Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN

Sida 2 av 8
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Mikael Bigert skrev:

Hej igen!
Ännu ett område där jag tror T-verket borde ha varit tydligare och kommunicerat bättre ( som t ex med intrång, budget etc ) :
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2482987-vastl..
Klarar tunneln räddningsinsatser inom rimlig tid utan parallell räddningstunnel?

Räddningstunneln fanns ju med i Järnvägsutredningen:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/148638/UR_20_Teknik_72dpi.pdf

Sedan togs den bort , för att spara pengar ( antar jag ).
När jag talade men en anställd på T-verket i Nordstan förra året menade hon att den inte behövdes utan att den bara funnits med eftersom "det var så man konstruerade förr i tiden".

Detta beskrivs också i:
http://www.trafikverket.se/PageFiles/148642/vastl..
sid 14:
"Tunnelsystemet byggs med möjlighet till utrymning
och räddningsinsatser var 200-400 meter"


Och som ett brev på posten ( eller är det email det heter nu? )
http://www.trafikverket.se/Privat/Projekt/Vastra-..

T-verket informerar, men först när media slagit upp.


Läget är tydligen fullständigt desperat inför valet och omröstningen om trängselskatten nu den 14 september. Varje liten dunfjäder skall plockas upp och sedan blåsas upp till en höna. Men varje försök punkteras omgående eftersom Trafikverket redan tänkt på det.

Häpp!


Länk till Trafikverkets samlade sida med svar på debattartiklar http://www.trafikverket.se/Privat/I-ditt-lan/Vast..
Profilbild
Mikael Bigert
588 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej igen!

”A tale of two cities”

Kassel är en stad i Hessen mitt i Tyskland. Knappt en halv miljon invånare inklusive förorter. En ny stor station för genomgående tåg började planeras omkring 1971. Man studerade fyra olika tunnel-koncept, varav två hade underjordiska stationer under Kassels Centralstation. Politikerna i staden förordade starkt en sådan station.
Men tyska SJ ( Deutsche Bundesbahn, DB ) ansåg att tunnellösningen var alltför komplex och dyr. Istället föreslog man att anägga en ny station över jord för genomgående tåg i Wilhelmshöhe, intill en äldre station. Platsen ligger utanför det egentliga centrum, en dryg kilometer väster om Centralen fågelvägen.
Efter flera jämförande studier togs beslut 1980 att välja den enklare, utlokaliserade, lösningen. Invigningen av stationen skedde 1991, med en total kostnad på cirka 1.5 miljarder SEK.

Stuttgart ligger i Baden i sydvästra Tyskland. I staden bor en dryg halvmiljon, i regionen 5 miljoner. I mitten av 80-talet föreslogs att ersätta säckstationen med en 8-spårs underjordisk station för genomgående tåg. Kostnaden var dock hög, 1995 beräknade man 23 miljarder. Det blev segslitna förhandlingar mellan DB, BRD, Delstaten och Staden om hur den höga kostnaden skulle delas. Man kom 2007 till slut överens om hur budgeten, som då nått 40 miljarder SEK, skulle delas upp.
Men den politiska oppossitionen ansåg att borgmästaren Schuster hade svikit vallöften om folkomröstning vid budgetökningar. En koalition, ledd av De Gröna, startade demonstrationer och namnlistor. Man ansåg att den underjordiska stationen, förutom att vara alldeles för dyr, även hade negativ inverkan på natur- och kulturmiljö. Istället föreslåg man en utbyggnad av den existerande Centralstationen. De Gröna fick ett mycket stort stöd av väljarna i valet 2009, och blev det största partiet i staden.
En av arkitekterna bakom projektet, Frei Otto, föreslog 2010 att projektet borde stoppas eftersom det blivit alldeles för dyrt.
I November 2011 hölls en folkomröstning i delstaten Baden-Würtemberg om huruvida man skulle kapa finansieringen från delstaten. Cirka 60 % gav fortsatt stöd till finansiering.
Den senaste beräkningen av kostnader närmar sig 60 miljarder SEK. Invigningen har skjutits upp tre år, till 2022. Protesterna fortsätter.

Mikael

ref:
http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​Kassel-​Wilhelmsh%C3%B6he_​.​.​


http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​Stuttgart_​21


http:​/​/​www.​stern.​de/​wirtschaft/​immobilien/​gefahr-​fuer-​.​.​


http:​/​/​www.​dw.​de/​german-​rail-​company-​board-​backs-​stutt.​.​
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Bigert: Det bor knappt 200.000 i staden Kassel, Det är med tyska mått en relativt obetydlig stad. Enligt Wiki-artikeln, så obetydlig att DB övervägde att inte ens ge staden något stopp på den nya höghastighetsbanan. Tur att de fick ett stopp, synd att det blev i utkanten i ett område utan stadsutvecklingspotential. Det är samma öde som drabbar många svenska småstäder. Trafikverket bygger inte vägar till dem utan förbi dem. Jag är förundrad över att du och dina gelikar vill investera miljarder i att sälla Göteborg till den typen av orter.

Lösningen i Stuttgart påminner ju om Gårdaalternativet. Det är klart det skulle bli dyrt med massa spår i berget.
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
Och självklart, kostnaden 60 miljarder för Stuttgartprojektet innefattar lite mer än en tunnel under city:

"Its core is a renewed Stuttgart Hauptbahnhof, amongst some 57 km of new railways, including some 30 km of tunnels and 25 km of high-speed lines."
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Hej igen!

”A tale of two cities”

Kassel är en stad i Hessen mitt i Tyskland. Knappt en halv miljon invånare inklusive förorter. En ny stor station för genomgående tåg började planeras omkring 1971. Man studerade fyra olika tunnel-koncept, varav två hade underjordiska stationer under Kassels Centralstation. Politikerna i staden förordade starkt en sådan station.
Men tyska SJ ( Deutsche Bundesbahn, DB ) ansåg att tunnellösningen var alltför komplex och dyr. Istället föreslog man att anägga en ny station över jord för genomgående tåg i Wilhelmshöhe, intill en äldre station. Platsen ligger utanför det egentliga centrum, en dryg kilometer väster om Centralen fågelvägen.
Efter flera jämförande studier togs beslut 1980 att välja den enklare, utlokaliserade, lösningen. Invigningen av stationen skedde 1991, med en total kostnad på cirka 1.5 miljarder SEK.

Stuttgart ligger i Baden i sydvästra Tyskland. I staden bor en dryg halvmiljon, i regionen 5 miljoner. I mitten av 80-talet föreslogs att ersätta säckstationen med en 8-spårs underjordisk station för genomgående tåg. Kostnaden var dock hög, 1995 beräknade man 23 miljarder. Det blev segslitna förhandlingar mellan DB, BRD, Delstaten och Staden om hur den höga kostnaden skulle delas. Man kom 2007 till slut överens om hur budgeten, som då nått 40 miljarder SEK, skulle delas upp.
Men den politiska oppossitionen ansåg att borgmästaren Schuster hade svikit vallöften om folkomröstning vid budgetökningar. En koalition, ledd av De Gröna, startade demonstrationer och namnlistor. Man ansåg att den underjordiska stationen, förutom att vara alldeles för dyr, även hade negativ inverkan på natur- och kulturmiljö. Istället föreslåg man en utbyggnad av den existerande Centralstationen. De Gröna fick ett mycket stort stöd av väljarna i valet 2009, och blev det största partiet i staden.
En av arkitekterna bakom projektet, Frei Otto, föreslog 2010 att projektet borde stoppas eftersom det blivit alldeles för dyrt.
I November 2011 hölls en folkomröstning i delstaten Baden-Würtemberg om huruvida man skulle kapa finansieringen från delstaten. Cirka 60 % gav fortsatt stöd till finansiering.
Den senaste beräkningen av kostnader närmar sig 60 miljarder SEK. Invigningen har skjutits upp tre år, till 2022. Protesterna fortsätter.

Mikael

ref:
http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​Kassel-​Wilhelmsh%C3%B6he_​.​.​


http:​/​/​en.​wikipedia.​org/​wiki/​Stuttgart_​21


http:​/​/​www.​stern.​de/​wirtschaft/​immobilien/​gefahr-​fuer-​.​.​


http:​/​/​www.​dw.​de/​german-​rail-​company-​board-​backs-​stutt.​.​


Efter folkomröstningen i november 2011 där de som protesterade emot projektet förlorade så tvärdog tydligen protesterna. Det finns i alla fall inga spår av dem på Wikipedia. Bygger fortskrider!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Sven R skrev:

Bigert: Det bor knappt 200.000 i staden Kassel, Det är med tyska mått en relativt obetydlig stad. Enligt Wiki-artikeln, så obetydlig att DB övervägde att inte ens ge staden något stopp på den nya höghastighetsbanan. Tur att de fick ett stopp, synd att det blev i utkanten i ett område utan stadsutvecklingspotential. Det är samma öde som drabbar många svenska småstäder. Trafikverket bygger inte vägar till dem utan förbi dem. Jag är förundrad över att du och dina gelikar vill investera miljarder i att sälla Göteborg till den typen av orter.

Lösningen i Stuttgart påminner ju om Gårdaalternativet. Det är klart det skulle bli dyrt med massa spår i berget.


Falkenberg fick spåren på utsidan av stan med väldigt klent resandeunderlag. Det påminner väldigt mycket om Gårda-alternativet. Varberg envisades och ville ha sin tunnel i ett bra och citynära läge. Det fick de också, till sist. Kostade några år bara men sedan får de en station i ett fantastikt läge.
Profilbild
Mikael Bigert
588 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
”A Tale of Two Cities” continued

Ett par tillrättalägganden på kvällskanten:

Kassel rev inte ner sin Centralstation.
Själv propagerar jag heller inte för att ta bort Centralen i Göteborg eller sluta trafikera den. Vad jag däremot gärna ser är en station i t ex Olskroken för att avlasta Centralen, läs mer om Gbg Ö:
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​92ce41cf-​5e29-​42e4-​ae9e-​397fd90​0​.​.​

Och protesterna mot det allt dyrare projektet Stuttgart 21 med sin underjordiska station och tunnel har inte dött ut i Stuttgart efter 2011:
http:​/​/​www.​spiegel.​de/​international/​germany/​government.​.​

http:​/​/​www.​spiegel.​de/​international/​germany/​german-​rai.​.​

De missnöjda driver fortfarande en hemsida:
http:​/​/​www.​kopfbahnhof-​21.​de/​
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

”A Tale of Two Cities” continued

Ett par tillrättalägganden på kvällskanten:

Kassel rev inte ner sin Centralstation.
Själv propagerar jag heller inte för att ta bort Centralen i Göteborg eller sluta trafikera den. Vad jag däremot gärna ser är en station i t ex Olskroken för att avlasta Centralen, läs mer om Gbg Ö:
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​92ce41cf-​5e29-​42e4-​ae9e-​397fd90​0​.​.​

Och protesterna mot det allt dyrare projektet Stuttgart 21 med sin underjordiska station och tunnel har inte dött ut i Stuttgart efter 2011:
http:​/​/​www.​spiegel.​de/​international/​germany/​government.​.​

http:​/​/​www.​spiegel.​de/​international/​germany/​german-​rai.​.​

De missnöjda driver fortfarande en hemsida:
http:​/​/​www.​kopfbahnhof-​21.​de/​


En liten grupp som skriver en oändlig rad med gnälliga insändare och som absolut ingen annan lyssnar på. Ja, det känns ju bekant från en stad nära oss...
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Bygget av Stuttgart 21 startades 2007 med en kostnadskalkyl på 2,45 miljarder Euro.
F.n. (uni 2014) är kostnadskalkylen uppgraderad till 6,5 miljarder Euro.

Färdigställandet som var beräknat till 2017 från början är nu framflyttat till år 2021. Alltså: Kostnaden har nästan 3-dubblats och färdigställandet framflyttat 4 år.
Profilbild
Mikael Bigert
588 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej!
Några funderingar strax innan Valsöndagen 14/9:
Att Nej-sidan tagit Västlänken till sitt ”hjärta” som sista chansen att vända opinionen är inte förvånande.
För det måste nog till en smärre ler-bävning för att Nej-sidan ska ha en chans. Det som talar för en relativt klar Ja-seger är framför allt:
1: Privatekonomi, det är en minoritet som betalar kännbart med trängselskatt.
2: Auktoriteter och resurser, där har Ja-sidan ett förkrossande övertag.
3: Politisk korrekthet, många är måna om att ha ”rätt” åsikter.
Att GT öser ut artiklar om Västlänkens problem är heller inget märkligt. Kvällstidningsläsaren, liksom Yimbyiten, läser helst det som bekräftar de egna värderingarna och åsikterna. Dessutom är ju poängen att kränga lösnummer.
(Dock ska man inte försumma tidningarnas vilja att påverka genom opinionsbildning. När jag frågade Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet, på förra årets Bokmässa vad hon tyckte om GT:s kampanj för folkomröstning ansåg hon att den låg helt i linje med det uppdrag som svenska kvällstidningar har.)

Min personliga åsikt om Västlänken tycker jag inte är det viktigaste i sammanhanget. Jag anser dock att man bör prioritera de allt knappare resurserna som samhället förfogar över så att de gör maximal nytta. För mig är spårvagnssystemet i Göteborg prio ett när det gäller vår infrastruktur. Ska systemet klara en drastisk ökning av antalet resenärer måste det moderniseras, se:
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​92ce41cf-​5e29-​42e4-​ae9e-​397fd90​0​.​.​
Min uppfattning är att Västlänken hindrar en sådan satsning. Men jag erkänner ändå villigt att tågtunneln har ett antal fördelar, vilket också framgår av mina dokument, t ex:
http:​/​/​www.​jarnvagsframjandet.​se/​vadhander/​nyheter/​bil.​.​
Jag har dock koncentrerat mig på att gräva fram fakta som annars inte lyfts fram i den skattefinanseriade ”informationen”. Att upprepa politikers och myndigheters argument och stämma upp lovsånger finns det ju andra som gör. Min avsikt har samtidigt varit att balansera de inte sällan överdrivna och overifierade uppgifter som motståndarna till tågtunneln lägger fram.

Frågan är förstås alltför komplex för att fångas i korta rallarsvingar mellan bloggare. Men en aspekt som jag tycker oftast kommer bort och är kopplad till Yimby som forum för åsikter är avvägningen mellan förtätning och regionförstoring.
Jag tror på en framtid där vi i allt högre utsträckning kan gå, använda cykeln eller ta kollektiva färdmedel. För att detta ska kunna fungera behöver vi förtäta staden och prioritera den kollektivtrafik som betjänar transporter inom närområdet. Vi bör däremot inte överdrivet subventionera en utveckling där allt fler bor allt längre från arbete och studier.
Parallellt tror och hoppas jag att den nya tekniken kommer att göra att även mellanstora och mindre orter kan attrahera alla typer av människor. Behovet av att fysiskt flytta sig långa sträckor dagligen tror jag kan minskas med de möjligheter som internet och dess efterföljare öppnar. Vad som ligger 30-50 år bort kan vi bara gissa.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Mikael Bigert skrev:

Hej!
Några funderingar strax innan Valsöndagen 14/9:
Att Nej-sidan tagit Västlänken till sitt ”hjärta” som sista chansen att vända opinionen är inte förvånande.
För det måste nog till en smärre ler-bävning för att Nej-sidan ska ha en chans. Det som talar för en relativt klar Ja-seger är framför allt:
1: Privatekonomi, det är en minoritet som betalar kännbart med trängselskatt.
2: Auktoriteter och resurser, där har Ja-sidan ett förkrossande övertag.
3: Politisk korrekthet, många är måna om att ha ”rätt” åsikter.
Att GT öser ut artiklar om Västlänkens problem är heller inget märkligt. Kvällstidningsläsaren, liksom Yimbyiten, läser helst det som bekräftar de egna värderingarna och åsikterna. Dessutom är ju poängen att kränga lösnummer.
(Dock ska man inte försumma tidningarnas vilja att påverka genom opinionsbildning. När jag frågade Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet, på förra årets Bokmässa vad hon tyckte om GT:s kampanj för folkomröstning ansåg hon att den låg helt i linje med det uppdrag som svenska kvällstidningar har.)

Min personliga åsikt om Västlänken tycker jag inte är det viktigaste i sammanhanget. Jag anser dock att man bör prioritera de allt knappare resurserna som samhället förfogar över så att de gör maximal nytta. För mig är spårvagnssystemet i Göteborg prio ett när det gäller vår infrastruktur. Ska systemet klara en drastisk ökning av antalet resenärer måste det moderniseras, se:
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​92ce41cf-​5e29-​42e4-​ae9e-​397fd90​0​.​.​
Min uppfattning är att Västlänken hindrar en sådan satsning. Men jag erkänner ändå villigt att tågtunneln har ett antal fördelar, vilket också framgår av mina dokument, t ex:
http:​/​/​www.​jarnvagsframjandet.​se/​vadhander/​nyheter/​bil.​.​
Jag har dock koncentrerat mig på att gräva fram fakta som annars inte lyfts fram i den skattefinanseriade ”informationen”. Att upprepa politikers och myndigheters argument och stämma upp lovsånger finns det ju andra som gör. Min avsikt har samtidigt varit att balansera de inte sällan överdrivna och overifierade uppgifter som motståndarna till tågtunneln lägger fram.

Frågan är förstås alltför komplex för att fångas i korta rallarsvingar mellan bloggare. Men en aspekt som jag tycker oftast kommer bort och är kopplad till Yimby som forum för åsikter är avvägningen mellan förtätning och regionförstoring.
Jag tror på en framtid där vi i allt högre utsträckning kan gå, använda cykeln eller ta kollektiva färdmedel. För att detta ska kunna fungera behöver vi förtäta staden och prioritera den kollektivtrafik som betjänar transporter inom närområdet. Vi bör däremot inte överdrivet subventionera en utveckling där allt fler bor allt längre från arbete och studier.
Parallellt tror och hoppas jag att den nya tekniken kommer att göra att även mellanstora och mindre orter kan attrahera alla typer av människor. Behovet av att fysiskt flytta sig långa sträckor dagligen tror jag kan minskas med de möjligheter som internet och dess efterföljare öppnar. Vad som ligger 30-50 år bort kan vi bara gissa.


En fråga från en utomstående (flera faktiskt): Är inte stadsbana i tunneloch planskild storkring ganska lika? Borde inte kostnaden var det då? Om man nu bygger västlänken, kan man inte påbörja storkringen ändå utan operalänken och allélänken? Nyttan borde vara ganska stor ändå? (Förresten, omöjliggörs OL och AL av västlänken, eller försvåras de?) Skulle det gå at göra Allélänken som högbana?
Jonas German
27 Inlägg
Ort: Norrköping, Gick med: Augusti 2012
Operalänken kan inte byggas förrän Västlänkens etapp vid älvstranden är klar, sedan är det fritt fram. Allélänken kan, rent byggtekniskt, med fördel samordnas med bygget av Västlänken och en gemensam station vid Haga. Sedan om det mäktas med rent resursmässigt vad gäller planering, ekonomi och trafikstörningar kan vara en annan fråga. Men trafiktekniskt borde de passa perfekt ihop.
Profilbild
Hans Jörgensen
409 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Mikael Bigert skrev:

Hej!
Några funderingar strax innan Valsöndagen 14/9:
Att Nej-sidan tagit Västlänken till sitt ”hjärta” som sista chansen att vända opinionen är inte förvånande.
För det måste nog till en smärre ler-bävning för att Nej-sidan ska ha en chans. Det som talar för en relativt klar Ja-seger är framför allt:
1: Privatekonomi, det är en minoritet som betalar kännbart med trängselskatt.
2: Auktoriteter och resurser, där har Ja-sidan ett förkrossande övertag.
3: Politisk korrekthet, många är måna om att ha ”rätt” åsikter.


Intressanta iakttagelser, liksom hela ditt inlägg.
Just punkten 2, kan man fundera vidare på i samband med senaste tidens rätt yviga debatt(er) om VL och TS. Det må vara så att många svenskar kuvar sig för vad Storebror säger (storebror kan vara en ledarsida, lokala etablissemanget av politik och handelskammare, finansminstern, med flera).
Men jag tycker just de här frågorna har visat på ett ovanligt friskt motstånd från lillbrorsor- och systrar. I TS-frågan ledde det till användning av folkinitiativet och lyckades få till en folkomröstning, förstås hårt motarbetade av hela fältet av storebrorsor/systrar. Oavsett vad jag tycker i sak i TS-frågan, känns det ändå positivt att folk även i detta landet kan ta saken i egna händer när något blivit fundamentalt fel, vilket i mångas ögon alltså är VL.

Vi hade behövt vara mer bekymrade om det inte fanns folk som reagerade mot projekt i den här storleken. Det är bara helt sunt att mångmiljardprojekt ifrågasätts, speciellt när brister påtalas från alla möjliga håll och ur en alla möjliga olika aspekter, sedan flera år tillbaka. Projekt är inte bra bara för att de kostar mycket och har fräcka grafiska presentationer. Bara det att kritiken inte har lagt sig utan snarare intensifierats, tyder på fundamentala fel som jag ser det. Annars kan man tycka att människor överlag borde uppskatta att stora infrasatsningar görs i deras region, speciellt då i en region som har varit och är eftersatt i järnväg- och övrig kollektivtrafik.
Att det dessutom kommer förslag (mer eller mindre realistiska), från privatpersoner (folkföraktfullt kallade gråa farbröder av vissa av våra folkvalda politiker), på möjliga lösningar, borde betraktas som en stor tjänst. Det är alltså tid och engagemang som dessa 'privatspanare' (inte minst Mikael Bigert) lagt helt på sin fritid, utan att det kostar en skattekrona. Det ideella engagemanget är starkt även år 2014. Att dessa förslag sedan ignoreras, eller om det inte går, motarbetas av våra ledande politiker (som på vårt uppdrag och bekostnad ska tjäna staden och regionen), det tyder på att man från etablissemangets sida känner sig trängd och måste försvara något som är genuint svårt att försvara. Skattepengar rullar till propaganda för att bättra på bilden av Projektet.

En sund visselblåsarkultur har långt kvar i Götet. Dennis Töllborg sa något intressant på ett "föredrag" under vetenskapsfestivalen i våras: De som visselblåser om något i sin organisation, borde befordras inom denna organisation som belöning för att ha varit klarsynta och uppmärksammat ledningen om bristfälligheter.


Lerbävning var ordet, tack för det Bigert.
Senast ändrad 11 september 2014 22:36
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Mikael Bigert skrev:

Hej!
Några funderingar strax innan Valsöndagen 14/9:
Att Nej-sidan tagit Västlänken till sitt ”hjärta” som sista chansen att vända opinionen är inte förvånande.
För det måste nog till en smärre ler-bävning för att Nej-sidan ska ha en chans. Det som talar för en relativt klar Ja-seger är framför allt:
1: Privatekonomi, det är en minoritet som betalar kännbart med trängselskatt.
2: Auktoriteter och resurser, där har Ja-sidan ett förkrossande övertag.
3: Politisk korrekthet, många är måna om att ha ”rätt” åsikter.
Att GT öser ut artiklar om Västlänkens problem är heller inget märkligt. Kvällstidningsläsaren, liksom Yimbyiten, läser helst det som bekräftar de egna värderingarna och åsikterna. Dessutom är ju poängen att kränga lösnummer.
(Dock ska man inte försumma tidningarnas vilja att påverka genom opinionsbildning. När jag frågade Åsa Linderborg, kulturchef på Aftonbladet, på förra årets Bokmässa vad hon tyckte om GT:s kampanj för folkomröstning ansåg hon att den låg helt i linje med det uppdrag som svenska kvällstidningar har.)

Min personliga åsikt om Västlänken tycker jag inte är det viktigaste i sammanhanget. Jag anser dock att man bör prioritera de allt knappare resurserna som samhället förfogar över så att de gör maximal nytta. För mig är spårvagnssystemet i Göteborg prio ett när det gäller vår infrastruktur. Ska systemet klara en drastisk ökning av antalet resenärer måste det moderniseras, se:
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​92ce41cf-​5e29-​42e4-​ae9e-​397fd90​0​.​.​
Min uppfattning är att Västlänken hindrar en sådan satsning. Men jag erkänner ändå villigt att tågtunneln har ett antal fördelar, vilket också framgår av mina dokument, t ex:
http:​/​/​www.​jarnvagsframjandet.​se/​vadhander/​nyheter/​bil.​.​
Jag har dock koncentrerat mig på att gräva fram fakta som annars inte lyfts fram i den skattefinanseriade ”informationen”. Att upprepa politikers och myndigheters argument och stämma upp lovsånger finns det ju andra som gör. Min avsikt har samtidigt varit att balansera de inte sällan överdrivna och overifierade uppgifter som motståndarna till tågtunneln lägger fram.

Frågan är förstås alltför komplex för att fångas i korta rallarsvingar mellan bloggare. Men en aspekt som jag tycker oftast kommer bort och är kopplad till Yimby som forum för åsikter är avvägningen mellan förtätning och regionförstoring.
Jag tror på en framtid där vi i allt högre utsträckning kan gå, använda cykeln eller ta kollektiva färdmedel. För att detta ska kunna fungera behöver vi förtäta staden och prioritera den kollektivtrafik som betjänar transporter inom närområdet. Vi bör däremot inte överdrivet subventionera en utveckling där allt fler bor allt längre från arbete och studier.
Parallellt tror och hoppas jag att den nya tekniken kommer att göra att även mellanstora och mindre orter kan attrahera alla typer av människor. Behovet av att fysiskt flytta sig långa sträckor dagligen tror jag kan minskas med de möjligheter som internet och dess efterföljare öppnar. Vad som ligger 30-50 år bort kan vi bara gissa.


En fråga från en utomstående (flera faktiskt): Är inte stadsbana i tunneloch planskild storkring ganska lika? Borde inte kostnaden var det då? Om man nu bygger västlänken, kan man inte påbörja storkringen ändå utan operalänken och allélänken? Nyttan borde vara ganska stor ändå? (Förresten, omöjliggörs OL och AL av västlänken, eller försvåras de?) Skulle det gå at göra Allélänken som högbana?



Det finns mycket spårväg som går att bygga utan att vara i konflikt med Västlänken. Så byggs exempelvis sträckan mellan Lilla torget och Järntorget via Stenpiren nu. Spårväg till Eriksberg och Backa är också på väg.
Profilbild
Mikael Bigert
588 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Jonas German skrev:

Operalänken kan inte byggas förrän Västlänkens etapp vid älvstranden är klar, sedan är det fritt fram. Allélänken kan, rent byggtekniskt, med fördel samordnas med bygget av Västlänken och en gemensam station vid Haga. Sedan om det mäktas med rent resursmässigt vad gäller planering, ekonomi och trafikstörningar kan vara en annan fråga. Men trafiktekniskt borde de passa perfekt ihop.


Hej!
Om kostnader och Planskild storkring:
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​92ce41cf-​5e29-​42e4-​ae9e-​397fd90​0​.​.​
Operalänken måste vänta om Västlänken byggs. Allélänken kan inte byggas som tunnel tvärs Haga förrän schaktet är ifyllt. Kanske kan man ändå hitta annan dragning som inte påverkas av Västlänken. Jag har själv skissat på en spårvägstunnel som viker av längre österut just för att kunna bygga innan Västlänken, men det finns mycket kvar att kolla.
Jag har skickat in förslag till ”hearing” får vi se om det antas..
Finansieringsmässigt är ju bidraget från t-skatten (som ju inte sitter så bergfast längre) intecknat till 2038, så vill vi ha mer spårvägar måste annan finansiering fram.
Risken finns också att man rent planeringsmässigt inte ”orkar med” mer än ett stort spårprojekt i staden. Vi får se vilka diskussioner som kommer upp nu i kölvattnet på omröstningen.
Profilbild
Mikael Bigert
588 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hans Jörgensen skrev:

Intressanta iakttagelser, liksom hela ditt inlägg.
Just punkten 2, kan man fundera vidare på i samband med senaste tidens rätt yviga debatt(er) om VL och TS. Det må vara så att många svenskar kuvar sig för vad Storebror säger (storebror kan vara en ledarsida, lokala etablissemanget av politik och handelskammare, finansminstern, med flera).
Men jag tycker just de här frågorna har visat på ett ovanligt friskt motstånd från lillbrorsor- och systrar. I TS-frågan ledde det till användning av folkinitiativet och lyckades få till en folkomröstning, förstås hårt motarbetade av hela fältet av storebrorsor/systrar. Oavsett vad jag tycker i sak i TS-frågan, känns det ändå positivt att folk även i detta landet kan ta saken i egna händer när något blivit fundamentalt fel, vilket i mångas ögon alltså är VL.

Vi hade behövt vara mer bekymrade om det inte fanns folk som reagerade mot projekt i den här storleken. Det är bara helt sunt att mångmiljardprojekt ifrågasätts, speciellt när brister påtalas från alla möjliga håll och ur en alla möjliga olika aspekter, sedan flera år tillbaka. Projekt är inte bra bara för att de kostar mycket och har fräcka grafiska presentationer. Bara det att kritiken inte har lagt sig utan snarare intensifierats, tyder på fundamentala fel som jag ser det. Annars kan man tycka att människor överlag borde uppskatta att stora infrasatsningar görs i deras region, speciellt då i en region som har varit och är eftersatt i järnväg- och övrig kollektivtrafik.
Att det dessutom kommer förslag (mer eller mindre realistiska), från privatpersoner (folkföraktfullt kallade gråa farbröder av vissa av våra folkvalda politiker), på möjliga lösningar, borde betraktas som en stor tjänst. Det är alltså tid och engagemang som dessa 'privatspanare' (inte minst Mikael Bigert) lagt helt på sin fritid, utan att det kostar en skattekrona. Det ideella engagemanget är starkt även år 2014. Att dessa förslag sedan ignoreras, eller om det inte går, motarbetas av våra ledande politiker (som på vårt uppdrag och bekostnad ska tjäna staden och regionen), det tyder på att man från etablissemangets sida känner sig trängd och måste försvara något som är genuint svårt att försvara. Skattepengar rullar till propaganda för att bättra på bilden av Projektet.

En sund visselblåsarkultur har långt kvar i Götet. Dennis Töllborg sa något intressant på ett "föredrag" under vetenskapsfestivalen i våras: De som visselblåser om något i sin organisation, borde befordras inom denna organisation som belöning för att ha varit klarsynta och uppmärksammat ledningen om bristfälligheter.


Lerbävning var ordet, tack för det Bigert.


Hej!
Lerbävning blev det. Definitivt inte första gången jag gissat fel.
Det betyder att åtskilliga Göteborgare som inte betalar t-skatt ändå har röstat mot den. Min analys är att vi snackar om en ”Västlänkseffekt” kombinerad med ett missnöje med Göteborgs politiska kultur i allmänhet.
Hade det blivit ett väntat Ja hade Västlänksfrågan på ett sätt varit enklare. Finansiering på plats, renodla diskussionen till att endast handla om tågtunneln och alternativen.
Nu måste politikerna hantera ett resultat som de inte ens velat tänka på, ännu mindre visat någon plan för.
För mig borde förhandlingarna börja med att diskutera syftena med trängselskatten och vilka av dessa man vill prioritera. Kan de nås på annat sätt? Kan man modifiera stationer och system? Kan man hitta en kompromiss där man ger en tydligt signal till väljarna att man tagit den rådgivande omröstningen seriöst samtidigt som man får balans mellan målen och kan nå en stabil majoritet i k-fullmäktige?
Jag har en förhoppning att våra politiker i kommunen och regionen kan komma fram till en sådan kompromiss. Men jag utesluter absolut inte att man mer eller mindre kommer att ignorera folkomröstningen och tycka ”tack för rådet men vi kör enligt plan.”

Min egen analys är att man från Ja-sidan begick misstaget att inte ta till sig missnöjet med Västlänken. När man skrev på valsedeln att ett syfte med skatten var att finansiera tågtunneln öppnade man för att omröstningen skulle handla om mer än t-skatten i sig.
Hade man utlovat en oberoende utredning hade man kunna undvika förlusten tror jag. T ex skulle man kunnat resonera ungefär: ”Omröstningen gäller bara trängselskatten. Oberoende av utgången kan vi fortsätta att diskutera innehållet i paketet. Vi kan utreda andra lösningar för pendeltågen och andra prioriteringar för kollektivtrafiken...”
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Hej!
Lerbävning blev det. Definitivt inte första gången jag gissat fel.
Det betyder att åtskilliga Göteborgare som inte betalar t-skatt ändå har röstat mot den. Min analys är att vi snackar om en ”Västlänkseffekt” kombinerad med ett missnöje med Göteborgs politiska kultur i allmänhet.
Hade det blivit ett väntat Ja hade Västlänksfrågan på ett sätt varit enklare. Finansiering på plats, renodla diskussionen till att endast handla om tågtunneln och alternativen.
Nu måste politikerna hantera ett resultat som de inte ens velat tänka på, ännu mindre visat någon plan för.
För mig borde förhandlingarna börja med att diskutera syftena med trängselskatten och vilka av dessa man vill prioritera. Kan de nås på annat sätt? Kan man modifiera stationer och system? Kan man hitta en kompromiss där man ger en tydligt signal till väljarna att man tagit den rådgivande omröstningen seriöst samtidigt som man får balans mellan målen och kan nå en stabil majoritet i k-fullmäktige?
Jag har en förhoppning att våra politiker i kommunen och regionen kan komma fram till en sådan kompromiss. Men jag utesluter absolut inte att man mer eller mindre kommer att ignorera folkomröstningen och tycka ”tack för rådet men vi kör enligt plan.”

Min egen analys är att man från Ja-sidan begick misstaget att inte ta till sig missnöjet med Västlänken. När man skrev på valsedeln att ett syfte med skatten var att finansiera tågtunneln öppnade man för att omröstningen skulle handla om mer än t-skatten i sig.
Hade man utlovat en oberoende utredning hade man kunna undvika förlusten tror jag. T ex skulle man kunnat resonera ungefär: ”Omröstningen gäller bara trängselskatten. Oberoende av utgången kan vi fortsätta att diskutera innehållet i paketet. Vi kan utreda andra lösningar för pendeltågen och andra prioriteringar för kollektivtrafiken...”



Det har aldrig handlat om att gräva fram sanningar om Västlänken. Det har handlat om lögner och rena påhitt, att göra en krokodil av en fjäder. Till dessa så finns bland andra Martin Wannholt och Vägvalet. Till min stora besvikelse så är även du där. Du är ju trots allt ingenjör och en del av ingenjörskonsten är att göra avvägningar och komma fram till optimala och fungerande lösninger. Varför gör du inte det när det kommer till Västlänken? Utredningen är faktiskt riktigt bra och de har gått igenom alla möjliga, och en hel del omöjliga, lösningar på problemet. Den är dessutom riktigt lättläst, så varför har du inte tagit till dig dess resultat och slutsatser?
Profilbild
Mikael Bigert
588 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej!
Mitt syfte har hela tiden varit att få en konstruktiv diskussion om Västlänken och alternativen, se inlägget:
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​2699&page=​0​#f.​.​

Var och en kan gå igenom mina rapporter, se:
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​2699&page=​0​#f.​.​

Skulle eventuella faktafel kommit med i materialet är det bara att ange i vilket dokument, på vilken sida och referens som stöder eventuell rättelse.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Hej!
Mitt syfte har hela tiden varit att få en konstruktiv diskussion om Västlänken och alternativen, se inlägget:
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​2699&page=​0​#f.​.​

Var och en kan gå igenom mina rapporter, se:
http:​/​/​gbg.​yimby.​se/​forum/​thread.​aspx?​id=​2699&page=​0​#f.​.​

Skulle eventuella faktafel kommit med i materialet är det bara att ange i vilket dokument, på vilken sida och referens som stöder eventuell rättelse.


Nej, det har aldrig varit ditt syfte. Det har påpekats många gånger vad som har varit fel men du har aldrig ändrat eller tagit till dig något av den kritiken.
Profilbild
Mikael Bigert
588 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Hej o god forts!
Här är ett uppdaterat dokument med idéer för en konceptstudie av alternativen. Särskilt fokus på avigsidorna .
/ Mikael

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
Sida 2 av 8

 > Infrastruktur
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5376 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
12 November 11:45 av Matthias H.
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
6 November 22:25 av Hans Jörgensen
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck