Utskrift från gbg.yimby.se
....

Alla på tåget (nästan)

 


Enligt DN är nu sex av sju riksdagspartier positiva till en kraftfull satsning på höghastighetståg. Vänsterpartiet, Miljöpartiet, Socialdemokraterna, Folkpartiet, Centerpartiet och Kristdemokraterna säger alla ja till klimatsmart infrastruktur i Sverige. Det är oerhört glädjande. Med den planerade Götalandsbanan kommer restiden mellan rikets största städer att ligga på ca två timmar. Det betyder att tåget äntligen får en rimlig chans att konkurrera på lika villkor med flyget på inrikesmarknaden. Sverige ligger förvisso långt efter övriga Europa när det gäller utvecklingen av höghastighetståg, men med en målmedveten och intensiv satsning kommer vi förr eller senare att komma ikapp.

För Göteborg som stad och tillväxtregion kommer naturligtvis Götalandsbanan (i kombination med Västlänken) att bli en enorm resurs. När moderaterna slutligen överger sitt märkliga motstånd mot höghastighetståg blir nästa steg att trappa upp ambitionsnivån vad gäller tidtabellen för utbyggnaden. Kostnaden för höghastighetsförbindelser mellan storstadsområdena är ca 100-150 miljarder. Det är mycket pengar. Men de är väl använda.
Gå med i Yimby Göteborg
Skriv en kommentar:
<b>, <i>, <u> och <s> kan användas.
För att skapa en länk, skriv bara länkadressen (http://server/dokument).
Observera att javascript måste vara aktiverat i din webbläsare.

Namn:

Epost:

 (syns ej publikt)

Hemsida:

Blogg:

Innan du postar
Alla skall känna sig välkommna att diskutera på yimby.se.
Tänk därför på att vara konstruktiv i din kommentar - undvik personangrepp och onödigt hårt språk.
Inlägg som inte håller sig till dessa regler kan komma att tas bort.
Kommentarer:
 0
Mikael Kreutz (7 Augusti 2008 13:08):
Äntligen!
 0
Anders Gardebring (7 Augusti 2008 14:40):
Nu måste (m) vakna också... Fast Reinfeldt kanske surar över FRA-motståndet och därför är allmänt butter o tvär just nu?
 0
Peter B (7 Augusti 2008 15:41):
Den mest utilitära potentiella bansträckningen i Skandinavien är Oslo-Gbg-Kph tycker jag, även om Sthlm självklart också tjänar på HHT. Efter Götalandsbanan och Europabanan är enligt mig det logiska att ansluta Gbg till Europabanan vid Helsingborg och bilda en ögla av "Y-et". Till Köpenhamn är det ca 250 km (via en tänkt HH-förbindelse)och nu vet jag inte exakt vad medelhastigheten skulle bli, men vid en topphastighet på 350-360 km/h borde ju en resa kunna gå på en knapp timme. Man skulle alltså med lite god vilja kunna pendla till Kph/Malmö och Göteborg skulle bli integrerat i Öresund! Något liknande borde även gå att uppnå med Oslo, men det blir ju troligen något som till stor del norrmännen kommer finansiera.

HHT skulle för Göteborg kunna bli vad Öresundsbron var för Malmö.
 0
Gubben (7 Augusti 2008 15:54):
Hur kan någon på fullt allvar tro att tåg ska lösa vårt behov av transporter?
Herrejisses! Kolla hur vårt land ser ut och var vi bor!
Det finns folk utanför våra största städer...
Och miljöargumentet, nä, vakna!
 0
Mikael Kreutz (7 Augusti 2008 15:58):
@ Peter B: Norrmännen har länge velat ha en höghastighetsbana till Göteborg, varför intresset inte finns från svenskt håll förbluffande mig.
 0
Karl (7 Augusti 2008 15:59):
Det är mycket märkligt att moderaterna fortfarande ställer sig avvaktande till att satsa på järnvägen. Nere på kontinenten byggs det höghastighetslinjer för fullt och många länder har haft väl utbyggda nätverk i många år, medan vi i Sverige fortsätter att leva med våra överfulla stambanor, samtidigt som vi bisarrt nog envisas med att kalla X2000 – som vid det här laget har en lägre topphastighet än våra regionaltåg – för snabbtåg.

Jag är inte motståndare till vare sig biltrafiken eller flyget (även om jag är mycket skeptisk till dess framtid i en värld med dyr olja), men jag anser att tåget är ett överlägset alternativ på de flesta sträckor i södra Sverige. Och med tanke på den tid det tar att projektera och bygga nya järnvägar finns det egentligen inte en enda dag att förlora. Ostlänken står som jag förstår först i tur – bygg den i så fall nu! Och gå sedan omedelbart vidare med Götalandsbanan.
 0
Erik Sandblom (7 Augusti 2008 16:14):
"Gubben", många nedlagda stationer har återöppnats senaste tiden. 40 procent av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning.

Källa banverket
http://www.banverket.se/sv/Amnen/Jarnvagen/Undersida-2..
 0
Stefan (7 Augusti 2008 16:15):
Skall vi gissa på att Stockholm - Malmö blir den sträcka som får högst prioritet?
Historiskt är det ju de städerna som har lyckats bäst att roffa åt sig av infrastrukturkakan på västsveriges bekostnad känns det som.
Det krävs nog att Göteborg spottar upp sig, vässar strategin för att få igång lite utveckling (Västlänk och pendeltåg som betjänar fler människor). Sedan är det en kittlande tanke om man kunde övertyga norrmännen att använda lite av oljefonden för att knyta Oslo till kontinenten med HHT via Göteborg.
 0
Mikael Kreutz (7 Augusti 2008 17:07):
http://www.norskbane.no/nb/AbstractVWI.pdf

"There is also a political climate for building more high speed railway services in Norway. The Norwegian National Railway Administration, Jernbaneverket has payed for an analysis on the possibilities for building high-speed railway services in Norway. The VWI Stuttgart (Institute of Transportation Research at the University of Stuttgart, Germany) has done this analysis.

The conclusions indicate that the most interesting corridors are Oslo-Gothenburg (in Sweden) and Oslo-Trondheim (through the Østerdalen valley)."
 0
Johannes Hulter (7 Augusti 2008 17:31):
@ mikael/stefan: Ah, HH-tåg till Oslo, I like... Det kan väl norrmännen bjuda på, de har ju råd :)
 0
Henrik Vernersson (24 Augusti 2008 10:48):
Häftigt med tågsatsningar! Vi måste dock vara realistiska när det gäller kostnaderna. För mig är satsningar Stockholm-Göteborg-Köpenhamn mest intressanta.
Följ oss
Följ oss på twitter Gå med i YIMBY:s facebook-grupp Prenumerera på yimby:s RSS-feed

Om du stöder våra idéer, kom med bland Yimby Göteborg:s 6740 medlemmar. Det tar bara ett par minuter och kostar inget.

OM YIMBY GÖTEBORG

Yimby Göteborg är ett partipolitiskt obundet nätverk öppet för alla stadsvänner.
 
Vi vill att Göteborg ska växa och utvecklas som stad.

Idag byggs det för lite, för dyrt, för glest och för tråkigt. Det måste vi ändra på.

Yimby Göteborg vill ta fasta på de fungerande, levande och roliga stadsmiljöer som redan finns i Göteborg (t.ex. Långgatorna) och bygga mer, mycket mer, på det viset.

Tät blandstad är oerhört attraktiv, den ger ökad ekonomisk dynamik, den är gång-, cykel- och kollektivtrafikvänlig, den ger minskad bilism och den skyddar naturmark på landet från exploatering.

Trots det fortsätter man bygga dyra, likriktade, glesa och trista bostadsöar som kräver bilanvändning. Här finns uppenbarligen ett systemfel som måste rättas till.

Yimby Göteborg vill vara en positiv och konstruktiv röst i debatten, inte bara analysera problemen utan också diskutera möjligheterna. Det är vad Yimby handlar om!


Yimby Göteborg på Twitter

Högbana i Göteborg?
2 Juni 20:05 av Hans Jörgensen
Nytt hotell på Vasagatan 22
19 Januari 14:08 av Sebastian Dahl
Welthauptstadt Germania vs. Berlin
6 Juli 2023 11:50 av Carl S
Uthyrningsdel
21 April 2023 15:51 av Gregor Fulemark
Göteborgsregionens folkmängd
10 November 2022 13:47 av Matthias H.