Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN

Sida 3 av 8
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Hej o god forts!
Här är ett uppdaterat dokument med idéer för en konceptstudie av alternativen. Särskilt fokus på avigsidorna .
/ Mikael

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..


Gammal skåpmat som inget nytt tillför. Alternativen har redan varit uppe och förlorat mot Västlänken.

* A1 Förstärkningsalternativet - det bästa av dessa "alternativ, men förlorade till sist mot Västlänken
* A2 Gårdalänken - ett av de sämsta alternativen, ströks 2001
* A3 Göteborg Östra (alias Olskroken) - stäks också 2001
* A4 Andra tunnelalternativ - Alternativt Korsvägen, längre lertunnel. Alternativ Chalmers, längre tunnel, dyrare och sämre nytta. Alternativ Hisingen/Älvlänken, mycket dyrare men inte nytta till kostnaden. Samtliga har redan förlorat mot Västlänken.
* A5 slinga norr - samma nytta som FA men mycket dyrare fördärvar framtida byggbar mark.
* A6 slinga syd - samma nytta som FA men mycket dyrare. Fördärvar framdida byggbar mark och bullerstör stor del av centrala stan.
* A7 ny säckstation - förlänger restid, och nyttan med den skulle vara vaddå?

Nej, det här var verkligen inga bra alternativ. Det positiva är att granskningen av dem gick fort att klara av så att vi kan fortsätta fokusera på Västlänken.
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Hej o god forts!
Här är ett uppdaterat dokument med idéer för en konceptstudie av alternativen. Särskilt fokus på avigsidorna .
/ Mikael

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..


Gammal skåpmat som inget nytt tillför. Alternativen har redan varit uppe och förlorat mot Västlänken.

* A1 Förstärkningsalternativet - det bästa av dessa "alternativ, men förlorade till sist mot Västlänken
* A2 Gårdalänken - ett av de sämsta alternativen, ströks 2001
* A3 Göteborg Östra (alias Olskroken) - stäks också 2001
* A4 Andra tunnelalternativ - Alternativt Korsvägen, längre lertunnel. Alternativ Chalmers, längre tunnel, dyrare och sämre nytta. Alternativ Hisingen/Älvlänken, mycket dyrare men inte nytta till kostnaden. Samtliga har redan förlorat mot Västlänken.
* A5 slinga norr - samma nytta som FA men mycket dyrare fördärvar framtida byggbar mark.
* A6 slinga syd - samma nytta som FA men mycket dyrare. Fördärvar framdida byggbar mark och bullerstör stor del av centrala stan.
* A7 ny säckstation - förlänger restid, och nyttan med den skulle vara vaddå?

Nej, det här var verkligen inga bra alternativ. Det positiva är att granskningen av dem gick fort att klara av så att vi kan fortsätta fokusera på Västlänken.


Att de flesta av alternativen inte möter politikernas målbild (se sid 21 i dok ) betyder inte att de är ointressanta.
Mitt fokus i studien ligger på att öka tågens kapacitet och optimera netto-samhällsnytta snarare än på politikernas mål, därför blir mina slutsatser annorlunda.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Hej o god forts!
Här är ett uppdaterat dokument med idéer för en konceptstudie av alternativen. Särskilt fokus på avigsidorna .
/ Mikael

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..


Gammal skåpmat som inget nytt tillför. Alternativen har redan varit uppe och förlorat mot Västlänken.

* A1 Förstärkningsalternativet - det bästa av dessa "alternativ, men förlorade till sist mot Västlänken
* A2 Gårdalänken - ett av de sämsta alternativen, ströks 2001
* A3 Göteborg Östra (alias Olskroken) - stäks också 2001
* A4 Andra tunnelalternativ - Alternativt Korsvägen, längre lertunnel. Alternativ Chalmers, längre tunnel, dyrare och sämre nytta. Alternativ Hisingen/Älvlänken, mycket dyrare men inte nytta till kostnaden. Samtliga har redan förlorat mot Västlänken.
* A5 slinga norr - samma nytta som FA men mycket dyrare fördärvar framtida byggbar mark.
* A6 slinga syd - samma nytta som FA men mycket dyrare. Fördärvar framdida byggbar mark och bullerstör stor del av centrala stan.
* A7 ny säckstation - förlänger restid, och nyttan med den skulle vara vaddå?

Nej, det här var verkligen inga bra alternativ. Det positiva är att granskningen av dem gick fort att klara av så att vi kan fortsätta fokusera på Västlänken.


Att de flesta av alternativen inte möter politikernas målbild (se sid 21 i dok ) betyder inte att de är ointressanta.
Mitt fokus i studien ligger på att öka tågens kapacitet och optimera netto-samhällsnytta snarare än på politikernas mål, därför blir mina slutsatser annorlunda.


Jo, det är faktiskt exakt vad det betyder. Att lägga mycket pengar på någon lösning som innebär en försämring redan mot idag är direkt ointressant för samtliga. Det är inget som de ens överväger. De flesta lösningarna innebär ju en direkt försämring mot idag, förutom de alternativ som du har emd och som klarade sig till den slutliga utvärderingen. Har man som mål att försämra pendeltågstrafiken, ja då finns där mycket att hämta.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
För mig är olika alternativ av Västlänken ett avslutat kapitel. Tidigare förespråkade jag Korsvägen via Johannebergsgatan. Men jag är övertygad om att Haga-Korsvägen kommer bli en bra lösning. Det är svårt att få till en bättre täckning av centrum och samtidigt pricka in så mycket berg som man gjort.
Matthias H.
647 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Erik Jonson skrev:

För mig är olika alternativ av Västlänken ett avslutat kapitel. Tidigare förespråkade jag Korsvägen via Johannebergsgatan. Men jag är övertygad om att Haga-Korsvägen kommer bli en bra lösning. Det är svårt att få till en bättre täckning av centrum och samtidigt pricka in så mycket berg som man gjort.


Håller med dig Erik helt och hållet.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Vilka pendeltågsgrenar finn norr och söder om den? Vilka är planerade (Både i närtid och mer längre fram)?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Matthias H. skrev:

Håller med dig Erik helt och hållet.


Håller också med.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Vilka pendeltågsgrenar finn norr och söder om den? Vilka är planerade (Både i närtid och mer längre fram)?


Söder, befintliga:
* Kungsbacka
* Borås, utbyggnad till dubbelspår via landvetter är beslutad

Söder, tänkbara:
* Särö, ansluter till Haga
* Kungsbacka - Särö, inte i planer eller kalkyler men en väldigt kort sträcka med stor möjlig nytta för kraftigt utökad trafik och möjligheter.

Norr, befintliga:
* Alingsås/Lerum
* Trollhättan/Vänersborg
* Bohusbanan, inte strikt pendeltåg med regiontåg. utredning om utbyggnad till dubbelspå pågår.

Norr, tänkbara:
* Torslanda, via Hamnbanan


Jag har en bild på befintligt och framtida nät.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Profilbild
Ragnar Lind
119 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Januari 2009
Hanssons bild ser väldigt bra ut. Tillsammans me Storkringen kommer när detta förverkligas trafikinfarkten Järntorget-Ullevi norra att lösas upp, och jag tror att vi får behålla spårvagnarna i ytläge. Synd bara att detta inte gjordes för 20 år sedan....
__________________
Ragnar L

Senast ändrad 14 januari 2015 12:41
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Ragnar L skrev:

Hanssons bild ser väldigt bra ut. Tillsammans me Storkringen kommer när detta förverkligas trafikinfarkten Järntorget-Ullevi norra att lösas upp, och jag tror att vi får behålla spårvagnarna i ytläge. Synd bara att detta inte gjordes för 20 år sedan....


Tack. Håller med, det borde redan gjorts för länge sedan.
Matthias H.
647 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Signatur: Hansson skrev:

Tack. Håller med, det borde redan gjorts för länge sedan.


Ja Hansson, den bilden är kanon. Särö, vallda och anslutning till ny station söder om coop i kungsbacka hade varit grymt i framtiden. Dit skulle också en spårväg ut till åtminstone onsala kyrka dras, en sådan linje hade tagit mycket av biltrafiken från onsala in mot Gbg. Denna nya Kungsbacka södra station hade i princip kunnat ersätta nuvarande kba station där många nya kvarter hade kunnat byggas. Mellan denna kba södra station och Hede (kba norra station) hade onsalaspårvägen kunnat dras vidare genom centrum och därigenom slå flera flugor i en smäll.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Matthias H. skrev:

Ja Hansson, den bilden är kanon. Särö, vallda och anslutning till ny station söder om coop i kungsbacka hade varit grymt i framtiden. Dit skulle också en spårväg ut till åtminstone onsala kyrka dras, en sådan linje hade tagit mycket av biltrafiken från onsala in mot Gbg. Denna nya Kungsbacka södra station hade i princip kunnat ersätta nuvarande kba station där många nya kvarter hade kunnat byggas. Mellan denna kba södra station och Hede (kba norra station) hade onsalaspårvägen kunnat dras vidare genom centrum och därigenom slå flera flugor i en smäll.


Ja, visst blir det bra! Har man väl dragit spåret ner till Särö så är det väldigt kort sträcka över till Kungsbacka. Då känns det som en given sträcka att bygga och akungsbqcka får två pendeltågslinjer in mot Göteborg!
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Signatur: Hansson skrev:

Söder, befintliga:
* Kungsbacka
* Borås, utbyggnad till dubbelspår via landvetter är beslutad

Söder, tänkbara:
* Särö, ansluter till Haga
* Kungsbacka - Särö, inte i planer eller kalkyler men en väldigt kort sträcka med stor möjlig nytta för kraftigt utökad trafik och möjligheter.

Norr, befintliga:
* Alingsås/Lerum
* Trollhättan/Vänersborg
* Bohusbanan, inte strikt pendeltåg med regiontåg. utredning om utbyggnad till dubbelspå pågår.

Norr, tänkbara:
* Torslanda, via Hamnbanan


Jag har en bild på befintligt och framtida nät.
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" target="_blank">http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" height="584" class="ExternalForumImage" />

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Så om man antar 15 minuterstrafik på var norrgående linje (och att de alla fortsätter söderut) så får man 12 tåg per time mellan Mölndal och Göteborgs C? (mao 5minuterstrafik)
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Marcus Bokvist skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Söder, befintliga:
* Kungsbacka
* Borås, utbyggnad till dubbelspår via landvetter är beslutad

Söder, tänkbara:
* Särö, ansluter till Haga
* Kungsbacka - Särö, inte i planer eller kalkyler men en väldigt kort sträcka med stor möjlig nytta för kraftigt utökad trafik och möjligheter.

Norr, befintliga:
* Alingsås/Lerum
* Trollhättan/Vänersborg
* Bohusbanan, inte strikt pendeltåg med regiontåg. utredning om utbyggnad till dubbelspå pågår.

Norr, tänkbara:
* Torslanda, via Hamnbanan


Jag har en bild på befintligt och framtida nät.
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" target="_blank">http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" height="584" class="ExternalForumImage" />

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Så om man antar 15 minuterstrafik på var norrgående linje (och att de alla fortsätter söderut) så får man 12 tåg per time mellan Mölndal och Göteborgs C? (mao 5minuterstrafik)


Vi får se hur man gör med det nya dubbelspåret mot Borås. Det är fortfarande en öppen fråga. Om man grenar av vid Mölndal kommer vi få fyrspår mellan Almedal och Mölndal och möjlighet till mycket tät pendeltågstrafik.
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
"Stadsbana XL" ( som väl rimligen borde heta "Pendeltågsnät XL" ) är svårt att ta ställning till utan mer info.
Särskilt vad gäller Särö/Vallda-grenen. Var ska stationerna ligga? Var kan man dra spåren utan alltför mycket intrång? Finns resandeunderlag med tanke på hur glest befolkat området kring Säröleden är? Går det att uppskatta kostnaderna?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Marcus Bokvist skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Söder, befintliga:
* Kungsbacka
* Borås, utbyggnad till dubbelspår via landvetter är beslutad

Söder, tänkbara:
* Särö, ansluter till Haga
* Kungsbacka - Särö, inte i planer eller kalkyler men en väldigt kort sträcka med stor möjlig nytta för kraftigt utökad trafik och möjligheter.

Norr, befintliga:
* Alingsås/Lerum
* Trollhättan/Vänersborg
* Bohusbanan, inte strikt pendeltåg med regiontåg. utredning om utbyggnad till dubbelspå pågår.

Norr, tänkbara:
* Torslanda, via Hamnbanan


Jag har en bild på befintligt och framtida nät.
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" target="_blank">http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" height="584" class="ExternalForumImage" />

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Så om man antar 15 minuterstrafik på var norrgående linje (och att de alla fortsätter söderut) så får man 12 tåg per time mellan Mölndal och Göteborgs C? (mao 5minuterstrafik)


Vi får se hur man gör med det nya dubbelspåret mot Borås. Det är fortfarande en öppen fråga. Om man grenar av vid Mölndal kommer vi få fyrspår mellan Almedal och Mölndal och möjlighet till mycket tät pendeltågstrafik.


Mölndal vill väldigt gärna att banan till Landvetter och Borås passerar Mölndal station. Det kanske skall räknas som sannolikt att det blir den sträckan.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

"Stadsbana XL" ( som väl rimligen borde heta "Pendeltågsnät XL" ) är svårt att ta ställning till utan mer info.
Särskilt vad gäller Särö/Vallda-grenen. Var ska stationerna ligga? Var kan man dra spåren utan alltför mycket intrång? Finns resandeunderlag med tanke på hur glest befolkat området kring Säröleden är? Går det att uppskatta kostnaderna?


Stadsbana heter den för att den tillkom i en stadsbanediskussion. Det är ett fortsatt bra namn för den knyter in regionen i Göteborg som om de var stadsdelar. Jämför S-bahn i Köpenhamn exempelvis.

För sträckan Kungsbacka - Särö rekommenderar jag en titt på närmsta karta. Det är en väldigt kort sträcka samt platt och fint. Perfekt för tåg med andra ord. Vallda ligger bra till för en ny station. Kungsbacka kan med fördel få minst två stationer för spridning av resenärer och så att fler får närmare till tåget.
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Signatur: Hansson skrev:

Stadsbana heter den för att den tillkom i en stadsbanediskussion. Det är ett fortsatt bra namn för den knyter in regionen i Göteborg som om de var stadsdelar. Jämför S-bahn i Köpenhamn exempelvis.

För sträckan Kungsbacka - Särö rekommenderar jag en titt på närmsta karta. Det är en väldigt kort sträcka samt platt och fint. Perfekt för tåg med andra ord. Vallda ligger bra till för en ny station. Kungsbacka kan med fördel få minst två stationer för spridning av resenärer och så att fler får närmare till tåget.


7-8 km Vallda-Särö är nog lättaste biten ( är dock mycket tveksam till resandeunderlaget där ).
Problemet är Sahlgrenska-Järnbrottsmotet(?)-Askim-Särö. har själv försökt rita på linjer där, utan att hitta bra sträckning med stationer nära till resandeunderlag. Tror mer på Spårväg Frölunda-Askim, sen blir det för glest i relation till kostnaden.
Men rita på, kanske går det att hitta på ngt rimligt.
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Mikael Bigert skrev:

7-8 km Kbacka ( ska det var ) -Särö är nog lättaste biten ( är dock mycket tveksam till resandeunderlaget där ).
Problemet är Sahlgrenska-Järnbrottsmotet(?)-Askim-Särö. har själv försökt rita på linjer där, utan att hitta bra sträckning med stationer nära till resandeunderlag. Tror mer på Spårväg Frölunda-Askim, sen blir det för glest i relation till kostnaden.
Men rita på, kanske går det att hitta på ngt rimligt.
Matthias H.
647 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
[QUOTE=Mikael Bigert][/QUOTE]

Mikael, Onsala är enormt. Vallda växer också mycket. Onsalaborna skulle med en stor pendelparkering i Vallda ställa bilen där och ta framtida pendeln via Särö in mot stan eller välja den stora framtida? pendelparkeringen vid Coop (kungsbacka Södra) och ta befintlig pendel in mot stan. Onsala är verkligen enormt mycket bilar...
Sida 3 av 8

 > Infrastruktur
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck