


Har länge haft denna tanke, ödetomten norr om ICA Maxi är ju helt perfekt för ändamålet. Området i sig måste ju vara ett av Storgöteborgs mest intressanta för framtida stadsutveckling, grymt läge med bra kommunikationer. Mycket har redan hänt i området; Kallebäck har ju piffats upp ordentligt de senaste åren, ombyggnaden av Mektagonen, brf Mathildeberg håller på att byggas, inte långt bort håller Krokslätts fabriker på att förtätas, och i Södra Gårda finns ju också planer på förtätning (samt PEAB med byggrätt till två höghus vid Lyckholms fabriker). Och ändå finns det oändligt mycket mark kvar att bygga på.
Alexander Berlic
2 Inlägg
Ort: Härryda, Gick med: Januari 2012
Jag håller med dig. Bygg nytt SÖDRA central vid ICA maxi samt ny Parkerings hus och LINBANNA station. P. biljet geler som förd bevis. Bygg nytt P.Hus Gullbergsmote Linbanna st. före Trängsel stat. Härifrån kan Du gå Norrut Tingststad Backa Backa plan Lindholmen Sanegårds ERIKSGERG över älven Maria plan Mastugget Järntorget Linne platsen Sahlgrenska Chalmers Haga Stenpiren Femmans parkerings hus Röda ormen Södra GBG station.Du kan gå som alternativ Haga Heden Korsvägen Södra GBG. Femmans Frihamnen med NY STENA terminal Bort från Mastugget sliper trafik genom Centrum.Jag pratar hela tiden om linbanna alternativ. Billigt att biga marken finns Vi för mynst fyra överfarter över älven. Stena frihamnen Röda ormen P.hus linbana Södra central P.Hus LINBANA.Ingen lära att gräva i.Alex. B.
Senast ändrad 4 februari 2012 20:16
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Kreutz skrev:

Gamlestan kommer ju att få ett maffigt resecentrum med den nya pendelstationen på bohusbanan. Kan man också påskynda flytten av Sävenäs pendelstation till Gamlestan, samt börja skissa på pendeltåg mot Torslanda via hamnbanan, skulle ju Gamlestan i princip bli Göteborg Östra (likt Södra Station i Stockholm).


just Bohusbanan missar faktiskt Gamlestaden. Däremot så blir det en station på banan till Ttrollhättan/Vänersborg. Man kan även läggga en station å Västra stambanan i en framtid.

Det är dock inte en bra ide att ersätta centralen med en station i Olskroken eftersom det inte finns någon målpunkt i närheten.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Signatur: Hansson skrev:



just Bohusbanan missar faktiskt Gamlestaden. Däremot så blir det en station på banan till Ttrollhättan/Vänersborg. Man kan även läggga en station å Västra stambanan i en framtid.


Menade Norge/Vänerbanan.
Profilbild
Krister Malmqvist
227 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
http://farm8.static.flickr.com/7040/6897728703_b82b8b08b4.jpg[IMG]
Håkan Jonsson
2 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2012
Saxat från dagens GP:
Debattartikel av Gunnar Anjou
Senast ändrad 24 februari 2013 17:11
Matthias H.
636 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Håkan Jonsson skrev:

Saxat från dagens GP:
Debattartikel av Gunnar Anjou


Ja, jag har inte kollat vad Gunnar Anjou och SAR generellt ritar för stad men om dom vill flytta centralen och sen bygga husipark på stationsområdet, vilket jag inte har en aaaaning om i o f sig om dom vill, så nej tack.

Jag blir i princip rädd så fort någon stor arkitektbyrå säger att nu ska vi bygga stad för det som fortfarande i 90 pct av fallen kommer ut är....husipark.

Det låter också som att kostnaden för en central i Örgryteberget inte heller kan byggas för en spottstyver. Tror att den kostnaden skulle bli rätt hög också med alla spår o dylikt om man nu tycker att Västlänken är dyr. Patrik Sterky som verkar vara en av de mest initierade här på forumet beträffande spår- och tågtrafik har ju visat vid flera tillfällen vad liknande mindre projekt utomlands kostat och då visar det ju sig att Västlänken inte är speciellt dyr.

Nä, Västlänken är helt nödvändig för att vi ska få till en väl fungerande västsvensk och storgöteborgsk tågtrafik i framtiden. Helt nödvändig.
Senast ändrad 24 februari 2013 19:56
Profilbild
Patrik Sterky
104 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: September 2008
Hej, ännu ett av dessa underbara och mindre genomtänkta förslagen.

Grundsynen Berlin Hauptbahnhof insprängt i berget vid Lisebergsstationen och slopa befintlig centralstation, som alternativ för att göra något billigt istället för Västlänken... Då har Bigert m fl haft förslag som åtminstone skulle kunna vara billigare (men mycket sämre ur andra perspektiv). Detta är lyckas båda vara dyrt och dåligt.

Utöver att man även i detta förslag får samma sorteringsinfra i ändpunkterna som Västlänken (ingen besparing) så undrar jag vart han tänkt att alla fjärrtågen skall stå? Att det är få spår och saknas uppställning är ett jätte problem i Berlin, förövrigt...

Så skall man bygga detta realistiskt så är det troligen fyra genomgående spår motsvarande Västlänken, två genomgående spår för godståg och troligen minst sex ytterligare spår (förutsatt att de är långa så man kan vända tåg både söderut och norrut på samma spår). Det senaste jag hörde vara att man nu inte bedömer att man vågar riva nått av säckspåren på centralen, dvs att man där kommer ha 16 säckspår, 4 genomgående spår samt att man slipper alla godståg på centralen inkl Västlänken.

Sen kommer nästa problem. Vid centralen finns uppställningsspår i anslutning till stationen. Detta behövs även i framtiden, men kanske i mindre omfattning eftersom många spår på själva stationen med mindre rörelser delvis kan kompensera för detta. Men i detta förslag måste detta byggas. Uppställningsspår kan i bästa fall byggas i Mölndal (Sävenäs utrymme är ju redan intecknat för mer uppställning+rangering). Man måste då även bortse från att man helst bör ha egna spår mellan uppställning och station, samt att Mölndal redan sagt nej till att fylla dalgången med spåruppställning (i det fallet var det ny serviceverkstad). Eftersom man troligen även behöver fyra trafikspår ner till Mölndal, så pratar vi alltså sex spår. Detta ryms inte utan att bygga på bro ovanför eller riva mycket hus.

Utan att ens berört frågan med att dra in spårvagnarna i berget ovanpå/under den insprängda 12-spåriga stationen tror jag inte ytterligare behöver sägas om denna "billiga" lösning...
Profilbild
Krister Malmqvist
227 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Placeringen av centralstation i nuvarende läge kommer snart att betraktas som en belastning. Mycket värdefull mark tas upp av enorma spårområden. Olskroken är idealisk plats eftersom där redan finns E6,E20,E40 med tillhörande av och påfarter. Det finns också stora obebyggda ytor (dåligt utnyttjade) på östra sidan om E6. Kommunen äger även marken. Marken som frigörs vid nuvarande Gbg C kan säljas för höga priser och bebyggas med centrala bostäder. Allelänken (underjordisk spårväg) kan förlängas över Heden ända ner till Olskrogsstationen. Då blir denna station Göteborgs stolthet. Förut var motståndet mot Olskrogsstation att det inte fanns plats nog. Om man lägger stationen i berget underjordiskt faller detta argument bort.
Profilbild
Erik Funck
307 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Vad gäller det att stationsflytt skulle frigöra mycket värdefull mark så finns det ju oerhört mycket centralt outnyttjad mark vars planering tas med ro och ganska låg ambition. Jernhusen som äger centralenområdet har lagt upp ett förslag på hur man skulle kunna bygga kvarter tätt kring rälsen och ibland också över. Gullbergsvass. Frihamnen á la Yimby. etc.etc. snarare sparar/tjänar man pengar på att bygga det än att bygga en ny mastodontstation någon stans utanför centrum. Lite nya tunnelspår under centralen för snabbtåg Oslo-Kph hade varit roligare att klämma in om lottovinsten kommer
Sida 1 av 3

 > Infrastruktur
Flytta centralstationen

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5347 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter