Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur
 > Övrigt

Stena Line Terminalen?

Sida 5 av 5
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Fiskhamnen är definitivt en kandidat, även om jag misstänker att det finns ett visst sentimentalt motstånd mot att flytta den.

1. Frihamnen
2. Stigbergskajen
3. Fiskhamnen
4. Majnabbehamnen
5. Skandiahamnen
566 Inlägg
Hans Jörgensen skrev:

Gissar också att Amerikakajen = Stigbergskajen.

Ett annat alternativ kan vara Fiskhamnen, fast den kanske räknas till Stigbergskajen eller Majnabbe.
Fiskhamnen utgörs idag av en lång låg byggnad. Det går faktiskt att promenera längs vattnet utanför denna, men det är inget jag kan rekommendera (det här är måsarnas kaj, det både hörs och sticker i näsan).
Frågan är om Fiskhamnen behöver ligga där den gör idag.
Vad jag förstått så landas fisken i Fiskebäck, dvs i förorten vid kusten i sydväst.
Därifrån tas den med lastbil till Fiskhamnen. Det är antagligen därför kajen är övergiven av alla utom måsarna.

Fiskhamnen (som nog mest ses som en egen del av hamnen) är verkligen ett kapitel för sig. Inte nog med att inga fiskeskutor lägger till numera, faktum är att ca halva hamnen idag är igenfylld. Vid ingången står den gamla träporten kvar, men man kan inte gå igenom den. Bilarna kör runt på bägge håll. Alldeles innanför denna ports träplank började i alla fall Fiskhamnen tidigare. Man kunde vandra utmed kajen med skjulen på ena sidan och fiskebåtarna på den andra och höra auktionerna gå igång på nylandad torsk och rödspotta. Så var det i alla fall ännu på 80-talet, i alla fall i början av 80-talet. Numera är alltihop parkeringsplats för fiskbilarna.
Till och med piren längst ut, som jag tror har varit längre, är numera ett vrak. Man kan inte gå upp på den eftersom förbindelse saknas.
Jag undrar när alla dessa förändringar skedde för jag var under flera år borta från staden och i det stora hela väldigt ouppmärksam. Men nu på det senaste märker man bara mer och mer hur mycket som har förlorats och smygförvanskats under tiden.
Många göteborgare tror säkert att man fortfarande kan vandra utmed hamnen till exempel, från Masthuggskajen (bortsett från Stenas (tidigare, míndre?) inhägnad) förbi Hacket, längs Stigbergskajen, Majnabbe och ända till Röda Sten, vilket man de facto kunde göra ännu på 70- och 80-talet, eftersom vi åtminstone gjorde detta då och då.

Trots att Fiskhamnen dock har förändrats mycket och egentligen inte ens fyller sin funktion längre, så tror jag nog att ett försök att etablera Stena här är totalt utsiktslöst. Fiskhamnen är helig Göteborgsmark.
Senast ändrad 13 april 2012 01:18
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Profilbild
Olof Antonson
463 Inlägg
Det finns knappt några fiskebåtar kvar. Öckeröarna hade på 50-talet omkring 1500 yrkesfiskare. Nu ligger siffran på omkring 100. Jag var med och lossade i fiskhamnen med min farbrors fiskebåt när jag var liten. Minns att jag trodde att masten skulle slå i Älvsborgsbron ... Finns nog en hel del sentimentala skäl för Fiskhamnen, men man skulle säkerligen kunna se över området och utnyttja vissa delar av den för Stena om Majnabbe förstärks. Personligen tycker jag nog att Tysklandstrafiken bör flyttas utanför Älvsborgsbron och Danmarkstrafiken övertar Majnabbe. Det vore eftersträvansvärt om Stena kan ligga så nära Älvsborgsbron som möjligt, men samtidigt ligga på en plats som ger besökare ett gott intryck av vår stad. De potentiella platserna i Majorna är mycket trevligare, levande och stadsmässiga än de Flykten från New York-områden man slängs i land vid på Masthuggskajen.

Frihamnen är ett förslag som känns väldigt kortsiktigt. Visst, i dagsläget är det på sätt och vis lockande, men vad kommer att hända när platsen skall exploateras som ett led i Centrala Älvstaden? Som en våt filt över hela området. Planer på framtida lågbroar går te pesis ... och Stena behöver ligga och puttra i 5 knop en ännu längre sträcka. En stor del av restiden går redan åt till detta. Särskilt om man tänker på den snabbgående Carisma under sommarhalvåret. Vi talar troligtvis om 15-20% av den totala restiden om den skall gå från Frihamnen.

To be continued ...
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Gunnar: Jag vet inte om det finns siffror på hur stor del som är Stenas trafik. Men en inte obetydlig del av det tunga och farliga godset är nog det. Det borde å andra sidan gå att räkna ut, jag har sett siffor på hur mycket bilar och gods Stena tar via Danmarksterminalen. Vad jag hört av trafikplanerare så är det Stena som är orsaken till att man måste ha Europavägsstandard här. Men osvuret är bäst. Nu skriver vi ju "på sikt" i texten, man får kanske se det mer som en vällovlig och ganska långsiktig ambition.

Okej, bra input. Menade förstås inte att Stena var totalt meningslöst för trafikflödet utan utgjorde en delmämgd. Frågan är hur stor. Ett problem med denna diskussion är att många okända variabler är inblandade. Tror dock att det kan ligga en del i vad trafikplaneraren säger. Stena binds därmed till ledens fortexistens.

Men nu var ju inte poängen med tråden att försvara boulevardisering av Oscarsleden, utan var vi ska lägga Stena.

Hmm, fast jag trodde i och för sig tvärtom att en tredje kvartersrad i norra Masthugget och boulevardisering av Andrégatan var hela poängen med att flytta Stena.
Om leden ligger kvar blir väl fortsatt blandstad på andra sidan av barriären knappast aktuellt och om vi efter att ha kickat ut Stena nöjer oss med att bara återställa Masthuggskajen, komplett med Bohus granit, pollare och allt, så kommer väl den bara att förvandlas till ett avsides blåshål om leden ligger kvar. I bästa fall får vi hoppas på uppförandet av några mindre hamnskjul eller liknande som avskärmning från motorvägen och att en del fritidsbåtar trots allt hittar hit.

Men okej, är medveten om att jag gjorde ett avsteg från syftet med diskussionen. Om Stena skall flyttas (men jag ser allvarligt talat inte meningen om inte Oscarsleden också åtgärdas - två eller tre kvartersrader i Masthugget med så mycket areal att bebygga i stan i övrigt - big deal!) så tycker jag att Stigbergskajen eller Frihamnen låter bäst (jag håller med Mikael Kreutz här).
Exempelvis Kvillepiren har redan infrastruktur för RoRo som kan utvecklas vidare samt närhet till Lundbyleden för anslutning av långtradare och bilresenärer, men jag utesluter heller inte terminalplats på någon av de andra pirarna. Var lade nu Tor Line till under slutet av sin existens? Ett system av lågbroar (till Vänerfartens ilska) kunde vidare på ett lätt och smidigt sätt leda resenärer från Södra Älvstranden till den nya Danmarksterminalen, exempelvis med utgångspunkt i Östra Hamngatans förlängning (den gamla Hisingsbron!).
Stigbergskajen å sin sida har redan en anrik terminal i egenskap av Betongskjulet. Härifrån avgick Svenska Amerikalinjen fram till nedläggningen 1975, och på det viset är det nästan lite för fint för Stenas Danmarksfärjor.
I vilket fall har placeringen fördelen av att en urbanisering av Stigbergskajen knappast kan bli aktuell, inte minst beroende på höjdskillnaderna, men det tyngst vägande argumentet är onekligen att vi då kan bygga den berömda bron mellan Stigbergstorget och Lindholmen utan att de höga Stenafärjorna måste passera under och öppna denna. Jag vill gärna ha denna bro, inte minst för spårvagnens skull i egenskap av Storkringen.
En stor nackdel är dock att det nu blir området runt Betongskjulet och längs Stigbergskajen som kommer att stängslas in och förvandlas till körfilsöken. Även Fiskhamnen kan, som Olof påpekar, i det fallet naggas i kanten. Stigbergskajen vid Betongskjulet är ju en av få platser där det fortfarande går att promenera i hamnen idag, har jag för mig. Inte heller kommer en placering på närliggande Stigbergskajen att nämnvärt minska flödet av tung trafik längs Andrégatan, naturligtvis.
Överhuvud föredrar jag hursomhelst någon form av central placering, inne i Göteborgs hamn. Det finns en poäng med att passagerarfärjor från utlandet inte skall behöva byta till något annat långväga färdmedel för att komma in till stan.
Senast ändrad 13 april 2012 09:15
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Gunnar Einarsson skrev:

Hmm, fast jag trodde i och för sig tvärtom att en tredje kvartersrad i norra Masthugget och boulevardisering av Andrégatan var hela poängen med att flytta Stena.

Nja, det alternativ som kanske är mest realistiskt på kort sikt är ju att man gräver ned eller överdäckar leden. Boulevardisering är inte det enda alternativet. Stena påverkar inte bara Masthuggskajen (det är ju svårt att bygga där om Stena ligger kvar...) utan även resten av Norra Masthugget pga buller, avgaser, farligt gods etc.

Jag menade inte att boulevardisering inte har någon koppling till frågan, men i just den här tråden var ju poängen att hitta ett lämpligt alternativ för Stena.

Personligen lutar jag mest åt Stigbergskajen i nuläget, i likhet med SBK.

Senast ändrad 13 april 2012 09:19
Profilbild
Gunnar Einarsson
566 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Nja, det alternativ som kanske är mest realistiskt på kort sikt är ju att man gräver ned eller överdäckar leden. Boulevardisering är inte det enda alternativet. Stena påverkar inte bara Masthuggskajen (det är ju svårt att bygga där om Stena ligger kvar...) utan även resten av Norra Masthugget pga buller, avgaser, farligt gods etc.

Jag menade inte att boulevardisering inte har någon koppling till frågan, men i just den här tråden var ju poängen att hitta ett lämpligt alternativ för Stena.

Personligen lutar jag mest åt Stigbergskajen i nuläget, i likhet med SBK.

Absolut, den eleganta lösningen överdäckning av Oscarsleden (och Mårten Krakow) vore på många sätt att föredra, men vad kommer det att kosta? Är det ens realistiskt att tro att vi annat än på (mycket?) lång sikt förmår skaka fram pengarna? Vi vill ju bygga nu! Dessutom är överdäckning beroende av att vi går en viss framtid till mötes snarare än en annan (fortsatt business as usual tillväxt).
I en utveckling mot postpetroleumsamhälle kommer däremot vägtrafiken att minska drastiskt på 20-30 års sikt och då står vi där plötsligt med långa tomma tunnlar genom Göteborg till hur många miljarder då rakt i sjön? I och för sig kommer bränsleprisernas oavlåtliga ökning möjligen att slå hårt mot en affärsidé som kombinerade bil- och passagerarfärjor också, så Stena försvinner kanske rentav i vilket fall. Hursomhelst lär vi i en sådan värld gå en utveckling till mötes där vi får se en boulevardisering av stadsmotorvägar som Oscarsleden by default (om nu pengar kan frambringas att ens åtgärda motorlederna, alltså!).
Det kan med andra ord finnas anledning att i förhållande till Masthugget, Gullbergsvass m.m. välja en strategi i nuläget som tillåter största möjliga framtidsflexibilitet samtidigt som vi förtätar och blandstadifierar staden, för Peak Oil kommer onekligen även att leda till urbanisering av villasprawlet.

Därför skulle jag nog föreslå att man som sagt helt enkelt börjar exploatera norra Masthugget fram till leden och struntar i Stena så länge. Tids nog kommer genom Peak Oil tillfället att boulevardisera Oscarsleden och säga ajöss till Stena och då lägga till en möjlig tredje kvartersrad nära kajen.

Sedan har vi ju dock det där med buller och farligt gods som du påpekar. Skulle vi inte här kunna försöka gå in från andra hållet och satsa allt på att luckra upp och kringgå byggnormerna (vilka i det stora hela ändå måste förkastas om blandstadsbebyggelse skall möjliggöras)? Idéer om kontor mot Oscarsleden och studentlyor högre upp har ju framkastats för att möjliggöra SBK:s plan (eller motsvarande). Vet inte vad du anser, men om vi inte riktigt kan nå dit idag, hur vore det om vi satsade krut på att överbrygga denna mindre klyfta?
Senast ändrad 13 april 2012 10:20
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Jo, det är ju det jag mest varit inne på tidigare, även om man bygger kontor längs leden så kan man ju utforma dem så att de kan konverteras till bostäder längre fram.

De frågor du tar upp kan med fördel diskuteras t.ex. i tråden för Norra Masthugget. För nu gällde tråden som sagt alternativa lägen för Stena...

Senast ändrad 17 februari 2013 02:57
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
Sedan bör man ju lägga till att även om man väljer att flytta Stena så kommer inte det gå på fem minuter. Det kommer att dröja många år att få klart alternativläge mm. Under tiden kan man precis som Gunnar föreslår börja bygga från Första Långgatan och norrut. Men man måste ju börja planera för det nu.
566 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Jo, det är ju det jag mest varit inne på tidigare, även om man bygger kontor längs leden så kan man ju utforma dem så att de kan konverteras till bostäder längre fram.

De frågor du tar upp kan med fördel diskuteras t.ex. i tråden för Norra Masthugget. För nu gällde tråden som sagt alternativa lägen för Stena...

Okej, uppfattat! Slut på off topic!

Mina alternativa favoritlägen för Stenaterminalen är som sagt Frihamnen eller Stigbergskajen (enligt ovan).
Senast ändrad 17 februari 2013 02:57
Profilbild
John Henriksson
36 Inlägg
Förlåt Johannes men ibland måste man spåra ur. Cyklar förbi Stena ofta. Har aldrig på dagtid sett ett högre trafikflöde över landgångarna än på Oskarsleden räknat i fordon..Så det är nog inte Stena som skapar behovet av fyra filer.
Profilbild
Johannes Hulter
1635 Inlägg
John: Så kan det säkert vara, jag har bara vidarebefordrat vad jag hört. Det är dessutom svårt att avgöra hur mycket som är inducerad trafik (och som alltså skulle försvinna med en annan utformning, trafikomläggning etc). Trafik är ju ingen konstant. För tjugo år sedan hade det nog varit svårt att föreställa sig Övre Husargatan med bara två filer tex. (vissa har fortfarande svårt att göra det).
36 Inlägg
Jag spekulerar mest. Att cykla runt ger onekligen en ganska kort ögonblicksbild..Men tillträckligt mycket spekulation -> hypotes som nån kollar mot fakta alt vetenskapar kring. Europavägsstandarden beror säkert på Stenas status som E45 t Fredrikshamn. Om standarden på Oskarsleden därför skiljer sig mot Lundbyleden vet kanske någon annan skribent. Försvisso skulle varken Göteborg, Masthugget eller Älvsborg gå under m två filer eller en bredare boulevard.

När vi diskuterar hamnar så kan man notera att man numera diskuterar sk dry ports. Dvs att man lagrar, förtullar och har sig och sen lastar ett tåg, kör till hamnen och lastar förhoppningsvis direkt. Det kan man teoretiskt göra med Stena också. Typ alla chaufförer åker till en asfaltplätt vid Hisingsleden vid Säve, väntar, checkar in, förtullas och sen kör en konvoj över Älvsborgsbron och in på färjan. Så behöver man bara en terminal. Eller så funkar det inte alls..

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Senast ändrad 27 januari 2013 19:44
Profilbild
Hans Jörgensen
408 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

Fiskhamnen är definitivt en kandidat, även om jag misstänker att det finns ett visst sentimentalt motstånd mot att flytta den.

1. Frihamnen
2. Stigbergskajen
3. Fiskhamnen
4. Majnabbehamnen
5. Skandiahamnen

Kan konstateras att det inte är brist på alternativa ytor.
Mellan nuvarande danmarksterminal och tysklandsterminalen är det drygt 2 km av relativt lågt exploaterad kaj, såvitt jag kan bedöma.
Oavsett de båda terminalernas placeringar, så borde staden sträva efter att använda sträckorna/ytorna mer effektivt. Då kan vi ju ha både mer stad (Norra Masthugget), bättre älvkontakt, och två färjeterminaler kvar relativt centralt. (detta är ju många redan med på, men inte alla att döma av t ex kommentarerna till debattartikeln på GP).

Angående placeringar av färjeterminal(er) så finns fördelar med alla nämnda platser på södra älvsidan.

Exempelvis en placering mellan Tysklandsterminalen och Fiskhamnen, dvs det som väl kallas Majnabbe. De båda terminalerna skulle kunna integreras med varandra, en sorts färjeterminalkluster
vad det nu skulle tjäna till, men det kan tänkas ge fördelar för både personal och passagerare, till exempel i form av satsningar på terminalens service, restauranger, hotell, osv. Dessutom en med terminalen ansluten hållplats för en framtida högbana som skulle kunna svänga förbi där. Vision men fullt möjligt.

En direkt fördel kan tänkas vara effektivare utnyttjande av ytor för fraktbilar. Kanske går det i princip att använda nuvarande ytor för tysklandsterminalen till båda färjelinjer, genom att planera avgångarna så att de aldrig ligger i hamn samtidigt. En sån planering borde underlättas av att det är samma bolag.

Hur är det med den rena fraktbåtshamnen vid tysklandsterminalen?
Till exempel på denna flygbild syns en fraktbåt strax uppströms tysklandsfärjan:
http://kartor.eniro.se/m/9gKBs

Är inte ett ganska givet förslag att flytta den rena frakttrafiken till ytterhamnarna? Alltså den som idag går med lastfartyg från detta område. Då skulle, till exempel, en danmarksterminal kunna ligga på dess plats. Då skulle förstås den totala lastbilstrafiken genom stan minska, oavsett vad som görs med de båda färjeterminalerna.
Senast ändrad 14 april 2012 23:41
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Skulle inte Sannegårdshamnen vara en bra plats för Danmarksterminalen? Ungefär samma exploateringsgrad som Masthuggskajen, så Stena skulle känna sig som hemma.
Karl H
98 Inlägg
Johannes Åsberg skrev:

1. Frihamnen
2. Stigbergskajen
3. Fiskhamnen
4. Majnabbehamnen
5. Skandiahamnen

Skarvikshamnen utanför Ryaverken är en bubblare som jag tror mer och mer på. Fixa småskyttlar som går på undersidan av Älvsborgsbron och angör Kungssten för fotgängare/kollresenärer så är vi hemma! Vips kan vi flytta både tysklands- och danmarksterminalen SAMT få till att E45 flyttas till Lundbyleden.
Profilbild
Daniel Andersson
543 Inlägg
En terminal i ytterhamnen skulle ge betydligt kortare restid. Det ger Stena minskade personalkostnader och kapitalkostnader/tur (om man utnyttjar tidsbesparingen till att köra fler turer). Även speditörer och bilister borde värdera denna tidsvinst. Godstrafiken ger den största delen av intäkterna för Stena. Trots det väger uppenbarligen värdet av att ha ett centralt läge för icke bilburna passagerare, eller möjligen marknadsföringen en central tomt ger över för Stena. Att ge icke bilburna passagerare goda anslutningar ligger givetvis även i vårt och stadens intresse. Skyttlar kunde vara en idé, men är det ekonomiskt gångbart? Att vänta på pendeltåg till Torslanda innebär att skjuta det hela på en oviss framtid. Kanske vore det också bättre om en järnväg istället passerar Volvo.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Profilbild
Mattias Bolander
478 Inlägg
Många vill få Stena Lines båtar längre ut mot havet. Men senare i år kommer Stena Line-båtarna istället tydligen att nås från centrala Göteborg... Visserligen är det rätt små Stena-båtar det handlar om. ;) Den nästan 40 år gamla åkattraktionen Barnbåtarna på Liseberg får i juni ge plats för Lisebergs nya men snarlika attraktion Skepp o' Skoj i samarbete med Stena Line.

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/liseberg/p..

http://liseberg.se/sv/hem/Nojesparken/Attraktione..

Senast ändrad 17 april 2012 20:28
Sida 5 av 5

> Infrastruktur
 > Övrigt
Stena Line Terminalen?

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5375 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter