Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Allmänt

Göteborgs Storinfrastruktur 2030?

Sida 1 av 6
Profilbild
Johan Wiking
20 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2011
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
En tanke är att den nya motorvägsdragningen under Örgryte/Olskroken kräver en lång tunnel som går under befintlig bebyggelse. Borde inte den komma få en mer östlig sträckning förbi Allum. Givetvis ytlig sträckning med en del broar (pga terräng). Den kunde sedan ansluta till E6:an vid Surte. Det är gissningvis billigare än tunnelalternativet. Det frigör med motorvägssträckning som kan byggas om till stadsväg (varpå en massa skrymmande stads- och människofientlig trafikspaghetti kan plockas bort).
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Daniel Andersson
536 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
@Niklas: En östlig ringled i ytläge i Göteborg är politiskt död. En stor motorväg genom Delsjön är ingen 'easy-sell'. En led i tunnel skulle å andra sidan bli dyr, dessutom är trafiknyttan begränsad då de flesta har start eller mål i centrala Göteborg. Lite samma problem som med Förbifarten i Stockholm.
Det finns/har funnits ändå en hel del planer med tvärledsanknytning:
*Partihallsförbindelsen (kan sägas ha funktion som del av en inre tvärled)
*Länk mellan E6 och RV40 (senast i form av tunnel från Gunnebogatan (Ericsson) till Delsjömotet; inte aktuell för närvarande)
*Nytt mot på RV40 vid Landvettervägen (Slambymotet)
*Väg mellan Öjersjö och Jonsered med nytt mot på E20
*Genare väg mellan Bergsjön och Angeredsleden (har tappat aktualitet pga P-hallsförbindelsen)
*Utbyggda korsningar med Gråbovägen (utförs nu som trimningsåtgärd inför trängselskatten)
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Håller med om att det förslaget inte heller är så bra. Men tunnel tror jag definitivt inte på. Kan man inte tänka sig något av detta? Dvs överbrygga bariärer och ändå behålla kapacitet.

Sedan har jag en fråga om om tunnelbanans sträckning till Gullbergsmotet. Kan man inte förlänga åtminstone till Gamlestaden så det blir en naturlig bytespunkt med pendeltåg. Den skulle sedan kunna få överta linjen till Angered som redan är förberedd.

En sak till: Det skulle vara bra att utnyttja linjen mot Biskobsgården, genom att söder om Vårväderstorget dra den söderut ned mot Sannegården, över älven till Majorna. Sedan byte vid Linnéplatsen. Sedan som högbana längs Guldhedgatan fram till Chalmers där befintlg tunnel utnyttjas. Därefter slutstation vid Liseberg (där byte finns till annan t-bana och pendeltåg).
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Johan Wiking
20 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: Februari 2011
Det är väldigt ungefärliga linjer. S/T går i riktningar Särö - Frölundatorg - Centrum - Nord-Öst, och den andra Mölndal - Korsvägen - Centrum - Norraälvstranden - Yttre hamnarna - Volvo - Färjelägret/Torslanda. Jag anser att man bör gräva ner alla de stora lederna i Göteborg. Järnvägs iden da?
Matthias H.
639 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Johan Wiking skrev:

Det är väldigt ungefärliga linjer. S/T går i riktningar Särö - Frölundatorg - Centrum - Nord-Öst, och den andra Mölndal - Korsvägen - Centrum - Norraälvstranden - Yttre hamnarna - Volvo - Färjelägret/Torslanda. Jag anser att man bör gräva ner alla de stora lederna i Göteborg. Järnvägs iden da?


Johan, det finns ett antal trådar med Västlänken som deltema där diskussionerna har varit stora och många alternativ kommit upp, kolla dom.
Profilbild
Erik Funck
307 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Kanske en vild tanke men vad sägs om att göra om Hisingsleden till nya E6 i en del i en västerlig halv ringled över älvsborgsbron till mölndal för att sedan sätta avgifter på genomfart genom stan. Skulle kanske behöva kompletteras med något för e20. tanken är att på sikt göra Göteborg fritt från allt annat än stadstrafik.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Vägvalet vill ju att Hisingsleden/Norrleden byggs om till motorvägsstandard, och på så vis skapar en halv ringled, givetvis utan tankar på trängselskatt på E6 genom Gårda.
Profilbild
Erik Funck
307 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
ev. skulle ombyggnad/nybyggnad ungefärlig med nya öjersjövägen-landvettervägen-tingsvägen (slicka delsjöresvatets östra sida och sedan öster om partille) kunna vara anslutning till e20 och på så sätt bilda en trekvarts-ringled.
Vi skulle då kunna upplösa alla större leder inom ringen ge plats åt boulevarder, Storkringsdragningar, hus etc. Det hade ju vart ett stort lyft om man i relativt snabbt kunde frigöra yta till stadsbyggnad

Frågan är väl om det ens är värt att slänga massa pengar på ngn slags ringled eller andra motorvägsprojekt istället för att satsa pengarna direkt på kollektivtrafiksinvesteringar etc. (inte tvinga bort bilisterna utan konkurrera ut dem istället?
Profilbild
Erik Funck
307 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Mikael Kreutz skrev:

Vägvalet vill ju att Hisingsleden/Norrleden byggs om till motorvägsstandard, och på så vis skapar en halv ringled, givetvis utan tankar på trängselskatt på E6 genom Gårda.


Ja det tycker jag är synd, jag som håller med dem om att även västlänken inte är det mest prisvärda lösningen. Trängselskatten är bra, det behövs pengar och finns mycket att göra, bra att "samla där det går"
Senast ändrad 14 maj 2012 21:27
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Erik Funck skrev:

ev. skulle ombyggnad/nybyggnad ungefärlig med nya öjersjövägen-landvettervägen-tingsvägen (slicka delsjöresvatets östra sida och sedan öster om partille) kunna vara anslutning till e20 och på så sätt bilda en trekvarts-ringled.
Vi skulle då kunna upplösa alla större leder inom ringen ge plats åt boulevarder, Storkringsdragningar, hus etc. Det hade ju vart ett stort lyft om man i relativt snabbt kunde frigöra yta till stadsbyggnad

Frågan är väl om det ens är värt att slänga massa pengar på ngn slags ringled eller andra motorvägsprojekt istället för att satsa pengarna direkt på kollektivtrafiksinvesteringar etc. (inte tvinga bort bilisterna utan konkurrera ut dem istället?


Nej jag ser ingen anledning till att börja dra nya leder utanför stan, bättre att utveckla och höja kapaciteten på nuvarande vägnät. T.ex. likt de nyss färdigställda arbetena på Åbromotet och Söderleden. I öster tror jag man kommer långt med Slambymotet och en förstärkt väg 549 Landvettervägen, antigen med eller utan nya förbindelse vid Jerikotunneln.

Och jag har sagt det förut, men jag köper inte konceptet med boulevardisering, bortsett från Dag Hammarsköldsleden. I city bör prio ett vara att gräva ner Oscarsleden från Götatunnelns mynning bortåt Stigberget eller längre; En relativt billig och lättgenomförbar lösning i jämförelse med bygget av Götatunneln.

Jag hoppas majoriteten av infrastrukturpengarna i framtiden satsas på järnväg, både regionalt och nationellt. Snabbtåg till Oslo, pendel till Varberg osv.
Senast ändrad 15 maj 2012 00:49
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:



Ja det tycker jag är synd, jag som håller med dem om att även västlänken inte är det mest prisvärda lösningen. Trängselskatten är bra, det behövs pengar och finns mycket att göra, bra att "samla där det går"


Ja, Vägvalet tror att utbyggnaden på hisingen skall lösa problemet och erätta det Västsvenskapaketet. De kallar sitt förslag för Göta Ringen, en halv ringled.

Men, det är ju lätt att inse att det knappt har någon effekt alls. En begränsad effekt finns för trafiken tvärs över hisingen, men den är väldigt liten efftersom trafiken är relativt begränsad och det inte är några köer. Den har ingen effekt alls på kollektivtrafik eller på andra vägar. Inte på hisingen och absolut inte på andra sidan älven. Inte heller har den någon effekt för förbifart runt Göteborg eftersom det är för lång och tidskrävande omväg.

Skulle man ta bort tullarna på Älvsborgsbron så korkar den vägen igen direkt och blir oanvändbar för alla. En östlig omfart löser inte heller problemet. Den blir också för lång och tidskrävande.

Det svåra är inte att hitta på ideer till infrastruktur utan välja det som fungerar. Västlänken är ett utmärkt exempel på en fungerande infrastruktur och Göta Ringen samt Västlänk2021 är lika utmärkta exempel på infrastruktur som inte fungerar.
Senast ändrad 15 maj 2012 23:35
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Jag är skeptisk till boulevardisering. Varför ska man ta bort de planfria moten som man byggt på Dag Hammarskjöldsleden och Oscarsleden? De får ju trafiken att flyta vilket ger tidsvinster och miljövinster. Dessutom är det trafiksäkert.

Däremot skulle man kunna göra om Guldhedsgatan mellan Wavrinskys plats och Sahlgrenska till en mindre kostnad, liknande den makeover som Övre Husargatan får nu. Först, asfaltera banvallen i mitten på gatan så att bussarna också kan köra där. Sedan, minska körfälten från fyra till två. Man har faktiskt redan gjort detta vid ett övergångsställe för att fotgängarna lättare ska kunna korsa gatan. Utrymmet kan istället utnyttjas till kantstensparkering och trädallé. Gatan är redan försedd med trottoarer och cykelfiler, dessa kan ev. breddas.

Vinsten är att man kan bygga nya byggnader i ett centralt läge. Jag tror att det är mycket attraktivare att förtäta i ett sådant här läge än längs de stora lederna. Guldhedsgatan är ett exempel på en 50-gata med relativt måttligt med genomfartstrafik. Mycket enklare att ge sig på sådana än de stora lederna.
Profilbild
Erik Funck
307 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Ja Sven, det låter som en bra idé! Gör gärna en karta Ja man får kanske börja med det lilla innan man tar sig an lederna, Jag tror också att det hade vart bra att göra stora investeringar i kollektivtrafiken, bygga storkring/t-bana, visst västlänk men den är ju sinnesjukt dyr, bussfiler, godstågbana (ett underjordiskt varutransportsystem hade vart häftigt...) m.m. och sedan hade bil/långtradartransporterna kunnat minskas mer harmoniskt.
Senast ändrad 16 maj 2012 01:10
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Funck skrev:

Ja Sven, det låter som en bra idé! Gör gärna en karta Ja man får kanske börja med det lilla innan man tar sig an lederna, Jag tror också att det hade vart bra att göra stora investeringar i kollektivtrafiken, bygga storkring/t-bana, visst västlänk men den är ju sinnesjukt dyr, bussfiler, godstågbana (ett underjordiskt varutransportsystem hade vart häftigt...) m.m. och sedan hade bil/långtradartransporterna kunnat minskas mer harmoniskt.


Underjordiska transportsystem som ovan blir tyvärr väldigt dyra och får extremt lite nytta. Körning inom stad är så korta sträckor att det är fullständigt bortkastat, även som miljösatsning. Då är det bättre att satsa på att lastbilarna drar mindre bränsle genom hybrid och batteridrift i någon kombination. Det så en stor effekt.

Störst, och omedelbar, effekt får dock beslutet nyligen att utöka inblandning av etanol i bränslet. Där kommer effekten redan vid nästa tankning. Svårslagen snabbhet!
Profilbild
Mikael Bigert
583 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Signatur: Hansson skrev:



Ja, Vägvalet tror att utbyggnaden på hisingen skall lösa problemet och erätta det Västsvenskapaketet. De kallar sitt förslag för Göta Ringen, en halv ringled.

Men, det är ju lätt att inse att det knappt har någon effekt alls. En begränsad effekt finns för trafiken tvärs över hisingen, men den är väldigt liten efftersom trafiken är relativt begränsad och det inte är några köer. Den har ingen effekt alls på kollektivtrafik eller på andra vägar. Inte på hisingen och absolut inte på andra sidan älven. Inte heller har den någon effekt för förbifart runt Göteborg eftersom det är för lång och tidskrävande omväg.

Skulle man ta bort tullarna på Älvsborgsbron så korkar den vägen igen direkt och blir oanvändbar för alla. En östlig omfart löser inte heller problemet. Den blir också för lång och tidskrävande.




Så här kan det gå när man resonerar om varför en kringled utan trängselskatt väster om staden måste vara helt fel:
1. Å ena sidan är omvägen så lång att ingen vill åka där.
2. Å andra sidan kommer den att korka igen direkt eftersom alla vill åka där.

Mikael
Profilbild
Mikael Bigert
583 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej igen!

Trängseln är ett problem. Kanske borde man kolla ringled öster om staden, delvis i tunnel? Kan anslutas till Marieholmstunneln t ex.

Mitt förslag är också att ha kontinuerlig trafikmätning som styr T-skatten. Hög trängsel = hög avgift, Ingen trängsel = ingen avgift. På det sättet uppmuntras bilisterna att välja optimalt och vi kan reglera trafiken så att den flyter.

Mikael
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:




Så här kan det gå när man resonerar om varför en kringled utan trängselskatt väster om staden måste vara helt fel:
1. Å ena sidan är omvägen så lång att ingen vill åka där.
2. Å andra sidan kommer den att korka igen direkt eftersom alla vill åka där.

Mikael


Ja, båda är rätt. Samtidigt. Utan att det är konstigt.

1. Ingen genomfartstrafik vill åka där eftersom det blir en för lång omväg. De enda som måste den vägen är de med farligt gods.
2. Leden korkar igen direkt eftersom lokaltrafiken åker där för att slippa skatten. Hur men vet det? Ja, de som vill ha leden skattefri säger ju att de vill åka den vägen för att slippa skatten! Vad tror du händer då? Leden är redan full och det krävs inte mycket till för att korka igen den helt.

Nu inser man också varför genomfartstrafiken aldrig kommer att åka omvägen.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Hej igen!

Trängseln är ett problem. Kanske borde man kolla ringled öster om staden, delvis i tunnel? Kan anslutas till Marieholmstunneln t ex.

Mitt förslag är också att ha kontinuerlig trafikmätning som styr T-skatten. Hög trängsel = hög avgift, Ingen trängsel = ingen avgift. På det sättet uppmuntras bilisterna att välja optimalt och vi kan reglera trafiken så att den flyter.

Mikael


Samma problem med östlig ringled som den västliga befintliga ringleden. Ingen lösning.

Det är väl tur du att man redan gjort den mätningen och anpassat skattesatserna efter det! Att ändra för ofta ger för liten chans för bilisterna till anpassning till skiftande avgiftsnivåer. Bättre med fasta nivåer som ändras sällan.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Signatur: Hansson skrev:



Samma problem med östlig ringled som den västliga befintliga ringleden. Ingen lösning.

Det är väl tur du att man redan gjort den mätningen och anpassat skattesatserna efter det! Att ändra för ofta ger för liten chans för bilisterna till anpassning till skiftande avgiftsnivåer. Bättre med fasta nivåer som ändras sällan.


Fast, man kanske skall bygga en östlig ringled, förbifart. Det blir ju en helt ny väg, så den kan man belägga med vägavgift för finansiering. Perfekt, eller...
Sida 1 av 6

 > Allmänt
Göteborgs Storinfrastruktur 2030?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5348 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter