Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

E45 Oscarsleden Mårten Krakow. Dike, överdäckning, tunnel eller boulevard?

Sida 1 av 9
Profilbild
Patrik Höstmad
682 Inlägg
Jag flyttar diskussionen om E45 Oscarsleden - Mårten Krakow från Nyheter till hit. Bakgrund:

Jonas Lindberg skrev:

Ny illustration över den nedsänkta delen av 45an:

Antingen visar man från början att man vill bygga stad genom att kräva en överdäckning eller så bygger man inte alls. Nu får vi ju bara en trafikled några meter lägre. Att pynta med lite träd och buskar är skrattretande. Eller tror SBK att barnfamiljerna kommer bre ut sin picknickfält och mysa intill Götaleden om somrarna? Gör om gör rätt.
1370 Inlägg
Krister Malmqvist skrev:

Om nu Stena lämnar Danmarksterminalen vore det lämpligt att överdäcka åtminstone fram till Amerikaskjulet. Då får Masthugget kontakt med älvstranden. Det finns mycket yta att bygga på på båda sidor om Oscarsleden och trafikens buller försvinner vid överdäckning. Längre västerut kanske det räcker med nedsänkning av leden utan överdäckning. Vad jag minns har det på Yimby funnits ett sådant förslag förut.

Det är för kort sträcka. Leden kan läggas under mark fram till Jaegerdorfsplatsen. Antingen lägger man ner den i befintlig sträckning och däckar över. Men det finns även möjlighet att dra den i en slinga något söderut och då få bergtäckning för större delen av sträckan. Det är nästan att föredra eftersom man då kan få ordentliga källare i de hus som hamnar där leden går idag.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Åh fan, peka gärna ut dessa alternativa motorvägar, jag kör dagligen bil i den här stan och har då rakt aldrig sett någon.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

En simpel bildgoogling och efter ha mätt avstånd i google maps så verkar det ha varit en enorm konstruktion, ca 2km lång förbifart för centrum. Förutom att den ansluter till Bay Bridge så har den ingen annan funktion än att leda bort trafiken från citykärnan. Ganska så stor skillnad mot E45 i Göteborg eftersom det är den enda öst-västliga förbindelsen genom centrala Göteborg, det finns inga andra huvudstråk eller alternativa vägar utan att köra miltals omväg. Och 45:an är inte i närheten av samma barriär.

Ok, så kolossen kollapsade och det blev inte trafikkaos? Nähä, kanske för att det finns ett GIGANTISKT rutnät, något vi absolut inte har i Göteborg, som kan svälja trafikflödet. Vilken fröjd, rutnät så långt ögat kan nå!

Där den upphöjda motorvägen gick skapades en boulevard, med vanliga plankorsningar! Tre filer i vardera riktning plus filer i korsningen för svängande fordon, vad konstigt att det inte blev trafikkaos! Det finns dessutom hundratals alternativa vägar, var och en som om man kollar på kartor, bilder, filmer är rena rama autostrador genom stan.

Eh, ojdå, boulevarden som blev till påminner visst om vår egen boulevard; Mårten Krakowgatan. Bygg boulevard skanderar cykelmaffian! Vad jiddrar ni om? Vi har ju redan en boulevard!

Håller helt med om detta, Mikael.
Johannes Westlund
626 Inlägg
Det saknas inte rutnät vid sidan om Oscarsleden. Betänk också att Embarcadero som sagt var en mycket större struktur med långt högre trafikkapacitet. Det fick de ner till 6 filer (efter en folkomröstning som hindrade trafikingenjörerna från att återuppbygga motorvägslösningen som de egentligen ville). Vi borde klara en liknande minskning. Fyrfiligt med breda trottoarer och cykelbana är knappast orimligt. Skånegatan har haft en trafik på nästan 30 000 fordon. Det går väl en 50 000 fordon på Oscarsleden. Om hamnen försvinner och medräknat reboundeffekter när man bantar trafiklösningarna så lär en boulevard räcka till. Det enda som kompromissas är möjligen möjligheten att prutta 70 km/h obehindrat mitt i centrala stan.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Det saknas inte rutnät vid sidan om Oscarsleden. Betänk också att Embarcadero som sagt var en mycket större struktur med långt högre trafikkapacitet. Det fick de ner till 6 filer (efter en folkomröstning som hindrade trafikingenjörerna från att återuppbygga motorvägslösningen som de egentligen ville). Vi borde klara en liknande minskning. Fyrfiligt med breda trottoarer och cykelbana är knappast orimligt. Skånegatan har haft en trafik på nästan 30 000 fordon. Det går väl en 50 000 fordon på Oscarsleden. Om hamnen försvinner och medräknat reboundeffekter när man bantar trafiklösningarna så lär en boulevard räcka till. Det enda som kompromissas är möjligen möjligheten att prutta 70 km/h obehindrat mitt i centrala stan.

Skånegatan går på tvärs mot E45 och är självfallet ingen alternativ sträckning till E45. Vilken parallell väg till E45 skall man ta för denna sträckning längs älven? Det finns ingen...
Johannes Westlund
626 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Skånegatan går på tvärs mot E45 och är självfallet ingen alternativ sträckning till E45. Vilken parallell väg till E45 skall man ta för denna sträckning längs älven? Det finns ingen...

Jag påstår inte att Skånegatan utgör ett alternativ till Oscarsleden. Jag jämför trafikmängder och kapacitet med Skånegatan som konkret utformningsreferens. Idag är medeldygnstrafiken 50 000 fordon. Av dessa är ca 4000 lastbilar som kommer försvinna med stena. 46 000 fordon är däremot personbilar. Vidare vet alla trafikforskare att minskad vägkapacitet i sig leder till mindre bilkörande. En vägbantning kan typiskt innebära att 20 procent av den tidigare trafiken försvinner. Då är vi på ca 35 000 fordon. Dvs ungefär som Skånegatan då den var hårt trafikerad. Perfekt för esplanad med trafikintegrering och breda trottoarer.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Jag påstår inte att Skånegatan utgör ett alternativ till Oscarsleden. Jag jämför trafikmängder och kapacitet med Skånegatan som konkret utformningsreferens. Idag är medeldygnstrafiken 50 000 fordon. Av dessa är ca 4000 lastbilar som kommer försvinna med stena. 46 000 fordon är däremot personbilar. Vidare vet alla trafikforskare att minskad vägkapacitet i sig leder till mindre bilkörande. En vägbantning kan typiskt innebära att 20 procent av den tidigare trafiken försvinner. Då är vi på ca 35 000 fordon. Dvs ungefär som Skånegatan då den var hårt trafikerad. Perfekt för esplanad med trafikintegrering och breda trottoarer.

Du ljuger med siffror, som vanligt.

Skånegatan som är sååå hemsk enligt Yimby ska alltså användas som utformningsreferens för Göteborgs framtida innerstad. Lustigt, och samtidigt tragiskt vad som har hänt med den här sidan. I början så var måttstocken storstadsbebyggelse, nu verkar ambitionsnivån ligga på Alingsås eller Vårgårda. Dags att flytta till Stockholm.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Varför då dra upp ett ointressant exempel? Har du ingen relevant alternativ parallell väg till E45?

INGA fordon kommer att försvinna på grund av Stenas flytt. Istället för två terminaler så blir det en enda, något större kan man tro.

E45 har redan träd planerade vid sig, alltså "esplanad"? Fattas då bara kafébord mellan träden så är mysigheten ordnad? NOT, några ihälskrämda träd och svårt bullerstörda bord gör ingen glad. Leden måste ner och däckas över. Först därefter kan det bli mysig i området. Jämför sträckningen längs Götatunneln. En remarkabel skillnad, låt vara att de ännu inte fått tummen ur och börjat bygga. Men mysighetspotentialen finns där definitivt när bilarna försvann ner under jord!
Johannes Westlund
626 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Du ljuger med siffror, som vanligt.

Skånegatan som är sååå hemsk enligt Yimby ska alltså användas som utformningsreferens för Göteborgs framtida innerstad. Lustigt, och samtidigt tragiskt vad som har hänt med den här sidan. I början så var måttstocken storstadsbebyggelse, nu verkar ambitionsnivån ligga på Alingsås eller Vårgårda. Dags att flytta till Stockholm.

Siffrorna jag utgår ifrån kommer från Trafikverket (Oskarsleden) resp Göteborgs stad (Skånegatan) och går att verifiera. Antagandet av att 20-procen av biltrafiken kan upphöra vid omdaning är inte taget ur luften utan stöds av resultat från en europeisk studie som analyserat 60 fall av omdaningar i flera europeiska länder och funnit 14-25 procents minskning i genomsnitt (Cairns, Hass-Klau and Goodwin, Traffic Impact of Highway Capacity Reductions: Assessment of the Evidence (Landor Publishing, London, 1998))

Om jag får ta mig friheten att summera Yimbys allmänna kritik mot skånegatan består den främst i att omgivande bebyggelse till stor del inte skapar en stadsmässighet längs gatan. Gatan möts tyvärr mycket av slutna fasader från kontorskomplex, arenor och parkeringsanläggningar. Yimby anser att öppna bottenplan med butiker och verksamheter är mer stadsmässigt. Hela Skånegatan skulle kunna få vara som västra sidan av snittet Korsvägen/Tegnérsgatan. Det hade blivit mer stadsmässigt.

Yimby är starkt kritisk till områdets strukturella egenskaper. Bland annat idén om ett tänkt evenemangsstråk. Yimby förespråkar ett paradigm där blandning av funktioner är viktig, men evenemangsstråket är en koncentration av en funktion, en funktionsuppdelning.

Slutligen är också Skånegatan överdimensionerad, vilket bör utnyttjas för att komma till rätta med de problem som finns längs Skånegatan (idag kör 15 000 bilar på gatan, vilket är hälften av de största trafikmängderna som finns i Trafikkontorets statistik). Ingenstans finns vad jag vet en särskild kritik mot att ha fyra körfält med kollektivtrafik på gräs i mitten.

Alltså. Båda dina invändningar är inkorrekta.
Johannes Westlund
626 Inlägg

Varför då dra upp ett ointressant exempel? Har du ingen relevant alternativ parallell väg till E45?

INGA fordon kommer att försvinna på grund av Stenas flytt. Istället för två terminaler så blir det en enda, något större kan man tro.

E45 har redan träd planerade vid sig, alltså "esplanad"? Fattas då bara kafébord mellan träden så är mysigheten ordnad? NOT, några ihälskrämda träd och svårt bullerstörda bord gör ingen glad. Leden måste ner och däckas över. Först därefter kan det bli mysig i området. Jämför sträckningen längs Götatunneln. En remarkabel skillnad, låt vara att de ännu inte fått tummen ur och börjat bygga. Men mysighetspotentialen finns där definitivt när bilarna försvann ner under jord!

Man kan jämföra med andra vägar utan att de är parallella. De behöver inte ens finnas i samma stad. Jag jämför alltså egenskaper och utformning. Jag påstår inte att Skånegatan ska ta någon trafik från Oskarsleden. Din invändning är därför inte det minsta relevant.

Ska man prata Götatunneln så är det ju lite intressant att det snarare blivit öde öken av den tidigare motorleden än det Göteborgarna lovades, nämligen att Göteborgarna skulle få möta vattnet. Erfarenheter från boulevardiseringar dräemot är snarare att de kickar igång massor med stadsutvecklingsprojekt runt omkring. Embarcadero Freeway-omdaningen ökade till exempel markvärdet med 300 procent och massor olika stadsutvecklingsprojekt sattes igång. Vill man ha en spännande stadsutveckling tycks boulevardisering vara ett överlägset verktyg.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Man kan jämföra med andra vägar utan att de är parallella. De behöver inte ens finnas i samma stad. Jag jämför alltså egenskaper och utformning. Jag påstår inte att Skånegatan ska ta någon trafik från Oskarsleden. Din invändning är därför inte det minsta relevant.

Ska man prata Götatunneln så är det ju lite intressant att det snarare blivit öde öken av den tidigare motorleden än det Göteborgarna lovades, nämligen att Göteborgarna skulle få möta vattnet. Erfarenheter från boulevardiseringar dräemot är snarare att de kickar igång massor med stadsutvecklingsprojekt runt omkring. Embarcadero Freeway-omdaningen ökade till exempel markvärdet med 300 procent och massor olika stadsutvecklingsprojekt sattes igång. Vill man ha en spännande stadsutveckling tycks boulevardisering vara ett överlägset verktyg.

Nej, du kan inte jämföra med en helt irrelevant vägsträcka som exempel till E45. Visa på en parallel väg istället som skulle motivera en minskning av E45's kapacitet. Lycka till att hitta den.

Vad gäller Götaleden och öknen, så absolut. Men, det beror ju på (som jag skrev) att de inte fått tummen ur ännu och börjat bygga! Boulevard har vi ju redan, längs Mårten Krakow-leden. Det är inte ett dugg tjusigt eller bra. För en sund och trevlig stadsutveckling så måste istället leden ner under mark.
Peter B
37 Inlägg

Ytterligare ett motexempel är King's Road vid Brightons strand som har runt 32 000 fordon/dygn (alltså ungefär det Johannes estimerar för en vägbantad Oscarsboulevard), men ändå är mycket trevlig att spatsera eller inmundiga precis intill: http:​/​/​goo.​gl/​maps/​ytil4
Vidare är kanske inte mer "mysighet" nödvändigtvis vad Göteborg behöver, snarare mer action! En boulevard som t.ex. Champs-Élysées ger fantastisk urbanitet, tycker jag.

Vill bilisterna köra i tunnel bör de bekosta det själva. Annars finns ju alltid TV-spel.
Senast ändrad 4 maj 2014 17:35
Johannes Westlund
626 Inlägg

Nej, du kan inte jämföra med en helt irrelevant vägsträcka som exempel till E45. Visa på en parallel väg istället som skulle motivera en minskning av E45's kapacitet. Lycka till att hitta den.

Vad gäller Götaleden och öknen, så absolut. Men, det beror ju på (som jag skrev) att de inte fått tummen ur ännu och börjat bygga! Boulevard har vi ju redan, längs Mårten Krakow-leden. Det är inte ett dugg tjusigt eller bra. För en sund och trevlig stadsutveckling så måste istället leden ner under mark.

Igen, jag jämför inte sträckningen. Få den tanken ur huvudet vänligen. Jag använder Skånegatan som en partiell utformningsreferens. Jag hade lika gärna kunnat välja en boulevard i en helt annan del av världen. Det som är relevant är den kapacitet den utformningen ger. Skånegatan har burit drygt 30 000 fordon på den utformning den har idag. En omdaning av Oskarsleden ger sannolikt en tillräcklig minskning av trafiken totalt sett (pga inducerad trafik som är en s k rebound-effekt) för att den utformningen ska kunna anses vara realistisk.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Peter B skrev:

Ytterligare ett motexempel är King's Road vid Brightons strand som har runt 32 000 fordon/dygn (alltså ungefär det Johannes estimerar för en vägbantad Oscarsboulevard), men ändå är mycket trevlig att spatsera eller inmundiga precis intill: http:​/​/​goo.​gl/​maps/​ytil4
Vidare är kanske inte mer "mysighet" nödvändigtvis vad Göteborg behöver, snarare mer action! En boulevard som t.ex. Champs-Élysées ger fantastisk urbanitet, tycker jag.

Vill bilisterna köra i tunnel bör de bekosta det själva. Annars finns ju alltid TV-spel.

Trafiken på leden bantar inte ett dugg. Inte när det saknas alternativa vägar och absolut inte som bebyggelse förtätas och det tillkommer hela stadsdelar. Att lägga trafiken i tunnel är viktig stadsutveckling också eftersom marken ovan kan bebyggas med mer stad. Så, leden behöver däckad över för en vettig stadsutveckling!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Igen, jag jämför inte sträckningen. Få den tanken ur huvudet vänligen. Jag använder Skånegatan som en partiell utformningsreferens. Jag hade lika gärna kunnat välja en boulevard i en helt annan del av världen. Det som är relevant är den kapacitet den utformningen ger. Skånegatan har burit drygt 30 000 fordon på den utformning den har idag. En omdaning av Oskarsleden ger sannolikt en tillräcklig minskning av trafiken totalt sett (pga inducerad trafik som är en s k rebound-effekt) för att den utformningen ska kunna anses vara realistisk.

Jämför du.inte sträckningen, så är det ett meningslöst exempel. Skånegatan som boulevard är ju nästan lika trevlig som dagens E45, dvs. inte alls.
Peter B
37 Inlägg

Trafiken på leden bantar inte ett dugg. Inte när det saknas alternativa vägar och absolut inte som bebyggelse förtätas och det tillkommer hela stadsdelar. Att lägga trafiken i tunnel är viktig stadsutveckling också eftersom marken ovan kan bebyggas med mer stad. Så, leden behöver däckad över för en vettig stadsutveckling!

Har du någon studie som motsäger den Johannes refererade till? Magkänsla står sig slätt mot empirisk vetenskap. Det finns ett omgivande rutnät, och zoneringen av Inom Vallgraven skulle kanske lämpligast brytas upp. Den yta man tjänar av tunnelering är marginell då ju även markplan måste ha vägyta.

Även om trafiken mot all förmodan ej skulle bantas finns det trevliga boulevarder med riktigt mycket trafik. HC Andersens Boulevard (58 000/dygn) är med god marginal i paritet med den aktuella sträckan. Ändå är Rådhuspladsen populär och har uteserveringar! Led bort den tunga trafiken, sen är det bara att boulevardisera. Så kan staden relativt snabbt och billigt möta vattnet.
Senast ändrad 4 maj 2014 20:27
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Peter B skrev:

Har du någon studie som motsäger den Johannes refererade till? Magkänsla står sig slätt mot empirisk vetenskap. Det finns ett omgivande rutnät, och zoneringen av Inom Vallgraven skulle kanske lämpligast brytas upp. Den yta man tjänar av tunnelering är marginell då ju även markplan måste ha vägyta.

Även om trafiken mot all förmodan ej skulle bantas finns det trevliga boulevarder med riktigt mycket trafik. HC Andersens Boulevard (58 000/dygn) är med god marginal i paritet med den aktuella sträckan. Ändå är Rådhuspladsen populär och har uteserveringar! Led bort den tunga trafiken, sen är det bara att boulevardisera. Så kan staden relativt snabbt och billigt möta vattnet.

Det finns inget som stödjer Johannes magkänsla för hur det skulle bli. Det finns inget rutnät som skulle kunna ta hand om trafiken och sprida den över ytan. Göteborg inom Vallgraven är en mycket kort sträcka och smala gator vilka lämpar sig ytterligt dåligt för ökad trafik.

Problemet med att minska trafiken är att det är staden i sig och dess verksamheter som behöver trafiken. Kanske kan trafiken minskas något per innevånare men å andra sidan växer staden då netto lär det just inte bli någon förändring alls.
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Johannes Westlund skrev:

Siffrorna jag utgår ifrån kommer från Trafikverket (Oskarsleden) resp Göteborgs stad (Skånegatan) och går att verifiera.

...

Slutligen är också Skånegatan överdimensionerad, vilket bör utnyttjas för att komma till rätta med de problem som finns längs Skånegatan (idag kör 15 000 bilar på gatan, vilket är hälften av de största trafikmängderna som finns i Trafikkontorets statistik). Ingenstans finns vad jag vet en särskild kritik mot att ha fyra körfält med kollektivtrafik på gräs i mitten.

Alltså. Båda dina invändningar är inkorrekta.

Var så vänlig och redovisa dessa siffror då, vi vet båda två att de inte stämmer. Du ljuger och förskönar för att det ska passa din agenda.

Skånegatan har genomgått stora förändringar, du kan inte använda gamla siffror och applicera på dagens situation. Skånegatan är tragisk, överdimensionerad kanske, skulle vilja säga felkonstruerad. Det är trafikkaos i flera korsningar p.g.a. dåligt synkade ljussignaler, mellan dem rena autostradan, eller boulevarden. Inget jag vill se i ett framtida Gullbergsvass.
Johannes Westlund
626 Inlägg

Det finns inget som stödjer Johannes magkänsla för hur det skulle bli. Det finns inget rutnät som skulle kunna ta hand om trafiken och sprida den över ytan. Göteborg inom Vallgraven är en mycket kort sträcka och smala gator vilka lämpar sig ytterligt dåligt för ökad trafik.

Problemet med att minska trafiken är att det är staden i sig och dess verksamheter som behöver trafiken. Kanske kan trafiken minskas något per innevånare men å andra sidan växer staden då netto lär det just inte bli någon förändring alls.

Förutom då en vetenskaplig studie som jag redan refererat en gång. Den pekar på mellan 14 och 25 procents minskning. Den minskningen avser INTE trafik som omfördelats till andra delar av gatunätet utan den totala nettominskningen. Mitt antagande om 20 procent ligger hyfsat i mitten av spannet och är inte orimligt att förvänta sig.

Du verkar oroa dig mycket för vad staden behöver. Staden behöver effektiva transporter, inte höga nivåer av ensamma bilpendlare. Staden behöver vidare en hel del annat vilket bevisas av att markvärdet i stadsdelarna runt om Embarcadero Freeway stigit 300 procent sedan den revs. Där har också skapats 23 procent fler jobb och 51 procent fler bostäder. Det tycker jag är effekter som vi i Göteborg behöver. Vad vi inte behöver är ytterligare en död före detta transportkorridor som står öde. Vi behöver mer stad, och boulevardiseringsprocesser har dokumenterat god förmåga att kickstarta den utvecklingen.
Sida 1 av 9

> Städer
 > Centrum
E45 Oscarsleden Mårten Krakow. Dike, överdäckning, tunnel eller boulevard?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck
Oskarsleden i Majorna
7 Mars 01:34 av Daniel Andersson