Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur

Ringölänken

Jonas Karlsson
5 Inlägg
Jag har sett andra förslag till den planerade Västlänken.
Och efter en stunds tänkande, så kom jag fram med ett förslag.
Helt eget? Nja, studerar man tidigare förslag här och förstudie till Västlänken så syns att denna är lite av klipp och klistra variant.

Men här är den: Tunnel från Göteborg C till Hisingen. Två spår, en till Bohusbanan och en till Hamnbanan.
Vad löser denna? Egentligen endast dagens problem med att Gbg C är en säckstation. Denna länken tillåter pendeltåg att passera.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ringölänken

Sen följer lite förslag på hur den kan trafikeras...
Jonas Karlsson
5 Inlägg
Förslag...

Alependeln skyltar om destination och blir Alingsåspendel efter centralen. Och viceversa i andra riktningen.
Stannar vid Gamlestan och Centralen.

Bohuståget kan fortsätta mot Kungsbacka.
Stannar vid Brunnsbo och Centralen.

Kungsbackapendeln kan vända runt i en (stor) slinga.
Slingan körs medurs på morgonen och moturs på eftermiddag för att hålla ned restiden för de flesta.
Stannar vid Centralen.

Några kommentarer på mitt förslag?
Jo, finns säkert. Innehåller det något bra eller kan det sågas direkt?
Jonas German
27 Inlägg
Några tankar kan du få. Den löser inte problemet med kapacitetsbrist genom Gårdatunneln (utan kapacitetshöjning kan vi inte lösa trafiken på den planerade utbyggda Boråsbanan eller utökad trafik på Västkustbanan). Du för in mer trafik på Hamnbanan och Marieholmsbron som redan har kapacitetsproblem (men det kanske ingick utbyggnad där i din idé?).
Jonas Karlsson
5 Inlägg
Vem vet om det är tur eller skicklighet att man planerar upprustning av Hamnbanan

Mitt förslag kommer inte ensamt lösa problemen med tåg förbi centralen.
Men det vore trevligt om det gick att pussla ihop något som blir betydligt billigare än den planerade Västlänken.
Sven R
529 Inlägg
Billigare går alltid att snickra ihop. Utmaningen är att göra detta samtidigt som det är lika bra. Västlänken innebär två nya stationslägen i centrala staden som sprider ut bytesmöjligheterna. Det saknas i ditt förslag.

Ditt förslag spelar i en lägre division vad gäller nyttan. Men i den divisionen spelar även Förstärkningsalternativet. Ni har samma stationslägen och samma stora kostnadspost i utbyggd Gårdatunnel. Skillnaden är att du har en maffig kostnadspost för en tunnel under älven. Hur motiverar du den? Nej, jag tror Förstärkningsalternativet vinner.
Profilbild
Hans Jörgensen
407 Inlägg
Jonas,
Först: välkommen till Yimby Gbg!
Här spårar vi hellre än slösar

Snarare än att "snåla", ser jag att alternativspånandet syftar till att få ut mer nytta av en stor satsning.
Antar att det är en del av bakgrunden i ditt förslag.

Ringölänken:
Varje förslag till VL-alternativ som berör Hisingen tycker jag är ett steg i rätt riktning.
Men en slinga utan stationer tillför inte resenären någon Hisingsnytta.
Lägg därför en station vid Frihamnen/Hjalmar Brantingsplatsen.

En möjlig nackdel med denna slinga är väl att pendeltågens C-station-läge hamnar en bit bort från nuvarande C-station (vilket också blir fallet i Haga-Korsvägen). Kurvan intill C-station kan också vara en begränsning.
Senast ändrad 22 april 2013 22:18
Profilbild
Hans Jörgensen
407 Inlägg
Jag och andra har varit inne på liknande lösning över det älvsnittet.
Kan ju passa på att delge en skiss från presentationen av VL i tappning Korsvägen-Hisingen.

Notera att alla de här linjerna inte är menade att byggas från start.
Stommen i systemet utgörs av tunneln mellan Almedal och Brunnsbo.
Därifrån går det att plocka på förgreningar etappvis.
Det går också att dela upp själva stommen i två hälfter (söder respektive norr om C-station) så att även den kan byggas etappvis och delvis börja trafikeras.

Senast ändrad 23 april 2013 07:49
Profilbild
Erik Funck
307 Inlägg
Hans,

Jag diggar kartan, (det var nog en tidigare variant jag sett innan), men jag saknar stadsbanekoppling Linnéplatsen-Järntorget, Kungssten-Hisingen (spårvagn t. Biskop?), samt spårvagn Frölundatorg-Mölndal C. Det kan bli schysst Högbana över söderleden och Dag Hammarskjöldsboulevard

.. annars kan ju grön, om än lite trixigare, gå via Frölunda torg och Dag Hammar nöja sig med spårvagn.
Jonas Karlsson
5 Inlägg
Sven Renquist skrev:

Billigare går alltid att snickra ihop. Utmaningen är att göra detta samtidigt som det är lika bra. Västlänken innebär två nya stationslägen i centrala staden som sprider ut bytesmöjligheterna. Det saknas i ditt förslag.

Ditt förslag spelar i en lägre division vad gäller nyttan. Men i den divisionen spelar även Förstärkningsalternativet. Ni har samma stationslägen och samma stora kostnadspost i utbyggd Gårdatunnel. Skillnaden är att du har en maffig kostnadspost för en tunnel under älven. Hur motiverar du den? Nej, jag tror Förstärkningsalternativet vinner.

Mitt förslag leder till ännu mer beronde av Centralen. Det är en nackdel.

Tunnel under älven är för att trafiken skall bli planskild.
Jag funderade på en bro, men den måste nog vara öppningsbar? Och lite tveksam till hur den skall placeras med tanke på att en ersättare till nuvarande Götaälvbro måste byggas.
Jonas Karlsson
5 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Kan ju passa på att delge en skiss från presentationen av VL i tappning Korsvägen-Hisingen.

Betydligt mera genomtänkt

Under de åren som Lisebergsstationen funnits har jag funderat på varför man inte bygger en ordentlig busshållplats framför Focushuset.
Det finns en gräsplätt med träd som jag anser kan jämnas med marken till förmån för ändhållplatser för ett antal busslinjer.
Jag tror att fler skulle resa från denna station då.
Profilbild
Krister Malmqvist
227 Inlägg
Det borde gå att förbättra kollektivtrafiken gradvis i små steg utan dessa enorma satsningar som Västlänken och dess alternativ. Ta Lisebergsstationen som exempel. Vad var tanken med att bygga denna station utan att göra en översyn av anknytande kollektivtrafik? Byggs Västlänken som tänkt kommer Hagastationen bli något liknande. En lågt frekventerad station utan anknytande linjer. Korsvägen har däremot förutsättningar att bli en viktig station. (på Lisebergsstationens bekostnad) För 20 miljarder kronor kunde vi göra all spårväg separerad från biltrafiken ovan jord. Badhuslänken kunde byggas klar omedelbart. Dessutom spårväg Stigberget- Lindolmen och spårväg Lindholmsallén- Hjalmarbrantingsplatsen.

Många mindre förbättringar är bättre än att lägga 20 miljarder på Västlänken.
Profilbild
Mikael Bigert
576 Inlägg
Jonas Karlsson skrev:

Hans Jörgensen skrev:

Under de åren som Lisebergsstationen funnits har jag funderat på varför man inte bygger en ordentlig busshållplats framför Focushuset.
Det finns en gräsplätt med träd som jag anser kan jämnas med marken till förmån för ändhållplatser för ett antal busslinjer.

Riktigt. Men förmodligen är det inte politiskt korrekt att uppgradera Liserbergsstationen.
När jag skrev och pratade i telefon med folk på Västtrafik om busslinje Lbersttationen-Korsv-Avenyn-Jtorget sa man att det var för lite resandeunderlag.
Ett annat förslag för att öka attraktiviteten är förstås att flytta spårvagnshpl Liseberg österut och köra spec linje under högtrafik St Sigfrids-Linnépl. Allt som behövs är en ny spårkurva vid Korsv. Skulle göra stationen attraktiv för alla som vill vidare till Korsv/Chalmers/Sahlgr/Linné.
Men som sagt, det har nog lagts mer pengar på skojiga filmer om VS-paketet än på faktiska förbättringar för tågpendlarna söderifrån som skulle ha god nytta av bytesmöjligheter vid Lberg.
/ Mikael
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Jonas Karlsson skrev:

Hans Jörgensen skrev:

Riktigt. Men förmodligen är det inte politiskt korrekt att uppgradera Liserbergsstationen.
När jag skrev och pratade i telefon med folk på Västtrafik om busslinje Lbersttationen-Korsv-Avenyn-Jtorget sa man att det var för lite resandeunderlag.
Ett annat förslag för att öka attraktiviteten är förstås att flytta spårvagnshpl Liseberg österut och köra spec linje under högtrafik St Sigfrids-Linnépl. Allt som behövs är en ny spårkurva vid Korsv. Skulle göra stationen attraktiv för alla som vill vidare till Korsv/Chalmers/Sahlgr/Linné.
Men som sagt, det har nog lagts mer pengar på skojiga filmer om VS-paketet än på faktiska förbättringar för tågpendlarna söderifrån som skulle ha god nytta av bytesmöjligheter vid Lberg.
/ Mikael

Ideen om den busslinjen torpederas av att det blir ett extra byte och relativt lång restid. Det är snabbare att fortsätta in till den befintliga centralen och byta där, vilket ger fördelen av fler linjer att välja på. Men snabbast och bäst blir det med Västlänken. Då når man målet utan extra byten. För de resor som kräver byten sä får rersenärerna fler bytesplatser och linjer att välja bland.
Profilbild
Krister Malmqvist
227 Inlägg
Den underjordiska stationen i Haga riskerar att möta samma öde som Lisebergsstationen.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Krister Malmqvist skrev:

Den underjordiska stationen i Haga riskerar att möta samma öde som Lisebergsstationen.

Inte alls. I närheten av Haga finns det, till skillnad mot Liseberg, mycket gott om arbetsplatser, kollektiivtrafik och bostäder.

> Infrastruktur
Ringölänken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5340 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter