Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Nya Gothia Towers

Sida 1 av 3
Jonas Lindberg
62 Inlägg
Gothia Towers/Triple Towers

Är tråden rätt placerad? Annars får någon gärna flytta den...
Kunde inte hitta någon tråd om det tredje tornet så startade en. Vad tycker ni om byggnaden? Själv är jag glad över att det kanske äntligen börjar byggas på höjden. Mer sådant i Göteborg!

Webbkamera från bygget.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

T
Senast ändrad 5 oktober 2012 15:02
Profilbild
Mikael Van Den Hoogen
4 Inlägg
Jag älskar Gothia Towers! Att det kommer ett tredje torn är hur häftigt som helst. Så som jag har hört så byggs ju det andra tornet till nu så att det blir högst. Men att det tredje sedan ska bli ännu högre?

Har denna som bakgrundsbild:

Senast ändrad 10 september 2012 21:01
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Mikael Van Den Hoogen skrev:

Jag älskar Gothia Towers! Att det kommer ett tredje torn är hur häftigt som helst. Så som jag har hört så byggs ju det andra tornet till nu så att det blir högst. Men att det tredje sedan ska bli ännu högre?

Stämmer bra det!
Profilbild
Hannes Johansson
249 Inlägg
Johannes Westlund
626 Inlägg
Det är väl bara lokaler för hotell och liknande? Det är den enda invändningen jag har, att det inte finns en mix av funktioner i komplexet. Annars är jag den första att säga att det är coola byggnader.
Matthias H.
647 Inlägg
Gothia har ju vuxit upp nu under många års tid och jag tycker det kommer bli kanon med en skrapa till. Hoppas bara att alla Göteborgshotell klarar sig.

Men om vi skulle bygga 3 höghus tätt intill vararandra nån annanstans i stan så vill inte jag att dom ska se likadana ut.
Senast ändrad 11 september 2012 10:26
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Det är väl bara lokaler för hotell och liknande? Det är den enda invändningen jag har, att det inte finns en mix av funktioner i komplexet. Annars är jag den första att säga att det är coola byggnader.

Hotell, restarang och mässor och lite ankuten service. Har haft firmafest i huset, coolt var det!
Det kommer även en liten bassäng. På 50m höjd, med glassbotten och glasväggar. Läskigt, tror jag avstår. Gången mellan tornet har en glasskiva som man går på i golvet. Fri sikt rakt ner. Inga vassa klackar, tack.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Matthias H. skrev:

Gothia har ju vuxit upp nu under många års tid och jag tycker det kommer bli kanon med en skrapa till. Hoppas bara att alla Göteborgshotell klarar sig.

Men om vi skulle bygga 3 höghus tätt intill vararandra nån annanstans i stan så vill inte jag att dom ska se likadana ut.

I det här fallet finns det en poäng i att de är just lika. Men annars håller jag med dig. Vill se 5 spektakulära hus på rad i Gullbergsvass (parallellt med Västlänken) som alla är högre än Turning Torso.
Jonas Lindberg
62 Inlägg
Som jag har förstått det ska en betongkärna på 90 meter börja gjutas snart. Kommer följa det via webbkameran!

Vad tror ni andra? Kommer vi få högre hus här i Göteborg i framtiden? Då tänker jag skyskrapor och inte gråa höghus på 20 våningar..
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Jonas Lindberg skrev:

Vad tror ni andra? Kommer vi få högre hus här i Göteborg i framtiden? Då tänker jag skyskrapor och inte gråa höghus på 20 våningar..

Känns ju lite som om kv Venus var vår chans till ett centralt höghus för bostäder... Tror dock vi kommer få se ett par fler 16-20 vånings kontorshus då efterfrågan på moderna, miljöcertifierade kontorslokaler är på topp för tillfället.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Jonas Lindberg
62 Inlägg
Jonas Lindberg
62 Inlägg
Fyra höga pelare syns just nu på webbkameran. Någon som vet vad det är för något?
Erik Strömberg
5 Inlägg
Jonas Lindberg skrev:

Fyra höga pelare syns just nu på webbkameran. Någon som vet vad det är för något?

Lisebergstornets julgransbelysning skulle jag tro.

Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Den gamla kamera-länken tycks ha upphört att fungera. Denna länk verkar fungera http://gothiatowers.com/kamera/
Jonas Lindberg
62 Inlägg
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Jag hittade den här skissen över nya Gothia Towers.
Som jag misstänkte... Istället för "tripp trapp trull", så blir det snarare "tripp tripp trull". Eller: Om man tänkt bygga ett fjärde torn längst till höger, så kanske man tänkt sig tornens ("staplarnas") höjder som om det gick en böjd kurva genom deras tak. 24, 25, 30, 38 våningar?

Senast ändrad 6 november 2012 16:09
Profilbild
Magnus M.
159 Inlägg
Jag kan tycka att hela komplexet lider av att det finns en höjdskillnad på en meter och ett rätt fult buskage ut mot vägen. Men ska jag vara ärlig så vet jag inte riktigt hur man skulle kunna lösa det. Det känns alltid krångligt att behöva springa över infartsgatan med dess alla taxibilar och sicksacka sig förbi entréerna, men går man på trottoaren/cykelbanan nedanför så känns det alldeles för trångt.
Senast ändrad 6 november 2012 15:45
Jonas Lindberg
62 Inlägg
Mattias Bolander skrev:

Jag hittade den här skissen över nya Gothia Towers.
Som jag misstänkte... Istället för "tripp trapp trull", så blir det snarare "tripp tripp trull". Eller: Om man tänkt bygga ett fjärde torn längst till höger, så kanske man tänkt sig det som en slags böjd kurva genom de fyra hustaken. 24, 25, 30, 38 våningar?

Tvivlar på att det blir en fjärde byggnad. Kanske på sikt att det kommer behövas fler rum men en utbyggnad på några våningar på de befintliga tornen är nog mer troligt och enligt mig, bättre
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Det hade nog kunnat bli fint om man fått spårvagnar och biltrafik under jord just mellan Liseberg och Svenska Mässan/Gothia towers (i samband med Västlänken). Så hade det blivit mer plats för en entré för Liseberg närmare korsvägen, och mer plats att gå och cykla på. Lisebergs spårvagnshållplats hade då kunnat tas bort. (Det visades ju exempel i forumet på nedgrävning av biltrafiken under Korsvägen i samband med Västlänken, kanske biltunneln mot Örgryte kunde förlängas förbi Lisebergs entré.)
Senast ändrad 6 november 2012 16:13
Sida 1 av 3

> Städer
 > Centrum
Nya Gothia Towers

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck
Oskarsleden i Majorna
7 Mars 01:34 av Daniel Andersson