Utskrift från gbg.yimby.se
....

Älvstranden utvecklas

 


I dagens GP får vi en översikt av det stadsbyggande som är på gång utmed Göta Älv. För närvarande planeras 10.000 bostäder utmed älven, förhoppningsvis blir det många, många fler i framtiden. I visionen för Göteborg 2020 som leder kommunens arbete ingår 15.000 nya bostäder och 40.000 nya arbetstillfällen. På Norra Älvstranden har 1500 bostäder börjat byggas bara i år. Efterfrågan är enorm, särskilt hyresrätter är mycket eftertraktade.

Mats Andersson är en nyckelperson i sammanhanget. Han är vd för det kommunala bolaget Älvstranden Utveckling som har tilldelats det operativa ansvaret för planläggningen av hela Älvstrandsområdet. Ambitionen är hög och handlar i grunden om att utöka Göteborgs centrum över älven och knyta samman älvstränderna:

– På Backaplan ska vi testa om det går att bygga en blandstad som är lika stor som Göteborgs gamla centrum, med butiker, bostäder och andra verksamheter, säger Mats Andersson.

YimbyGBG ser naturligtvis positivt på detta och kommer att följa processen noga för att säkerställa att ambitionen fullföljs. Det första steget är Östra Kvillebäcken. Genom att bygga tät blandstad kan man minimera bilbehovet.

– Där planeras för ett lägre bilinnehav än vad som är normalt i dag. Människor som flyttar dit kan sälja bilen närdet mesta finns inom gång-,cykel- och kollektivavstånd.Allt inom ramen för en hållbar utveckling, säger Johan Ekman, kommunikationschef på Älvstranden Utveckling. Tanken är att fler har råd med höjd hyra om man samtidigt slipper utgifter för bil och parkering.

För hyrorna kommer dessvärre att vara höga i dessa nya områden:

- All nyproduktion blir dyr. Utan statliga subventioner finns ingen möjlighet att bygga nytt för betalningssvaga familjer, säger Mats Andersson.

Man kan alltså förmoda att områdena runt Älvstranden redan från början kommer att vara socialt segregerade. Det är synd och eftersom alla partier säger sig vara emot segregering ser YimbyGBG fram emot konkreta, konstruktiva förslag på hur detta ska lösas, utifrån respektive ideologi.

I intervjun berörs också den kommande detaljplanen för Skeppsbron. Andersson betonar att det inte räcker med de planerade 400 bostäderna. Området ska leva året runt och ha verksamheter som lockar.

Andersson ser i likhet med YimbyGBG också ett stort behov av fler förbindelser över älven. Enligt Andersson är det en förutsättning om Hisingen ska kunna byggas ihop med centrum. Man tar då också upp den avgörande frågan om lågbroar över Göta Älv:

På Älvstranden Utveckling AB menar man att mycket mark dessutom skulle kunna frigöras om Göteborg fick lägre broar. De tar mindre plats, är billigare att bygga och lättare att ta sig över med cykel och till fots.

– London, Paris, Stuttgart och många andra städer i Europa genomkorsas av vatten. Men centrum finns på båda sidor och det är enkelt att ta sig emellan på flera låga broar. Fler broar är den viktigaste frågan för att bygga ihop centrala Göteborg och Hisingen, säger Mats Andersson.

Naturligtvis behöver Göteborg, i likhet med alla andra stora flodstäder i Europa, ett stort antal låga broar över vattnet. Det är som sagt yteffektivt, billigt och bättre för gång-, cykel- och kollektivtrafik. Dessutom är det snyggt och stadsmässigt, eller vad sägs om den här personliga favorit-lågbron: Oberbaumbrucke i Berlin...

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
mhean (12 Juni 2008 12:56):
Ja den är fantastisk Johannes. Köln har också ett antal snygga broar. Att glida in på deras centralstation med Kölnerdomen på ena sidan är rätt häftigt.
 0
Johannes Hulter (12 Juni 2008 13:15):
@ mhean: Nu blev jag avundsjuk, har aldrig varit i Köln :)
Gå gärna in på GP:s kommentarsida och hyfsa debatten btw...
 0
Ann-Louise Pettersson (12 Juni 2008 14:24):
Hurra för flera lågbroar över Älvrummet! Kanske som Ponte Vecchio med flera småbutiker längs med...
 0
Johannes Hulter (12 Juni 2008 14:47):
@ ann-louise: Mmm, det hade varit najs.

BTW, Älvstrandens vd heter Mats Andersson och inget annat...
 0
Anders Gardebring (12 Juni 2008 15:02):
Det här låter ju ovanligt hoppfullt!
I stockholm har för övrigt våra kära politiker höjt parkeringsnormen! Bra jobbat...
http://www.yimby.se/2008/03/city-skriver-om-parkering_..
 0
David (12 Juni 2008 15:42):
Bra om man utvecklar Älvstranden. Trist att Götatunneln och motorvägen (ja jag bortser från trafikljuset som finns kvar...) betytt att Norra Älvstranden får dras med en bullermatta från tunnelmynningarna och anslutningsvägarna dit. Hur skall man fixa det om man inte tänkt förlänga Götatunneln?
 0
Johannes Hulter (12 Juni 2008 15:56):
@ david: Word på det. Ska man köra på tunnelalternativet så blir man ju förr eller senare tvungen att fortsätta gräva, i väst när Stena försvinner och i öst när Gullbergsvass börjar byggas. Går man andra vägen och minskar bilismen istället (vilket verkar smart) så kommer vi att stå där med ett mycket dyrt och ganska tomt rör under stan. Men det är möjligt att det var en nödvändig lösning att ha under den pågående omställningsperioden från bilstad till blandstad.

(ps, jag antar att du menade S:a Älvstranden, ds)
 0
Niklas (12 Juni 2008 18:34):
"På Backaplan ska vi testa om det går att bygga en blandstad som är lika stor som Göteborgs gamla centrum"

Trevligt med bra visioner. Anser att Göteborgs innerstad borde kunna växa sig minst lika stor som dagens Sthlm's innerstad.

Dutta hit och dit med små bostadsområden (som idag är så vanligt) ger tyvärr inte så mycket mer stad.

Sedan så har, som Anders G nämner, Stockholm mycket att lära av Göteborg vad gäller parkeringsnorm. Självklart är bilberoendet mindre i en tätbebyggd stad med god kollektivtrafik.
Heja GBG!
 0
Erik Sandblom (12 Juni 2008 18:48):
"Bilstad till blandstad": fantastiskt att detta får genomslag, men ändå inte. Det är inte stadsbebyggelsens fel att folk kör mycket bil.

I Göteborgsregionen 2005 är hälften av alla resor kortare än sex km, vilket tar 20 minuter att cykla. 50 procent av bilresorna och 50 procent av kollektivresorna är kortare än 8 km. 66% av resorna under 5 km sker med motoriserade fordon, 31% till fots och 13% med cykel. Det är alltså många som åker bil eller kollektivt när en promenad eller cykeltur skulle vara minst lika snabb.

Källa "Resvanor i Göteborgsregionen 2005", sidan 10.

http://www.trafikkontoret.goteborg.se/FineToolsAPI/Dow..
 0
Erik Sandblom (12 Juni 2008 18:49):
Ber om ursäkt för de knäppa länkarna till goteborg.se!
 0
Johannes Hulter (12 Juni 2008 18:50):
@ niklas: Min erfarenhet är att alla tycker att just deras stad är sämst på stadsplanering, det har väl sina naturliga orsaker. ;) Men GBG har det ju i ärlighetens namn väl förspänt eftersom vi har sådana enorma centrala arealer (gammal industrimark) att spela med. El, vatten, avlopp etc, det mesta finns på plats och marken är för det mesta redan hårdgjord. Ibland behövs iofs sanering men för det mesta är det bara att köra.
 0
Niklas Mattsson (12 Juni 2008 18:52):
@ann-louise: ja, bebyggda broar är hur bra som helst! men det kanske blir svårt rent tekniskt om lågbron ska kunna öppnas på natten för de där Vänernbåtarna...
 0
Johannes Hulter (12 Juni 2008 18:57):
@ erik: Ja, det blir ju en effekt av att folk investerar i bil. När man väl gjort det använder man den i alla situationer, jag skulle inte bli förvånad om folk rastade hunden med bil. :) Det är därför det är så viktigt att bygga bort bilägandet (tskfr bilåkandet) i stadsbyggandet.

Göteborgs stad har skaffat ny portal så länkarna blir helt knasiga, ska se om jag kan ordna det...
 0
Johannes Hulter (12 Juni 2008 19:00):
@ niklas: Bah! Vi kör svängbro, folk kommer inte ens att vakna... :)
 0
Erik Sandblom (12 Juni 2008 19:04):
Rasta hunden med bil: ingen nämnd och ingen glömd!
 0
Mikael Kreutz (12 Juni 2008 20:01):
Johannes: Det är tänkt att Götatunneln ska förlängas österut när Gullbergsvass ska bebyggas.
 0
Erik Sandblom (12 Juni 2008 20:13):
Stoppa Götatunneln! Vi kan inte tvingas bygga motorvägstunnel för en miljard per kilometer så fort nån vill bygga ett hus i centrala Göteborg! Billigare boende, någon? Bort med bilarna ur innerstan!
 0
Johannes Hulter (12 Juni 2008 20:38):
@ mikael: OK, interesting. Har du en länk till det?
 0
Anders Gardebring (12 Juni 2008 20:55):
Bort med bilarna från innerstan kan jag inte alls skriva upp på faktiskt. Bilar har sin plats i stan, definitivt.
Annars får vi ganska svårt att leverera varor, eller flytta in och ut.. Eller åka taxi. Skall man ta sig hem från festen klockan fyra på morgonen så är taxi ganska bra. En bilfri innerstad är fullständigt orealistiskt.
Men: Att biltrafiken behöver minska i staden torde det inte råda någon som helst tvekan om. Och det med en hel del. Mer och bättre kollektivtrafik med tätare avgångar, bygg tät stad, inte nya förorter, bygg kollektivtrafiks- och bilpoolsfiler i gatorna osv.
 0
Erik Sandblom (12 Juni 2008 21:15):
Klart man kan ha en bilfri innerstad om man vill, det handlar om godsspårvagnar, cykeltaxi etc. Lösningarna finns om viljan finns, faktiskt.

Det behöver iofs inte bli 100% bilfritt för min del, även om mitt inlägg kan tolkas så. Vad jag menar är att bilarna ska få lägsta prioritering och att man inte ska lägga pengar på tunnlar eller planfria korsningar för att underlätta fortsatt bilism i innerstan.
 0
Johannes Hulter (12 Juni 2008 22:48):
@ anders/erik: Jag håller med er båda två, det är därför jag diggar gårdsgator (numera gångfartsområde) så mycket. Det är lite av en göteborgsk specialitet, jag tror vi har flest i Sverige. HagaNygata, Magasinsgatan etc. Bilar kan köra där men i gångfart, och de gående har företräde. Jag tycker bilar hör hemma i en storstad men precis som du säger Erik, tunnlar och planskilda korsningar måste bort. De har sin plats i motorvägsnät men ska inte komma i närheten av städer.
 0
Jesper Hallén (5 Juli 2008 03:09):
Det kan ju även räcka med att däcka över leden i framtida Gullbergsstad och i Masthugget/Majorna när Stenakajerna blir fria att bygga på. Då kan man ju bygga över lederna och skapa stad som går över och till vattnet. Billigare än att borra vidare på tunneln antar jag.
 0
Erik Sandblom (5 Juli 2008 16:34):
Ännu billigare att minska biltrafiken. 50 procent av bilresorna och 50% av kollektivresorna i Göteborgsregionen är kortare än 8 km, källa Resvanor i Göteborgsregionen 2005.

Åtta km tar 20-30 minuter att cykla. Förbättra kollektivtrafiken och erbjud inlåst cykelparkering vid större knutpunkter. Då kan man göra snabba kombinationsresor cykel-kollektivtrafik och trafiken minskar.
 0
Ragnar Lind (19 Juli 2008 16:50):
Varför tar det så lång tid innan man överhuvud taget kommer igång med att bygga? På Södra älvstranden har det inte hänt något sedan tunneln byggdes för flera år sedan. För 10-15 år sedan talades om att bygga blandstad på Högsbo industriområde. Inget händer. Hur lång tid tar det att få igång bebyggelsen i utbyggnadsområdena vid Backaplan, Gullbergsvass, Bananpiren, etc. Dröjer det 30-40 år innan man ens kommer igång? Här är det verkligen viktigt att det blir stad, ett cityområde, en utvidgning av innerstaden. Riktiga kvarter i varierande höjd och riktiga tak (ej platta!). Har är en självklarhet med lokaler i bottenvåningarna, det ska ju vara ett cityområde! Det ställer också krav på arkitekturen för att områdena ska kännas trivsamma att vistas i. I en bostadsbilaga för en tid sedan läste jag att det högsta huset i fd Porslinsfabriksområdet skall vara i "svart puts och plåt". Sådant oroar.
 0
Olle Jansson (19 Juli 2008 21:39):
Området Porslinsfabriken är en typisk liten enklav. Det är inte utseendet som är det mest oroväckande med det området. Har dock lite högre förhoppningar på Östra Kvillebäcken, även om det förstås är fullt möjligt att allt ser rätt ok ut tills det kommer till skarpt läge och allt förvandlas till ett Le Courbusier-område.
 0
Ragnar Lind (3 Augusti 2008 22:13):
Jag tittade runt lite på nätet om de pågående byggnationerna kring älven. Nya Gårda, Porslinsfabriken, det senaste på Norra älvstranden. Nu riktar jag in mig på arkitekturen: Svart, vitt och grått, kallt, platta tak, ja, nästan ren miljonprogramsarkitektur. Det ser helt enkelt för trist ut. Har man inte lärt sig att platta tak inte passar för vårt klimat? Det har ju regnat in i 70-talets platta tak-byggnader! Det började ju ändå bra på Norra älvstranden, då i början av 90-talet, med ganska varm och fantasirik, men ändå modern arkitektur. Vad hände sen?
 0
Mikael Kreutz (4 Augusti 2008 00:37):
Den första designen på Gårdaskrapan var väldigt trevlig om jag inte minns fel, tegel och glasfasad. Men den nya designen på "kortis" och Porslinsfabriken är trista och för minnen till miljonprogramen...
 0
Jesper Hallén (5 Augusti 2008 18:31):
Ja Norra Älvstrandens finaste arkitektur tycker jag man hittar i de tidigaste nybyggena på Eriksberg. I det Västra Eriksberg som byggs nu verkar det bli lite väl fantasilöst och man verkar hålla fast vid en arkitekturstil som känns tio år gammal. Färgerna sedan, grått och vitt på puts kan vara snyggt men inte tio hus i rad. Varför inte tegelfasader i gult och rött.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6715 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter