Utskrift från gbg.yimby.se
....

Nybyggen i Göteborg 3: Oktanten

 


Alla nybyggen är inte de där stora projekten eller ikonbyggnaderna som får uppmärksamhet i tidningar eller de där nya bilburna medelklassförorterna som smygs in i vår stads utkanter. Det förekommer även mer anspråkslösa nybyggen mitt i staden. Ett exempel på ett sådant som jag flera gånger tittat på från spårvagnsfönstret med nervös nyfikenhet är kvarteret Oktanten i den så kallade hängmattan i Majorna. Här är det inte bara frågan om nybygge utan även restauration av landshövdingehus.

Det är totalt frågan om tre berörda hus i ett kvarter som tidigare innehållit en ödetomt och ett äldre hus i dåligt skick. Ett hus är från 1800-talet och restaureras externt och internt, ut mot Karl Johansgatan byggs ett nytt hus i landshövdingestil (Jag har inte åkt förbi på några veckor så jag vet inte om de nya fasaderna kommit fram bakom presenningar och byggställningar ännu) och ut mot fiskhamnen byggs ett mer modernt hus med inglasade balkonger. Byggherre är jätten JM som på sin hemsida för ovanlighetens skull lyfter fram en del annat än goda kommunikationer, öppen planlösning, hur lätt det är att ta sig därifrån och utsikt - även om de också nämns. Dessutom finns det kvalitéer som citypuls och närheten till caféer, pubar och restauranger. Ja, till och med innegården framhävs som en fördel - kan verkligen moderna människor bo i hus som inte är fristående i uppbrutna kvarter? Tanken svindlar!

Utöver bostäder kommer det finnas två lokaler som kan/kommer hyras ut till butiksverksamhet eller liknande. Så här har vi alltså ett slutet kvarter som byggs med anpassning till de kringliggande husen, med en restaurering istället för en demolering av ett gammalt hus från 1800-talet, butiker i bottenvåningen och även - tycks det som - en del kontor. Så nu undrar ni förstås vad jag har emot det här nybygget. Inget speciellt faktiskt, verkar helt OK. Det enda tråkiga är la att det på något sätt påminner om att det inte byggs så här på platser där det inte anses nödvändigt eller är påtvingar. Kanske dags att påminna lite om betydelsen (om än liten) av att lämna konstruktiva synpunkter till detaljplaner så att man kunde få se lite mer sådana här kvarter bortom den gamla staden.

Det är nämligen så att restaureringen av det gamla huset inte är något som byggherren kommit på själv. I detaljplanen från 2003 framhävs det att det gamla husen i området framhävs i kommunens bevarandeprogram från 1999 som ”mycket värdefulla exempel på landshövdingehus som tillkom under den första epoken i dess historia 1875-1885. Karl Johansgatan 17 har en ovanligt välbevarad interiör med unika detaljer som är kännetecknande för hus byggda av Johannes Andersson.” Annars hade la allt rivits och ett punkthus planterats på en gräsmatta. Njae, kanske inte.

*****

Skummade även igenom inkomna åsikter från samrådet och då framförallt inlagor från privatpersoner. Det är en smula beklämmande att se att de framförallt består av typiska nimbyister som beklagar sig över att den nya byggnaden skall bli 5 1/2 våning vilket måhända stör deras utsikt. Endast några få verkar se lite längre än näsan och utsikten räcker.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Fredrik Larsson (29 Juni 2008 16:34):
Hur kommer man i kontakt med admin på yimby gbg? Tänkte skriva en inlaga om skyskrapan vid älvsborgsbron http://www.gt.se/nyheter/1.1212626/superhuset
 0
Olle Jansson (29 Juni 2008 18:50):
Om nu inte "kontakt" fungerar ovan så är det la bara en tidsfråga innan Johannes Å. agerar.

För övrigt är la det hus som GT 'avslöjar' ett projekt som dök upp på idéstadiet för snart ett år sedan... Dock värt att kommentera.

(och sedan är la nästa 'avslöjande' nedanför på deras hemsida, om en mans bråk med socialtjänsten i Örgryte kring en hyra, snott rakt av från Faktum som jag köpte för flera veckor sedan.)
 0
Johannes Hulter (29 Juni 2008 20:33):
@ fredrik: Tillbaka från resa... Om "kontakt" ovan inte funkar kan du skicka ett mejl till johannes[at]yimby.se. Vi hörs!
 0
mhean (30 Juni 2008 00:46):
I GP i måndags på ledarsidan skrev de något kryptiskt om att nästa höghusprojekt är ett på Lindholmen, det trodde jag var lagt i papperskorgen. Någon som vet något mer?
 0
Sven R (30 Juni 2008 01:21):
Nyhetsgrafiken visar Sears Tower vid Älvsborgsbron , det verkar ju lovande. Allvarligt talat så låter det mesta lovande, t.ex det här i GT: "Utredningen av miljön, luft, partiklar, buller och markförhållandena kommer också att styra hur byggnationen blir." Ok, finns det bättre luft i Gbg än på höjden långt ute i väster? Finns det bättre berggrund än svensk granit?
 0
Olle Jansson (30 Juni 2008 10:31):
Är mer försiktigt skeptiskt; vad är ett höghus vid Älvsborgsbrons södra mer än ett stort punkthus på en stenig gräsmatta?
 0
Marre (30 Juni 2008 11:20):
Fint! Hade ägrna sett hela nya stadsdelar (och då inte bara i GBG) med nybyggda landshövdingestil. Perfekt för att skapa urban miljö i halvcentrala lägen: lagom höga, skyddade innergårdar, gaturum och tillräcklig täthet för att motivera bra kollektivtrafik - helst då spårbunden.

Synd att landshövdingehuset på bilden inte ser ut att ha butikslokaler i hela bottenplanet. Fast i o f s så ser det ut som att den butikslösa fasaden är mot en sidogata och trist "väg & gräs", så det hade kanske varit svårt att få in verksamheter där ändå.
 0
Johannes Hulter (30 Juni 2008 11:46):
@ mhean/sven r/olle: Jag har inget emot ett höghus där, men då får det ju vara rejält högt, en ordentlig pendang till Masthuggsskyrkan (hellre smalt/högt än tjockt/lågt som skanskaskrapan). Håller iofs med Olle om placeringen, hade varit bättre inne i stan. Men om den byggs blir det nog lättare att få upp höjderna inne i stan. Ni som är intresserade av att vara med i en arbetsgrupp för skyskrapor - mejla johannes[at]yimby.se.

@ marre: Håller helt med! Men lokaler behövs även i "döda" lägen, det är viktigt med billiga lokaler för verksamheter med låg omsättning. Och när de flyttat dit är det inte längre ett dött läge...
 0
mhean (30 Juni 2008 14:33):
Tror jag blev lite missförstådd ovan, detta jätteprojekt har jag också läst om senaste dagarna men för en vecka sedan skrev GP om Lindholmen Strand eller Park eller något sådant och att det tydligen då planeras 35-våningar där. Jag trodde det var lagt i malpåse i vintras.
 0
Mikael Kreutz (30 Juni 2008 19:00):
@ Mhean: Tänker du på Lindholmen Science Park? Det har länge varit planer på att bygga ett kombinerat hotell och hyreshus på ca 25-30 våningar där. Och när vi är inne på området så tycker jag att det är tragiskt hur de har valt att utforma det nya kvarteret längst med Lindholmsallén.
 0
mhean (30 Juni 2008 19:35):
Mikael: Jo jag vet men som jag förstod det i vintras lades det ner. nu lät det i GP förra måndagen på ledarsidab som ett helt nytt projekt hade lanserats men förmodligen är det detta kombinerade hotell/hyreshus som de relanserar. Öhhh kan man säga så förresten? Relanserar..
 0
Mikael Kreutz (30 Juni 2008 21:06):
@ Mhean: Jo, planerna har ju legat på is. Du tänker inte på kontorsbyggnaden som ska byggas på Lindholmspiren 3?
 0
Sven R (30 Juni 2008 23:04):
Håller med Mikael om kvarteret vid Lindholmsallén. Tragiskt är ordet. Lustigt nog skrev GP det här nyligen:

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=430052

Är det då så genomtänkt att bygga öppna kvarter vid en gata som i framtiden kommer att innehålla bil-, buss- och spårvagnstrafik med allt dess buller? Och hur genomtänkt är det att minimera fasadytan mot en gata som i övrigt ser ut att ha alla förutsättningar för att bli en ny Aveny med allt dess stadsliv?

Uppenbarligen är det något som har klickat här. Ännu mer tragiskt blir det när man inser att flera likadana öppna kvarter tänks byggas längs Lindholmsallén (enligt stadsmodellen i Älvrummet). Jag vet dock inte om några fler detaljplaner är på gång, det vore läge för Yimby GBG att sätta ner foten när dom ska klubbas i så fall.
 0
Mikael Kreutz (30 Juni 2008 23:23):
Precis... Se här på sid. 10 i detaljplanen för bostäderna, ser ut som två punkhus mot Ceresgatan, istället för att bygga slutna kvarter med lokaler i bottenplan.

http://www5.goteborg.se/prod/stadsbyggnad/dalis2.nsf/v..$file/LindholmsallenPlanbUtst.pdf

Och här en broschyr om studenbostäderna bredvid

http://www.sgsstudentbostader.se/files/sgs_studentbost..
 0
Johannes Hulter (30 Juni 2008 23:44):
@ Mikael: Ja just det, de där minns jag. The horror. Tyvärr har jag ingen koll på var de ligger i ärendehanteringen. Ska försöka gräva lite i det. Självklart ska vi se till att styra upp det där, det är oacceptabelt.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Uthyrningsdel
19 Mars 12:57 av Tom Keller
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.