Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur

Järnvägsförslag för VG/Nordhalland

Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Här har jag ett förslag för spår mellan Kungsbacka och Rävlanda via Fjärås och Sätila.

Bilden visas nedskalad. Klicka på bilden för att se den i fullstorlek.

Ser det bra ut, eller?
Senast ändrad 10 januari 2012 12:09
Mikael Kreutz
498 Inlägg
Vad i, jag vet inte ens...

Har du någonsin besökt området?
Profilbild
Krister Malmqvist
227 Inlägg
kundunderlag för denna dragning är rätt magert i dagsläget. Finns säkerligen bättre sätt att spendera 100 miljoner.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Jag är inte färdig. Från Kungsbacka, genom en tunnel under Fjärås, följer Lygnern till Sätila, Hällingsjö och Rävlanda. Där kan man välja om man vill vidare till Borås eller till Floda.

Mikael Kreutz
498 Inlägg
Emanuel Alfredsson skrev:

Jag är inte färdig. Från Kungsbacka, genom en tunnel under Fjärås, följer Lygnern till Sätila, Hällingsjö och Rävlanda. Där kan man välja om man vill vidare till Borås eller till Floda.

Ett förslag helt utan verklighetsförankring. Jag frågar återigen; Har du någonsin besökt området? Om du nu mot förmodan har gjort borde du veta att det är hundratals meter mellan stugorna, många av dem är dessutom sommarstugor.

Du har dessutom dragit Hogwartsexpressen rakt igenom ett Natura 2000 område.
Profilbild
Emanuel Alfredsson
696 Inlägg
Mikael Kreutz skrev:

Du har dessutom dragit Hogwartsexpressen rakt igenom ett Natura 2000 område.

Om du menar Bräckan, så nej, den går strax norr om den. Spåren är kraftigt tillhuggna, bara för att visa hur det KAN se ut. Behövs mer detaljarbete bara.

En väg till Borås från Kungsbacka samt påbörjan av en ringlinje runt Göteborg. Kan fortsätta från Floda upp till Gråbo, om man vill.
Mikael Kreutz
498 Inlägg

Om du menar Bräckan, så nej, den går strax norr om den. Spåren är kraftigt tillhuggna, bara för att visa hur det KAN se ut. Behövs mer detaljarbete bara.

Nej inte det området jag menar.

En väg till Borås från Kungsbacka samt påbörjan av en ringlinje runt Göteborg. Kan fortsätta från Floda upp till Gråbo, om man vill.

Till vilken nytta?
Sven R
529 Inlägg
Emanuel, du glömde rita in Västlänken. Men den kommer du kunna åka Kungsbacka C - Rio Rio dörr-till-dörr. Bra va!
Profilbild
Krister Malmqvist
227 Inlägg
Alla Natura 2000-områden är klassade som Riksintressen!

> Infrastruktur
Järnvägsförslag för VG/Nordhalland

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5342 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter