Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Städer
 > Centrum

Nytt högre hus i Johanneberg

Sida 1 av 7
Jesper Hallén
348 Inlägg

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

(skiss: White)

Ett högre hus på 13 våningar och två lägre hus med nio våningar vardera planeras i hörnet Eklandagatan/Viktor Rydbergsgatan. Husen ska rymma ca 130 lägenheter.
Läs mer på GP
Peter B
37 Inlägg
Herregud, så förortsmässigt. Skulle hellre se ett trekantigt stadskvarter på, säg åtta våningar i stället.
Jesper Hallén
348 Inlägg
Gärna många våningar, men att följa gatulinjen borde ju inte vara så svårt.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ jesper: Kan du inte skriva ett inlägg om det här?
Jesper Hallén skrev:

Gärna många våningar, men att följa gatulinjen borde ju inte vara så svårt.

Huset gör det åt ett håll i alla fall! ;)
Profilbild
Olle Jansson
155 Inlägg
Skulle precis in och skriva om detta efter att gepe i nätupplagan även släppt lite bilder. Jeppe han som vanligt först!

Husen ser förstås förbannat trista ut. Grunden följer la i stort den bebyggelse de skall ersätta. I och för sig en förbättring genom att i princip skall inget tas bort medan något adderas; en större dagligvaruaffär i Övre johanneberg som måhända kan konkurrera med mer bilburen handel och fler bostäder utan att någon förlorar en gräsplätt (ja det är säker några som kommer att påstå det förstås). byggherren skryter som vanligt med utsikt över Gbg för de 2-3 personer som har råd att bo högst upp medan andra får stirra in i funkishus.

Sedan är givetvis området som vanligt känsligt; "Övre Johanneberg är av riksintresse för kulturmiljövården". Som bekant är ALLT numera av riksintresse för kulturmiljövården. Själv är jag verkligen inte lika imponerad. Om husen mellan Viktor Rydbergsgatan och Gibraltargatan byggts längst gatuplan istället för som nu och måhända fått en tvärgata, hade stora och mer brukbara innergårdar kunnats skapas istället för dessa impediment.

Nog gnällande kring tidigare, dåliga beslut. Jag är inte emot förslaget, men nog kunde det göras bättre!
Senast ändrad 3 mars 2009 14:43
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag förmodar att det är gamle herr Solvinkel som varit inblandad här - varför är det alltid prio 1?

Hursomhelst - jag antar att det urbant korrekta här vore en V-form längs gatorna (alternativt en triangel som Peter var inne på). Vi får väl go Sketchup på det här och visa var skåpet ska stå...
306 Inlägg
Fantastiskt förslag! 17 våningar blir lagom. Jag älskar solvinklar! En enkel komplettering av nuvarande förslag vore att dra ut huset ända till Eklandagatan i en eller två våningar. Då får vi både hus längs gatan och solvinklar. Ovanpå den låga avdelningen kan vi ha ekologiska odlingar. Om det behövs kan man göra likadant längs Viktor Rydbergsgatan.

Det verkar inte finnas tillräckligt med plats till ett vanligt kvarter med innergård. Inte om man vill bygga högt i alla fall.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Ska vi vara snälla, och det ska vi, så har Johanneberg ovanligt trevliga menlösa gräsmattor för att vara hus i park, antagligen beror det mest på att marken är kupperad. Personligen får jag inte alls några ångestkänslor i Johanneberg, som jag annars får vid åsynen av likartade bostadsområden. Så det kan hända att det finns folk som föredrar just Johannebergs funkiskvarter framför andra områden tack vare sin lite unika stil, dvs funkis fast inte helt utan finess. Och det finns hyffsat med verksamheter och folkliv i området med tanke på att det ligger på ett berg, som i sig är en stor barriär. Så rent stadsmässigt är området ganska fungerande.

Därmed inte sagt att jag inte grät lite inombords när jag såg den ursprungliga byggnadsplanen för berget, som bara förverkligades till en fjärdedel.

Jag har läst någonstans, minns ej var, att kvarteret som nämndes i GP skulle förädlas, men att stora hänsyn var tvugna att tas vid förädlingen för att bevara Johannebergs tidstypiska tidiga funkisstil från 30 talet. Och nog har de försökt att ta stort hänsyn till något, för rätt extrema känns ju husen, lite Wieselgrensplats över dem. Och extremt design kan vara bra, allt ska ju helst inte vara utslätat...men...jag tror inte riktigt jag klarar av att vara snällare än så mot de planerade husen, vi har sett liknande hus byggas förr många många gånger. Och bortsett från att de bidrar till att fler göteborgare kan bo i Göteborg, och på väldigt kort sikt ökar tätheten i området, så är det slut på positiva ord till byggnaderna. På lång sikt kommer husen bidra till att nybyggnationer kommer bli svåra att få till och ökad Nimbyism.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jag tycker Eriks förslag låter bra. Erik, du menar typ såhär:

Eller?

Senast ändrad 3 mars 2009 16:20
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Profilbild
Erik Sandblom
306 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Jag tycker Eriks förslag låter bra. Erik, du menar typ såhär:

Ja exakt!

Kanske kan man ge huset en vassare kant i söder, så att det följer gatan bättre. En vinkel i 70 grader ungefär, istället för 90?
Jesper Hallén
348 Inlägg
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ jesper: Jamen det ser ju jättetrevligt ut! Guldstjärna för palmerna - palmer regerar! ;) Kan du inte göra den skalenlig (jämförelsemät på hitta.se) och ställa en sketchup-gubbe bredvid så man får bättre grepp om dimensionerna?
306 Inlägg
Hans H skrev:

Och nog har de försökt att ta stort hänsyn till något, för rätt extrema känns ju husen, lite Wieselgrensplats över dem. ... På lång sikt kommer husen bidra till att nybyggnationer kommer bli svåra att få till och ökad Nimbyism.

Det låter olycksbådande! Vad tycker du är fel på Wieselgrensplatsen? Jag gillar inte Wieselgrensplatsens torgbeläggning, trafiksepareringen, och att husen inte alltid kommer fram till gatan. Det aktuella projektet skiljer sig ganska mycket på dessa punkter tycker jag.

Wieselgrensplatsen har en del p-ytor som skulle kunna bebyggas, särskilt väster om korsningen. Gångtunnlarna borde bort, farten sänkas till 30 och bron smalnas av (breda vägar uppmuntrar hög hastighet). Gör man det så blir det ungefär som korsningen Eklandagatan-Viktor Rydberg!
Profilbild
Erik Sandblom
306 Inlägg
Jesper Hallén skrev:

Ja varför inte högre

Nu är jag dum, men jag tycker faktiskt att 17 våningar räcker. Hotell Panorama är 13 våningar, och de omgivande husen 8-9 våningar. Gärna hus som sticker ut, och visst handlar det om att göra Johanneberg ännu bättre än idag. Men mycket vill jag nog inte att det förbättras. Övertyga mig om det behövs!
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
@ erik: Om det går och om det finns ekonomiskt intresse för att bygga högre så kan man väl göra det? Det handlar ju om att använda marken effektivt. Och - för att verkligen sälja in det här hos dig Erik - du inser väl att man blir tvungen att lägga ner p-normen om man bygger riktigt högt? Det blir helt enkelt fysiskt omöjligt att ha en p-norm på 0,8 med ett sådant exploateringstal.

Man kan ju vända på det också: Varför ta bort våningar som skulle kunna byggas? Var ska de människorna bo som hade kunnat bo där? Jag tror nog att det skulle vara ganska eftertraktat att bo på 25:e våningen...
Ja, en triangel förespråkar jag i det här läget. Däremot är jag inte ultra-supporter av ett jättehögt hus där. Ett fint på <15 våningar räcker bra för min del. Risken är att om vi slänger in halv-skrapor lite varstans i staden så blir motståndarna fler när vi föreslår riktiga "skrap-kluster" sen.
Profilbild
Hans H
193 Inlägg
Jag tänkte mer på de större lamellhusen som jag tycker ser tråkiga ut på Wieselgrensplatsen, och den större av huskropparna på huset i Johanneberg gav mig associationer till dem och därav liknelsen.

Själva Wieselgrensplatsen har ett par rätt, det finns gott om affärer med mera, ett av de största centrumen i bebyggelse på Hisingen. Men jag tycker att det är en otrivsam plats och lamellhusen är kanske det som bidrar mest till det för mig, kanhända bidrog även att jag passerade leden för att komma dit, leden är ingen trevlig entré.
Att många av affärerna och restaurangerna kändes som att de hade passerat sitt bäst-före-datum bidrog nog med, men det är över tio år sedan jag bodde i närheten av platsen så mycket kan ha förändrats på den punkten.

Men en av de större anledningarna att centrumet lyckats där tror jag är att de lyckats fånga bilister på väg genom centrumet, så att bara ta bort p-platserna kan vara riskabelt tror jag.

När jag kollar på W-platsen i Hitta.se tycker jag att det är väldigt märkligt att man har en femfilig väg genom platsen, den mynnar ju ut i en liten tvåfilig väg bortanför Wieselgrensplatsen, och detsamma gäller vägen på andra sidan med, bredvid McDonalds med mera. Samtidigt har jag ett minne av att det inte var helt ovanligt att det var ganska trångt med bilar, fast det kan ju ha att göra med att två filer ska in på en...hmm...lite off topic kanske? Har vi en tråd för uppiffning av W-platsen måntro?
Senast ändrad 3 mars 2009 20:53
Daniel Sjölund
292 Inlägg
Givetvis är era idéer med triangel och lokaler längs gata klockrena.

Jag tycker dock att White har gjort det svårt för oss. Huset är ohyggligt många gånger bättre än nästan alla höga bostadshus som byggts i Göteborg hittills.* Om det nu blir lokaler i hela det nedre planet så skulle jag vilja säga att det ser bra ut. Jag är svag för små platsbildningar och den plats som lamellerna skapat mellan sig är helt ok.

Sedan önskar jag att man bygger göteborgs högsta (och snyggaste) bostadshus (om det så är bara med en våning) av symboliska skäl. Det visar vägen att det går och alltid sporrar det någon byggherre att slå det..

--------------------
*Vilka höga bostadshus i Göteborg är snyggare än detta?
Sida 1 av 7

> Städer
 > Centrum
Nytt högre hus i Johanneberg

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5363 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter