Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Städer

Om Övre Husargatan

Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Januari 2009
Jag åkte idag med bussen från Linneplatsen på den "nya" Övre Husargatan. Döm om min förvåning när det visade sig att nästa hållplats är först i Haga, vid Pilgatan. Affärslivet längs Ö Husar fick ingen nytta av den bussen, ty den susar ju förbi (och till yttermera visso har man rätt kraftigt begränsat möjligheten tilll parkering längs gatan). Borde man inte bygga en hållplats vid Brunnsgatan också?

Fast inte ens i sin nya utformning känns gatan inte speciellt intim eller gästvänlig. Jämför med Linnégatan. Är det Annedalssidans tråkiga arkitektur som gör det? Är gatan för bred? Blir det kanske bättre när träden vuxit upp?
__________________
Ragnar L

Senast ändrad 18 december 2012 23:35
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Ort: Göteborg (Kålltorp), Gick med: Maj 2009
Det har funnits önskemål och funderingar om att ta en stadsvandring längs gatan framåt vårkanten. Det kanske kan vara något?
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: April 2012
Jag har cyklat och gått av nyfikenhet utmed trottoaren på västra sidan flera gånger. Jag tycker det känns både intimt och gästvänligt under träden på den relativt breda trottoaren. Innan vintern slog till såg man även tendenser till hur det kommer att bli: Trottoaren kommer användas till uteserveringar och allmänt häng.

Jag gissar att gatan upplevs mer steril när man befinner sig mitt på gatan med sina fyra vägbanor tätt ihop.

Nu vid ombyggnaden har dessutom biltrafiken varit föredömligt lugn och sansad med låga hastigheter där bilarna smyger förbi som en lång orm. Det ska bli intressant och se om detta kvarstår när allt är klart och om de nu tillkomna bussarna förstör ändrar det intrycket.

Stadsvandring låter som en utmärkt idé!
__________________
Do your neighbour clones approve?

Senast ändrad 19 december 2012 09:30
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Januari 2008
Håller med Patrik, jag cyklar en hel del där och det kommer att bli kanon.
__________________
A house is not only a machine for living in
Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Januari 2009
Men vore det inte bra med en hållplats vid Brunnsgatan? Som det är nu swischar ju bussarna bara förbi affärslivet och hänget? Inte en enda hållplats längs hela gatan! Man kan faktiskt säga, att Övre Husargatan byggdes om för kollektivtrafik, men fick ingen kollektivtrafik, samtidigt som Linnégatan fölorade hälften av sin.
__________________
Ragnar L

Senast ändrad 22 december 2012 06:20

 > Städer
Om Övre Husargatan

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5376 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
12 November 11:45 av Matthias H.
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
6 November 22:25 av Hans Jörgensen
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck