Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Byggnationen i Rosenlund

Fredrik Svensson
9 Inlägg
Är det nån som vet om det finns någon plan eller liknande man kan läsa mer om byggnationen i rosenlund?

Just nu håller newsec på och bygger om hörnet vid hvitfeltsplatsen och rosenlundsgatan, av döma av deras banderoller utanför så ser det hur bra ut som helst.

Så vad jag hittat på nätet så verkar planen vara såhär:
* De ska bygga bort arkaderna, och bygga ut huset ända ut i gatan. Det ska bli stora skyltfönster hela vägen med butiksyta (Jag har gått förbi där många gånger och sagt till mig själv att det borde vara så)

* I Wallenstams hus bredvid (mitt mot fiskekyrka) ska det bli en ny ICA-butik, vilket välkomnas av mig åtminstone som bor i området. Gissar på att de vill vara "early bird" innan byggnationen av skeppsbron.

* Det ska bli en gångbro från typ pusterviksgatan och fiskekyrka.

Men är det någon som vet om det finns någon kommunplan eller någonting att titta på. Eller nånting större planarbete att se nånstans?
I det stora hela ser det väldigt bra ut, jag vill bara veta mer.
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Jag hittade några sidor som kan vara intressanta:

Illustration över ett bostadshus på en parkeringsplats mellan de långa huskropparna: http://www.arkitekturkompaniet.se/projekt/rosenlu..

Angående ICA (har du troligtvis redan sett, men kan vara intressant för andra): http://www.byggkanalen.com/fastighet/ica-till-1-8..

Bild från 2009 om hur hörnhuset kan tänkas bli.

Här är även lite historik och foton på hur det en gång såg ut: http://www.vartgoteborg.se/prod/sk/vargotnu.nsf/1..
Senast ändrad 26 september 2012 15:03
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ej att förglömma: http://gbg.yimby.se/2008/10/stadens-historia-rose..
Jag tycker det här är ett klart steg framåt. Nu behövs det bara byggas på ödetomterna efter rosenlundsgatan, allén och hvitfeltsplatsen (eller göra nånting med den). Gärna mer bostäder blandat med kontor och markplan så kan nog området börja leva upp igen på riktigt. Jag tror även om man lyckas bygga på ett sånt sätt att man använder vattnet bättre (för t.ex uteserveringar) så kan det bara bli bra.

Sen är det bortom mitt förstånd hur man tänkte när man rev boijeska huset och den stenbebyggelsen runt omkring.
Henrik Berter
33 Inlägg
, Gick med: September 2012
Fantastiskt! När man bygger bort arkaderna på en plats bygger man nya någon annanstans..

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo..
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Henrik Berter skrev:

Fantastiskt! När man bygger bort arkaderna på en plats bygger man nya någon annanstans..

http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo..

det är uppenbart att de tagit av översta våningen och lagt den vertikalt över trottoaren istället. Varför? Åh, siktlinjerna från 7-våningshuset på andra sidan gatan och "skalan" som ju måste trappas ned mot villaområdet (för inget får ju någonsin förändras) är förstås viktigare än gatumiljön.
Det verkar som konsensus både här och i andra trådar är att arkader generellt är dåliga och bör motverkas. Själv tycker jag att vackra arkader verkligen kan fylla en urban funktion i regniga städer som Göteborg, både estetiskt och funktionellt. Vid nederbörd går det att behålla ett gatuliv, istället för massflykt till köpcenter. Andra fördelar är ju tex. snö- och isfria trottoarer under vintern samt högre exploateringsgrad till samma gatubredd, dvs. tätare stad.

Ett mycket trevligt exempel från en annan regnig stad, Hamburg:

Nu står ju ovanstående arkad ganska långt ifrån Göteborgs rent estetiskt , men kan någon förklara varför arkader är urbant degenerativa?
Senast ändrad 27 september 2012 22:05
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
@Peter: Jag tycker Askergren har en del bra poänger angående arkader och skärmtak: http://askergrenblog.blogspot.se/2011/01/tak-over..
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Peter B skrev:

Nu står ju ovanstående arkad ganska långt ifrån Göteborgs rent estetiskt , men kan någon förklara varför arkader är urbant degenerativa?

Som Olof påpekar har Askergren beskrivit det bra i sitt inlägg (jag hade faktiskt jobbat ett längre tag med ett inlägg om just detta när jag såg hans text och fick lägga ned eftersom vi hade exakt samma poäng). Om arkaden har högt i tak och långt mellan "benen" (eller inga alls) och en stimulerande utformning (som ditt exempel) så kan det funka. Men allt för ofta blir intrycket "gångtunnel i markplan". Passagen upplevs som otrygg och instängd. Fördelarna man vill uppnå med arkader kan man få med skärmtak, men utan nackdelarna.

Jämför Otterhalls skärmtak med arkaderna längs Rosenlundsgatan.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 27 januari 2013 19:45
Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Skärmtak är ju fint, mer av det!
Jag tänker att det har mycket med ljus och byggnadens attraktivitet att göra. Pluset med arkaden är ju förstås att man kan bygga lite större hus, vilket kanske inte alltid är så dumt när man t.ex. inte får bygga på höjden (Göteborg). Men som alla här nämnt så är det ju svårare att bygga en bra arkad (klurigt) än ett bra skärmtak (jättelätt). Mer ljus - höjd, lampor, ljusa färger (Hamburgbilden) osv. behövs. Otterhalls skärmtak har ju både höjd, lampor och inget mörkt hus ovanpå, fint! Sedan föredrar nog de flesta att bli uppäten av en utsmyckat historiskt vitt stenhus framför ett skitigt, slitet dysfunkis skattekontorshus. "Skiten samlar sig i hörnen" -avskaffa hörnen, säg nej till förstoppning

> Städer
 > Centrum
Byggnationen i Rosenlund

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5371 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter