Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Guldheden-Annedal

Profilbild
Erik Funck
308 Inlägg
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Ah, me likey!
193 Inlägg
Jag tror att du underskattar terrängen på sina ställen (eller så har du ett större lager med sprängämnen än jag, och ser inte bergsknallar som ett problem). Men bortsett från att alla gator kanske inte går att dra hela vägen, så ser det ut som mina drömmar... fast lite bättre. =)

Det behövs kanske skapas någon mer gata mellan Annedal och Konstepidemen om det går, rutnätet är väldigt svagt längs med dalgången.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Och en sak till, vi måste knyta ihop området med vasastan också... =)
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Kolla terrängen på Min Stad först, så är du snäll. Där kan man se tydligt vad man kan bygga och inte bygga. Testa att bygga där också.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Intressant förslag. Men Guldheden-maffian kommer inte gilla det. Och inte bevarandemaffian heller, Guldheden är ju nått sånt här skyddat område som byggdes som någon slags mönster-förort, modell och förlaga. Men med en ny pbl så kanske? Fast man får nog riva dagens bebyggelse gissar jag. Den är lite svårintegrerad. Eller så lämnar man Guldheden intakt för sig och gör resten på diskret avstånd. Så behåller man Guldheden som ett monument över modernismens idiotiska idéer.
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Som sagt, Erik, topografin!

Fast visst går det att göra en hel del på Guldheden/i Landala, bara inte så mycket.

(Och kvarteren ser ut att bli lite små.)
Fredrik Svensson
9 Inlägg
Finns det nån stad som har nåt liknande berg och lyckats bebygga det vettigt? . Jag kan mycket väl tänka mig att man kan lösa mycket av det med trappor och terasser.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Fredrik Svensson skrev:

Finns det nån stad som har nåt liknande berg och lyckats bebygga det vettigt? . Jag kan mycket väl tänka mig att man kan lösa mycket av det med trappor och terasser.

Göteborg har ju Nordhemsgatan, som är parallellgata till Linnégatan, som går längs med en ås och som har en brant ner mot Linnegatan. Nu är inte själva Nordhemsgatan så värst livlig, men det är i alla fall ett exempel på mycket mysig kvartersstad i starkt kuperad terräng.

De branta gatorna i San Fransisco finns ju också, jag tror inte de har ett särskilt livligt stadsliv heller. Men det finns säkert bättre exempel.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Många medeltida städer byggda på bergsknallar är populära turistmål. Kanske svårt att bygga nytt i den stilen med tanke på tillgänglighet, brandsäkerhet etc. Attraktionen i att det är gammalt finns inte heller, så det krävs något verkligt dragplåster i området om det skall bli mycket till stadsliv tror jag.
Fredrik Svensson
9 Inlägg
Hans H skrev:

Göteborg har ju Nordhemsgatan, som är parallellgata till Linnégatan, som går längs med en ås och som har en brant ner mot Linnegatan. Nu är inte själva Nordhemsgatan så värst livlig, men det är i alla fall ett exempel på mycket mysig kvartersstad i starkt kuperad terräng.

De branta gatorna i San Fransisco finns ju också, jag tror inte de har ett särskilt livligt stadsliv heller. Men det finns säkert bättre exempel.

När jag tänker efter så är hongkong island väldigt kupperat. Nog t.om mer så än nånting vi har i Göteborg. Vad jag minns var det tät stadsmiljö väldigt långt upp i backarna. Jag tror inte bebyggelsen var speciellt gammal heller, skulle tro att stora delar är byggda nånstans 80-90talet.

> Städer
 > Centrum
Guldheden-Annedal

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck
Oskarsleden i Majorna
7 Mars 01:34 av Daniel Andersson