Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN

Sida 5 av 8
Matthias H.
647 Inlägg
Erik Jonson skrev:

Ja, det borde man utreda. Fyrspårsutbyggnader är väldigt dyra så merkostnaden för en helt ny bana behöver inte vara så stor.

Onsala, Vallda, Särö o Kullavik har tillsammans ca 35000 invånare i dagsläget. Det är nästan i nivå med partille eller kungälv eller lerum. Och väldigt många av dessa söderomgbgboendes människor bilpendlar in till Gbg.
Senast ändrad 20 januari 2015 22:21
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Matthias H. skrev:

Onsala, Vallda, Särö o Kullavik har tillsammans ca 35000 invånare i dagsläget. Det är nästan i nivå med partille eller kungälv eller lerum. Och väldigt många av dessa söderomgbgboendes människor bilpendlar in till Gbg.

Ja bilen regerar...
Inte så konstigt då det söder om Askim byggts grymt utspritt. D v s hur man än lägger stationer blir det relativt långt från bostad till stn. Och då tar man ändå bilen(?)
Alltså, hur kan man ta reda på hur avgörande avståndet till stn är för benägenheten att ta pendeltåget? ( Idag tar det 5-10 minuter att köra bil till Kbacka stn, med nya stationer i Särö/Vallda kan man kapa till 2-5 minuter )
Matthias H.
647 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Ja bilen regerar...
Inte så konstigt då det söder om Askim byggts grymt utspritt. D v s hur man än lägger stationer blir det relativt långt från bostad till stn. Och då tar man ändå bilen(?)
Alltså, hur kan man ta reda på hur avgörande avståndet till stn är för benägenheten att ta pendeltåget? ( Idag tar det 5-10 minuter att köra bil till Kbacka stn, med nya stationer i Särö/Vallda kan man kapa till 2-5 minuter )

Mikael, jag åker från Vallda varje dag till Hede o tar tåget in till centralen vilken jag bara har 6-7 minuters gångväg ifrån till mitt jobb. Jag tror att om folk vet att det finns ordentligt med parkeringar och att tågen går rimligt punktligt så kommer fler och fler att bli benägna att ta tåget.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Karavanen av BMW, Volvo XC90 och andra SUV:ar vid 17-tiden på väg 158 söderut är lång. Vid Hovåsmotet är det långa köer ända upp mot söderleden.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Krister Malmqvist skrev:

Karavanen av BMW, Volvo XC90 och andra SUV:ar vid 17-tiden på väg 158 söderut är lång. Vid Hovåsmotet är det långa köer ända upp mot söderleden.

Se, en fantastisk marknad för att bygga ut pendeltåg!

Bygger man även pendeltåg till Torslanda och Volvo så kan de åka tåg hela vägen till jobbet, för det är väl dit du menar att alla har som arbetsplats. Eller hur?
Matthias H.
647 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Se, en fantastisk marknad för att bygga ut pendeltåg!

Bygger man även pendeltåg till Torslanda och Volvo så kan de åka tåg hela vägen till jobbet, för det är väl dit du menar att alla har som arbetsplats. Eller hur?

Hehehe kanske inte alla men en del. Men som sagt, jag tror att detta vore kanon. GBG har ett spårreservat till Kungsporten, jag tror det är dags att GBG börjar arbeta med det nu. Sen måste Kungsbacka börja i sin ända med arbetet.
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Matthias H. skrev:

Hehehe kanske inte alla men en del. Men som sagt, jag tror att detta vore kanon. GBG har ett spårreservat till Kungsporten, jag tror det är dags att GBG börjar arbeta med det nu. Sen måste Kungsbacka börja i sin ända med arbetet.

Som skrivet, vore intressant att se mer detaljerat hur spåren ska dras, jag tror det blir rejält dyrt,
och tveksam prio eftersom jag ryggar tillbaka inför att göra det ännu attraktivare att flytta iväg 2-3 mil från staden ...
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Som skrivet, vore intressant att se mer detaljerat hur spåren ska dras, jag tror det blir rejält dyrt,
och tveksam prio eftersom jag ryggar tillbaka inför att göra det ännu attraktivare att flytta iväg 2-3 mil från staden ...

Flyttat har de redan gjort och flyttar gör de helt oavsett vad du tycker. Problemet måste lösas annars sitter man där med igenkorkade vägar.
Matthias H.
647 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Reservatet är direkt öster om 158:an i GBG till kommungränsen vid Kungsporten har jag för mig. Sen att fortsätta från Kungsporten ner och in till ny station söder om Coop i Kungsbacka borde vara en lätt puck. Nä, jag ser mycket få fördyringar från säg skjutbanan vid Högsbo industriområde in till söder om Coop i Kungsbacka p g a att det ligger hus i vägen. Några mackar i Askim får nog flytta på sig och något hus kanske. Sen är det väl kanske dyrt att bygga spår i allmänhet men för min del behöver det inte vara dubbelspårigt pendeltåg utan det kan vara dubbelspårig snabbspårväg vilket väl skulle bli avsevärt billigare.
Senast ändrad 22 januari 2015 22:19
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Matthias H. skrev:

Reservatet är direkt öster om 158:an i GBG till kommungränsen vid Kungsporten har jag för mig. Sen att fortsätta från Kungsporten ner och in till ny station söder om Coop i Kungsbacka borde vara en lätt puck. Nä, jag ser mycket få fördyringar från säg skjutbanan vid Högsbo industriområde in till söder om Coop i Kungsbacka p g a att det ligger hus i vägen. Några mackar i Askim får nog flytta på sig och något hus kanske. Sen är det väl kanske dyrt att bygga spår i allmänhet men för min del behöver det inte vara dubbelspårigt pendeltåg utan det kan vara dubbelspårig snabbspårväg vilket väl skulle bli avsevärt billigare.

Det är så långt att det inte kan vara spårväg utan måste vara pendeltåg. Vad det kostar behöver inte vi reda ut. Det är bättre att lämna det till experterna. Det som vi kan titta på är nyttan, vad är en bra dragning när man ser till målpunkter och annan kollektivtrafik samt hur pendeltågsnätet kan byggas upp på bästa sätt.
Profilbild
Krister Malmqvist
228 Inlägg
Investeringar i infrastruktur betalar sig på lång sikt, men på kort sikt är det en kostnad. I mindre utvecklade länder investeras mycket litet i infrastruktur. Järnvägar i Sverige har fått relativt lite nyinvesteringar och begränsat underhåll de senaste 50 åren. Detta har visat sig i att tågen numera inte klarar att gå enligt tidtabell. Man skjuter hela tiden upp nödvändiga investeringar.
Matthias H.
647 Inlägg
Signatur: Hansson skrev:

Det är så långt att det inte kan vara spårväg utan måste vara pendeltåg. Vad det kostar behöver inte vi reda ut. Det är bättre att lämna det till experterna. Det som vi kan titta på är nyttan, vad är en bra dragning när man ser till målpunkter och annan kollektivtrafik samt hur pendeltågsnätet kan byggas upp på bästa sätt.

Hansson, varför kan det inte vara spårväg? Reservatet inom GBG kommun öster om 158:an är ett spårvägsreservat såvitt jag kommer ihåg. Linjen skulle väl inte bli så mycket längre än t ex sträckan Angered - Opaltorget...kanske 7-8 km längre.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Matthias H. skrev:

Hansson, varför kan det inte vara spårväg? Reservatet inom GBG kommun öster om 158:an är ett spårvägsreservat såvitt jag kommer ihåg. Linjen skulle väl inte bli så mycket längre än t ex sträckan Angered - Opaltorget...kanske 7-8 km längre.

Det går för långsamt, tar för lång tid. Det ta lika lång tid från Kungsbacka med pendeltåg till Drottningtorget som från Frölundatorg till Drottningtorget. Frölunda ligger mycket närmare geometriska men längre bort i tid. Ju längre bort du kommer desto värre blir det. Kapaciteten är också bättre för pendeltåg jämfört med spårvagn.

Ja, det är säkert ett spårvägsreservat men det bör fungera lika bra för pendeltåg.
Senast ändrad 23 januari 2015 18:31
Jan Åke Ek
5 Inlägg
Det är ju därför vi måste satsa på den kommunala trafiken inom kommunen de t är inte rimligt att det tar lika lång tid att åka till centrum som det tar från Kungsbacka
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Jan Åke Ek skrev:

Det är ju därför vi måste satsa på den kommunala trafiken inom kommunen de t är inte rimligt att det tar lika lång tid att åka till centrum som det tar från Kungsbacka

Så därför skall vi försämra restiden till Kungsbacka?
Eller skall vi korta restider på andra sträckor?

Är syftet att korta restider, ja då skall vi satsa på pendeltåg till Särö och vidare till Kungsbacka. Restiden till centrum blir ju där och då mycket kortare än från Kungsbacka!
Vidare skall vi självklart även satsa på pendeltåg till Torslanda och kanske vidare ända till Hjuvik!
Bohusbanan och nya stationer på Hisingen är ju också självklart.
Jan Åke Ek
5 Inlägg
Jag vill naturligtvis inte försämra restiden till Kungsbacka. Jag vill förkorta restiderna för gbg:s kommuninnevånare genom att den spårbundna trafiken (Läs spårvagnarna) inom kommunen förbättras.Detta åstadkommes med planskilda spår så långt det är möjligt samt tunnlar i centrum. Det kostar ju naturligtvis mycket pengar, Skall vi bygga pendeltågstrafik och västlänk så lär det inte finnas några pengar inom överskådlig tid. Jag tycker att man skulle byggt en "kring först sen kunde man byggt västlänken.Då hade hamngatorna och Brunnsparken genomgått ett miljömässigt lyft. Bor i västra Göteborg. Kommunen lyckas inte ens ordna en pendelparkering på Beryllgatan,för att förenkla bussresande in till stan. Färdiggnällt för idag.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Jan Åke Ek skrev:

Jag vill naturligtvis inte försämra restiden till Kungsbacka. Jag vill förkorta restiderna för gbg:s kommuninnevånare genom att den spårbundna trafiken (Läs spårvagnarna) inom kommunen förbättras.Detta åstadkommes med planskilda spår så långt det är möjligt samt tunnlar i centrum. Det kostar ju naturligtvis mycket pengar, Skall vi bygga pendeltågstrafik och västlänk så lär det inte finnas några pengar inom överskådlig tid. Jag tycker att man skulle byggt en "kring först sen kunde man byggt västlänken.Då hade hamngatorna och Brunnsparken genomgått ett miljömässigt lyft. Bor i västra Göteborg. Kommunen lyckas inte ens ordna en pendelparkering på Beryllgatan,för att förenkla bussresande in till stan. Färdiggnällt för idag.

För Västlänken, och allt annat inom det Västsvenskapaketet, så betalar Göteborg 1.25 miljarder. Dessa pengar ger infrastruktur helt och hållet inom Göteborgs kommun på 34 miljarder. Det är ett otroligt bra utbyte av satsade pengar. Vad är det som är dyrt? Du kan aldrig få lika bra utbyte med någon annan investering!

Västlänken Lägger grunden för all framtida utbyggnad av pendeltågstrafik in mot Göteborg liksom utbyggnad av fjärrtågstrafiken. Västlänken är också den första delen i en utbyggnad av pendeltåg inom Göteborgs kommun. Det finns redan utpekat ett antal stationer som ligger nära i tiden att tillkomma. Flera nya sträckor är också möjliga. Pendeltåg krävs för att få upp både fart och kapacitet på ett sätt som spårvagn aldrig kan nå!
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Jan Åke Ek skrev:

Ditt "gnäll" är helt legitimt, Jan-Åke.
Till sist måste man göra ett val vad man prioriterar: Fortsatt utspridning kontra förtätning.
Det finns ju oändligt många "bra" förslag på ny infrastruktur och man kan tyvärr inte göra "allt".
Se även:
http://www.gp.se/nyheter/lyftgoteborg/1.2608333-m..
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Ditt "gnäll" är helt legitimt, Jan-Åke.
Till sist måste man göra ett val vad man prioriterar: Fortsatt utspridning kontra förtätning.
Det finns ju oändligt många "bra" förslag på ny infrastruktur och man kan tyvärr inte göra "allt".
Se även:
http://www.gp.se/nyheter/lyftgoteborg/1.2608333-m..

Artikeln med Mark Isitt blir ju oväntat parodisk och han hamnar, helt omedvetet tycks det som, i en självmotsägelse. Han säger Göteborgspolitiker borde tänka mer på göteborgarnas behov än regionens, tycker arkitekturskribenten Mark Isitt. samtidigt som han säger att Mark Isitt: Göteborg saknar ett visionärt ledarskap.

Visonärt och framåtsträvande, det är ju exakt vad Västlänken är! Önskemålet om visionärt ledarskap är alltså redan nått!
Profilbild
Mikael Bigert
587 Inlägg
Tydligen dags att återberätta historien om Västlänken, som den egentligen gick till efter vad som kan utläsas ur refernserna och efter vad jag fått mig berättat av herrar Rydberg, Wessman och Lindgren på T-verket:
Kapitel 1:
Rune Thorén (C) deltar i samtal om Öresundförbindelsen 1986 där en tågtunnel under Malmö ingår. Hösten 1987 presenterar han ett förslag på en tågtunnel under Göteborg: Centralen-Korsvägen-Liseberg.
1989 undersöks två varianter av tågtunnlar (inga andra alternativ) i utredningen ”Genomgående spår för pendeltågstrafik”. De två alternativen är Gbg C – Korsv eller Gbg C – Haga – Korsv
1990 lägger just R Thorén, som inte gett upp om Järntorget, en motion till riksdagen om att ” I Göteborg måste pendeltågstrafiken byggas ihop och göras genomgående genom att en tunnel anläggs från Centralstationen via Järntorget, Valand, Korsvägen och ut till Västkustbanan”.
Redan på detta stadium har politikerna i Gbg spårat in på att det ska vara en tunnel, dragning är också tämligen klar: Gbg C – Stn i Västra Centrum – Korsv.
Ingen finansiering eller prio ges emellertid till tågtunneln.

Kapitel 2:
1994 är det dags för nästa utredning av en tågtunnel med ambitionen att ”nå så många arbetsplatser i centrum som möjligt. ”Centrumtunneln” innehåller endast en dragning: Gbg C-Järntorget-Sahlgrenska-Chalmers.
Inga utredningar görs däremot om alternativ till tunneln.
1995 läggs tunneldragning mot Järntorget in som reservat i Översiktsplan för S:a Älvstranden. 1999 läggs tågtunnel i ”Transportstrategi för Göteborgsregionen”.
2000 kommer nästa motion till riksdagen om byggande av tågtunnel.
Men inte heller nu fås finansiering.

Kapitel 3:
Så nu kör man ”by the book”. En Idéstudie görs våren 2001 för åtgärder att öka kapaciteten på Centralstationen. Men den långsiktiga lösningen är och förblir fast: ”tunnel under centrum”. Eventuella alternativ finns helt enkelt inte: ” Jämförelsealternativet på lång sikt går inte att konstruera”.
På hösten 2001 förereds en riktig Förstudie genom en politiskt tillsatt styrgrupp går igenom vilka alternativ som ska utredas. Gruppen; politiker, Banverket och tjänstemän från Stadskontor etc kommer överens om att endast genomföra utredning av Tunnel under Centrum och en backup som föreslagits av Banverket, Förstärkningsalternativet.
Den tänkbara varianten ”utflyttad pendelstation” diskvalificeras” eftersom man tror att ”de flesta har gångavstånd till Centralen och kommer att byta till bil om de inte får åka tåg hela vägen”. Detta antagande visar sig vara felaktigt, men så har man snabbt sorterat bort det alternativet utan utredning.
I själva verket har ytterligare önskemål tagits fram under processens gång från polititskt håll: Fler stationer i Centrum och minskad säckstation. Dessa mål kan endast klaras av just tågtunnel under Centrum.

Kapitel 4:
Efter ett års utredning presenterar man Förstudie av det som nu heter ”Västlänken” i december 2002. Alternativ UA2: Haga-Korsvägen som nästan är identiskt med förslaget i den första utredningen 1989 hålls fram som referensalternativ. De två alternativ som går förbi Järntorget sorteras bort.
Denna följs av Järnvägsutredningen fram till 2006. Kanske inte helt sensationellt är det Förstärkningsalternativet som får bäst Netto samhällsnytta, drygt fem miljarder bättre än de andra. Men det alternativet är ju inte ”jämförbart” eftersom det inte når politikernas mål. Istället väljer man åter sträckning (Västra Centrum)Haga-Korsvägen, d v s den tågtunnel som varit med hela tiden, eftersom den ”uppfyller målen bäst”.
I den efterföljande remissrundan finns faktiskt bara en enda oberoende instans med övergripande kunskap om infrastruktur: SIKA. De föreslår att en analys av ”utflyttad pendelstation” men detta avfärdas med att alternativet redan skulle vara utrett. Detta fastän man alltså sorterat bort det innan utredning och det på felaktiga grunder...

Resten kan man väl säga är historia, en historia som gärna berättas som om det skulle varit en bred, opartisk utredning med massor av förslag som skulle behandlats helt förutsättningslöst. Men så är det alltså inte, om man studerar vad som faktisk förevarit.

Läget är som det är, men det skadar inte att förstå "wie es eigentlich gewesen".

ref se t ex:

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..

http://www.jarnvagsframjandet.se/vadhander/nyhete..

http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
Sida 5 av 8

> Infrastruktur

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter

11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck
Oskarsleden i Majorna
7 Mars 01:34 av Daniel Andersson