Utskrift från gbg.yimby.se
....

 > Infrastruktur
 > Övrigt

SIKA vill höja trängselavgifterna och skaffa spårbilar

Sida 1 av 6
Albin Törnberg
52 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Enligt DN.

Vad är grejen med spårbilarna? Kan de verkligen bli ett realistiskt alternativ till bil, tunnelbana, spårvagn och pendeltåg? Både i Stockholm och mälardalen, skriver man. Är det vettigt?

Trängselskatten är jag med på, liksom avgiftsbeläggande av Essingeleden.

Vad tycker ni?
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Albin Törnberg skrev:

Enligt DN.

Vad är grejen med spårbilarna? Kan de verkligen bli ett realistiskt alternativ till bil, tunnelbana, spårvagn och pendeltåg? Både i Stockholm och mälardalen, skriver man. Är det vettigt?

Trängselskatten är jag med på, liksom avgiftsbeläggande av Essingeleden.

Vad tycker ni?


Nej du, hehe, aldrig. Det är utopiskt och lika verklighetsförankrat som att bygga månbas alpha på mars år 2008. Det är lika effektivt som att skaffa bilar åt alla våra husdjur. Det är trams.

Du tar bilens kapacitet och sätter det på spår. I så fall föredrar jag att antingen köra bil, ja en riktig bil, eller att åka tåg/buss/spårvagn/t-bana. Dessutom tar man inte hänsyn till det enorma intrånget som de gör på stadsbilden. Tänk dig spårtaxi genom en vacker medeltida stad.
Profilbild
Theodor Adolfsson
277 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Januari 2008
Nu gör väl iofs vanliga bilar mer intrång i en stadsmiljö än vad luftburna spårbilar gör. Det senare hindrar inte trafiken parallellt och släpper inte heller ut några avgaser. Vanliga bilar bidrar dessutom till spridd bebyggelse på så sätt att de själva tar plats. Spårbilarna äger man ju inte själv.
Senast ändrad 9 september 2008 21:56
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Istället för spårbilar kan man lika gärna ha eltaxibilar på gummihjul. Just enmans transporter är ju till för att ta sig till otillgängliga platser o spårbilar fyller inte sådan funktion.

O jag ser hellre bilar på jorden än övergående trafikkaos som stör o skuggar befolkningen som befinner sig under. Det blir lite som en lightversion av SCAFT. Ourbant, så typiskt för miljöpartiet.

Hänvisa gärna till ett enda lyckat spårbilssystem i en annan stad!
Profilbild
Erika N
122 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Februari 2008
SIKA förordar spårbilar i förortsområden där det idag bara finns bristfällig kollektivtrafik. Spårbilarna skulle alltså byggas ist för utbyggnad av befintliga system. Jag tror att det skulle funka, i synnerhet i koncentrerade områden som tex Arlanda.
Anar jag en viss rädsla & skepsis för något nytt här?
Albin Törnberg
52 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: Maj 2008
Men alltså vi har ju pratat om det här med kapacitet förr. En fullsatt tunnelbana motsvarar sådär en halvmils bilkö. En spårbil motsvarar vad?

Det känns som att man tar bort de stora fördelarna med spårburen kollektivtrafik (kapaciteten framförallt) och de stora fördelarna med bilen (dörr till dörr, frihet), och får ett konstigt mellanting.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Erika N skrev:

SIKA förordar spårbilar i förortsområden där det idag bara finns bristfällig kollektivtrafik. Spårbilarna skulle alltså byggas ist för utbyggnad av befintliga system. Jag tror att det skulle funka, i synnerhet i koncentrerade områden som tex Arlanda.
Anar jag en viss rädsla & skepsis för något nytt här?


Erika, Spårtaxi passar in i små, slutna och separerade områden som t.ex. en flygplats eller inom ett universitetscampus men ett bostadsområde/stadsdel, en hel stad eller ännu större- en hel region. Nä, det funkar inte. Det är så otroligt utopiskt. :-)

Det finns en uppsjö med artiklar och källor som påpekar dess svagheter.
Profilbild
Leonardo Frithunanthz
411 Inlägg
, Gick med: Oktober 2007
Albin Törnberg skrev:

Men alltså vi har ju pratat om det här med kapacitet förr. En fullsatt tunnelbana motsvarar sådär en halvmils bilkö. En spårbil motsvarar vad?

Det känns som att man tar bort de stora fördelarna med spårburen kollektivtrafik (kapaciteten framförallt) och de stora fördelarna med bilen (dörr till dörr, frihet), och får ett konstigt mellanting.


Ja, exakt. Och i slutändan blir det nada.
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
"Det känns som att man tar bort de stora fördelarna med spårburen kollektivtrafik (kapaciteten framförallt) och de stora fördelarna med bilen (dörr till dörr, frihet), och får ett konstigt mellanting."

Ja, spårtaxi är det sämsta av två världar: spårtrafikens inflexibilitet och höga anläggningskostnader parat med bilens låga kapacitet...

Att som kollektivtrafikförespråkare ens tala om spårtaxi är så otroligt korkat, det drar bara ett löjets skimmer över hela debatten och/eller riskerar att myndigheter ödslar tid på att utreda detta som ett alternativ till nödvändig och brådskande utbyggnad av beprövade och vettiga tekniker som t-bana och spårväg. (Samma sak gäller f ö maglev när det talas järnväg.)
Martin Nilsson
79 Inlägg
, Gick med: Januari 2008
"Det känns som att man tar bort de stora fördelarna med spårburen kollektivtrafik (kapaciteten framförallt) och de stora fördelarna med bilen (dörr till dörr, frihet), och får ett konstigt mellanting."

Ja, spårtaxi är det sämsta av två världar: spårtrafikens inflexibilitet och höga anläggningskostnader parat med bilens låga kapacitet...

Att som kollektivtrafikförespråkare ens tala om spårtaxi är så otroligt korkat, det drar bara ett löjets skimmer över hela debatten och/eller riskerar att myndigheter ödslar tid på att utreda detta som ett alternativ till nödvändig och brådskande utbyggnad av beprövade och vettiga tekniker som t-bana och spårväg. (Samma sak gäller f ö maglev när det talas järnväg.)
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Exakt vad är så mycket bättre med spårbilar än alvedoncyklar?
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007
Erika N skrev:

SIKA förordar spårbilar i förortsområden där det idag bara finns bristfällig kollektivtrafik. Spårbilarna skulle alltså byggas ist för utbyggnad av befintliga system. Jag tror att det skulle funka, i synnerhet i koncentrerade områden som tex Arlanda.
Anar jag en viss rädsla & skepsis för något nytt här?


Nja. Snarare är det ju själva idén som jag ser som ett problem. Man kombinerar det sämsta med spårtrafik med det sämsta hos biltrafik. Spåren låser fordonen till fysiska platser, medan storleken på vagnarna är små så att få människor ryms i varje vagn. Det är fortfarande en plåtlåda per person, vilket ju är ett av grundproblemen med bilen som gör den så utrymmeskrävande. Jag förstår inte riktigt vad det är man skall vinna med spårbilar som man inte kan få med trafikseparerade spårvägar och tunnelbanor och med små energisnåla elbilar som komplement? Istället för att lägga ner åtskilliga miljarder på ett spårbilsnät som aldrig kan bli annat än ytligt täckande kan man istället arbeta för att få fram små och energisnåla elbilar för pendling och bygga ut spårvägs- och tunnelbanenät. Spårväg och tunnelbana kan med fördel gå på högbana i vissa områden, det är avsevärt billigare än att gräva ner och enklare än att skohorna in det i befintlig infrastruktur.
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/

Senast ändrad 11 september 2008 15:59
Profilbild
Eric Thärnström
163 Inlägg
Ort: Uppsala, Gick med: Mars 2008
I byn i norr (Uppsala) har vi ju vårt lilla spårtaxiprojekt. Jag avfärdar det projektet av samma anledning som nämnts: Spårtaxi är det sämsta av två världar. Den enda fördel det för med sig från bilen är att den kan komma när man vill (mindre väntetid), och den enda fördelen mot andra spårtyper är att man inte behöver oroa sig för trängsel på vägarna. Men ska man få upp spårtaxin i samma kapacitet som biltrafiken så blir det minst lika mycket trängsel på spåren också. Jag tycker att det är kul att man klurar på nya idéer, och om man kan visa att det faktiskt kan fungera på något sätt så är det ju kanon! Men min inställning till det, som ingenjör, matematiker och ekonomiskt orienterad, är att det är dömt att misslyckas.
Profilbild
Christofer Berglund
28 Inlägg
Ort: Nacka, Gick med: Augusti 2008
Vad hände med folks ben och fötter, som det ser ut nu i stockholm finns det inget ställe en frisk människa inte kan gå utan att ta ut sig. Tunnelbana och buss finns, shockhöj trängselskatten till 150 riksdaler in och 50 ut istället och låt bara boende, taxi och folk som arbetar i innerstaden röra sig där med bil. Se till att bygga ut en ringled runt stockholm istället så vi slipper all skit på essingen.

Förbjud bilar äldre än 10 år, så att inte vem som helst som inte behöver bil har det, börja dra ner mer på bensinbilar och shockhöj skatten på bensin och diesel, ge bara lättnad till för nödvändig trafik, bepröva enskilda fall/behovsanalys..

Så kan vi fundera på alternativa färdmedel i efterhand. Det är alldeles för bekvämt idag trots priserna.. Lägg pengar där dom hör hemma, effektivisera mera!
__________________
En storstad sover aldrig, Stockholm snoozar
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Det där vinner du inga val på ;) Alltså blir det inte så...
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Profilbild
Christofer Berglund
28 Inlägg
Ort: Nacka, Gick med: Augusti 2008
Jag är ju visserligen inte politiker, men kör mycket i jobbet och ser därför alla problem framför mig även om lösningen inte är självklar. Men att ha så mycket bilar i innerstaden är meningslöst, folk åker genom stockholms innerstad för att slippa essingen som det ser ut idag! 10spänn gör inte så ont i plånboken, och 20 pengar är knappast avskräckande i rusningstrafik... ser ni problemet. kostar det 150 så vill man fan inte in där, och har man inget vettigt där att göra så ska man inte heller dit.

Sen med den där förjävliga södra länken som dom stänger stup i kvarten för överbelastning, skrattretande, bra jobbat att bygga en tunnel som inte håller måttet. 2-3 filer på vägarna är för lite för sthlm, 4-5 är bättre i en ringled, bättre alternativ för att nå ens mål är också bra.

Standardisera GPS-TGD (Traffic Guiding Device) så att en sattelit håller koll på trafiken och kan dirigera trafiken om det behövs med hänsyn till var och ens slutdestination.

GPS'n till Pelle: Pelle, du skulle tjäna 5 minuter om du tar av vid Bredäng för att köra vidare mot Solna.
Pelle till GPS'n: Tackar.
GPS'n till Pelle: ........

Haha en talande GPS... trodde ni på det?
Men tekniken finns att effektivisera trafiken!
__________________
En storstad sover aldrig, Stockholm snoozar
Profilbild
Gustav Svärd
721 Inlägg
Ort: Stockholm (Bandhagen), Gick med: Oktober 2007
Mycket tråkigt att se SIKA lämna en sån här rapport, kastar ju ett löjets skimmer över deras övriga arbete. Som flera tidigare påpekat här är spårtaxi en kombo av bilens och spårtrafikens nackdelar. Om ett spårtaxisystem ska kunna konkurera ut bilen krävs att antingen förbjuds privatbilen eller så ska varje hu ha egen station på spårtaxinätet - med tillhörande hissar och trappor och stationskur 5m upp (för brandbilar o.dyl. behöver fortfarande kunna komma fram). OK, kanske inte varje hus, men väl varje kvarter och högst 50m från varje port/dörr. Lycka till att bygga ett sådant system! Alla stationer kommer överklagas i tio år, vilket även alla spårsträckor kommer råka ut för. Kostanden blir som för ett antal Västerleder. Allt detta plus att systemets kapacitet inte är hög alls. S-M-R-T! doh!
__________________
Medlem sedan starten 2007.
Talesperson för nätverket YIMBY Stockholm
Staffan Söderhäll
43 Inlägg
Ort: Stockholm, Gick med: September 2008
Jag har hittills inte sett en enda kritisk artikel i pressen vad gäller påfundet spårbilar. Intressant teknik ja men praktisk tillämpning nej - inte på många år ännu. Det finns inte en enda fungerande anläggning idag, Heathrow är väl inte igång? Kan ingen seriös journalist ta sig an ämnet och dämpa ner entusiasmen hos gröna C- och mp-politiker innan dom slösar bort mer kommununala medel på dödfödda projekt? När tom en bilkramare som Anders Hultman i SvD 13/9 tror att spårbilar ("egentligen är de ju bara mindre tunnelbanevagnar") kan vara mera realistiskt än spårvagn City (som han dessutom kallar "museispårvagnen från Djurgården") går åtminstone jag i taket.
Profilbild
Anders Gardebring
3333 Inlägg
Ort: Stockholm (Vasastan), Gick med: September 2007

Har (c) uttalat stöd för spårbilar?
__________________
Original YIMBY
Hemsida: http://gardebring.com/
Anders LP
426 Inlägg
, Gick med: Mars 2008
Sida 1 av 6

 > Infrastruktur
 > Övrigt
SIKA vill höja trängselavgifterna och skaffa spårbilar

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5376 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Göteborgsregionens folkmängd
12 November 2018 11:45 av Matthias H.
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN
6 November 2018 22:25 av Hans Jörgensen
Västlänken
16 Mars 2018 08:59 av Erik Funck