Utskrift från gbg.yimby.se
....

> Infrastruktur

VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN

Sida 8 av 8
Profilbild
Mikael Bigert
585 Inlägg
Profilbild
Mikael Bigert
585 Inlägg
Profilbild
Mikael Bigert
585 Inlägg
Profilbild
Mikael Bigert
585 Inlägg
Semestern slut?

Dok om Resande och restider med VL:
Senast ändrad 15 augusti 2017 09:59
Profilbild
Mikael Bigert
585 Inlägg
Matthias H.
643 Inlägg
Mikael, jag pendlar dagligen Kba-Gbg. 4 av 5 arbetsdagar i veckan är det signalfel, trångt på centralen och andra problem. Detta gör att jag tappar ca 5-10 min arbetstid per resa. Det blir jäklig mycket tid på ett år.

Jag kommer tappa ca 2-3 minuter med Västlänken per resa (ett extra stopp Korsvägen o Haga vs Liseberg, att stationen hamnar norr om dagens tappar jag inget på) då jag jobbar i Nordstan i jämförelse med idag när det fungerar den enda arbetsdagen i veckan. Resterande 4 av 5 arbetsdagar kommer jag spara tid när Västlänken är på plats då jag tror att systemet kommer bli mer tillförlitligt då kapaciteten ökar när man har två alternativ att köra tågen för att inte tala om att Centralen också kommer vara en genomfartsstation. Alla problem som är i dagsläget tar inte du eller någon annan motståndare hänsyn till för ni vet inte hur det ser ut i verkligheten men det har uppenbarligen politikerna tänkt på när de beslutat om Västlänken eftersom dom har tagit alla dessa förseningsrapporter från olika människor på allvar.
Senast ändrad 22 augusti 2017 14:48
Profilbild
Mikael Bigert
585 Inlägg
Profilbild
Mikael Bigert
585 Inlägg
Matthias H. skrev:

Mikael, jag pendlar dagligen Kba-Gbg. 4 av 5 arbetsdagar i veckan är det signalfel, trångt på centralen och andra problem. Detta gör att jag tappar ca 5-10 min arbetstid per resa. Det blir jäklig mycket tid på ett år.

Jag kommer tappa ca 2-3 minuter med Västlänken per resa (ett extra stopp Korsvägen o Haga vs Liseberg, att stationen hamnar norr om dagens tappar jag inget på) då jag jobbar i Nordstan i jämförelse med idag när det fungerar den enda arbetsdagen i veckan. Resterande 4 av 5 arbetsdagar kommer jag spara tid när Västlänken är på plats då jag tror att systemet kommer bli mer tillförlitligt då kapaciteten ökar när man har två alternativ att köra tågen för att inte tala om att Centralen också kommer vara en genomfartsstation. Alla problem som är i dagsläget tar inte du eller någon annan motståndare hänsyn till för ni vet inte hur det ser ut i verkligheten men det har uppenbarligen politikerna tänkt på när de beslutat om Västlänken eftersom dom har tagit alla dessa förseningsrapporter från olika människor på allvar.

Sent svar, Mattias. Lindrigt uttryckt.
Jo, jag är fullt medveten om att det är ideliga förseningar inom tågtrafiken. Eller rentav att de ställer in tågen. Detta har en mängd orsaker, många kommer sig av långvarigt bristande underhåll.
De har däremot mycket lite att göra med säckstationen. När Västlänken ska trafikeras av pendeltågen introduceras ännu en känslighet. Störningar kommer då att kunna spridas mellan Almedal och Olskroken som är kritiska knutpunkter. Tyvärr är det alltså inte så att Västlänken löser de problem som många tågpendlare svär över idag.
Matthias H.
643 Inlägg
Mikael Bigert skrev:

Sent svar, Mattias. Lindrigt uttryckt.
Jo, jag är fullt medveten om att det är ideliga förseningar inom tågtrafiken. Eller rentav att de ställer in tågen. Detta har en mängd orsaker, många kommer sig av långvarigt bristande underhåll.
De har däremot mycket lite att göra med säckstationen. När Västlänken ska trafikeras av pendeltågen introduceras ännu en känslighet. Störningar kommer då att kunna spridas mellan Almedal och Olskroken som är kritiska knutpunkter. Tyvärr är det alltså inte så att Västlänken löser de problem som många tågpendlare svär över idag.

Men snälla Mikael, de allra flesta stoppen beror på att tåget har fått rött ljus dvs tåget jag åker med får vänta på sin tur oavsett om det ska in på eller lämna centralen. Det är alltså dels beroende på getingmidjan och dels beroende på att något tåg behöver lämna en perrong för att mitt tåg ska kunna köra in om jag nu åker åt det hållet. Hur i hela friden kan du o Mats Lövgren och Carina Bulic få detta till att det inte beror på att vi har en säckstation. Det är verkligen helt obegripligt. Och det är lika obegripligt hur ni kan få det till att den totala kapaciteten minskar när västlänken är klar (med reservation för att du kanske inte sagt detta), en genomfartsstation är ju så oerhört mycket mer effektiv och dessutom ska 10 av 16 spår i säcken behållas. Det är ju dessa springande punkter som gör att motståndets resonemang framstår som oseriöst.
Senast ändrad 25 september 2017 22:06
Profilbild
Mikael Bigert
585 Inlägg
Matthias H. skrev:

Men snälla Mikael, de allra flesta stoppen beror på att tåget har fått rött ljus dvs tåget jag åker med får vänta på sin tur oavsett om det ska in på eller lämna centralen. Det är alltså dels beroende på getingmidjan och dels beroende på att något tåg behöver lämna en perrong för att mitt tåg ska kunna köra in om jag nu åker åt det hållet. Hur i hela friden kan du o Mats Lövgren och Carina Bulic få detta till att det inte beror på att vi har en säckstation. Det är verkligen helt obegripligt. Och det är lika obegripligt hur ni kan få det till att den totala kapaciteten minskar när västlänken är klar (med reservation för att du kanske inte sagt detta), en genomfartsstation är ju så oerhört mycket mer effektiv och dessutom ska 10 av 16 spår i säcken behållas. Det är ju dessa springande punkter som gör att motståndets resonemang framstår som oseriöst.

Matthias,
För det första, jag har aldrig påstått att Västlänken skulle minska kapaciteten. (Tror du som sagt blandar ihop mig med andra debattörer) Tvärtom har jag i mina publikationer utgått från Trafikverkets beräkningar av kapacitet. Enligt senaste planen kan antalet tåg per riktning och timme ökas från cirka 26 till 32, se t ex sidan 10 i mitt dokument:

http:​/​/​uf.​yimby.​se/​se/​92ce41cf-​5e29-​42e4-​ae9e-​397fd90​0​.​.​

För det andra, att det signaleras rött är ju inte orsaken till försening utan snarare symtom. Det är inte så att den begränsade kapaciteten hos säcken per se tvingar stationen att signalera rött och fördröja, utan det orsakas av andra problem som ger störningar i tidtabeller.
För det tredje kommer känsligheten för störningar inte att minskas med Västlänken, då man alltså kopplat ihop de kritiska noderna på genomgående linjer.
Matthias H.
643 Inlägg
Ok bra att du inte påstår att kapaciteten minskar. Att det är rött oerhört ofta och att jag därför nästan jämnt blir försenad är för att kapacitetstaket är nått, det finns inte mer plats, säcken kan inte ta emot mer. Jag vet inte på vilket annat sätt jag ska uttrycka det för att det ska vara begripligt. Det är därför en genomfartsstation ska byggas eftersom då ökar kapaciteten rejält då den är enormt mycket mer effektiv än en säck vilket kommer innebära att jag inte blir försenad nästan jämnt. Sen minskar känsligheten iom att det framöver kommer kunna gå att leda trafik genom Lisebergstunneln om det är stopp någonstans i Västlänken och tvärtom om det är stopp i Lisebergstunneln kommer man kunna leda trafik genom Västlänken. Finns inte på kartan att känsligheten ökar när ett alternativ tillkommer. Det är verkligen märkligt hur detta kan vändas till motsatsen. Det finns saker med Västlänken jag hade velat haft annorlunda men i detta läget måste vi börja bygga den snarast. Andra alternativ som är utredda är inte i närheten så ok som den är.
Senast ändrad 29 september 2017 14:56
Profilbild
Mikael Bigert
585 Inlägg
Sida 8 av 8

> Infrastruktur
VÄSTLÄNKEN OCH ALTERNATIVEN

Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 5360 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.

Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!

Yimby Göteborg på Twitter