Utskrift från gbg.yimby.se
....

Skugga över Göteborg

 


Idag presenterade Göran Johansson (s), regionrådet Kent Johansson (c) och borgarrådet Ulla Hamilton (m) krav på kraftfulla infrastruktursatsningar i Göteborg och Stockholm.

"Bättre infrastruktur kring de båda städerna skulle ge en bättre fungerande arbetsmarknad. Resultat - Sveriges BNP skulle stärkas med mellan 150 och 190 miljarder kronor år 2020.
- Det krävs satsningar på cirka 200 miljarder kronor för en ny infrastruktur i Stockholms- och Göteborgsregionerna, säger Ulla Hamilton, miljö- och fastighetsborgarråd i Stockholm.
- Investeringarna skulle betala sig snabbt, tillägger hon.
I Stockholm och Göteborg har det praktiskt taget inte genomförts några som helst satsningar på årtionden hävdar de båda städernas politiska företrädare.
Sverige ligger efter med infrastrukturinvesteringar vid en internationell jämförelse.
- Våra storstadsregioner, Stockholm och Göteborg, har förutsättningar att växa och generera inkomster för hela landet, säger Göran Johansson.
Med den här rapporten vill man göra regeringen uppmärksam på 'det kritiska läget i storstädernas transportsystem'.
- Regeringen måste göra extra satsningar på infrastrukturen för att säkra välfärden, säger regionrådet Kent Johansson.- Vi måste ändra på det rådande synsättet, att se satsningar på infrastruktur som kostnader, säger han."

Tajmningen kunde varit bättre, Volvos varsel på över 1000 personer lägger förstås en enorm medieskugga över utspelet. Det är synd, för Volvos varsel gör bara kravet på infrastruktursatsningar ännu mer angeläget. Ska Göteborg kunna fortsätta utvecklas som stad och regionkärna, även när Volvo vacklar, är det absolut nödvändigt med rejält förbättrade infrastruktursystem. Särskilt viktiga är då förstås järnvägsförbindelserna, där vi ligger decennier efter övriga Europa. Frågan är om vi kan vänta på regeringens infrastrukturproposition i höst. Ett tydligt besked vore önskvärt omgående.

Relaterat: GP SvD1 SvD2 SvD3 SvD4 DN1 DN2 DN3 DN4 DN5 M1 M2 GT1 GT2 GT3 GT4 GT5 GT6 GT7 GT8 GT9 GT10 GT11 AB1 AB2 AB3 AB4 AB5 AB6 AB7 AB8
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Jane blir opera
I går 04:10 av Melvin Bowers
Uthyrningsdel
22 Oktober 13:49 av Lola Ewint
Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl