Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

MonkeyParking nyttjar värdet i att lämna en tom parkeringsplats

Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Vad tror ni om följande app? Den tillåter någon parkerad att annonsera sin parkeringsplats och göra en deal med någon som vill parkera i området att de väntar in varandra. Finns nog områden med gratisparkering i Sverige där det finns underlag för att betala för att slippa cirkulera för att få en parkeringsplats.

http://monkeyparking.strikingly.com/

Jag har hört överraskande höga tal andel trafik som letar parkeringsplats i städer, så detta tillåter dig att stå stilla och åka direkt till någon som är beredd att ge upp sin plats åt dig. Dvs minskad trafik.

Det utöver också ett tryck mot fri parkering, där andra än markägaren tjänar pengar på marken. I ett parkeringsgarage är det trots allt ägaren som har sista ordet vem som får ställa sin bil var.
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
I praktiken innebär det ju färre parkeringsplatser. Folk med för mycket tid lägger den på att ockupera parkeringsplatser och sen sälja dem till behövande. Möjligheten att få tag på en p-plats till nominellt pris blir ännu mindre. Samma som med svartabörshandel för konsertbiljetter och slikt.

Jag har ganska lite till övers för båda sorternas människor. Samtidigt som de erbjuder en marknadslösning på ett utbudsproblem.

Enklaste sättet att bli av med det är att införa marknadspriser. Uppenbarligen är det för billigt att parkera på många ställen i Stockholm, inte minst för boende.
Erik Saler
162 Inlägg
Ort: Stockholm (Södermalm), Gick med: Juni 2011
Vad detta säger är att gatuparkering är för billig.

EDIT: Eller att det finns utrymme att höja priset. Eller så kan nånsnart ha som jobb att leta upp parkeringsplatser och ställa dit bilar och sen lämna platser åt folk som betala för det.... om marginalerna är blir tillräckligt stora så....
Senast ändrad 10 augusti 2014 20:52
Profilbild
David Nylund
671 Inlägg
Ort: Stockholm (Liljeholmen), Gick med: April 2013
Jag tror för övrigt inte att Stockholms parkeringssituation är tillräckligt besvärlig för att något sånt som MonkeyParking skulle funka. Däremot verkar, som du säger, mängden bilar som snurrar runt exempelvis i SoFo på vardagkvällar vara så stor att mycket talar för att det är för billigt att parkera där. Och här i Liljeholmen felparkeras det ju ganska flitigt kvällstid. Förmodligen är den låga sannolikheten för böter tillräcklig för att de som ändå tar bilen till jobbet kan tänka sig att stå gratis på gatan istället för att betala för att parkera i garage.
Martin Kolk
526 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Juli 2010
Utmärkt app som på ett mycket obstinat vis demonstrerar varför marknadspriser på parkeringsplatser behövs omgående!

Håller dock inte med om att det leder till färre parkeringsplatser, borde leda till ett (marginellt) mer effektivt utnyttjande.
Anders Eriksson
73 Inlägg
, Gick med: Januari 2014
Känns lite udda att göra en deal med någon om något som säljaren inte betalat något för, och som inte innebär någon annan arbetsinsats än att lägga in erbjudandet och vänta på att köparen anländer. Vilket också tar tid och minskar tillgängligheten på åtminstone den p-platsen, där och då.

Det torde finnas ett gränsvärdebelopp vid vilket säljaren börjar bli benägen att lämna över p-platsen trots att han/hon egentligen skulle ha velat stå kvar med bilen. Frågan är om inte det beloppet är betydligt högre än det egentliga marknadspriset för p-platsen. Det är som att fråga någon i smällkalla vintern om man får köpa hans eller hennes mössa. Det lär bli ett högre pris än i mössbutiken. Psykologiskt sett lär man som köpare då gärna dessutom stå kvar lite längre med bilen, man har ju betalt kanske en hundralapp eller mer för p-platsen. Sedan får man väl lägga till de fall där dealarna misslyckas, dvs köparen ändrar sig och tar en annan p-plats, eller säljaren väljer att inte sälja för billigt och avvaktar tills någon annan bjuder över.
Senast ändrad 15 augusti 2014 15:06
Christian S
652 Inlägg
, Gick med: November 2012
Ja, priset lär vara annorlunda jämfört med parkeringsavgiften. Men det är ju något annat som säljs här. Det sparar tid för den som annars behöver leta parkering och kanske hitta något ganska långt bort. Det gör att detta är relevant även på betalparkeringar som är populära och oftast fulla. Speciellt förskottsbetalning, där du betalar 3h men kanske är tillbaka efter 2½h.

Effekten är ju att det blir smidigare att ha bil. Att åka runt och leta parkering är ju en av bilens frustrationsmoment som talar mot bilen i staden (i alla fall för mig). Samtidigt så blir det mindre åka-runt-och-leta-trafik i staden, men den ökande smidigheten kanske ger fler som tar bil.

Om det inte är svårt att hitta parkering dit man vill så faller appens nödvändighet. Detta kan man uppnå med dyrare parkeringar som får färre att ta bilen in till staden. Att appen är en drivkraft mot det senare gör att jag är netto positiv.
Anders Norén
408 Inlägg
Ort: Olika, Gick med: Juni 2009
Det finns en svensk app på gång, Apparkingspot, som går ut på att hyra ut sin privata/förhyrda parkeringsplats till tillfälliga besökare.
__________________
Bara för att jag har en användare här innebär det inte att jag per automatik vill betraktas som medlem i, och sympatisör med, nätverket Yimby.

Senast ändrad 15 augusti 2014 22:53

 > Infrastruktur
MonkeyParking nyttjar värdet i att lämna en tom parkeringsplats

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5352 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter