Utskrift från gbg.yimby.se
....

Louise Nyström om externhandel

 
Louise Nyström, professor vid BTH, förklarar vilka strukturella problem som möter viljan att bygga blandstad, Det här inslaget har särskilt fokus på externhandel. Situationen i Göteborg är förstås likadan. I den nya översiktsplanen anger man tydligt att man vill stärka den centrala och lokala handeln, i motsats till externhandeln. Läs YimbyGBG:s yttrande om den nya översiktsplanen här...

Trots detta bygger man glatt vidare på externhandelscentra. Ska man kunna förändra den nuvarande stadsplaneringen i en socialt, ekonomiskt och ekologiskt hållbar riktning räcker det inte med vackra ord och fantasifulla visioner. Det behövs en genomgripande analys och konkreta strategier.

Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Olle Hilmersson (10 Juli 2008 15:14):
Louise Nyström verkar vettig. Hur ser det förresten ut i Backa i och med den planerade ombyggnaden där. Kommer antalet butiker där att öka? Och hur är det med Kållered? Är det expansion på gång?
 0
Johan (10 Juli 2008 15:49):
Sitter utan ljud och kan inte höra Nyström. Men ur ett Yimby-perspektiv är externhandel förstås inte bara av ondo, utan kan tvärtom bidra till att frigöra innerstad till vettigare saker än supermarknader, möbelvaruhus och hemelektroniklador.

Jag skulle t ex gärna se att Tibergs Möbler på Bangatan flyttade ut till någon åker i Mölndal, så att folk kunde flytta in i de fina gamla träkåkar Tibergs nu använder som lager, och låter förfalla.
 0
Johannes Hulter (10 Juli 2008 16:02):
@ johan: Nej du har ju helt rätt i att lösningen inte är att lägga köplador inne i stan. Problemet är köpladorna i sig, de utarmar det lokala näringslivet och tvingar fram bilberoende. Läs avsnittet om externhandel i nya ÖP:n (se länk i inlägget) så framgår det klart varför externhandeln måste bekämpas.

Eller läs den här intressanta intervjun med Anders Hagson:
http://www.arkitekt.se/s34602
 0
Marre (10 Juli 2008 16:39):
Vissa varor passar faktiskt oftast bättre i externa lägen, där man kan lasta in i bilen: t ex möbler, cyklar, bilar, byggmateriel etc. Sånt skall inte ligga i stan och ta plats. (Sedan är det ju å andra sidan trevligt om man slipper åka till Kållered för att köpa en tavelkrok...)

Sedan erkänner ju Nyström också att stora matbutiker ger bättre utbud, och att detta är något som människor vill ha. Tror inte att många har lust - eller råd - att handla huvudelen av sin mat i små närbutiker. En familj sparar lätt 2000 kr/mån på att handla på Willys, Maxi o dyl. Så när det gäller dagligvaror bör man tillåta (eller rentav eftersträva) större matbutiker i centrala lägen. Tror att just möjligheten att veckohandla billigt är ett tungt skäl för många innerstadsboende att ha bil. Finns det stora och välsorterade matbutiker i innerstan, så slipper vi nog m a o en hel del bilar där.
 0
Annika (10 Juli 2008 16:54):
Jag köper gärna min cykel i stan, eftersom jag behöver den just för att jag inte har bil. Det finns köpare av alla varor i stan, däremot förhindrar avstånden många av oss att kunna köpa dom.
 0
Johan (10 Juli 2008 17:09):
@Johannes: Det där att köpcentra skulle utarma innerstaden är ju en myt. Städer lever ofta upp just tack vare att tråkig baskonsumtion förläggs utanför städerna. I stan shoppar vi, i köpladorna handlar vi. Båda typerna av konsumtion har uppenbarligen sitt existensberättigande och kompletterar varandra.
 0
Marre (10 Juli 2008 17:31):
--> Johan: problemet är bara att ofta hamnar efter ett tag även shoppingen i externa centra.
Se t ex på Uddevalla, där snart alla kvalitetsbutiker ligger i köpcentrat Torp medan centrum numera mest består av sunkpizzerior, halvskumma närbutiker, kortlivade presentbutiker och klädbutiker för 50-plussare.
Samma trend kan man även se i t ex Västerås, som även tidigare kännetecknades av många gallerior - men då i stadskärnan.
 0
Johannes Hulter (10 Juli 2008 17:35):
@ marre/johan: Jag har full förståelse för att externhandel är ett fördelaktigt alternativ, ur individuell synvinkel (om man har bil). Frågan är om det är ett fördelaktigt alternativ ur ett samhälleligt perspektiv. Jag har svårt att se vad vi som samhälle vinner på att allt större del av vår konsumtion görs bilberoende och sprids ut i edge cities.

Det gäller inte heller bara "tråkig" handel, allt fler malls börjar nu nicha sig mot just "shopping som upplevelse".

---tillägg---
ps. Verkar som Marre hann före... ds.
 0
Johan (10 Juli 2008 18:19):
@Marre: Exemplet Uddevalla visar ju att det inte är externhandeln i sig som är problemet.

Affärerna på Torp skulle ju knappast etablera sig i Uddevalla centrum om lagar, regleringar eller tio Guds bud förbjöd dem att etablera sig på en åker vid E6. Det var ett tag sedan jag var i Uddevalla downtown, men sist jag kollade berodde stadens utarmning mer på att varvet och Volvo lagt ned och Uddevalla inte kommit på något nytt att syssla med. Och nu har hela högskolan flyttat till Trollhättan. I det läget är Torp ett av få skäl att ö h t ha vägarna förbi Uddevalla.

Jämför med Jönköping, där A6 ligger ett par kilometer från stadskärnan: Både innerstaden och A6 är betydligt mer livaktiga i dag än i början av 1990-talet. (Jkpg är f ö också intressant som ett halvlyckat exempel på förtätning, där man byggt ny pseudokvartersstad i centrala lägen.)

And for the record: Jag saknar både bil och körkort...
 0
Marre (11 Juli 2008 10:17):
@Johan: I Uddevalla hade man kunnat lagt köpcentret på Kampenhofsområdet mitt i stan, eller på den del av varvsområdet som ligger ganska nära centrum.

Kommunalpolitikerna där är dock ej de smartaste. När även Volvo (efter varvet och I17) lades ned missade man att kapa åt sig högskolan (vilket man kunnat göra) och fick Sveriges största flyktingsluss istället...
 0
Jan Wiklund (11 Juli 2008 12:32):
Förvisso bidrar externhandel till städernas utglesning och därmed till såväl orimligt höga infrastrukturkostnader för skattebetalarna som orimligt slöseri med knappa energiresurser. Samt, förstås, till en stadsstruktur som vi yimbyister inte gillar.

Om vi antar att stora butikslokaler är nödvändiga för ett lågt pris borde man kunna hysa in dem i stadskvarter lika gärna. Helst då en trappa upp eller en trappa ner så att fasaden mot gatan inte monopoliseras av en enda stor butik.

För givetvis är externhandelns låga priser en bluff. De kan upprätthållas för att deras infrastruktur betalas av skattebetalarna och inte av dem själva.
 0
Johannes Hulter (11 Juli 2008 13:09):
@ jan: Yep, precis som Nyström är inne på - vi betalar för vägen till köpladan och all annan infrastruktur, vi betalar för bil och bensin för att ta oss dit. Vi betalar för den personal som man kan bortrationalisera. Och ffa, vi betalar för de ekologiska effekterna av bilsprawlet. Någon tjänar på externhandel, men det är inte vi...
 0
Erik Sandblom (31 Augusti 2008 15:22):
Studio Ett hade ett inslag om likriktade butikskedjor nyligen. En kille från Handelns utredningsinstitut hade undersökt det. Han sa att när man frågar människor i opinionsundersökningar och intervjuer, så säger de att de inte tycker om likriktade butikskedjor. Men när de väl handlar så gör de tvärtom. De flesta inköp sker i likriktade butikskedjor.

Jag känner igen mig själv. Jag handlar gärna i likriktade butikskedjor eftersom jag kan sortimentet och vet vad jag kan förvänta mig. Jag kan göra många ärenden på samma plats. Visserligen handlar jag i centrum och behöver inte ta bilen. Däremot cyklar jag förbi kilometervis med butiker i gatuplan för att komma till mina kedjebutiker.

Vad anser panelen om centrala köpgallerier? Gör inte gallerierna att folk reser längre än annars? Jag antar att Yimby gillar slutna kvarter med öppna gatuplan bättre än centrala köpgallerier. Se, jag lär mig! :-)
 0
Olle Jansson (31 Augusti 2008 16:07):
Lära och lära, alla får la ha en åsikt. Tycker la att en galleria i en stad med fungerande kollektiv- cykel- och gångtrafik är bättre än en galleria omgiven av parkeringsplatser vid en motorväg. Allt är relativt.

Medan min konserverade gröt kokar upp så kan jag passa på att flika in att jag håller med. Allt kan säljas med mördande reklam och kedjekonceptet vinner oftast även om man inte tvunget tycker om det. Det är något med igenkännandet som gör det hela lite lättare. Nackdelarna är svårare att se och märks mer på lite sikt.

---
Nästan helt orelaterat så släpptes det la en bok om turismen som den moderna kolonialismen härom veckan. Egentligen vill inte turisterna ha de tillgjorda och anpassade turistmålen med svenska köttbullar, men det är det de får efter att pengarna gjort sitt.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6734 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Uthyrningsdel
21 April 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.
Spamanvändare?
15 December 2021 13:42 av Erik Westberg
Att gräva upp Västra och Östra Hamnkanalerna?
2 September 2021 13:18 av Michael Dundee