Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

Spårvagn i Västlänken

Sida 1 av 3
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vad tror ni om detta förslag där man kör långa spårvagnar i det som planeras bli Västlänken. Samtidigt bygger man

1. Allélänken (med extension över Älven och bort mot Sandarne).
2. Järnvägstunnel över till Sannegårdsbangården.
3. Bygger spår från Eketrägatan och över Älvsborgsbron

Då får man ett antal tunnelbanelinjer (lightrail utanför de centralaste delarna):
U1: Tynnered-Angered
U2: Mölndal-Bergsjön
U3: Tynnered-Länsmansgården
U-ring

Totalt blir det 13 underjordiska stationer (70 meter långa): Centralen, Stora Teatern (Kungsportsavenyn), Hagakyrkan, Järntorget, Masthugget, Majorna, Älvsborgsgatan, Prinsgatan, Linnéplatsen, Domkyrkan, Handelshögskolan, Vasakyrkan, Korsvägen.

Dessutom kan man få ett antal s-banor
S1: Kungsbacka-Alingsås
S2: Landvetter-Löddöse
S3: Torslanda-Alingsås
S4: Kungsbacka-Pölsebo

Centralen flyttas till Olskroken. Centralen kan med förslaget även ligga kvar men då krävs fyrspår i Västlänken.

En fördel om centralen flyttas är att hela bangården går att ersätta med stad. Då blir det dessutom naturligt att fortsätta den öster ut längs med älven.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

GöteborgsSpårnät
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Kan du rita det på en typ riktig karta så att man förstår?
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Skulle pendeltågen och stadsbanan gå på samma spår i västlänken, eller skulle man utnyttja möjligheten till 4-spår i tunnlarna till detta och köra dem på separata spår?
Sven R
529 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Oktober 2008
I korthet, Västlänken är utformad för tåg. Om det är spårvagnar som ska tunneleras så finns det bättre sätt att dra tunnlarna.

Det är överhuvudtaget inte aktuellt att utlokalisera centralen till Olskroken. Man sjösätter inte stadens största infraprojekt i modern tid bara för att i grunden försämra systemets funktion.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Spårvagn och pendeltåg kan inte dela spår på ett vettigt sätt. De har olika elsystem, perronghöjder och hastigheter. Det blir förskräckligt illa!

Spårvagnarna är också för korta, med för få passagerare, vilket leder till en fruktansvärd kapacitetsförstöring eftersom spårvagnen tar upp en "trafikslot" som annars kunde använts av ett större och snabbare pendeltåg.
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Sven R skrev:

I korthet, Västlänken är utformad för tåg. Om det är spårvagnar som ska tunneleras så finns det bättre sätt att dra tunnlarna.

Det är överhuvudtaget inte aktuellt att utlokalisera centralen till Olskroken. Man sjösätter inte stadens största infraprojekt i modern tid bara för att i grunden försämra systemets funktion.


Håller med. Olskroken, och Gårda, utreddes och avfördes 2001. De löser inga problem och är båda två usla lösningar.
Senast ändrad 19 september 2014 15:39
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Emanuel Alfredsson skrev:

Kan du rita det på en typ riktig karta så att man förstår?


Här kommer den:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Marcus Bokvist skrev:

Skulle pendeltågen och stadsbanan gå på samma spår i västlänken, eller skulle man utnyttja möjligheten till 4-spår i tunnlarna till detta och köra dem på separata spår?


Tanken med detta är att man flyttar centralen till Olskroken och bereder väg för mer stad runt om det området medan "Västlänken" utformas för spårvagnar enligt kartan ovan.

Om det visar sig vara omöjligt att flytta centralen till Olskroken bygger man Västlänken som fyrspår, två för förortsspårvagn samt två för den andra trafiken.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Signatur: Hansson skrev:

Håller emd. Olskroken, och Gårda, utreddes och avfördes 2001. De löser inga problem och är båda två usla lösningar.


Fast hur såg helhetslösningen ut? Hade man 2001 överhuvudtaget en ambition att låta staden växa österut? Fanns överhuvudtaget konceptet att trafikleder såsom Riddaregatan kunde göras om till en stadsgata?

Tror ni verkligen att Västlänken i kommbination med lite spårvagnsutbyggnad skulle lösa propparna i Göteborg bättre än att dra förortsspårvagnen i tunnel genom de centrala delarna? Är det så man förbereder Göteborg för kommande befolkningstillväxt (genom att uppmuntra exploatering i omgivande kommuner istället för i Göteborg)?
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: December 2008
Niklas Öhrström skrev:

Tror ni verkligen att Västlänken i kommbination med lite spårvagnsutbyggnad skulle lösa propparna i Göteborg bättre än att dra förortsspårvagnen i tunnel genom de centrala delarna? Är det så man förbereder Göteborg för kommande befolkningstillväxt (genom att uppmuntra exploatering i omgivande kommuner istället för i Göteborg)?


Ja, tanken är ju att man ska underlätta för spårvagnstrafiken genom att skapa fler kollektivtrafikknutpunkter och inte samla allt vid Brunnsparken.

Om satsningen är att bygga en riktig tunnelbana, eller låta spårvagnarna gå i en eller flera tunnlar genom centrum finns är det bättre att rita ett system anpassat för just det istället för att bara utgå ifrån Västlänkens sträckning.

Om man nu vill maximera Västlänken vore det bästa att bygga fyrspårsstationer från första början, och att se till att finansiera utbyggnad mot Frölunda/Särö och Hisingen så fort som möjligt.

Hansson vet nog bäst gällande detta, men ett alternativ för att få bättre effekt av Västlänken för Göteborgare (förutsatt fyrspår) vore kanske att köra pendeltåg halvvägs, t.ex. vändande tåg i Kållered, Lerum, Bohus?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Kreutz skrev:

Ja, tanken är ju att man ska underlätta för spårvagnstrafiken genom att skapa fler kollektivtrafikknutpunkter och inte samla allt vid Brunnsparken.

Om satsningen är att bygga en riktig tunnelbana, eller låta spårvagnarna gå i en eller flera tunnlar genom centrum finns är det bättre att rita ett system anpassat för just det istället för att bara utgå ifrån Västlänkens sträckning.

Om man nu vill maximera Västlänken vore det bästa att bygga fyrspårsstationer från första början, och att se till att finansiera utbyggnad mot Frölunda/Särö och Hisingen så fort som möjligt.

Hansson vet nog bäst gällande detta, men ett alternativ för att få bättre effekt av Västlänken för Göteborgare (förutsatt fyrspår) vore kanske att köra pendeltåg halvvägs, t.ex. vändande tåg i Kållered, Lerum, Bohus?


För att spårvägen skall dra så mycket nytta som möjligt av Västlänken så måste man annordnar ökad och gärna korsande trafik nära en av stationerna. Exempel på detta kan vara Allélänken och Operalänken. Det finns även plats i stadsplanen en spårväg genom Gullbergsvass från Västlänken/centralen mot Gamlestadstorg. De ger snabb och stor nytta för spårvägen.

Vad gäller utbyggnad av pendeltåg och fyrspåstationer i Västlänken så tror jag faktiskt det är bäst att prioritera utbyggnad av spår till Torslanda och Särö innan man bygger ut fyrspåren. Haga skulle ju iofs. kunna få fyra spår i samband med att man bygger ut till Särö. Men de behöver ju inte vara klara förrän banan till Särö är klar.

Tåg som inte går ända fram tror jag inte alls på. De leder till byte och tidsförlust för resenärerna. Det är inte värt besväret. Hellre då maximalt långa tåg och eventuellt dubbla våningar i tågen. Det blir så mycket kapacitet att vi slår Stockholm. Så det är nog inte det första vi gör...
Senast ändrad 20 september 2014 12:08
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Ort: Kungsbacka, Gick med: September 2010
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Emanuel Alfredsson skrev:

En modifiering av kartan.


Nu var ju tanken att man skulle hålla det enkelt. Den länk som du tog upp finns redan som spårvagn. Samma gäller länken mellan Linnéplatsen och Korsvägen. Med denna plan skulle spårvagnen fungera som ett utmärkt komplement till tunnelbanan och pendeltåget (man kanske skulle tänka sig någon spårvagnslinje på Hisingen).

Anledningen är pedagogisk. Man utgår ifrån att förortsspårvagnarna kan förlängas till 90m tåg som går i tunnlar genom staden. Man utgår dessutom ifrån en sträckning som liknar Västlänkens. Dessutom återanvänds det tidigare förslaget Allélänken. Västlänken kommer spårvagnen till del (långt fler åker spårvagn än pendeltåg) Enkelt!

Det utesluter givetvis inte att det senare öppnas en linje från Majorna via Marklandsgatan ut till Askim.
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Spårvagn är för långsam för att fungera på långa avstånd. Det innebär att spårvagn till Särö blir för långsamt. Det måste till pendeltåg för den sträckan. Händelsevis just vad man tänkt sig som en utvidgning baserat på Västlänken från station Haga!

Torslanda ligger även den väl långt bort för spårvagn. Men perfekt för pendeltåg, även om det blir en relativt kort pendeltågssträcka!
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Signatur: Hansson skrev:

Spårvagn är för långsam för att fungera på långa avstånd. Det innebär att spårvagn till Särö blir för långsamt. Det måste till pendeltåg för den sträckan. Händelsevis just vad man tänkt sig som en utvidgning baserat på Västlänken från station Haga!

Torslanda ligger även den väl långt bort för spårvagn. Men perfekt för pendeltåg, även om det blir en relativt kort pendeltågssträcka!


Nu föreslår jag inget ut till Särö. Den viktigaste poängen med ovanstående förslag är att skapa förutsättningar för att låta områdena runt älven utvecklas till riktigt tät stad. Främst från centralen och österut samt norra älvstranden och norrut.

Vad gäller Torslanda är det just pendeltåg jag föreslår även om det absolut ligger på naturligt avstånd för tunnelbana (med spårvagnsfordon).
__________________
När får vi se Lindhagen II?
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Niklas Öhrström skrev:

Nu föreslår jag inget ut till Särö. Den viktigaste poängen med ovanstående förslag är att skapa förutsättningar för att låta områdena runt älven utvecklas till riktigt tät stad. Främst från centralen och österut samt norra älvstranden och norrut.

Vad gäller Torslanda är det just pendeltåg jag föreslår även om det absolut ligger på naturligt avstånd för tunnelbana (med spårvagnsfordon).


Hmm,det kan väl vara ett sätt att lösa det problemet och Bigerts planskild storkring ett annat. Det viktiga ä väl möjligheten till byte och den prioritering man får göra är väl hur man ska fördela kapaciteten i tunneln.

Edit: Förresten,om pendel till Särö och senare torslanda tillkommer,om man till det la en pendel till kungälv/stenungsund/uddevall längs bohusbanan, skulle man inte då kunna skapa tre genomgående linjer?
Senast ändrad 22 september 2014 11:16
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1370 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Marcus Bokvist skrev:

Hmm,det kan väl vara ett sätt att lösa det problemet och Bigerts planskild storkring ett annat. Det viktiga ä väl möjligheten till byte och den prioritering man får göra är väl hur man ska fördela kapaciteten i tunneln.

Edit: Förresten,om pendel till Särö och senare torslanda tillkommer,om man till det la en pendel till kungälv/stenungsund/uddevall längs bohusbanan, skulle man inte då kunna skapa tre genomgående linjer?


Ja, det går utmärkt. Händelsevis så påminner det väldigt mycket om min skiss enligt figur nedan!

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Kungälv ligger inte naturligt i någon pendeltågssträcka, så därför knöt jag in Kungälv via en tvärförbindelse.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Ahh, vad ska förresten ske med station liseberg och tunneln som hör därtill?
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Marcus Bokvist skrev:

Ahh, vad ska förresten ske med station liseberg och tunneln som hör därtill?


Den kommer användas av godståg och fjärrtåg. När godstrafiken har växt till sig och Götalandsbanan är klar runt 2030 så kommer Gårdatunneln få ganska tät trafik. Själva stationen kommer dock inte få någon användning. Man kan dock tänka sig att Västlänken på lång sikt måste reserveras till pendeltågstrafiken (ren S-bahn) och att regionaltågen då tvingas tillbaka till Gårdatunneln och får stanna vid Liseberg istället för Korsvägen. Men när vi väl är där kanske vi börjat kolla på nya lösningar.
Senast ändrad 22 september 2014 13:29
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Signatur: Hansson skrev:



Kungälv ligger inte naturligt i någon pendeltågssträcka, så därför knöt jag in Kungälv via en tvärförbindelse.


Visst är det så att Ytterby ligger i tätorten Kungälv, men i ytterkanten av denna?

Edit: Förresten är det bra eller dåligt berg i gårdatunneln?
Senast ändrad 22 september 2014 18:28
Sida 1 av 3

 > Infrastruktur
 > Övrigt
Spårvagn i Västlänken

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5377 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
11 September 20:20 av Mikael Bigert
Göteborgsregionens folkmängd
17 Augusti 10:48 av Matthias H.
Västlänken
16 Mars 08:59 av Erik Funck