Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN

Sida 4 av 8
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

7-8 km Vallda-Särö är nog lättaste biten ( är dock mycket tveksam till resandeunderlaget där ).
Problemet är Sahlgrenska-Järnbrottsmotet(?)-Askim-Särö. har själv försökt rita på linjer där, utan att hitta bra sträckning med stationer nära till resandeunderlag. Tror mer på Spårväg Frölunda-Askim, sen blir det för glest i relation till kostnaden.
Men rita på, kanske går det att hitta på ngt rimligt.


Nej, du tänker fel. Det är ett enormt underlag för en sträckning via Vallda. Det som händer är att ändstation Särö försvinner och du istället får en sluten slinga. Tågen kan runda Särö - Vallda - Kungsbacka åt båda håll. Bor du runt Kungsbacka så kan du välja på om dig vill åka med eller moturs till Göteborg. Du når centrala stan lika lätt med båda och kan nå olika mål längs de olika banorna allt beroende på vad som är ditt egentliga mål!
Matthias H.
647 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: Juni 2008
Signatur: Hansson skrev:

Nej, du tänker fel. Det är ett enormt underlag för en sträckning via Vallda. Det som händer är att ändstation Särö försvinner och du istället får en sluten slinga. Tågen kan runda Särö - Vallda - Kungsbacka åt båda håll. Bor du runt Kungsbacka så kan du välja på om dig vill åka med eller moturs till Göteborg. Du når centrala stan lika lätt med båda och kan nå olika mål längs de olika banorna allt beroende på vad som är ditt egentliga mål!


Precis Hansson vad jag också tänker. Onsalahalvön är idag ett enormt bilberoende-pendla-in-till-stan område, denna slingan skulle kunna sänka det mycket.
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Pendeltåg via Vallda hade passat mig perfekt eftersom jag sedan en tid bor i Vallda, och kombinerar vikcykel/buss/tåg via Kungsbacka in till Göteborg varje dag.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Erik Jonson skrev:

Marcus Bokvist skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Söder, befintliga:
* Kungsbacka
* Borås, utbyggnad till dubbelspår via landvetter är beslutad

Söder, tänkbara:
* Särö, ansluter till Haga
* Kungsbacka - Särö, inte i planer eller kalkyler men en väldigt kort sträcka med stor möjlig nytta för kraftigt utökad trafik och möjligheter.

Norr, befintliga:
* Alingsås/Lerum
* Trollhättan/Vänersborg
* Bohusbanan, inte strikt pendeltåg med regiontåg. utredning om utbyggnad till dubbelspå pågår.

Norr, tänkbara:
* Torslanda, via Hamnbanan


Jag har en bild på befintligt och framtida nät.
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" target="_blank">http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" height="584" class="ExternalForumImage" />

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Så om man antar 15 minuterstrafik på var norrgående linje (och att de alla fortsätter söderut) så får man 12 tåg per time mellan Mölndal och Göteborgs C? (mao 5minuterstrafik)


Vi får se hur man gör med det nya dubbelspåret mot Borås. Det är fortfarande en öppen fråga. Om man grenar av vid Mölndal kommer vi få fyrspår mellan Almedal och Mölndal och möjlighet till mycket tät pendeltågstrafik.


Mölndal vill väldigt gärna att banan till Landvetter och Borås passerar Mölndal station. Det kanske skall räknas som sannolikt att det blir den sträckan.


Vi får hoppas att det blir så. Då får vi ett system Centralen-Haga-Korsvägen-Mölndal där det bara är att gå ut och ställa sig på perrongen så kommer det ett tåg inom någon minut. En station vid Krokslätt i detta lokala tunnelbanesystem vore inte eller fel
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Visst finns poänger med ny jväg Haga-Vallda-Kbacka men det återstår en hel del att fundera på innan man kan tycka så mycket om Särö-sträckningen.
1. Underlaget
Kollektivresandet till/från Vallda ( enligt Resvaneundersökn 2006 ) är näst intill försumbart, under 100 resor per vardag. Till Särö omkring 400. Folk bor här mycket utspritt och åker sannolikt bil in till Kbacka för att ta pendeln. Givetvis blir det trevligare med stationer närmare, men jag vet inte hur mycket kollektivresandet kommer öka som funktion av kortare bilresa hemmet till stationen. Det handlar nog mycket om vanor, här bor man oftast ”bilberoende”.’
( Sedan är frågan hur högt investeringar som sannolikt leder till ökat ”urban sprawl” ska prioriteras. Ska man göra det ännu mer attraktivt att flytta ut från staden?

2 Hur dra järnvägen?
Fram till Sahlgrenska blir det utmärkt med bergtunnel. Ska man sedan fortsätta längs Dag H i marknivå blir det svårt utan intrång och dessutom synd på den suveräna cykelbanan. Man kommer också ”off” från där folk bor i SV Gbg. Söder om Järnbrottsmotet finns lite mer plats, men det är ändå inte helt lätt att få plats med dubbelspåret. Tror det blir en hel del ställen där man måste lösa in mark.
Vill därför uppmana intresserade att rita lämpliga sträckningar!
3. Kostnaden?
En vanlig kilometerkostnad för järnväg inne i relativt tätt bebyggda trakter ( vilket det här väl är mesta biten ) är 150 miljoner/ km. ( se t ex Trollhättan-Öxnered ). Med ungefär 25 km skulle det bli cirka 3-4 miljarder exklusive stationerna. Med delen i tunnel som kanske kostar 800 miljoner/km ( 2 miljarder ) får vi en total på cirka 5-6 miljarder plus stationer, säg 6-7 miljader totalt Haga-Kbacka via Särö och Vallda. ( exkl inlösen av mark). Rätt prio?

Som skrivet: Roligt om vi kunde konkretisera förslagen
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
[QUOTE=Erik Jonson]
Signatur: Hansson skrev:

Erik Jonson skrev:

Marcus Bokvist skrev:

Signatur: Hansson skrev:

Söder, befintliga:
* Kungsbacka
* Borås, utbyggnad till dubbelspår via landvetter är beslutad

Söder, tänkbara:
* Särö, ansluter till Haga
* Kungsbacka - Särö, inte i planer eller kalkyler men en väldigt kort sträcka med stor möjlig nytta för kraftigt utökad trafik och möjligheter.

Norr, befintliga:
* Alingsås/Lerum
* Trollhättan/Vänersborg
* Bohusbanan, inte strikt pendeltåg med regiontåg. utredning om utbyggnad till dubbelspå pågår.

Norr, tänkbara:
* Torslanda, via Hamnbanan


Jag har en bild på befintligt och framtida nät.
http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" target="_blank">http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​f25c8749-​428c-​48b4-​b844-​260​1f673.​.​" height="584" class="ExternalForumImage" />

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Så om man antar 15 minuterstrafik på var norrgående linje (och att de alla fortsätter söderut) så får man 12 tåg per time mellan Mölndal och Göteborgs C? (mao 5minuterstrafik)


Vi får se hur man gör med det nya dubbelspåret mot Borås. Det är fortfarande en öppen fråga. Om man grenar av vid Mölndal kommer vi få fyrspår mellan Almedal och Mölndal och möjlighet till mycket tät pendeltågstrafik.


Mölndal vill väldigt gärna att banan till Landvetter och Borås passerar Mölndal station. Det kanske skall räknas som sannolikt att det blir den sträckan.


Vi får hoppas att det blir så. Då får vi ett system Centralen-Haga-Korsvägen-Mölndal där det bara är att gå ut och ställa sig på perrongen så kommer det ett tåg inom någon minut. En station vid Krokslätt i detta lokala tunnelbanesystem vore inte eller fel [/QUOTE]

Glöm inte Gamlestadstorget som också är en pendeltågsstation i Göteborg.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Hur får man Yuppies i Askim, Hovås, Billdal, Brottkärr, Lindås, Kullavik, Särö att åka kollektivt? De flesta har aldrig åkt vare sig buss eller spårvagn.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Mars 2009
Krister Malmqvist skrev:

Hur får man Yuppies i Askim, Hovås, Billdal, Brottkärr, Lindås, Kullavik, Särö att åka kollektivt? De flesta har aldrig åkt vare sig buss eller spårvagn.

De är väl snarare Ysuppies, i så fall?
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Erik Jonson skrev:


Vi får hoppas att det blir så. Då får vi ett system Centralen-Haga-Korsvägen-Mölndal där det bara är att gå ut och ställa sig på perrongen så kommer det ett tåg inom någon minut. En station vid Krokslätt i detta lokala tunnelbanesystem vore inte eller fel


Glöm inte Gamlestadstorget som också är en pendeltågsstation i Göteborg.


Syftade på den sträcka som kommer få så hög turtäthet att det bara är att gå ut å ställa sig på perrongen så kommer det ett tåg inom ett par minuter. Om Västlänken körs med 15 tåg/h kommer det gå ett tåg var 4:e minut på den här sträckan. Om Boråsbanans nya dubbelspår viker av vid Mölndal blir denna magiska sträcka ganska lång.
Senast ändrad 16 januari 2015 23:43
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Generellt knivigt när man planerar ny struktur för kollektivtrafik:

Ska man satsa på stråk där det redan finns stort resande ( VL:s nya stationer ) eller försöka bryta sig in på områden där bilismen idag är helt dominerande ( t ex Särö/Vallda )?
Senast ändrad 18 januari 2015 11:13
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Generellt knivigt när man planerar ny struktur för kollektivtrafik:

Ska man satsa på stråk där det redan finns stort resande ( VL:s nya stationer ) eller försöka bryta sig in på områden där bilismen idag är helt dominerande ( t ex Särö/Vallda )?


Man gör båda sakerna, i tur och ordning. Centrala staden, med Västlänken, behövs eftersom det är dit folk vill och behöver åka. Nya sträckor som Särö/Vallda bygger man ut för nya "kunder".

Når du inte målet dit de vill åka så är nya sträckor bortkastade. I just detta fallet så är även Västlänken en förutsättning för att kunna dra in sträckan från Särö till centrala stan där den ansluter vid Haga.
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Signatur: Hansson skrev:

Man gör båda sakerna, i tur och ordning. Centrala staden, med Västlänken, behövs eftersom det är dit folk vill och behöver åka. Nya sträckor som Särö/Vallda bygger man ut för nya "kunder".

Når du inte målet dit de vill åka så är nya sträckor bortkastade. I just detta fallet så är även Västlänken en förutsättning för att kunna dra in sträckan från Särö till centrala stan där den ansluter vid Haga.


Idag (2006) är det ju i princip "ingen" som vill åka till Vallda. ( mindre än 100 resor per vardagsdygn ). Frågan är hur man tar reda på att det finns en efterfrågan?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Idag (2006) är det ju i princip "ingen" som vill åka till Vallda. ( mindre än 100 resor per vardagsdygn ). Frågan är hur man tar reda på att det finns en efterfrågan?


Hur många åker bil från Vallda in till Göteborg? De är potentiella pendlare. Vinsten är också att man med en kort sträcka spår får fyr-spår från Kungsbacka in mot Göteborg samtidigt som man täcker upp ett större område med pendeltåg. Man kan "byta sida" genom att åka via Kungsbacka till sin destination på det andra spåret.
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
Ort: Göteborg (Majorna), Gick med: December 2008
Signatur: Hansson skrev:

Hur många åker bil från Vallda in till Göteborg? De är potentiella pendlare. Vinsten är också att man med en kort sträcka spår får fyr-spår från Kungsbacka in mot Göteborg samtidigt som man täcker upp ett större område med pendeltåg. Man kan "byta sida" genom att åka via Kungsbacka till sin destination på det andra spåret.


Nu kan jag se den poäng som Hansson ser, just med avlastningen av befintlig sträcka Kbacka-Gbg. Men frågan är också vilka andra järnvägsstråk som kanske är mer angelägna att satsa på, med större resenärspotential. Tänker på Bohusbanan, som vi borde vilja ha tvåspårig en bit upp.
Det skulle vara attraktivt med en avstickare till Kungälv (från Ytterby), dvs ett stickspår på högst 3 km. Det kan visserligen hävdas att Kungälv redan har E6:ans starka förbindelse med relativt effektiv och välanvänd expressbusstrafik ner till Gbg. Fast detsamma skulle kunna gälla Kungsbacka (och Vallda-Särö-Gbg) också.
Poängen med tågförbindelse till/från Kungälv är också att den med VL går att koppla till annan pendeltågsdestination exempelvis Mölndal eller Mölnlycke/Landvetter, och då ges en viss skillnad mot dagens expressbussförbindelse, som trots allt tar längre tid på sig genom och förbi centrum.

Sen är det förvisso skillnad mellan Kungsbacka och Kungälv då den norra Kungakommunen är mindre till befolkningsmängd. Fast med Kungälv + Stenungssund blir skillnaden inte så stor. Det sammantagna området ligger på ungefär samma avstånd som Kungsbacka kommun från Gbg C. Därefter, åt syd resp. norr, kan jämföras Varberg som är lite större än Uddevalla. Men till skillnad från Halland har denna del av Bohuslän också två kustkommunerna Tjörn och Orust (tillsammans 30000 inv.), som det i någon (om än avlägsen) framtid vore trevligt att få connectade med Bohusbanan. Notera att dessa öars sommarbefolkning är betydlgit större än de bofasta 30k. Haken är väl att dessa kommuner saknar egentliga centralorter och är glest befolkade. Men detsamma gäller väl motsvarigheterna i Halland också, i den mån sådana finns (Onsalahalvön?, fast vars 12k invånare ingår i Kungsbacka kommun).
Senast ändrad 19 januari 2015 22:45
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Hans Jörgensen skrev:

Nu kan jag se den poäng som Hansson ser, just med avlastningen av befintlig sträcka Kbacka-Gbg. Men frågan är också vilka andra järnvägsstråk som kanske är mer angelägna att satsa på, med större resenärspotential. Tänker på Bohusbanan, som vi borde vilja ha tvåspårig en bit upp.
Det skulle vara attraktivt med en avstickare till Kungälv (från Ytterby), dvs ett stickspår på högst 3 km. Det kan visserligen hävdas att Kungälv redan har E6:ans starka förbindelse med relativt effektiv och välanvänd expressbusstrafik ner till Gbg. Fast detsamma skulle kunna gälla Kungsbacka (och Vallda-Särö-Gbg) också.
Poängen med tågförbindelse till/från Kungälv är också att den med VL går att koppla till annan pendeltågsdestination exempelvis Mölndal eller Mölnlycke/Landvetter, och då ges en viss skillnad mot dagens expressbussförbindelse, som trots allt tar längre tid på sig genom och förbi centrum.

Sen är det förvisso skillnad mellan Kungsbacka och Kungälv då den norra Kungakommunen är mindre till befolkningsmängd. Fast med Kungälv + Stenungssund blir skillnaden inte så stor. Det sammantagna området ligger på ungefär samma avstånd som Kungsbacka kommun från Gbg C. Därefter, åt syd resp. norr, kan jämföras Varberg som är lite större än Uddevalla. Men till skillnad från Halland har denna del av Bohuslän också två kustkommunerna Tjörn och Orust (tillsammans 30000 inv.), som det i någon (om än avlägsen) framtid vore trevligt att få connectade med Bohusbanan. Notera att dessa öars sommarbefolkning är betydlgit större än de bofasta 30k. Haken är väl att dessa kommuner saknar egentliga centralorter och är glest befolkade. Men detsamma gäller väl motsvarigheterna i Halland också, i den mån sådana finns (Onsalahalvön?, fast vars 12k invånare ingår i Kungsbacka kommun).


Ja, i vilken ordning man skall bygga är verkligen det stora kruxet och frågan!

Tittar man på denna bild så kan man verkligen fundera. jag håller med dig i ditt resonemang om Kungälv/Bohusbanan kontra Kungsbacka och Särö/Vallda.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Utredning om dubbelspår på Bohusbanan pågår. Det man lätt kan se redan på kartan är att sträckan till Ytterby ter sig lätt och enkel att bygga ut. Tyvärr så är den kanske lite för kort för att vara riktigt nyttig avseende trafikökning. Det skulle vara med en avstickare till Kungälv då. Norrut från Ytterby så är det Bohuslänsk terräng. Mycket hårda bergknallar och blåa kilar (Inbjudan till Bohuslän) med lite odling och bebyggelse däremellan.

Väljer man att bygga ut Bohusbanan så får man kanske mer ny trafik. Men, kanske inte lika mycket som om man bygger till Särö och eventuellt via Vallda till Kungsbacka. Fast kanske Bohusbanan är billigare att bygga ut, högre nytta? Många beräkningar och utredningar blir det!
Senast ändrad 19 januari 2015 23:23
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Signatur: Hansson skrev:

Ja, i vilken ordning man skall bygga är verkligen det stora kruxet och frågan!

Tittar man på denna bild så kan man verkligen fundera. jag håller med dig i ditt resonemang om Kungälv/Bohusbanan kontra Kungsbacka och Särö/Vallda.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Utredning om dubbelspår på Bohusbanan pågår. Det man lätt kan se redan på kartan är att sträckan till Ytterby ter sig lätt och enkel att bygga ut. Tyvärr så är den kanske lite för kort för att vara riktigt nyttig avseende trafikökning. Det skulle vara med en avstickare till Kungälv då. Norrut från Ytterby så är det Bohuslänsk terräng. Mycket hårda bergknallar och blåa kilar (Inbjudan till Bohuslän) med lite odling och bebyggelse däremellan.

Väljer man att bygga ut Bohusbanan så får man kanske mer ny trafik. Men, kanske inte lika mycket som om man bygger till Särö och eventuellt via Vallda till Kungsbacka. Fast kanske Bohusbanan är billigare att bygga ut, högre nytta? Många beräkningar och utredningar blir det!


I dagens GP på papper fanns en artikel om pendeltågsstation i Säve. En lobbygrupp där vill öppna stationen igen men det vill inte Västtrafik som inte tycker nyttan är stor nog. Det kostar även restid med ett stopp och den förlorade tiden går inte att ta igen.

Kanske blir det annorlunda om två år. Då är Marieholmsbron klar och det är dubbelspår hela vägen fram till att Bohusbanan och Hamnbanan delar på sig. Nu börjar det bli intressant! Bara en kort sträcka därifrån ligger Brunnsbo där man vill bygga en station. Öppnar man sedan Säve station så finns det plötsligt två nya stationer på Hisingen.Det borde göra det oerhört intressant att bygga ut banan fram till Ytterby för att få upp farten och minska tidsförlust på grund av två extra stopp! Spännande detta, fortsättning följer.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Det som tar vid när Västlänken och Boråsbanan är klar är nog att bygga ut partiella fyrspår mot Alingsås och Kungsbacka. Parallellt med detta kanske man mäktar med att bygga ut dubbelspår till Ytterby men inte så mycket mer.

Förutom Brunnsbo och Säve borde man undersöka ett stationsläge i Skogome eller liknande.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Erik Jonson skrev:

Det som tar vid när Västlänken och Boråsbanan är klar är nog att bygga ut partiella fyrspår mot Alingsås och Kungsbacka. Parallellt med detta kanske man mäktar med att bygga ut dubbelspår till Ytterby men inte så mycket mer.

Förutom Brunnsbo och Säve borde man undersöka ett stationsläge i Skogome eller liknande.


Det låter väl som ytterst sannolikt. Här kanske man kan lobba in sträckan Haga - Särö - Vallda - Kungsbacka som alternativ till fyrspår till Kungsbacka längs västra stambanan?
Senast ändrad 20 januari 2015 20:47
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Signatur: Hansson skrev:

Det låter väl som ytterst sannolikt. Här kanske man kan logga in sträckan Haga - Särö - Vallda - Kungsbacka som alternativ till fyrspår till Kungsbacka längs västra stambanan?


Ja, det borde man utreda. Fyrspårsutbyggnader är väldigt dyra så merkostnaden för en helt ny bana behöver inte vara så stor.
Sida 4 av 8

 > Infrastruktur
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck
Oskarsleden i Majorna
7 Mars 01:34 av Daniel Andersson