Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Urbant förslag istället för Poseidons lameller på parkeringen vid Hagabion (Plantaget)

Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg

Poseidon har nu åter planer på att få igång planarbetet för att bebygga parkeringen framför Hagabion.
http://poseidon.goteborg.se/sv/Om_Poseidon/Vi_byg..

Vi skrev om detta projekt redan 2008.
http://gbg.yimby.se/2008/11/kvarteret-plantaget-i..
Skissen vi ser idag samma skiss som enligt uppgift kom från början av 90-talet. Den ska enligt uppgift inte vara aktuell längre men i länken talar man om tre huskroppar så lamelltanken verkar inte ha ersatts av någon annan - ännu.

Vi bör omgående ta fram ett förslag på ett mycket urbant förslag på denna plats. Då kan vi komma in tidigt i processen och påverka tankegångarna. Så hur ska det se ut?

Senast ändrad 11 september 2013 10:08
Jesper Hallén
348 Inlägg
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Grymt bra!
Klassiskt stadskvarter är aldrig fel.

Jag skulle kunna önska mig en riktigt spira i Linnégatansförlängning eller en bredare trottoar/platsbildning mot Linnégatan men det är överkurs. Alltså spontant tycker jag vi är klara - på andra kommentaren, måste vara något sorts rekord
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Jag tycker dock att vi bör pynta gatumiljön (och takterrasserna?) med träd och skalgubbar.se för att få lite liv i miljön.

Senast ändrad 11 september 2013 10:03
Profilbild
Tobias Axelsson
177 Inlägg
Ser helt fantastiskt ut, grym skiss Jesper!

Om du vill och orkar pilla mer i SketchUp och tar in önskemål så skulle jag gärna se att de rundade hörnen fasas av i bottenvåningen och får tydliga butiksentréer.

Håller med Patrik om att det vore snajdigt med spiror på hörnen, och gärna på en typ av tornutbyggnad med inspiration från husen mittemot (korsningarna Bergsgatan/Linnégatan och Plantagegatan/Linnégatan).

Men som det ser ut nu är det egentligen också helt färdigt att skicka in till SBK och även Poseidon (vore intressant att få en kommentar därifrån).
Johannes Westlund
626 Inlägg
Jag hade gärna sett tydligare anspelning på Hagabions tegel. Ja, jag fullkomligt älskar sånt tegel! I övrigt, helt grym skiss!
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Hann till slut slänga in några skalgubbar. Med lite mer tid går det göra det mycket bättre.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Kul att ni gillar den! Jag ska pilla mer med den och lägga in detaljer och så, kom gärna med idéer på saker som vi vill ha med. Jag gillar att du hittade en elefant Patrik
Sven R
529 Inlägg
Bra jobbat! Du skulle kunna modellera de omgivande husens volymer också. Det skulle få kvarteret att se mer naturligt ut på sin plats. Nu ser det ut som "Lilla huset på prärien". Och då syftar jag inte främst på huset i tv-serien utan ett liknande kvarter som byggdes på 80-talet på Gamletull i Halmstad. P.g.a av den följande byggkrisen så stod det länge helt allena.
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Jesper, jag vill se en elefant. Det får bli mitt bidrag
Jag ska försöka vara lite seriös. Jag vill ha lite människor och lite cyklar. För den strukturen genererar massor människoliv till skillnad mot allt som arkitekter annars klistrar in människor i.
Sven R
529 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Jag ska försöka vara lite seriös. Jag vill ha lite människor och lite cyklar. För den strukturen genererar massor människoliv till skillnad mot allt som arkitekter annars klistrar in människor i.

Men du klistrade ju in människor vid ett tvåvåningshus i Yimbyförslaget för Högsbo. Var inte det lite naivt?
Johannes Westlund
626 Inlägg
Sven Renquist skrev:

Men du klistrade ju in människor vid ett tvåvåningshus i Yimbyförslaget för Högsbo. Var inte det lite naivt?

Möjligen; men vill understryka att människorna (exkl cyklisten) befann sig utanför ett trevåningars landshövdingehus; även om man inte ser tredje våningen ur det perspektivet. Fast det kanske inte gör saken bättre
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Det påpekades på FB idag att illustrationerna i Inobis (och Yimbys) Guldhedstaden i princip saknade kvinnor (jag kollade, det stämmer) och en kollega till mig har noterat att Älvstadens illustrationer när de är gjorda av White aldrig innehåller äldre människor (i det jag sett stämmer det). Det här måste vi göra bättre. Jag vill se en mix av människor i alla åldrar på våra illustrationer. Främst sätter vi en äldre kvinna med käpp. Vårt förslag är ett förslag man vill åldras och bo kvar i.

> Städer
 > Centrum
Urbant förslag istället för Poseidons lameller på parkeringen vid Hagabion (Plantaget)

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5359 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter