Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Hisingslänken

Sida 1 av 11
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mycket ambitjöst inlägg i debatten. Tyvärr faller hela korthuset samman eftersom station Olskroken är utredd och tyvärr gör det mindre attraktivt att åka pendeltåg eftersom restiden förlängs. Den ger sämre kapacitet till en högre kostnad. Ingen bra kombo. Det är därför som man bestämt sig för Västlänken.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Vilken fastighet är Gubberov (sidan 14)? Hittar inte den med Google.
Niklas S
203 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juli 2009
Oj, det var ett gediget foruminlägg

Tycker förslaget verkar vettigt och skulle nog hellre se en Hisingslänk än nuvarande förslag.
__________________
"The most terrifying thing is to accept a building completely"
"Evil is knowing better, but willingly build worse"
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Detta är ett utmärkt exempel på att en genväg är en senväg. Bild nedan från inlägget ovan visar med all önskvärd tydlighet hur Genlänken totalt missar att nå fram till viktiga knytpunkter i stan. Att tvingas byta färdsätt vid E6 innan man kommer fram kommer ju absolut inte att ge snabbare restid till destinationen.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Skall man jämföra Hisingslänken med Västlänken så krävs att man gör det i jämförbara och alternativskiljande snitt. Det innebär exempelvis att man klipper bort Blå sträckning på Hamnbanan eftersom den kan utföras även med Västlänken. Se figur

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Kvar blir sträckningar söder om 1 och västerut mot centralen.

När alternativet rensats på detta vis Så har man ett alternativ som påminner väldigt mycket med förstärkningsalternativet (FA), minus utbyggt centralstation men plus anslutningar och station Olskroken. Kostnaderna kan generörst räknat antas ta ut varandra. Men, där FA nådde fram till centralen, så gör inte HL det. Det tillkommer ytterligare restid för resenärerna!

Ser man till ovan så inser man också att de optimistiska resandesiffrorna, se figur nedan, för HL inte alls kommer att uppnås. Med samma kostnad som FA, men med färre resande än för FA så inser man att lönsamheten för HL blir riktigt dålig.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Händelsevis så råkar detta vara just den slutsats som alla utredningar om "Station Olskroken" kommit fram till.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Vad gäller stationer så har HL en dålig (Olskroken) och en usel (Liseberg) att jämföra med de tre bra stationerna Centralen, Haga och Korsvägen.

Är syftet med HL att nå Volvo och alla dess arbetsplatser så nås likvärdigt många med Haga/VL. Med VL så är det fortfarande möjligt att enkelt nå Volvo med med HL så är det varken enkelt eller billigt att nå Haga.

Det tar ca 30 sekunder för ett pendeltåg att rulla sträckan motsvarande E6 - Centrallen/Korsvägen och det är ju tider som HL naturligtvis omöjligt kan matcha.
Profilbild
Mikael Bigert
583 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Signatur: Hansson skrev:



Händelsevis så råkar detta vara just den slutsats som alla utredningar om "Station Olskroken" kommit fram till.



Hansson,
Vänligen skicka referens på några av "alla utredningar" av en station i Olskroken i kombination med stationer på Hisingen. Jag kan tyvärr inte hitta någon enda trots idogt letande. Referensen ska innehålla beräkningar på antal resande och NNK så att vi kan jämföra.

Mikael

PS: ( Senast jag åkte tåg klockade jag sträckan Olskroken-Centralen på cirka 2 minuter. Tidtabellen Sävenäs-Gbg C visar 6 minuter, så en tredjedel av tiden är helt rimlig. Läs sid 17 för uträkning av restider )
PS2. fastigheten som planerat att rivas i Gubbero för FA ligger på Kobbarnas väg.
Profilbild
Mikael Bigert
583 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Niklas S skrev:

Oj, det var ett gediget foruminlägg

Tycker förslaget verkar vettigt och skulle nog hellre se en Hisingslänk än nuvarande förslag.


Tack Niklas!
Jag tror du är långt ifrån ensam om den åsikten.
Inlägget är ett försök att göra en så obektiv studie som möjligt, i väntan på att jag får ett par miljoner att göra ett riktigt arbete.
Mikael
Profilbild
Mikael Bigert
583 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hisingslänken stationskoncept Gbg Ö:a.
Här är en bild på Centurion Station från Gautrain i Sydafrika.( invigd förra året )
En station för genomgående tåg på en viadukt. Med en lägre viadukt tror jag något åt det hållet skulle kunna bli kanon i Olskroken.
Mikael

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Mikael: sammanställningen du gjort ser proffsig ut. Den har dessutom så mycket mer detaljer o intressant fakta jämfört med andra utredningar jag sett (t ex Järnvägsutredningen 2006). Tänker bl.a. på jämförelser av tider för olika målpunkter. Antar att mycket av underlaget har vaskats fram i allehanda inlägg på olika forumtrådar här.

Vad som kunde understrykas är att en mindre dyr lösning än Haga-Korsvägen ger utrymme till satsning på stadsbana/metro. Eller så kanske du prioriterat att lägga skillnaden mot HagaKorsvägen på den Hisingska pendellinjen. Jag har nu inte läst igenom allt så kanske att det framgår ändå.

Utan tvekan är den Hisingska delen intressant. Det går inte att komma ifrån att södra Hisingen, i öst-västlig sträckning, är ett av stans största pendlarstråk (om inte det största) om vi räknar alla färdsätt som vardagpendlas idag (bil, buss, etc.). Antagligen oproportionellt mycket i förhållande till områdets folkmängd jmf med motsvarande relation för övriga Gbg. Men södra Hisingen är lite av Göteborgs verkstad; verkstad i bred betydelse. Man kanske t o m skulle få kalla det Göteborgs kornbod, även om det är en viss generalisering. Oavsett så genererar denna en omfattande biltrafik från världen utanför Hisingen, det kan alla Tingstadspendlare bevittna. Denna trafik ska nu stävjas med biltullar, är det tänkt, och till del övergå till kollektivtrafik, är det tänkt...
Sen att södra-västra Hisingens folkmängd närmar sig 1/4 av Göteborgs kan i sig motivera satsningar på ett sådant pendeltåg, speciellt då ~50.000 invånare bor i de avlägsnare västra delarna (Torslanda, och Öckerö kommun).
Men en hisingspendel behöver inte byggas hela vägen dit ut med en gång, den kan och bör byggas i etapper. Det finns väl ett antal bangårdar efter vägen (Kville, Pölsebo, Arendal...)

Till sist har vi utvecklingen på Centrala Hisingen (som är en väsentlig del i Centrala Älvstaden), med antagligen högsta koncentrationen av bostadsbyggande i hela Gbg-regionen redan idag. Bara det skulle räcka för att motivera pendeltågsstation(er) vid Hjalmar Branting/Backaplan/Frihamnen.
Senast ändrad 16 augusti 2012 23:56
Profilbild
Krister Malmqvist
227 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Hisingen är det naturliga området för nybyggnation. Om Hisinglänken blir verklighet får Hisingen bättre kollektivtrafik. Mikael skall ha credit för att han står på sig i alla väder!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Hans Jörgensen skrev:

Mikael: sammanställningen du gjort ser proffsig ut. Den har dessutom så mycket mer detaljer o intressant fakta jämfört med andra utredningar jag sett (t ex Järnvägsutredningen 2006). Tänker bl.a. på jämförelser av tider för olika målpunkter. Antar att mycket av underlaget har vaskats fram i allehanda inlägg på olika forumtrådar här.

Vad som kunde understrykas är att en mindre dyr lösning än Haga-Korsvägen ger utrymme till satsning på stadsbana/metro. Eller så kanske du prioriterat att lägga skillnaden mot HagaKorsvägen på den Hisingska pendellinjen. Jag har nu inte läst igenom allt så kanske att det framgår ändå.

Utan tvekan är den Hisingska delen intressant. Det går inte att komma ifrån att södra Hisingen, i öst-västlig sträckning, är ett av stans största pendlarstråk (om inte det största) om vi räknar alla färdsätt som vardagpendlas idag (bil, buss, etc.). Antagligen oproportionellt mycket i förhållande till områdets folkmängd jmf med motsvarande relation för övriga Gbg. Men södra Hisingen är lite av Göteborgs verkstad; verkstad i bred betydelse. Man kanske t o m skulle få kalla det Göteborgs kornbod, även om det är en viss generalisering. Oavsett så genererar denna en omfattande biltrafik från världen utanför Hisingen, det kan alla Tingstadspendlare bevittna. Denna trafik ska nu stävjas med biltullar, är det tänkt, och till del övergå till kollektivtrafik, är det tänkt...
Sen att södra-västra Hisingens folkmängd närmar sig 1/4 av Göteborgs kan i sig motivera satsningar på ett sådant pendeltåg, speciellt då ~50.000 invånare bor i de avlägsnare västra delarna (Torslanda, och Öckerö kommun).
Men en hisingspendel behöver inte byggas hela vägen dit ut med en gång, den kan och bör byggas i etapper. Det finns väl ett antal bangårdar efter vägen (Kville, Pölsebo, Arendal...)

Till sist har vi utvecklingen på Centrala Hisingen (som är en väsentlig del i Centrala Älvstaden), med antagligen högsta koncentrationen av bostadsbyggande i hela Gbg-regionen redan idag. Bara det skulle räcka för att motivera pendeltågsstation(er) vid Hjalmar Branting/Backaplan/Frihamnen.


Delen mot Olskroken förblir dålig, trots proffsig framställning.

Men sträckan mot Torslanda och Volvo är klart intresant. Även om jag tycker att den kunde förlängas fram till Torslanda samhälle också. Den är ju ändå nästan framme, menar jag. Denna del passar också fantastiskt bra ihop tillsammans med Västlänken och ger Torslanda en mycket bra tillgång till centrala staden.

Det är tillräckligt många olka trafiksystem utan att man skall bygga upp något nytt system som stadsbana/metro vilket bara resulterar i än fler byten och därmed förlängda restider. Lägger man Pendeltåg till Torslanda så blir det i viss mån en stadsbana, men den är en intregrerad del av pendeltågssystemet. Inget nytt system och stor räckvidd. Det är bra.
[QUOTE=Mikael Bigert]
Signatur: Hansson skrev:


Hansson,
Vänligen skicka referens på några av "alla utredningar" av en station i Olskroken i kombination med stationer på Hisingen.


Hansson kunde inte ge någon referens ser jag. Det kanske beror på att förutom det pliktskyldiga FA har man från kommun/region/stat överhuvudtaget inte utrett någonting som inte innebär genomgående tåg just vid Centralen. Det enda man gjort är att i idéstadiet 2001 säga att det förmodligen är svårt att anlägga nya stationslägen i Olskroken och Gårda (markplan) och att de flesta lokalresenärer har sin målpunkt i centrala Göteborg och att de ska slippa byta om de kan åka till Centralen. Och konstaterar därmed att det inte är en bra lösning. Det är ingen utredning, det är ett troende och tyckande i ett idéskede.

Mycket visionslöst att inte se helhetslösningar när man ska spendera 20-30 miljarder av skattebetalarnas pengar, utan bara blint fokusera på en fix idé om att alla tåg måste till Centralen. Bara 10% av alla arbetsplatser inom Göteborgs kommun finns inom Vallgraven. Sett till andelen av regionens arbetsplatser är den såklart ännu lägre. I framtiden kommer den sjunka mer och mer. Den stora majoriteten kommer inte vinna någonting på Västlänken - tågpendlarna kommer komma till Centralen och byta till samma krypande spårvagnar och bussar som de gör nu (dock efter en lite långsammare resa än idag + ett par 100m extra gångväg till sitt byte vid Centralen). En del kommer vinna på att åka till Korsvägen, och bråkdelar på att byta vid Haga.

För sparade miljarder genom att lägga pendelstation i tex Olskroken hade kollektivtrafiken kunnat få ett systemskifte som hade kunnat implementerats i etapper med start nu, och pendelresenärerna hade kunnat byta till effektiv kollektivtrafik vid Olskroken istället för ineffektiv vid Centralen. Och den allra största majoriteten, nämligen de som inte åker pendeltåg överhuvudtaget, hade även de fått nytta av satsningen.

Västlänken som planerad är enormt olönsam, den tar för lång tid att få klar, den kräver stora uppoffringar av invånarna i staden under minst ett decennium, den är visionslös och missar helt att ta hänsyn till framtidsutveckling av Göteborg.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
[QUOTE=Niklas Svensson]
Mikael Bigert skrev:



Hansson kunde inte ge någon referens ser jag. Det kanske beror på att förutom det pliktskyldiga FA har man från kommun/region/stat överhuvudtaget inte utrett någonting som inte innebär genomgående tåg just vid Centralen. Det enda man gjort är att i idéstadiet 2001 säga att det förmodligen är svårt att anlägga nya stationslägen i Olskroken och Gårda (markplan) och att de flesta lokalresenärer har sin målpunkt i centrala Göteborg och att de ska slippa byta om de kan åka till Centralen. Och konstaterar därmed att det inte är en bra lösning. Det är ingen utredning, det är ett troende och tyckande i ett idéskede.

Mycket visionslöst att inte se helhetslösningar när man ska spendera 20-30 miljarder av skattebetalarnas pengar, utan bara blint fokusera på en fix idé om att alla tåg måste till Centralen. Bara 10% av alla arbetsplatser inom Göteborgs kommun finns inom Vallgraven. Sett till andelen av regionens arbetsplatser är den såklart ännu lägre. I framtiden kommer den sjunka mer och mer. Den stora majoriteten kommer inte vinna någonting på Västlänken - tågpendlarna kommer komma till Centralen och byta till samma krypande spårvagnar och bussar som de gör nu (dock efter en lite långsammare resa än idag + ett par 100m extra gångväg till sitt byte vid Centralen). En del kommer vinna på att åka till Korsvägen, och bråkdelar på att byta vid Haga.

För sparade miljarder genom att lägga pendelstation i tex Olskroken hade kollektivtrafiken kunnat få ett systemskifte som hade kunnat implementerats i etapper med start nu, och pendelresenärerna hade kunnat byta till effektiv kollektivtrafik vid Olskroken istället för ineffektiv vid Centralen. Och den allra största majoriteten, nämligen de som inte åker pendeltåg överhuvudtaget, hade även de fått nytta av satsningen.

Västlänken som planerad är enormt olönsam, den tar för lång tid att få klar, den kräver stora uppoffringar av invånarna i staden under minst ett decennium, den är visionslös och missar helt att ta hänsyn till framtidsutveckling av Göteborg.


Olskroken förblir dålig. Mer info kommer...
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Hisingslänken publicerad på GP debatt.

Om man istället utgår från Västlänken samt planerade och befintliga samt utredda banor så får man ett mycket större och bättre pendeltågsnät. Det kan se ut så här

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Kartan har också några egna mindre tillägg. Bäst av allt är att den kan byggas bit för bit utan större problem. men Västlänken är absolut central för dess funktion.
Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Erik Funck
307 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: April 2012
Niklas Svensson skrev:



Hansson kunde inte ge någon referens ser jag. Det kanske beror på att förutom det pliktskyldiga FA har man från kommun/region/stat överhuvudtaget inte utrett någonting som inte innebär genomgående tåg just vid Centralen. Det enda man gjort är att i idéstadiet 2001 säga att det förmodligen är svårt att anlägga nya stationslägen i Olskroken och Gårda (markplan) och att de flesta lokalresenärer har sin målpunkt i centrala Göteborg och att de ska slippa byta om de kan åka till Centralen. Och konstaterar därmed att det inte är en bra lösning. Det är ingen utredning, det är ett troende och tyckande i ett idéskede.

Mycket visionslöst att inte se helhetslösningar när man ska spendera 20-30 miljarder av skattebetalarnas pengar, utan bara blint fokusera på en fix idé om att alla tåg måste till Centralen. Bara 10% av alla arbetsplatser inom Göteborgs kommun finns inom Vallgraven. Sett till andelen av regionens arbetsplatser är den såklart ännu lägre. I framtiden kommer den sjunka mer och mer. Den stora majoriteten kommer inte vinna någonting på Västlänken - tågpendlarna kommer komma till Centralen och byta till samma krypande spårvagnar och bussar som de gör nu (dock efter en lite långsammare resa än idag + ett par 100m extra gångväg till sitt byte vid Centralen). En del kommer vinna på att åka till Korsvägen, och bråkdelar på att byta vid Haga.

För sparade miljarder genom att lägga pendelstation i tex Olskroken hade kollektivtrafiken kunnat få ett systemskifte som hade kunnat implementerats i etapper med start nu, och pendelresenärerna hade kunnat byta till effektiv kollektivtrafik vid Olskroken istället för ineffektiv vid Centralen. Och den allra största majoriteten, nämligen de som inte åker pendeltåg överhuvudtaget, hade även de fått nytta av satsningen.

Västlänken som planerad är enormt olönsam, den tar för lång tid att få klar, den kräver stora uppoffringar av invånarna i staden under minst ett decennium, den är visionslös och missar helt att ta hänsyn till framtidsutveckling av Göteborg.


Där fick du hammarn på spiken!

Med en kombination av Hisingsbana o Storkring för samma pengar som västlänken så är det mycket som är rott i hamn! Att allt kan byggas samtidigt och bli klart mycket fortare är underbart

Jag ser inte ens hur det är möjligt att föra argumentet att det skulle vara bättre valuta för pengarna med VL.

Det hade varit intressant att se en kalkyl på hur mycket pengar som går förlorat (i utebliven samhällsnytta, uppskutna byggprojekt etc.) på att vänta de decennier som Västlänkens stadsplanering förespråkar. Kanske något för Hansson att gräva i;)?
Senast ändrad 18 augusti 2012 13:36
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Niklas Svensson skrev:

...den är visionslös och missar helt att ta hänsyn till framtidsutveckling av Göteborg.


"Framtiden" representeras då av de platser i eller i närheten av tätorten som har stor utvecklingspotential. Man kan jämföra med Malmö där Hyllie byggs ut tack vare Citytunneln. Hade man istället använt Mikael Bigerts modell så hade man dragit pendeltågstrafiken runt Malmö på kontinentalbanan. Men då hade inte Hyllie haft någon framtid. Det är ju för att man nu kan nå city direkt inom några minuter som stadsdelen har blivit attraktiv.

Era resonemang handlar bara om arbetsplatser. Men pendeltågen ska användas även efter kontorstid. Onekligen sker "allt" i Göteborg just inom det område som kommer att kunna nås på promenadavstånd från Västlänkens stationer. Målet är att stärka kärnan. Och när de perifera platserna får direktkontakt med den starka kärnan så stärks även dom.

Men låt oss gärna snacka arbetsplatser. Ni föreslår alltså att pendeltågen ska flyttas bort från Göteborgs största koncentration av arbetsplatser. Väldigt osmart.

Och ni säger ofta att vår stadstrafik är usel. Nej, det är den inte. För den som bara ska åka kortare sträckor i stadskärnan så har Göteborg ett ypperligt spårvägssystem. Som kan förfinas visserligen. Men kombination Västlänk-spårväg blir helt perfekt.

Västlänken är en struktur som kommer att ligga kvar i flera hundra år. Det finns helt enkelt inte utrymme för snåltänk. Tänk er 1800-talets Mikael Bigert: "Vi bygger järnvägsstationen utanför staden istället. Tänk vad mycket droskskjutsar vi kommer att få råd med!"

Faktum är att hade stationen byggts i Olskroken på 1800-talet så hade det iallafall funnits förutsättningar för en centrumvandring dit. Idag finns inte detta p.g.a att E6 och västkustbanan skär av de urbana sambanden. En viss utveckling runt Olskroken skulle förstås vara möjlig men varför styra "framtiden" till platsen med Göteborgs sämsta luft- och ljudmiljö?
Senast ändrad 18 augusti 2012 19:53
Sida 1 av 11

 > Infrastruktur
Hisingslänken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5348 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter