Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur

Östlig förbindelse/Österleden

Sida 1 av 6
Richard Jacobsson
132 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Beräknad kostnad för ringalternativet: 9-12 miljarder kronor.

Värt att satsa? Ska man isåfall bygga detta och förbifart, eller bara Österled och slopad förbifart?

Detta möjliggör framförallt mer förtätning, men också sprawl i Nacka/Värmdö.
Profilbild
Tore Kullgren
972 Inlägg
Ort: Lidingö, Gick med: Mars 2008
Det är ont om nord-syd-förbindelser i Stockholm. Särskilt svårt är det att hitta vägar för tunga ekipage, eftersom Essingeleden är i dåligt skick.

En bilfärja mellan Frihamnen och Bergs oljehamn är planerad, och skulle kunna ta hand om mycket sådan trafik tillsammans med Norra länken. Saltsjöbanan är på väg att knytas ihop med Tvärbanan.

Detta kommer minska behovet av en österled.
__________________
We shape our buildings, and afterwards our buildings shape us. / Winston Churchill
Jag hade förut signaturen H G.
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
Å andra sidan borde man väl kunna lägga ner t-banor i Österleden om man bygger den som en tunnel? Det är väl angeläget att skapa en ringled även för tunnelbanorna, och då kan man slå ihop det.
Hans Nordlund
10 Inlägg
Ort: Stockholm (Årsta), Gick med: Augusti 2009
Södra länken är byggd och norra länken byggs för fullt. Det mest naturliga är väl att sluta ringen med en Östlig förbindelse. Det skulle inte bara öka den nord-sydliga förbindelserna utan också förbättra miljön i den inre staden.
Svante Nyberg
2 Inlägg
Ort: Lund, Gick med: September 2009
Det är inte alls säkert att miljön i den inre staden skulle förbättras om man byggde en östlig förbindelse.
Dock så vet man säkert att om man skulle bygga en östlig förbindelse så skulle trafiken totalt sett öka, därmed också utsläpp och buller.
Profilbild
Patric Nilsson
509 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Skulle det inte vara coolare med en supersnygg hängbro, fast istället för att dra den via Djurgården ansluter man till Norra Länken som mynnar ut i Värtan, vidare med en tunnel ned till hunduddsvägens mynning vid båthamnen och sedan en hängbro över till Nacka.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Det skulle bli en snygg port till Stockholm när du kommer med kryssningsfartyg och färjor, kunde bli lika ikonisk som Golden Gate, om man gör det rätt. Bild nedan är en rendering av Hardanger bron som skall stå färdig 2013.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
http://news.chictribute.com/#post103

Senast ändrad 25 februari 2012 15:46
Profilbild
John Pedersen
53 Inlägg
Ort: Lidingö (Baggeby), Gick med: Maj 2009
Ja att bygga en Öster-länken. Skulle vara en bra ide. Men dom kan inte bygga Förbifart Stockholm då! Om man skulle bygga Förbifarten först så skulle inte folket se den stora trafik minskningen som skulle bli av Ö-Länken. Men som jag sa tidigare i en annan tråd, Stockholm behöver infrastruktur åt alla fordon. Men jag tycker att vi som bor i Stockholm ska trycka på våra politiker så att man bygger ut T-banan. Och att lägga en sträckning tillsammans med den Östra länken skulle gynna många i Stockholms område. Sen att bygga en bro mellan Nacka och Djurgården tror jag inte på. Varför? Jo det är ju en Kunglig Park! Nej! Det enda sättet att se till så att en väg och T.Bana byggs på denna sträck så före slår jag att YIMBY Stöder förslaget om Östra-Länken, Men med en till tunnel för T-Banan.
Visa karta
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
John Pedersen skrev:

Ja att bygga en Öster-länken. Skulle vara en bra ide. Men dom kan inte bygga Förbifart Stockholm då! Om man skulle bygga Förbifarten först så skulle inte folket se den stora trafik minskningen som skulle bli av Ö-Länken. Men som jag sa tidigare i en annan tråd, Stockholm behöver infrastruktur åt alla fordon. Men jag tycker att vi som bor i Stockholm ska trycka på våra politiker så att man bygger ut T-banan. Och att lägga en sträckning tillsammans med den Östra länken skulle gynna många i Stockholms område. Sen att bygga en bro mellan Nacka och Djurgården tror jag inte på. Varför? Jo det är ju en Kunglig Park! Nej! Det enda sättet att se till så att en väg och T.Bana byggs på denna sträck så före slår jag att YIMBY Stöder förslaget om Östra-Länken, Men med en till tunnel för T-Banan.


Som jag sagt tidigare så tror jag det mest sannolika förslaget är just Via Österleden.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.



Därmed inte sagt att det är det bästa för de resande - kliver man på vid T-Folkungagatan och ska till T-centralen så går det fortare att promenera till T-Medborgarplatsen istället. Avstår man från att bygga grenen till Södermalm så uteblir två av de stora fördelarna med hela förlängningen, nämligen att förse östra Södermalm med t-bana och att avlasta T-centralen.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Och Patriks TUB-sträckning är fantasieggande men känns inte klockren ur logistisk synpunkt - den hoppar ju över större delen av Nacka! Bron blir dessutom dubbelt så lång som nödvändigt och landar till på köpet mitt i Nyckelvikens natureservat. Gärna en hängbro men bygg den i så fall närmare stan.
Ola Halvardsson
50 Inlägg
Ort: Bostadslös, Gick med: Juli 2011
Om du ritar tuben vi österleden ser det helt onödig ut. Då blir det ju bara en expressväg till nacka och inget som binder ihop staden
Profilbild
Patric Nilsson
509 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Profilbild
Patric Nilsson
509 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Förändrad anslutning mot Värmdö och Saltsjöbanelederna enl. Niklas Öhrströms idé.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
http://news.chictribute.com/#post103
Profilbild
Niklas Öhrström
2101 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
Vi har ju haft en liknande diskussion om förbindelse till Nacka och där tunnelbana ska kunna gå.
http://www.yimby.se/forum/thread.aspx?id=467&page..

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

__________________
När får vi se Lindhagen II?
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
Dom här hängbroidéerna är precis vad som föreslogs i "1960 års trafikledsplan" fast då skulle den gå på 40 meter höga pelare tvärs över Djurgården ungefär i samma läge som i nutid föreslås i tunnel, annars skulle den som sagt hamna för långt österut vilket i sin tur är oekonomiskt.

Finns poänger med en österled men att bygga en högbro därför att det är estetiskt ballt och liknar Golden gate-bron i San Fransisco mfl gör den inte mer realistisk. Tvärtom så är planerna här ovanför typiska för en motorvägsestetik och ett vurmande för densamma som vi i andra trådar avfärdar som "förlegat 60-talstänk", -eller....!?

Bolla o leka lite med idéer är aldrig fel men nu blev det lite väl likt Vägverkets smöriga broschyr som med hjälp av skattepengar ska få oss att tro att detta 60-talstänk fortfarande är den rätta vägen att gå. Det finns en överdriven oro mot andra nya projekt i Nationalstadsparken men just Djurgården är med rätta lite för helig miljömässigt för en 6-filig motorvägsbro varför jag tror vi får acceptera att om Österleden byggs så måste det bli i tunnel.
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Johan Eriksson skrev:

Dom här hängbroidéerna är precis vad som föreslogs i "1960 års trafikledsplan" fast då skulle den gå på 40 meter höga pelare tvärs över Djurgården ungefär i samma läge som i nutid föreslås i tunnel, annars skulle den som sagt hamna för långt österut vilket i sin tur är oekonomiskt.

Finns poänger med en österled men att bygga en högbro därför att det är estetiskt ballt och liknar Golden gate-bron i San Fransisco mfl gör den inte mer realistisk. Tvärtom så är planerna här ovanför typiska för en motorvägsestetik och ett vurmande för densamma som vi i andra trådar avfärdar som "förlegat 60-talstänk", -eller....!?

Bolla o leka lite med idéer är aldrig fel men nu blev det lite väl likt Vägverkets smöriga broschyr som med hjälp av skattepengar ska få oss att tro att detta 60-talstänk fortfarande är den rätta vägen att gå. Det finns en överdriven oro mot andra nya projekt i Nationalstadsparken men just Djurgården är med rätta lite för helig miljömässigt för en 6-filig motorvägsbro varför jag tror vi får acceptera att om Österleden byggs så måste det bli i tunnel.


Konnstigt, jag ser inte att det står "6-filig motorvägsbro" någonstans...
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
@Herbert:

Vad är detta för petimeterkommentar i det större sammanhanget!? -kan du leverera en lite mer intellektuell kommentar om jag ändrar från 6 till "4-filig"?

Tycker både Sthlm och Yimby är för små för dessa "ordkrig" när man egentligen inte har något att tillföra. Tyvärr är det de som dominerar den allmänna debatten bland politiker, allmänhet och i media -se tex den sega Slussen-, spårvägs- och T-banedebatten- och det är en oerhört gnällig stad. Ska vi också börja gnälla på småfel här också så kommer vi ingenvart!
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Johan Eriksson skrev:

@Herbert:

Vad är detta för petimeterkommentar i det större sammanhanget!? -kan du leverera en lite mer intellektuell kommentar om jag ändrar från 6 till "4-filig"?

Tycker både Sthlm och Yimby är för små för dessa "ordkrig" när man egentligen inte har något att tillföra. Tyvärr är det de som dominerar den allmänna debatten bland politiker, allmänhet och i media -se tex den sega Slussen-, spårvägs- och T-banedebatten- och det är en oerhört gnällig stad. Ska vi också börja gnälla på småfel här också så kommer vi ingenvart!

Om jag säger så här: är Västerbron en motorvägsbro?
Profilbild
Johan Eriksson
342 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
@Herbert:

Säg vart du vill komma istället för denna löjliga retorik tack!
Herbert Tingesten
1366 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Augusti 2009
Johan Eriksson skrev:

@Herbert:

Säg vart du vill komma istället för denna löjliga retorik tack!

Skulle man inte kunna bygga en ny Västerbro öster om innerstaden, fast i form av en stilig hängbro? Det är ju de facto vad vi hade haft om man hade fullföljt 40-talets planer. Västerbron är fyrfilig och 70-skyltad och något mer motorvägsliknande än så finns det egentligen ingen anledning att bygga. Bygger man däremot en tunnel så blir det förmodligen motorväg, och definitivt inget som fotgängare, cyklister och spårvagnar är välkomna i.
Sida 1 av 6

 > Infrastruktur
Östlig förbindelse/Österleden

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5352 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter