Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Västlänken maxad!

Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Om man verkligen utnyttjar Västlänken till max, vad kan man åstadkomma då? Precis som Hanssons Stadsbana XL har jag skissat på vad som kan vara möjligt på lång sikt. Det krävs stora investeringar och systemet kan nog inte vara fullt utbyggt förrän 2040.

Systemet bygger på två tågsystem: lokaltåg och regionaltåg. Lokaltågen består av fyra linjer som går i kvartstrafik från morgon till kväll och täcker in Storgöteborg. Regionaltågen täcker in hela Västra Götaland samt angränsande större städer ungefär som Öresundstågen. Alla grenar ut från Göteborg (förutom Hamnbanan och gamla Boråsbanan) får åtta tåg per timme och riktning om man lägger samman lokaltågen och regionaltågen.

Västlänken får 28 tåg per timme och riktning mellan Centralen och Haga och 20 mellan Haga och Korsvägen. 28 tåg kan vara i mesta laget men det rör sig om en kort sträcka med fyrspåriga stationer i båda ändor.

Investeringar som krävs utöver beslutat/planerat:

- Fyrspåriga stationer vid Haga och Korsvägen.
- Tunnel under Göta älv som kopplar Bohusbanan och Hamnbanan direkt mot Västlänken.
- Partiella fyrspår mot Alingsås, Kungsbacka och Landvetter flygplats.
- Ny Säröbana (till att börja med endast till Askim men på längre sikt även till Kungsbacka).
- Dubbelspår via Kungälv och vidare upp till Stenungsund.
- Åtgärder på Hamnbanan för att klara lokaltåg upp till kvartstrafik (dubbelspår hela sträckan).
- Elektrifiering av Kinnekullebanan.
- Götalandsbanan.

Och så här skulle då systemet se ut:

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.


Varje linje har halvtimmestrafik
Senast ändrad 6 april 2015 19:46
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Kanske lite att grotta ned sig i detaljer, men om bör nog se till att försöka standardisera vagnparken så att snabb i- och urstigning underlättas. Typ den sorts tåg som körs på S-bahn i tyska städer
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Marcus Bokvist skrev:

Kanske lite att grotta ned sig i detaljer, men om bör nog se till att försöka standardisera vagnparken så att snabb i- och urstigning underlättas. Typ den sorts tåg som körs på S-bahn i tyska städer


Ja, till slut når man en nivå där man bör överväga att slänga ut dom långväga regionaltågen och satsa helt på effektiva lokaltåg à la s-bahn.
Marcus Bokvist
615 Inlägg
Ort: Annan, Gick med: Mars 2012
Erik Jonson skrev:

Ja, till slut når man en nivå där man bör överväga att slänga ut dom långväga regionaltågen och satsa helt på effektiva lokaltåg à la s-bahn.



Eller så separerar man regionaltågen på ett spårpar kanske?
Profilbild
Krister Malmqvist
227 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Februari 2010
Tror det blir proppar i centrala Göteborg även i framtiden om ovanstående linjedragning blir verklighet. Att alla kollektivtrafikresenärer måste passera centrala staden även om målet är Hisingen eller något annat ställe utanför centrum är inte optimalt. Antalet arbetsplatser i centrum är begränsat.
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Marcus Bokvist skrev:

Eller så separerar man regionaltågen på ett spårpar kanske?


Absolut. Just nu verkar Trafikverket vara mest inne på fyrspår mellan Floda och Alingsås (se åtgärdsvalstudien för Västra stambanan). Tidigare har man ju arbetat för Lerum - Floda men det stoppades av Lerums kommun 2009.

Om man grenar av Götalandsbanan vid Mölndal kommer vi få fyrspår mellan Almedal och Mölndal, något annat är inte möjligt. Det vore trevligt om man förberedde för ett fyrspår även mot Landvetter flygplats (se Härryda kommuns kapacitetsutredning). Sträckan kommer få hårt tryck när Götalandsbanan är klar och höghastighetstågen från Stockholm har kommit igång. Förr eller senare får man nog sätta igång en utredning om Västkustbanan ner till Kungsbacka också, men det kan ju hänga ihop lite med hur man vill göra med en eventuellt ny Säröbana.

Åtgärdsvalstudie Västra stambanan:
http://www.trafikverket.se/contentassets/864e9222..

Härrydas kapacitetsutredning:
http://www.harryda.se/download/18.7de7dba212433e2..
Senast ändrad 7 april 2015 09:13
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Krister Malmqvist skrev:

Tror det blir proppar i centrala Göteborg även i framtiden om ovanstående linjedragning blir verklighet. Att alla kollektivtrafikresenärer måste passera centrala staden även om målet är Hisingen eller något annat ställe utanför centrum är inte optimalt. Antalet arbetsplatser i centrum är begränsat.


Det är en bra invändning, men frågan är om Göteborg är tillräckligt stort för alternativa tvärgående förbindelser. Tanken här var att krama ut max ur en stor och dyr investering som redan kommer vara på plats. Göteborg bör kanske på sikt fundera på tvärbanor à la Stockholm?
Profilbild
Mikael Bigert
573 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Erik, kapacitetstaket med fyrspårsstationer beräknades 2011 till just 28 turer per riktning och timme se sid 12-13:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
( med tvåspårsstationer 15 )
I dok finns även förutsättningar vad gäller andra utbyggnader.

OM man är säker på att man ska ha med Hisingen i ett sådant här nät är det bästa troligen att se över koncept typ "Älvlänken", se http://www.jarnvagsframjandet.se/pdf/vastlank_sem..
Erik Jonson
87 Inlägg
Ort: Göteborg, Gick med: Juni 2013
Mikael Bigert skrev:

Erik, kapacitetstaket med fyrspårsstationer beräknades 2011 till just 28 turer per riktning och timme se sid 12-13:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
( med tvåspårsstationer 15 )
I dok finns även förutsättningar vad gäller andra utbyggnader.

OM man är säker på att man ska ha med Hisingen i ett sådant här nät är det bästa troligen att se över koncept typ "Älvlänken", se http://www.jarnvagsframjandet.se/pdf/vastlank_sem..


Någon slags tunnel mellan Gullbergsvass och Hisingen bör man bygga. Om det inte blir en gren på Västlänken så bör man fundera på stadsbana/tunnelbana istället. En tunnel med både järnväg och stadsbana hade varit bra!
Profilbild
Mikael Bigert
573 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: Juni 2011
Erik Jonson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Erik, kapacitetstaket med fyrspårsstationer beräknades 2011 till just 28 turer per riktning och timme se sid 12-13:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
( med tvåspårsstationer 15 )
I dok finns även förutsättningar vad gäller andra utbyggnader.

OM man är säker på att man ska ha med Hisingen i ett sådant här nät är det bästa troligen att se över koncept typ "Älvlänken", se http://www.jarnvagsframjandet.se/pdf/vastlank_sem..


Någon slags tunnel mellan Gullbergsvass och Hisingen bör man bygga. Om det inte blir en gren på Västlänken så bör man fundera på stadsbana/tunnelbana istället. En tunnel med både järnväg och stadsbana hade varit bra!


Det enda som ritats av Trafikverket är en s k Ringötunnel för att leda Bohusbanan ( ev via station i Brunnsbo ) ner under älven och in till VL-Centralen österifrån.
Har själv tyckt att pendeltåg till Hisingen vore bra, men tror numera att det är rimligare med stadsbana Hjalmar-Lindholmen-Eriksberg-( ev Volvo/Tlanda ).
Ytterligare tunnel under älven för spårvagnar blir svårt, eftersom VL tar utrymme. Man borde se på bro också, se tråd "planskild storkring"
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1369 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Bra tankar där, Erik!

Den stora fördelen är att mycket redan finns på plats och att man kan bygga del efter del och ta dem i drift allt eftersom. Successivt så blir systemet allt bättre!
Profilbild
Hans-Olof Hansson
1369 Inlägg
Ort: Gothenburg, Gick med: September 2011
Mikael Bigert skrev:

Erik Jonson skrev:

Mikael Bigert skrev:

Erik, kapacitetstaket med fyrspårsstationer beräknades 2011 till just 28 turer per riktning och timme se sid 12-13:
http://uf.yimby.se/se/92ce41cf-5e29-42e4-ae9e-397..
( med tvåspårsstationer 15 )
I dok finns även förutsättningar vad gäller andra utbyggnader.

OM man är säker på att man ska ha med Hisingen i ett sådant här nät är det bästa troligen att se över koncept typ "Älvlänken", se http://www.jarnvagsframjandet.se/pdf/vastlank_sem..


Någon slags tunnel mellan Gullbergsvass och Hisingen bör man bygga. Om det inte blir en gren på Västlänken så bör man fundera på stadsbana/tunnelbana istället. En tunnel med både järnväg och stadsbana hade varit bra!


Det enda som ritats av Trafikverket är en s k Ringötunnel för att leda Bohusbanan ( ev via station i Brunnsbo ) ner under älven och in till VL-Centralen österifrån.
Har själv tyckt att pendeltåg till Hisingen vore bra, men tror numera att det är rimligare med stadsbana Hjalmar-Lindholmen-Eriksberg-( ev Volvo/Tlanda ).
Ytterligare tunnel under älven för spårvagnar blir svårt, eftersom VL tar utrymme. Man borde se på bro också, se tråd "planskild storkring"


Älvlänken passar inte in i faktiskt spårsystem så den går bort i sin helhet.

Ringötunneln kan inte gå via anslutning i Brunnsbo, man får inte till spårgeometrin för det. En station vid Backaplan är däremot möjlig. Men sedan så måste banan direkt fortsätta norrut för att ansluta till Bohusbanan längre upp. Knappast en aktuell sträcka för pendeltåg. Men möjlig om höghastighetstågen till Norge byggs ut via Bohusbanan. Höghastighetstågen får då sin station i Västlänken/Haga. Det blir en mycket bra och central plats för dem!

En station i Brunnsbo passar däremot väl ihop tillsammans med nuvarande sträckning av Bohusbanan. En sådan station kommer antagligen att byggas i samband med att spårvägen till Backa byggs ut. För en sträckning till Torslanda så krävs att man rundar Marieholmsbron för att komma in på Hamnbanan den vägen. Banan till Torslanda kan förlängas till Hjuvik så kan öborna ta båten direkt till tåget och slippa åka bil in till stan.

 > Infrastruktur
Västlänken maxad!

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 4736 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter