Hans Jörgensen skrev:
Nu kan jag se den poäng som Hansson ser, just med avlastningen av befintlig sträcka Kbacka-Gbg. Men frågan är också vilka andra järnvägsstråk som kanske är mer angelägna att satsa på, med större resenärspotential. Tänker på Bohusbanan, som vi borde vilja ha tvåspårig en bit upp.
Det skulle vara attraktivt med en avstickare till Kungälv (från Ytterby), dvs ett stickspår på högst 3 km. Det kan visserligen hävdas att Kungälv redan har E6:ans starka förbindelse med relativt effektiv och välanvänd expressbusstrafik ner till Gbg. Fast detsamma skulle kunna gälla Kungsbacka (och Vallda-Särö-Gbg) också.
Poängen med tågförbindelse till/från Kungälv är också att den med VL går att koppla till annan pendeltågsdestination exempelvis Mölndal eller Mölnlycke/Landvetter, och då ges en viss skillnad mot dagens expressbussförbindelse, som trots allt tar längre tid på sig genom och förbi centrum.
Sen är det förvisso skillnad mellan Kungsbacka och Kungälv då den norra Kungakommunen är mindre till befolkningsmängd. Fast med Kungälv + Stenungssund blir skillnaden inte så stor. Det sammantagna området ligger på ungefär samma avstånd som Kungsbacka kommun från Gbg C. Därefter, åt syd resp. norr, kan jämföras Varberg som är lite större än Uddevalla. Men till skillnad från Halland har denna del av Bohuslän också två kustkommunerna Tjörn och Orust (tillsammans 30000 inv.), som det i någon (om än avlägsen) framtid vore trevligt att få connectade med Bohusbanan. Notera att dessa öars sommarbefolkning är betydlgit större än de bofasta 30k. Haken är väl att dessa kommuner saknar egentliga centralorter och är glest befolkade. Men detsamma gäller väl motsvarigheterna i Halland också, i den mån sådana finns (Onsalahalvön?, fast vars 12k invånare ingår i Kungsbacka kommun).
Ja, i vilken ordning man skall bygga är verkligen det stora kruxet och frågan!
Tittar man på denna bild så kan man verkligen fundera. jag håller med dig i ditt resonemang om Kungälv/Bohusbanan kontra Kungsbacka och Särö/Vallda.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.
Utredning om dubbelspår på Bohusbanan pågår. Det man lätt kan se redan på kartan är att sträckan till Ytterby ter sig lätt och enkel att bygga ut. Tyvärr så är den kanske lite för kort för att vara riktigt nyttig avseende trafikökning. Det skulle vara med en avstickare till Kungälv då. Norrut från Ytterby så är det Bohuslänsk terräng. Mycket hårda bergknallar och blåa kilar (
Inbjudan till Bohuslän) med lite odling och bebyggelse däremellan.
Väljer man att bygga ut Bohusbanan så får man kanske mer ny trafik. Men, kanske inte lika mycket som om man bygger till Särö och eventuellt via Vallda till Kungsbacka. Fast kanske Bohusbanan är billigare att bygga ut, högre nytta? Många beräkningar och utredningar blir det!
Senast ändrad 19 januari 2015 23:23