Utskrift från gbg.yimby.se
....

Saltsjöbanan över Sicklaön

Sida 1 av 2
12>
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Med en tunnelbana som stannar vid Sickla, (Järla) och Nacka forum och tvärbanan framdragen till Sickla station blir det väldigt mycket spårtrafik på sydvästra Sicklaön. Därtill har väl Danvikslösen lagts ned av ett eller annat skäl, vilket gör att det i dagsläget ser ut som att Värmdövägen blir kvar i sin sträckning runt Henriksdalsberget, vilket vore bra om det gick att komma ifrån.

Samtidigt bygger Nacka en hel del på Kvarnholmen och i Finnboda, två ganska avlägsna områden som det känns just nu. Jupp, jag tänkte dryfta tanken att dra om Saltsjöbanan så att den går över Finnboda och Kvarnholmen.

Tittar man på topografin närmast stan vore det inte svårt att dra den Kvarnholmsvägen-Finnbergstunneln-Södra vägen, men sen skulle det ju krävas både bro och 2 km (?) tunnel inklusive station vid Forum för att kunna återansluta vid befintlig bana i Storängen. Vill man skulle man även kunna lägga en station i Nacka strand, men då blir det en lägre tunnel/omväg. Därtill kommer förstås frågan hur lämpligt det är att dra Saltsjöbanan i blandtrafik och hur mycket biltrafik det är när området är fullt utbyggt.

Fördelar:
- Saltsjöbanan lämnar plats för Värmdövägen i Henriksdalsberget.
- Bättre kollektivtrafik på Kvarnholmen och norra Sicklaön.
- Frigjord mark i nuvarande spårområde och möjlighet att slå ihop Värmdövägen och Järlaleden.

Nackdelar:
- Blandtrafik på Saltsjöbanan/Kvarnholmsvägen.
- Ingen sammankoppling av Saltsjöbanan och tvärbanan.
- Dyrt...

Jag funderade på det efter att ha varit därute igår, och en snabb googling gav inga resultat på att det finns (eller någonsin funnits) slika planer vilket förvånade mig lite.

Finns det någon med bättre lokalkännedom i området som har lust att berätta varför det inte går/varit intressant att utreda?
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Något sådant här alltså:

Eller om bilden ses lika dåligt som vid min förhandsgranskning: http://kartor.eniro.se/m/nLseG
Anders Norén
408 Inlägg
Jag lovar dig, exakt den där sträckan fanns i Nackas översiktliga planering för drygt tio år sedan. Finns den inte idag vet jag inte när och varför den försvann.
671 Inlägg
Det kanske den gör, men inget kom som sagt upp vid en enkel googling, och jag har inte sett det vare sig i samband med nya Svindersviksbron eller Danvikslösen, vilket antyder att det inte står högst upp på listan.

Svindersviksbron ansluter för högt på Kvarnholmen för att vara lämplig och det är väl knappast troligt att man vill bygga två broar.

Osannolikt alltså, och snart har man väl förhandlat bort Järla från tunnelbanan, varför det kommer finnas efterfrågan på att ha kvar Saltsjöbanan parallellt med tuben...
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Det är synd och skam att nått sånt här inte görs. Största problemet med Kvarnholmen är att det är så off. Jag skulle tro att Nacka inte vill göra alltför mycket väsen just nu dock. Det är onödigt att verka besvärlig nu när det till slut ser ut som om de kommer få tunnelbana ...

Sen skulle det säkert bli ganska dyrt. Det är ungefär lika mycket räls som tvärbanan till Solna, vilket gick på typ fem miljarder, men sen skulle man antagligen inte göra något sånt här utan att lägga Värmdövägen i tunnel och genomföra nån variant av Danvikslösen också, vilket sannolikt gör det till ett tiomiljardersprojekt allra minst.
Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Vet inte hur unikt den är, men min tanke har varit att tvärbanan skulle få fortsätta ut till kvarnholmen, dessutom skulle finnbergstunnlarna kunna användas för att ställa upp spårvagnar över natten. Alltså stänga dem för biltrafik.

Men jag vet väldigt lite om kvarnholmen och dess behov och framtid. Samt är jag inte helt säker på om vägarna är för kuperade där för spårvagn. Hela danvikslösen-paketets planering ligger väl på is tills tunnelbanan är färdigplanerad. Kanske lever planen kvar att fortsätta spårvagnen norrut även fast det nu är bestämt att dra sickla uddespåret upp till sickla.
Anders Norén
408 Inlägg
David Nylund skrev:

Det kanske den gör, men inget kom som sagt upp vid en enkel googling, och jag har inte sett det vare sig i samband med nya Svindersviksbron eller Danvikslösen, vilket antyder att det inte står högst upp på listan.

Svindersviksbron ansluter för högt på Kvarnholmen för att vara lämplig och det är väl knappast troligt att man vill bygga två broar.

Osannolikt alltså, och snart har man väl förhandlat bort Järla från tunnelbanan, varför det kommer finnas efterfrågan på att ha kvar Saltsjöbanan parallellt med tuben...

Jag har ett dokument här, "Danvikslösen. Fördjupad studie av spårdragning mellan Henriksdalsberget och Londonviadukten. Programunderlag.", daterat 2003-06-11 med Nacka kommun, Stockholms stad, Regionplane- och trafikkontoret samt SL som avsändare, och där är spårväg från Henriksdals station mot Kvarnholmen en av förutsättningarna: "I Nacka kommuns översiktsplan redovisas en spårdragning från Nacka Centrum till Henriksdal via Kvarnholmen. Möjligheten till en framtida anslutning mot Kvarnholmen vid Henriksdal både i yt- och tunnelalternativ finns redovisade i denna studie."

I översiktsplanen från 2002 fanns alltså spårvägen med, i översiktsplanen från 2012 är den borta. Spårvägen över Kvarnholmen verkar ha försvunnit under arbetet med Danvikslösen-projektet, för i start-PM:et från 2004 nämns spårvägen, men vid samråd nummer 2 (2007) är den väck. Jag hittar inga handlingar från samråd nummer 1 (2005).

Jag gissar att kommunerna och SL kom fram till att den bästa lösningen för Saltsjöbanan och Henriksdal krävde att Kvarnholmsbanan utgick.
55 Inlägg
Ort: Stockholm (Hammarbyhöjden), Gick med: Februari 2008
Det kommer ju onekligen att bli lite trångt med spår i Sickla, men det kanske helt enkelt är oundvikligt i vissa geografiska flaskhalsar. Roslagsbanan går ju parallellt en bra bit med röda mot Mörby.

Till saken hör att det är rätt trångt ute på Kvarnholmen och topografin är dramatisk. Problemet med den karta som bifogades är att de existerande tunnlarna mynnar på kajnivå, medans norrsidan på Nacka är en kraftig brant.

Man har ju just fått igenom att bygga en bro från Kvarnholmen över Svindersviken som skall med väg ansluta till Nacka centrum, och det satt långt inne pga motstånd från miljörörelsen, och spårväg blir än större ingrepp.

Sen är det väl en kostnad också. Det har ju tagits beslut om att Sbanan skall leva vidare, men iochmed detta att den inte skall bli spårvagn, det var för dyrt. S-banan som den ser ut idag kan inte gå i blandtrafik, och fixar inte kurvradierna som uppstår på kvarnholmen.

Högst egna spekulationer, men om det blir något spår på kvarnholmen skulle jag tipp på T-bana mot Värtan.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Nu har jag läst på lite och det var visst tanken från början att det som nu blir Svindersviksbron skulle ha plats för spårväg och att denna då skulle komma på mellannivån på Kvarnholmen, under platån och sen gå runt Finnberget via Kvarnholmsvägen mot Danvikstull. Lila linje på karta, prickat är tunnel.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Det står dock inget om det i detaljplanen för Svindersviksbron, så antagligen är det struket. Förhoppningsvis byggs bron så att det är möjligt att köra spårväg på den, men det står vad jag kunnat se inget om det. Vad man däremot skriver här och var är att det inte ryms ytterligare trafik in mot Slussen. Det är väl rimligt i sig, men då tänker man ju inte på att nuvarande dragning blir redundant när tunnelbanan byggs. Med en omdragning av Saltsjöbanan över Kvarnholmen blir det ju inte mer trafik, bara annan.

Det är klart det är stora pengar, men då projekten hänger ihop måste mycket göras tillsammans. Det öppnar också upp en hel del centralt belägen mark som kan exploateras med bostäder/kommersiella lokaler.

Jag förstår att tunnelbaneförhandlarna har en del att göra, men det här borde nog in i Stockholmsförhandlingen. För bygger man en tunnelbanan till Nacka och snålar med stationer för att Saltsjöbanan ändå stannar där (Järla alltså), så gör man ju en sån här omläggning så mycket svårare.

Det är många steg, men tjoho för flerstegsraketer: Tunnelbanan gör nuvarande dragning av Saltsjöbanan onödig, vilket ger möjlighet att dra den över Kvarnholmen, vilket ger plats för Värmdöleden genom Henriksdalsberget samt sammanslagning av Värmdövägen och Järlaleden, vilket öppnar upp för den exploatering som behövs för att betala kalaset. Det är tur att räntan är låg.
Profilbild
Alexander Åkerman
229 Inlägg
Hur pass tung industri är det på kvarnholmen? Har bara passerat med båt och tyckt de stora tegelbyggnaderna varit urläckra - vore häftigt med ett höghuskluster här som markerar sjö-entrén till Stockholm. Finns det några planer på ny stadsbebyggelse här?
Senast ändrad 1 september 2013 16:04
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
All industri är avvecklad eller under avveckling. På södra ön har det bl.a. varit oljedepåer, så en del finns det väl att sanera.

Man bygger redan bostäder och närservice och räknar väl med att göra det i sisådär 15 år till.

http://www.nacka.se/WEB/BO_BYGGA/PROJEKT/SICKLA_K..

Kan väl inte påstå att punkthus och lamellhus är min typ av drömstad, men man gör i alla fall något och ser till att knyta ihop området med centrala Nacka, så helt fel ute är de i alla fall inte.
Senast ändrad 1 september 2013 21:19
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
David Nylund skrev:

Något sådant här alltså:

Eller om bilden ses lika dåligt som vid min förhandsgranskning: http://kartor.eniro.se/m/nLseG

Slängde ihop denna idé med lite andra tanker kring Saltsjöbanan inne på Söder, Tvärbana som ring och Blåa till Nacka via Slussen/Sjöstan och fick detta:

Med detta skulle Söder få kanske bästa spårtrafiken i länet - och Nackaborna få himla bra kontakter med resten av spårnätet tack vare linjer som har direktkontakt med de flesta andra linjer.
David Nylund
671 Inlägg
Ja, där ser man ju tydligt hur mycket bättre täckning trafiken får jämfört med att ha kvar Saltsjöbanan i precis samma dragning som tuben kommer få.

Sen kan man fråga sig om hur görligt det är att dra om den så att man får ett par-tre kilometer i blandtrafik. Visst kompenserar man lite om man får upp turtätheten, och förmodligen kan man spara in en station jämfört med nuvarande dragning, men räcker det?
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
David Nylund skrev:

Ja, där ser man ju tydligt hur mycket bättre täckning trafiken får jämfört med att ha kvar Saltsjöbanan i precis samma dragning som tuben kommer få.
Att ha kvar den i samma sträckning och lika många stationer känns som ett slöseri. De två linjerna kan bli för lika i fråga om antal stationer och annat. Att ha en ytlinje och en tunnellinje på samma sträcka kan vara motiverat, men då ska de vara klart olika i fråga om antal stationer, kapacitet, hastighet osv. Om man drar Tbanan snarlikt Saltsjöbanan en längre sträcka vore det nog motiverat att bara ha Tbanestationer i ändorna av den sträckningen.

David Nylund skrev:

Sen kan man fråga sig om hur görligt det är att dra om den så att man får ett par-tre kilometer i blandtrafik. Visst kompenserar man lite om man får upp turtätheten, och förmodligen kan man spara in en station jämfört med nuvarande dragning, men räcker det?

Frågan är då alltså hur man kan göra en ny nordligare sträckning för Saltsjöbanan och för denna minimera blandtrafiken. Kanske bredda vägarna fär det går och lägga SB i egna filer i mitten? Inne på Söder skulle det nog behövas tunnelsträckning(!).
David Nylund
671 Inlägg
Ja, tunnel under Söder enligt ditt förslag eller, mer realistiskt, ett andra spår i högläge längs Stadsgården till Slussen.

Tror också att du, apropå realism, bör tänka att tvärbanan kommer gå via Sickla station. Men kanske kan den där svänga norrut, ner i tunnel och korsa "nya" Saltsjöbanan vid Finnboda och ändå landa på Djurgården på samma plats. Mycket tunnel och därmed dyrt, men ska man knyta ihop saker så.

Tror vägtråget för Kvarnholmsvägen är ganska trångt och att man redan pratar om att bredda det för befintlig trafik, men jag håller med om att det minst krävs kollektivfält för att det ska vara realistiskt — och helst egen banvall.
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Det är en ganska lång tunnel på Söder också, det blir nog väldigt dyrt. Jag måste erkänna att Saltsjöbanan förvirrar mig ganska ordentligt. Det mest logiska verkar vara att koppla ihop den med tvärbanan, men det har de ju redan räknat på och kommit fram till att det är för dyrt. Verkar vettigare att lägga ner den och bygga bostäder på rälsen så fort tunnelbanan är klar.

Ska man ändå lägga ny räls längs sträckningen Danviken-Kvarnholmen-Nacka så tycker nog jag att man borde koppla ihop den med en spårvagnad stomlinje 2, som typ slutar vid Danvikstull i alla fall. Det skulle ge en snabb koppling till City hela vägen upp till Teknis och Hagastaden.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Är inte förortsspårvagnar och innerstadsvagnar olika till sin natur? Så att de förra är längre och byggda för högre hastigheter.

Har egentligen aldrig åkt Saltsjöbanan i rusning, men upplever det som att den matar in ganska mycket folk till stan och då är det väl bra om den dels korsar blå vid Forum, dels möter övriga t-banelinjer vid Slussen. Jag är medveten om att de flesta här vill ha blå via Slussen, men det verkar ju allt mer osannolikt.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
@Martin: Menar du att lägga ned hela saltsjöbanan eller bara mellan Sickla och slussen?

Annars skulle man ju kunna låta en tvärtunnelbanelinje gå tvärs under söder och mot kvarnholmen. Detta kräver nog dock att man splittar röd linje i stil med Fredman på kvarnbergets förslag http://fredmanpakvarnberget.blogspot.se/search?q=..för att först öka kapaciteten, (jag har också en annan idé om röd splittning), men tvärtunneln skulle kunna anslutas till den nya röd under Reimersholme/långholmen.

Man skulle också kunna fundera om att försnabba tvärbanan mellan sickla och liljeholmen, t.ex. högbana t.om mårtendal och bortbyggande av plankorsningar annanstans
Martin Singh-Blom
196 Inlägg
Jag menade nog att lägga ner hela banan faktiskt, och sen istället ha en till stadsspårvagn konverterad buss 2 fortsätta till Kvarnholmen (och kanske vidare över bron till Nacka Forum). Hela det rälsavsnittet blir ju nylagt i alla fall, så då kan man lika gärna göra det med stadsspårvagnsräls.

Men det kanske är vettigt att ha kvar Saltjöbanan till Sickla för att byta till T-bana och tvärbana där. Saltsjöbanan matar säkert en hel del folk till stan just nu, men frågan är hur det kommer ändras när det finns en tunnelbana istället i de mest tätbefolkade delarna av banans sträckning.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
De i fisksätra skulle nog få en försämring, man skulle nog kunna ha kvar den ända tills Henriksdal, i väntan på att man bestämme sig hur/om man ska spårtrafikförsörja Kvarnholmen. Antingen om man tar ett tyngre trafikslag i tunnel så kan man kanske ha bytet i henriksdal alternativt så låter man saltsjöbanan gå ut till kvarnholmen och gå emellan där och saltsjöbaden för att mata folk upp på tuben.

Det första är min favorit men det kräver nog att man bygger rejält tätt (Tänk dig Victor bygger en bro av Jan lööf :-) ).
Senast ändrad 5 september 2013 16:28
Sida 1 av 2
12>

Saltsjöbanan över Sicklaön

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5371 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter